handdator

Visa fullständig version : Beställning av Cooper D



andreass
2008-05-08, 14:38
:woot: Har sökt lite i ämnet men startar en ny tråd eftersom det är så himla kul.. ;)

Skall troligtvis beställa en Cooper D i veckan som kommer och har lite funderingar på utrustning etc.

Går det att specialbeställa exteriörfärg?
Vilken utrustning skall man inte missa att beställa?

Jag tänker mig:

Bixenon
Farthållare
mittarmstöd
Klima
Innertak antracit
dragkrok?

Hur är det med exteriörtillbehör? Stereoalternativen? Navi?

Annat man behöver tänka på?

Mvh Andreas

Freddo
2008-05-08, 15:02
Bra val.. själv går jag och väntar otåligt på min Clubman D :D

BMW har ju individual så kanske det finns nåt liknande till Mini men räkna isåfall med många $ $ $

Det du inte ska missa är:
Vita blinkers
Bi-Xenon
Klima
sportknapp
innertak i antracit
Multiratt ( eller åtminstone sportratt)
sportstolar

Vilken färg och inredning har du tänkt dig?

Mittarmstödet är snyggt men fungerar i mitt tycke helt värdelöst, finns ett annat som är stadigare som du isåfall ska välja.

Exteriörtillbehör. Ja är det inte clubman vi snackar så är ju absolut schysstaste alternativet JCW aeropaketet (ca 16000:- )
bonnetstripes?

Stereoalternativen ja.. Jag valde radio boost nu denhär gången. Hi-Fi är ingen höjdare så tycker inte det är värt 4900:-.. Satsa på boost och isåf eftermarknadshögtalare.
Navi är schysst..riktigt schysst. Men det faktum att man kan få en bra eftermarknads GPS som är lika bra för 10% av kostnaden gör det svårt att motivera.

Men det handlar ändå i slutändan bara om personliga val..

andreass
2008-05-08, 15:16
Bra val.. själv går jag och väntar otåligt på min Clubman D :D

BMW har ju individual så kanske det finns nåt liknande till Mini men räkna isåfall med många $ $ $

Det du inte ska missa är:
Vita blinkers
Bi-Xenon
Klima
sportknapp
innertak i antracit
Multiratt ( eller åtminstone sportratt)
sportstolar

Vilken färg och inredning har du tänkt dig?

Mittarmstödet är snyggt men fungerar i mitt tycke helt värdelöst, finns ett annat som är stadigare som du isåfall ska välja.

Exteriörtillbehör. Ja är det inte clubman vi snackar så är ju absolut schysstaste alternativet JCW aeropaketet (ca 16000:- )
bonnetstripes?

Stereoalternativen ja.. Jag valde radio boost nu denhär gången. Hi-Fi är ingen höjdare så tycker inte det är värt 4900:-.. Satsa på boost och isåf eftermarknadshögtalare.
Navi är schysst..riktigt schysst. Men det faktum att man kan få en bra eftermarknads GPS som är lika bra för 10% av kostnaden gör det svårt att motivera.
Men det handlar ändå i slutändan bara om personliga val..

Sportknapp?
Sportstolar låter vettigt! Bilder på dessa?
Har funderat på den röda, men gillar Clubmans bruna. Inredning blir troligtvis åt det mörkare hållet. Antracit innertak är givet!
JWC aero finns till Dooper?
Vilket annat mittarmstöd refererar du till?
Vet du vad NAVI kostar? Som du säger, kan bli svårt att motivera...

Ngt nytt på bränslevärmarfronten?

Mvh Andreas

Freddo
2008-05-08, 17:50
Här är lite olika alternativ på sportstolarna..

Sportknapp kostar 1300:- och tar bort kraft från styrservon så att styrningen känns mer direkt .. den ska även göra nåt med gasspjället för bättre gaspådrag men det var inget som märktes i vanliga coopern.. Kanske i s:en.

Ja JCW aero finns till alla modeller..än så länge clubman undantaget.

