handdator

Visa fullständig version : Blåsigt i cab-baksäte?



rogeraberg
2008-05-05, 00:23
Hallå. Funderar hårt på att bli Mini-ägare och har alltid haft glaslucka som krav. Nu funderar vi på att gå hela vägen och köra på en cab.
Har hittat en på blocket som jag inte får länka till ännu :)

I vilket fall så undrar jag hur blåsigt sonen kommer att få det i baksätet? Han är tre år så en kortis, klarar han sig eller blåser det runt i hela baksätet? Är jag tok-dum som ens funderar på en Cab :D

Är det någon här som kör cab förresten eller är ni alla tak-dårar? ;)

Tack på förhand!

rogeraberg
2008-05-05, 00:23
Bilen jag funderar på:
http://www.blocket.se/vi/16193133.htm?ca=11_s

Kan bli fin med de här (som väl säljs av en medlem?):
http://www.blocket.se/vi/16158332.htm?ca=11_s

Marcus
2008-05-05, 00:32
Kan inte svara på om det blir blåsigt.

Hans-G har en MCS Cab, han borde nog veta!

Tror den där bilen blir perfekt med de fälgarna om du sätter på vita stripes och kanske vita speglar. Så du får lite kombination.

Lycka till :)

Edde
2008-05-05, 07:12
tjena!

Har kört precis 6500 mil med min cab! säkert över 2500 mil nercabbat! =)
senast i förrgår körde jag 45 mil nercabbat på E4 upp till Sundsvall...
sitter man fram med rutorna uppe går det hyffsat bra! har inget vindskydd så det blåser rätt så mycket mellan stolarna me nför mig går det!

men bak brukar mina passagerare klaga redan i stadstrafik... brukar bli luvorna på annars ser håret ut som jag vet inte vad... men om man är liten och kort kanske det funkar?! men jag antar att minin är mer turbulent bak än de flesat andra cabbar...

JohanH
2008-05-05, 09:22
Bilen jag funderar på:
http://www.blocket.se/vi/16193133.htm?ca=11_s

Kan bli fin med de här (som väl säljs av en medlem?):
http://www.blocket.se/vi/16158332.htm?ca=11_s



Fälgarna säljs av RobertH (användarnamn) som är kassör i föreningen.

Välkommen till forumet förresten!!

/Johan

rogeraberg
2008-05-05, 09:50
tjena!

Har kört precis 6500 mil med min cab! säkert över 2500 mil nercabbat! =)
senast i förrgår körde jag 45 mil nercabbat på E4 upp till Sundsvall...
sitter man fram med rutorna uppe går det hyffsat bra! har inget vindskydd så det blåser rätt så mycket mellan stolarna me nför mig går det!

men bak brukar mina passagerare klaga redan i stadstrafik... brukar bli luvorna på annars ser håret ut som jag vet inte vad... men om man är liten och kort kanske det funkar?! men jag antar att minin är mer turbulent bak än de flesat andra cabbar...

Tack för svaret. Det verkar vara turbolent där bak, känns elakt mot sonen. Ska åka och provköra en på BMW tror jag :)

JohanH
2008-05-05, 10:26
Tack för svaret. Det verkar vara turbolent där bak, känns elakt mot sonen. Ska åka och provköra en på BMW tror jag :)

Det är ganska stor skillnad mellan R53 och R56 - men med tanke på vad du gör för övrigt så tror jag inte att du missat det :) .

/Johan

Marcus
2008-05-05, 10:29
Du får relativt mycket cab känsla med det stora taket och rutorna nere.

Ett annat alternativ är att du köper en bil utan taklucka och köper detta:
http://motoringfile.com/files/Folding_Roof.PDF
http://www.motoringfile.com/2007/03/16/official-cloth-folding-roof-retro-fit-guide/

Tror det kan bli rätt läckert.

MINA
2008-05-05, 10:30
När mina barn var små var dom ständigt förkylda pga. att dom mötte våren i en Camaro cab. men.........dom älskade att åka öppet och tog gärna lite förkylning ( att åka med taket på ville dom inte) hur som helst blev dom välartade barn.För att svara på din fråga så visst drar det i baksätet men det finns ju någon slags "vindavisare" som man placerar bakom stolarna (finns bla. på BMW cabbar ) och det kan kanske hjälpa en del .
Hoppas dina barn får uppleva en vår förkylning !

GT3 RS
2008-05-05, 13:05
Det fiins en cab till salu som gått betydligt mindre,min röda S cab..

powernap
2008-05-05, 13:12
ska du sälja pärlan??

rogeraberg
2008-05-05, 19:11
Det fiins en cab till salu som gått betydligt mindre,min röda S cab..

Har jag råd med den då? ;)

Bilder och pris?

rogeraberg
2008-05-05, 19:12
När mina barn var små var dom ständigt förkylda pga. att dom mötte våren i en Camaro cab. men.........dom älskade att åka öppet och tog gärna lite förkylning ( att åka med taket på ville dom inte) hur som helst blev dom välartade barn.För att svara på din fråga så visst drar det i baksätet men det finns ju någon slags "vindavisare" som man placerar bakom stolarna (finns bla. på BMW cabbar ) och det kan kanske hjälpa en del .
Hoppas dina barn får uppleva en vår förkylning !

