handdator

Visa fullständig version : provkörning



elake leifii
2008-03-04, 20:36
I dag var jag och tittade på minisar på bmw i Uppsala. Det var första gången jag verkligen tittat, klämmt och känt på bilen inga större överaskningar där men visst kunde den ha givit ett lite gedignare intryck.
Sen var det dags att köra jag frågade om dom hadde någon mini cooper som jag kunde få köra men det hadde dom inte bara en clubman (med en stor buckla på motorhuven) först blev jag tveksam men försäljaren bedyrade att det var samma känsla i dom (stämmer det?).
Jag fick nycklarna och körde en sväng bla på motorvägen. Det som slog mig då var att bilen bullrar lika mycket som min gammla nissan sunny från 89. Beror det på run on flat däcken eller låter alla mini så mycket?
Det kändes ju inte alls som en ny bil i den bemärkelsen.
Därimot växellådan! Vilken känsla.
Nu väntar jag bara på att få köra en S model och få bekanta mig med panorama taket.

Mackan
2008-03-04, 22:01
I dag var jag och tittade på minisar på bmw i Uppsala. Det var första gången jag verkligen tittat, klämmt och känt på bilen inga större överaskningar där men visst kunde den ha givit ett lite gedignare intryck.
Sen var det dags att köra jag frågade om dom hadde någon mini cooper som jag kunde få köra men det hadde dom inte bara en clubman (med en stor buckla på motorhuven) först blev jag tveksam men försäljaren bedyrade att det var samma känsla i dom (stämmer det?).
Jag fick nycklarna och körde en sväng bla på motorvägen. Det som slog mig då var att bilen bullrar lika mycket som min gammla nissan sunny från 89. Beror det på run on flat däcken eller låter alla mini så mycket?
Det kändes ju inte alls som en ny bil i den bemärkelsen.
Därimot växellådan! Vilken känsla.
Nu väntar jag bara på att få köra en S model och få bekanta mig med panorama taket.

Vill nog minnas att min Nissan Sunny bullrade mer ,fast det var en -90 ;)
Kanske är det fortfarande så att kombibilar bullrar lite mer. Och däcken
har ju också stor inverkan. För biltypen tycker jag faktiskt MINIn är
ganska komfortabel men allt är ju relativt..

MS//

Hobbe
2008-03-04, 22:15
Satt inte vinterdäck på bilen med tanke på kalendern ?
Det kan förklara en del buller.

Marcus
2008-03-05, 18:09
Låter konstigt att det skulle bullra så mycket...

Tycker att MINIsarna låter normalmycket.

Kongo
2008-03-05, 18:29
Har provkört två minis, och bägge har bullrat som nått från 80-talet :(

Marcus
2008-03-05, 18:38
Min bror subaru som kostar ung lika mycket som en fullsmetad mini bullrar iaf mer på motorvägen.

Sen beror det mycket på däcken.

Klart man inte kan förvänta sig att de ska vara tysta som en vanlig bil. Det är ju inga komfortåk för motorvägen direkt. Men de enda jag hört klaga på att det är obekvämt i MINI är sådana som jag, som bytt till avgassystem som låter högt hela tiden, och satt på hårda dämpare.

Freddo
2008-03-05, 18:57
Tycker Minin är väldigt komfortabel för sin storlek och sitt ändamål.
I min gamla MCS med 215/35-18 däck, 2,5" catback system och alta CAI pendlade jag ca 4000 väldigt behagliga mil..
Så det måste isåfall vara däcken..

Fredrik
2008-03-05, 19:12
Vad är problemet - det ska låta lite mer i en rolig bil, eller hur :D

Rasmus
2008-03-05, 19:48
Ett tips kan ju vara att kolla runt lite "hårda fakta" och jämföra ljudnivån (i specifikationerna) mellan olika bilar och märken.
Har för mig att en R56 S t.ex bara ska ha någon/några decibel högre kupéljud än en SAAB 9-5.

Det lustiga är att den MCS jag provkörde hos BMW i Uppsala (Novation), innan jag köpte min bil, lät jättemycket! Har för mig att det var från taket och bakluckan det lät. Högljudd som tusan var den hur som helst. Men what the f*ck tänkte jag, slog till på min bil och upptäckte glatt att den var väldigt tyst vid normal körning på landsväg och motorväg!

elake leifii
2008-03-05, 22:51
Vet inte riktig vart i från det lät men jag störde mig välldig mycket på det. Jag har inte givit upp riktigt än på att bli fullvärdig medlem i er klubb minst en bil till ska jag prova. Annars blier det civic igen.

Rasmus
2008-03-06, 00:04
Vet inte riktig vart i från det lät men jag störde mig välldig mycket på det. Jag har inte givit upp riktigt än på att bli fullvärdig medlem i er klubb minst en bil till ska jag prova. Annars blier det civic igen.