Navi kostar 23000:- så skapligt mycke i mitt tycke.

Kolla på www.outmotoring.com så hittar du armstödet jag snackar om. Finns även som orginaltillbehör på bmw.

sebastian_
2008-05-08, 19:34
Jag skulle satsa på en mini med färg kombinasion brun, brun riktigt snyggt,

sportknappen tycker jag är given att ha för prisen den kostar.
Du har inte funderat på glastaklucka blir en väldigt skön och rymd i bilen känns ljusare back och större.
Navin känns inte riktigt värt att köpa till för 23 000 kr
Jag skulle tyckta ipod ingång är viktigt också känns som en bra investering, lätt och skönt att bara koppla in ipoden (i handsfaket som uttaget ligger) hade själv det i min mini cooper

/ Sebastian

andreass
2008-05-15, 12:59
En ide på utrustning, kommentarer från panelen? :cool:

A67 A67 British Racing Green
Klädsel
Utrustning, paket
872 Chili
530 Klimatanläggning
550 Färddator
563 Belysningspaket
423 Golvmattor i velous
450 Höjdjustering av passagerarstol
481 Sportstolar fram
346 Chrome Line Exteriör
520 Dimstrålkastare
2RN Lättmetallfälg 5-Star Blaster
255 Sportläderratt
325 Bakspoiler
493 Förvaringspaket
Utrustning, fabriksmonterad
4AU Ytterligare dekor innehåll
4UF Sport Button
534 Klimatautomatik
6FD MINI HiFi högtalarsystem
473 Armstöd fram
4AA Innertak i antracit
522 Xenonstrålkastare
383 Tak och backspeglar i svart färg
420 Solskyddsrutor bak
441 Rökarpaket
1CD Bromskraftåtervinning
1CB Växelindikator
345 Chrome-Line-interiör
1CC Auto Start/Stopp funktion
313 Ytterspegelpaket
320 Utan modellbeteckning
4BE Interiörytor English Oak

Freddo
2008-05-15, 13:13
Ja jag skulle ha tagit vita blinkers också, Väldigt välinvesterade 700:-
och som jag skrev förr så tycker jag att Hi-Fi systemet är som att slänga pengar i sjön.. likaså med orginal mittarmstödet.

annars en bra spec!
Vilka stolar?

MartinGBG
2008-05-15, 13:21
Hi-Fi systemet är enligt mig mycket bättre än de vanliga som du får, samt Boost-högtalarna. Dom låter verkligen illa.

Med Hi-Fi får du iaf. lite bas och någorlunda ljud.

Jag tycker det är värt med Hi-Fi-paketet om du inte har tid eller lust att eftermontera egna.

Bronto
2008-05-15, 14:12
Vita blinkers är ett billigt men väldigt snyggt tillbehör. Varför inte slänga in vita baklampor med? Ser galet bra ut på, kommer bli något jag byter ut senare :)

andreass
2008-05-15, 14:16
Vita blinkers är ett billigt men väldigt snyggt tillbehör. Varför inte slänga in vita baklampor med? Ser galet bra ut på, kommer bli något jag byter ut senare :)

Vita blinkers köper jag, men baklampor i vitt har jag aldrig sett ngn snygg variant på? Finns helröda? :rolleyes:

Freddo
2008-05-15, 14:56
Vita blinkers köper jag, men baklampor i vitt har jag aldrig sett ngn snygg variant på? Finns helröda? :rolleyes:

Helvita finns inte till R56. Dock inte heller helröda. Men dom röd/vita som du får om du väljer vita blinkersglas är ljusår snyggare än dom röd/orangea.

Freddo
2008-05-15, 14:57
Hi-Fi systemet är enligt mig mycket bättre än de vanliga som du får, samt Boost-högtalarna. Dom låter verkligen illa.

Med Hi-Fi får du iaf. lite bas och någorlunda ljud.

Jag tycker det är värt med Hi-Fi-paketet om du inte har tid eller lust att eftermontera egna.