Underbart inlägg!
Lillkillen trivdes alldeles utmärkt i baksätet på caben så nu är det bestämt :)

rogeraberg
2008-05-05, 19:13
Det är ganska stor skillnad mellan R53 och R56 - men med tanke på vad du gör för övrigt så tror jag inte att du missat det :) .

R56:an finns väl inte som cab - ännu?

Jag har lekt med en R56:a med tak i en vecka och det enda jag verkligen ogillade med den var de plastiga instrumenten. Jag gillar faktiskt gamla modellen betydligt bättre där. Galet att man lyckas göra något sämre!

Misssen
2008-05-05, 19:51
Nej R56:an kommer først i cab til foråret 09, det var det seneste svar jeg fik fra Mini.

Men hensyn til at køre med taget nede, så jeg har en grænse der hedder 6-7 grader, så ryger det af. Jeg køre med Vindskott så dem som sidder foran er der ikke noget problem. Sidder der nogle bagi, så er det kun på små by ture og eller i udlandet hvor det er rigtigt varmt at det er til at holde ud.
Så hvis ungerne skal med, så er det enten tag på eller køre i en anden bil :)

Hans-G
2008-05-05, 22:02
Grattis till ditt val, Roger!
Som Marcus redan nämnt tillhör jag cabnördarna - vi är några stycken i NMCS, fast det blir väl bara några procent av alla registrerade... Med dig ökar ju andelen markant! :-)
Jag kör nercabbat så fort temperaturen är över 10 grader och det inte kommer nått vått uppifrån. ;)
Med full kräm på värmen mot vindrutan blåser det en skön brist mot huv'et om det är brist på varmluft utanför bilen.
Vindskyddet som sätts mellan fram- och baksäte gör hyfsad nytta genom att det fångar upp luften som annars kommer bakifrån mot nacken. Fast nackdelen :woot: är förstås priset. Rätt hutlöst. Fast en snygg väska följer med. Och om du köper ett vindskydd rekommenderas lite övningar i konsten att fälla ihop det - det är rejält lurigt.

Lycka till och hoppas vi ses därute!

/Hans-G

Edit: Kom på att jag inte nämnde något om baksätet. Sitter nån där kan man ju inte ha vindskyddet ditsatt. Och visst blåser det bra mycket mer på den som sitter bak. Fast i sommarvärme brukar ingen klaga...

MINA
2008-05-06, 06:53
Underbart inlägg!
Lillkillen trivdes alldeles utmärkt i baksätet på caben så nu är det bestämt :)

Tack för att du uppskattade mitt inlägg och grattis till ditt bilval .
(vill även passa på att gratulera grabben till sina välartade föräldrar:D )

rogeraberg
2008-05-11, 22:10
Så, nu är bilen inhandlad! Är sjukt nöjd, tjejen är sjukt nöjd och sonen är sjukt nöjd. :)
Tack för tips och hjälp!

Hans-G
2008-05-11, 22:41
Sjukt bra tajming att skaffa cab med tanke på vädret. :D Lycka till, som sagt!

rogeraberg
2008-05-11, 22:48
Sjukt bra tajming att skaffa cab med tanke på vädret. :D Lycka till, som sagt!

Verkligen :)
En fråga som du kanske kan besvara: Hur tvättar man bäst suffletten? Funkar det att köra högtrycktstvätt på den eller förstörs den då?

Hans-G
2008-05-11, 23:17
Jag tror nog att du bör ha en mer moderat vattenstråle mot tyget så att du inte jagar bort impregneringen i förtid. Själv är jag ganska försiktig, men jag har å andra sidan inte tillgång till högtryck i garaget.
Sen lär det vara läge att impregnera om den efter en tid - har faktiskt inte kläm på när. Kan återkomma i ärendet. Vi har ju fler cabägare i NMCS - nån som vet?

rogeraberg
2008-05-11, 23:20
Jag tror nog att du bör ha en mer moderat vattenstråle mot tyget så att du inte jagar bort impregneringen i förtid. Själv är jag ganska försiktig, men jag har å andra sidan inte tillgång till högtryck i garaget.
Sen lär det vara läge att impregnera om den efter en tid - har faktiskt inte kläm på när. Kan återkomma i ärendet. Vi har ju fler cabägare i NMCS - nån som vet?

Låter vettigt, både att vara försiktig och impregnera. Ska köra en premiärtvättning i morgon, ska smeka den försiktigt ;)

Hans-G
2008-05-11, 23:27
Vanligt bilschampo på suffletten lär i alla fall vara helt OK, men skölj ordentligt, det är ju svårare att få tvättvattnet att rinna av på tyget.
Själv är jag lite missnöjd med att det blivit lite tråkiga färgförändringar (ljusare) av metallstativet när suffletten är nerfälld. Det är inte SÅ farligt, men hade varit roligare om den haft färgen intakt.

rogeraberg
2008-05-11, 23:38
Finns det inget trevligt medel med färgpigment att smeka in på suffletten?

Hans-G
2008-05-11, 23:51
Kanske, har inte kollat. Borde förstås gå att återfärga hela i vilket fall, tror att det är svårt att få rätt kulör med tanke på blekningen de tre somrar bilen varit i trafik. Fast det är ju bara när den är parkerad som solen bleker suffletten - annars är den ju nerfälld! :D

Edin
2008-05-14, 17:58
Kolla in på www.pingens.se. Han har redigt bra grejer som funkar!

rogeraberg
2008-05-14, 23:03
Kolla in på www.pingens.se. Han har redigt bra grejer som funkar!

Tackar för tipset!