Något galet måste det ha varit iaf, för SÅ mycket låter in våra MINI's :)

Finns det ingen här på forumet som bor i – eller i närheten av – Uppsala, som du kan få ta en sväng med?

Freddo
2008-03-06, 08:41
Vet inte riktig vart i från det lät men jag störde mig välldig mycket på det. Jag har inte givit upp riktigt än på att bli fullvärdig medlem i er klubb minst en bil till ska jag prova. Annars blier det civic igen.

Civicen bullrar ju snarare mer, möjligen att nya spaceship civicen är bättre men den föregående bullrade mer än Minin tycker jag..
Var det taklucka på bilen du provade?

elake leifii
2008-03-06, 10:14
Civicen bullrar ju snarare mer, möjligen att nya spaceship civicen är bättre men den föregående bullrade mer än Minin tycker jag..
Var det taklucka på bilen du provade?

Det vart ingen taklucka på den jag provade. Jag hadde tänkt mig en sån men det kanske bullrar ännu mer då?




Något galet måste det ha varit iaf, för SÅ mycket låter in våra MINI's :)

Finns det ingen här på forumet som bor i – eller i närheten av – Uppsala, som du kan få ta en sväng med?

Skulle ju vara fint om någon ville visa sig min bil från en hyffsat neutral sida.

Marcus
2008-03-06, 11:13
Låter lite myko tycker många av oss iaf som du ser, hehe :) Men vi är ju partiska.

Vet dock att nästan alla man pratar med som kört både Mini Cooper S och Civic Type-R säger att Minin är lyxigare, bekvämare, mjukare och tystare orginal.
Och att Type-R'en är råare på alla sätt.

Att Minin sen är mindre mjuk och bekväm än en Golf GTi är en annan 5a. Men nog ska bilarna vara mer komfortinriktade (och det borde inkludera ljudnivå) än CTR.

Rasmus
2008-03-06, 11:20
Det vart ingen taklucka på den jag provade. Jag hadde tänkt mig en sån men det kanske bullrar ännu mer då?

Jag har letat upp lite fakta åt dig angående bullernivån i Mini Cooper S, R56 vs. Honda Civic Type–R. Nedanstående siffror är hämtade direkt från Automotorsports biltester.

Buller i kupén dB(A)

Honda Civic:
80/100/120 km/h = 73/74/76

Mini Cooper S:
80/100/130/140/160 km/h = 64/65/71/72/74

Observera att Hondan låter lika högt i kupén vid 100 km/h som MINIn gör vid 160 km/h. I 80 km/h cruisar MINI på 64 db och Hondan på 73 db.

Det måste ha varit något galet med bilen du fick testa!
Observera att siffrorna är med sommardäck på!

Siffrorna kommer från:
Honda Civic: http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0716/071603.pdf
MINI: http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0701/070102.pdf

powernap
2008-03-06, 12:05
hårda fakta....bra jobbat R.E

elake leifii
2008-03-06, 12:18
Tack så mycket för alla komentarer och info. Bara att ha en sån här klubb i ryggen gör det värt att köpa mini. En lrättelse skulle vara på sin plats också det är inte type-r:en jag funderar på att köpa fast det skulle nog vara skoj

Den bil jag åkt med mest den senaste tiden är brorsans galant men det är ju orättvis referens när man tittar på småbilar.

JockeO
2008-03-06, 14:51
Tack så mycket för alla komentarer och info. Bara att ha en sån här klubb i ryggen gör det värt att köpa mini. En lrättelse skulle vara på sin plats också det är inte type-r:en jag funderar på att köpa fast det skulle nog vara skoj

Den bil jag åkt med mest den senaste tiden är brorsans galant men det är ju orättvis referens när man tittar på småbilar.

Nu var det ju en Clubman du provkörde.
Jag har själv ingen erfarenhet av hur ljudlig en Clubman är att köra/åka, men generellt är ju bilar med större kombiutrymme bullrigare än t ex en sedanbil.

Om du där lägger till att bilfirman med stor sannorlikhet fortfarande kör med vinterhjul och du nämnde även att bilen hade en buckla på motorhuven... (medför även kanske något löst som bullrar efter krock?)

..ja där har du gissningsvis faktorer som höjer bullernivån i jämförelse med den icke-clubman utan krockskada, som du hoppas kunna köra omkring i inom kort... som oftast på sommardäck får man anta...

Jag körde förra säsongen på original run flat däck.
Bytte till odubbade vinterhjul med exakt samma dinensioner (205, 45, R17), som jag kört på ibland under vintern. Mina vinterhjul är tystare på barmark än vad original sommar run flats är. Värt att tänka på om du jagar tystnaden.

/M v h, Jocke O - Som byter ut sina runflats till konventionella sommardäck.