Hmm, möjligen att jag hade nåt måndagsex då.. Men skillnaden mellan Hi-Fi och Boost i dom bilar jag lyssnat är väldigt minimal i mitt tycke.
Var annat på R53:an där h/k var i en helt annan klass.

Christian
2008-05-15, 22:05
Vita blinkers köper jag, men baklampor i vitt har jag aldrig sett ngn snygg variant på? Finns helröda? :rolleyes:

Kromade då??

Bronto
2008-05-15, 22:12
Helvita finns inte till R56. Dock inte heller helröda. Men dom röd/vita som du får om du väljer vita blinkersglas är ljusår snyggare än dom röd/orangea.

Ah, menade de med vitt glas i mitten. Alltså själva delen av lampan som blinkar. Helvita diggar jag inte...

http://www.minir56.com/wp-content/uploads/2007/01/jcwr105rims800.jpg

HF-Björn
2008-05-15, 22:26
Glöm för tusan inte multifunktions ratten!! vita blinkers är snyggt till vissa färger som tex. pepper wite. känns lite "turk" styling över vita binkers :D

Bergen
2008-05-16, 10:03
Ännu ingenting nytt på bränslevärmarfronten. Annat än att det finns till alla andra än Minin med samma motor. Tycker som hf-Björn i övrigt. Fint med antracit-tak. Hifi är i mitt tycke alldeles tillräckligt. Du bör nog lyssna själv och bilda uppfattning. I övrigt köp så mycket du kan och vill lägga ut, för hur du än gör så kommer du alltid att ångra att du inte köpte mer. Det gör jag, men man måste ju dra gränsen någonstans. Om du nu inte slår till på allt förstås. LoL. Men då kan man ge sig fasen på att man tänker att nu har man köpt för mycket som nästa köpare blir överlycklig åt, eftersom man sällan får igen de pengarna. Givetvis är det ju så att vissa grejer ger ett bättre andrahandsvärde på beg.marknaden, såsom AC, Xenon mm som är mycket eftertraktade på beg,marknaden.

andreass
2008-05-16, 10:40
Apropå ratten, krävs multifunktion för att få farthållare? Finns inte bränslevärmare så fixar jag det i alla fall förutsatt att plats finns någonstans.. :) Vilka bilar hade samma motor?

Kongo
2008-05-20, 17:42
Hur är automat på clubman diesel tro? Någon som kan lämna någon härlig vinklad kommentar? ;)

HF-Björn
2008-05-20, 17:59
Ja, farthållan sitter i multiratten!

Apropå ratten, krävs multifunktion för att få farthållare? Finns inte bränslevärmare så fixar jag det i alla fall förutsatt att plats finns någonstans.. :) Vilka bilar hade samma motor?

MartinGBG
2008-05-20, 20:28
Hur är automat på clubman diesel tro? Någon som kan lämna någon härlig vinklad kommentar? ;)

Känns ju rätt ovärt med tanke på att bilen inte blir miljöbilsklassad med automatlåda.

Men det fungerar, även fast man helst bör köra med automalådan i sportläget för att det skall kännas helt OK.

edit: Bilen blir nog inte jätteattraktiv på andrahandsmarknaden med automatlåda heller :P

andreass
2008-05-20, 21:17
Bil är beställd! Från vecka 28 kan vi umgås på riktigt.. :cool:

FEED ME
2008-05-20, 22:09
Apropå ratten, krävs multifunktion för att få farthållare? Finns inte bränslevärmare så fixar jag det i alla fall förutsatt att plats finns någonstans.. :) Vilka bilar hade samma motor?

BMW Solna gav mig offert på ca 25000 kr för dieselvärmare till min Cooper D...
Vet dock att priserna kan variera väldigt mycket mellan olika leverantörer. Till mina tidigare bilar har jag betalat mellan 13-18000 kr. Har inte fått något vettigt svar till varför det ska vara så mycket dyrare till en Mini...

Andra bilar med samma motor:
Peugeot / Citroen 1.6 HDI (flera modeller)
Volvo 1.6D (C30 bl.a.)
Ford 1.6 D (Focus bl.a.)

FEED ME
2008-05-20, 22:14
Hur är automat på clubman diesel tro? Någon som kan lämna någon härlig vinklad kommentar? ;)

Jag hade först tänkt att beställa min med automat, eftersom jag först tänkt att det skulle vara en ren transport- och bruksbil. Men efter att ha provkört den så konstaterade jag att bilen är alldeles för rolig för att ha automatlåda till. Visst är det bekvämt i sta'n att glida runt med automat, men om man vill köra lite mer aktivt så är det ju manuell låda som gäller och den manuella lådan i Coopern är ju riktigt fin att använda!
Sedan har vi ju det faktum att 0-100 km/h går en sekund långsammare med automat, samt att den även drar 1 dl extra bränsle per mil...

Bergen
2008-05-21, 08:24
Som sagt bilarna återfinns här ovan. Apropå värmaren så trodde jag att när det fanns till de andra, att de bara inte hade fört upp det på listan ännu. Så jag beställde kort och gott en likadan värmare som de andra hade. Men tji fick jag det sitter ett stag i vägen just där värmarhålet sitter. Hur dumt får det bli. Jag vet inte om man har möjlighet att montera ner det och sedan sätta tillbaka det eller om det är så att staget sitter för nära för att värmaren skall kunna sitta där också. På Englunds i Luleå sade man att det inte går överhuvudtaget, men det kan ju vara så att de menar till en "rimlig" kostnad. Jag frågade inte. Jag har dock förhoppningar om att den skall komma under sommaren eftersom jag har hört att de skall ha utvecklat en som nu går i produktion och strax kommer ut på marknaden.

brn2rn
2008-05-21, 08:44
Jag går i tankarna mellan en D och en S och undrar givetvis då hur pass pigg D egentligen känns?
Är den heltrött eller känns den åtminstone liiite sport???

...och givetvis en fråga till:
Finns det mappning/boxalternativ ute till den ännu?

Fredrik
2008-05-21, 08:46
Jag går i tankarna mellan en D och en S och undrar givetvis då hur pass pigg D egentligen känns?
Är den heltrött eller känns den åtminstone liiite sport???

...och givetvis en fråga till:
Finns det mappning/boxalternativ ute till den ännu?


Thomas, bege dig till Novation i Uppsala och testa dem, bara du kan ju avgöra vad du tycker är bra.
Det är lite mer drag i spisen på S än D, men D har nog en något bättre driftsekonomi, och jag tror att FEED ME här på forumet har/ska göra något med sin Clubman D.

Freddo
2008-05-21, 10:41
Jag går i tankarna mellan en D och en S och undrar givetvis då hur pass pigg D egentligen känns?
Är den heltrött eller känns den åtminstone liiite sport???

...och givetvis en fråga till:
Finns det mappning/boxalternativ ute till den ännu?

Japp det finns boxalternativ och fler lär det bli. KCR har ju ett vettigt iaf, kommer nog satsa på det när jag får min bil om några veckor.

Ashra
2008-05-21, 10:49
Werlin har automatlåda i sin clubman. Bara höra sig för med honom.

Moderering: medlemmen kallar sig Wiering och inget annat på forumet, kör dessutom Clubman S och inte D.

andreass
2008-05-21, 11:25
Jag går i tankarna mellan en D och en S och undrar givetvis då hur pass pigg D egentligen känns?
Är den heltrött eller känns den åtminstone liiite sport???

...och givetvis en fråga till:
Finns det mappning/boxalternativ ute till den ännu?

vtech.se har både boxar och chip, bara att höra av sig till mig om du är intresserad.

Gäller förövrigt alla andra också, jag är delägare i www.scram.se som trimmar o modifierar de flesta bilar. Nu senast körde vår EVO6a ifrån en GSX1000R mellan 50-260km/h. Kul! :handen:

brn2rn
2008-05-21, 15:09
Tack, jag skall till Novation snart och prova lite.
Hoppas att dieseln känns pigg!

Sen kommer ju den eviga frågan om box eller mappning såklart.
Någon som vet om ESS i Norge som ju är grymma på BMW även har koll på Mini?

Bronto
2008-05-21, 15:29
vtech.se har både boxar och chip, bara att höra av sig till mig om du är intresserad.

Gäller förövrigt alla andra också, jag är delägare i www.scram.se som trimmar o modifierar de flesta bilar. Nu senast körde vår EVO6a ifrån en GSX1000R mellan 50-260km/h. Kul! :handen:

Varken projekt, kundbilar eller produkter fungerar på er sida, får ett felmeddelande:( Jobbar ni med Mini bilar något än?

andreass
2008-05-21, 18:59
Varken projekt, kundbilar eller produkter fungerar på er sida, får ett felmeddelande:( Jobbar ni med Mini bilar något än?

Vi jobbar med alla bilar. Har bland annat bytt avgas på ngn, men inget större i dagsläget. Vi byter webbhotell och sidan skall vara uppe inom kort.

W2k
2008-05-21, 19:03
Ajaj, någonting verkar vara fel (eller så ger mitt antivirusprogram falska positiv, har aldrig hänt förr dock).


Access to the data has been denied!
Warning: A virus or unwanted program has been found in the HTTP Data.

Requested URL: http://www.scram.se/
Information: Contains detection pattern of the HTML script virus HTML/Rce.Gen

Generated by AntiVir WebGuard 8.0.13.0, AVE 8.1.0.46, VDF 7.0.4.69

andreass
2008-05-21, 19:14
Ajaj, någonting verkar vara fel (eller så ger mitt antivirusprogram falska positiv, har aldrig hänt förr dock).

Ja sidan är inte uppe så det verkar märkligt. Men jag kollar detta..:confused:

FEED ME
2008-05-22, 00:45
Tack, jag skall till Novation snart och prova lite.
Hoppas att dieseln känns pigg!

Sen kommer ju den eviga frågan om box eller mappning såklart.
Någon som vet om ESS i Norge som ju är grymma på BMW även har koll på Mini?

Dieseln känns helt OK redan orginal.

Gällande box / omprogrammering så finns det ett väldigt enkelt svar:
Köp INTE en box från KCR, Ferrita el.dyl.!
Dessa boxar har en mängd nackdelar som jag inte orkar skriva ner alla här.
Men jag vet av egen erfarenhet eftersom jag testat både boxar och olika omprogrammeringar på flera av mina turbodieselbilar!

Jag har idag varit och chippat min Cooper D hos MotorNord i Sundsvall. Är extremt nöjd. Det blev en helt annan bil. Jag har med driftbox (http://www.grc.as/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=86) mätt upp diverse olika accelerationsintervall. T.ex. för 0-100 samt 80-120 så kapade jag drygt 2 sek efter chippningen!! (Mätningarna är gjorda på exakt samma ställe före och efter och med flera mätningar i varje intervall.)

Som jämförelse så har min flickvän en Peugeot 207 HDI GT. Den har exakt samma motor som i Cooper D. Hon har en effektbox från Ferrita. På hennes bil kapades mindre än en sekund med hjälp av effektboxen i samma intervall som för min bil.

Bergen
2008-05-22, 08:33
Ja, det var ju intressant. Jag har endast varit i samspråk med KCR och tyckte att det ju verkar bra med en omprogrammerbar box om man skulle flytta den mellan bilar och så. Man kanske får tänka om då. Det verkar ju vara stor skillnad på boxarna och jag har faktiskt också bara bra erfarenheter av Motor Nord. Skulle dock vara intressant att höra en del av dina erfarenheter av KCR- boxarna.

HF-Björn
2008-05-22, 12:41
Intressant med chippingen Erik! Är det något som syns i BMW datorer vid service? Vad gick kalaset på? Säljs chippningen du gjorde söder över?

andreass
2008-05-22, 20:26
Kan meddela att jag i semestertid kommer att ha 4 st orginal runflatdäck i 16" till salu.. ;)