handdator

Visa fullständig version : Skidställ på baklucka?



EvaMaria
2008-02-02, 08:21
Tänkte höra med forumet om det är någon som känner till om det finns skidställ att sätta fast på bakluckan till Mini Cooper S, ungefär som ett cykelställ.

Har panoramatak och vill helst inte sätta en skidbox på taket. Dessutom har jag förstått att hålla på och borra i taket är inget man rekommenderar då det är svårt att få till det snyggt.

Tacksam för hjälp!

Christian
2008-02-02, 08:29
http://accessories.mini.com/internet_relaunch/servlet/image.do?imageId=37994&imageVersion=5

http://accessories.mini.com/internet_relaunch/servlet/image.do?imageId=3755&imageVersion=5

http://accessories.mini.com/internet_relaunch/servlet/image.do?imageId=1147690&imageVersion=5

Kan bli svårt att sätta fast ett par långa skidor på baklucken pga dess längd.

Green Meanie
2008-02-02, 09:34
Min Green Meanie har Mini takräcke. Den sitter fint i speciella fästpunkter på taket. Vet ej om det gäller för alla års modeller men förmodligen passa 2006:or.

http://img.photobucket.com/albums/v213/pinkpantherman/rack.jpg

hälsn Stephen

(numera Green Meanie - Thanks Kalle)

Marcus
2008-02-02, 11:00
Har du Gamla Nya Mini eller Nya Nya Mini? :)

Tror att bilden Stephen la in är på den nya, R56an. På den behöver man inte borra i taket nämligen.

Christian
2008-02-02, 13:06
Har du Gamla Nya Mini eller Nya Nya Mini? :)

Tror att bilden Stephen la in är på den nya, R56an. På den behöver man inte borra i taket nämligen.

http://hem.passagen.se/english/graphic/GreenGoblins.jpg

EvaMaria
2008-02-03, 20:09
Tack för snabba svar! Sephen, det var ju riktigt snyggt med takräcken på, trodde det skulle se klumpigare ut. Är de enkelt att ta bort dem?

Har första generationen Nya Mini (uthämtad dec 2006), antar det är R53. Funkar det med takräcke på min modell?

Hörde med BMW Solna när jag hade bilen där i höstas, och de var tveksamma till att sätta dit takräcken. Det skulle dessutom kosta 16 000 kr...

Någon som har R53 och som satt dit takräcken? Var gjorde ni det och vad kostade det?

Marcus
2008-02-03, 21:16
Karl (KPKalle) och Magnus (TheEngineer) har båda haft takräcken på gamla karossen.

Om den som borrar hålen är duktig så ser det ok ut. Dock så blir plastplupparna (som täcker hålen när man inte har räcke) solblekta snabbare än taket. (På vitt tak blir dem gulvita efter ett tag).

Du måste ju tyvärr borra på din bil. :(

16 000kr lät väldigt dyrt för motering? Vad kostar räcken och delar för sig?

Green Meanie
2008-02-03, 23:34
Räcket sitter i förberedda fästen i taket. Det var lätt att ta bort men när man väl sätta dit det igen är en annan femma. Bruksanvisningen är inte så jäklar "straight forward". Man måste använda olika verktyg för att få fast anordningen. Ser så lätt ut på bilderna men jag kunde inte riktigt räkna ut hur det gick till även när den satt på plats. :blink:

Freddo
2008-02-04, 07:32
16000! för att montera takräcke.. men sjukt!

Thule har till R53:an, och då behövs ingen håltagning.
priset är äl ungefär motsvarande BMW:s priser. (utan montering då)
Förövrigt är det äl Thule som bmw använder sig av har jag för mig.

andhallberg
2008-02-06, 11:55
Hej, är det någon som har monterat takräcken - de gamla som kräver borrning - på sin Mini i Malmö-regionen?

Jag har hittat att BMW:s plåtverkstad i Malmö utför arbetet, men har inget vidare intryck av den verkstaden tyvärr. Har tittat runt men inte hittat någon annan.

Någon som har något annat tips, eller har använt ovan nämnda plåtverkstad med gott resultat?

Christian
2008-02-06, 16:04
Hej, är det någon som har monterat takräcken - de gamla som kräver borrning - på sin Mini i Malmö-regionen?

Jag har hittat att BMW:s plåtverkstad i Malmö utför arbetet, men har inget vidare intryck av den verkstaden tyvärr. Har tittat runt men inte hittat någon annan.

Någon som har något annat tips, eller har använt ovan nämnda plåtverkstad med gott resultat?

Thule har till R53:an, och då behövs ingen håltagning.

R53 = Mini Cooper S.

andhallberg
2008-02-07, 06:31
Hej Christian,

Jo jag har sett Thule's version. Är dock osäker på ifall den pallar vindsurfingbrädor med tillbehör, vill ju inte att den flyger av på motorvägen. Enligt Thule's monteringsinstruktioner är det ju "varning" för hastigheter över 80 km/h... :( Kanske bara jag som är överdrivet försiktig?

Christian
2008-02-07, 16:41
Hej Christian,

Jo jag har sett Thule's version. Är dock osäker på ifall den pallar vindsurfingbrädor med tillbehör, vill ju inte att den flyger av på motorvägen. Enligt Thule's monteringsinstruktioner är det ju "varning" för hastigheter över 80 km/h... :( Kanske bara jag som är överdrivet försiktig?

Det står det på takboxar också.
Rek 80km/h.

Men jag har då sett bilar som kört fortare än så med takboxar.

Såhär står det på Thule´s hemsida:

Hur fort får man köra med Thules produkter monterade på bilen?


Att transportera föremål på bilen kan förändra bilens köregenskaper. Hastigheten skall anpassas till lasten som transporteras, till rådande omständigheter som väglag, vindförhållanden, vägens beskaffenhet, trafik, etc. och givetvis till gällande lagar.

Fordonets kör- och bromsegenskaper och dess känslighet för sidvindar kan förändras av taklasten.

djungel-Jim
2008-02-13, 21:48
Någon som har provat på thules takräcke på en första gen. mini? Vad kostar kitet?

Edit: Jag hittade svar på min fråga i en annan tråd. till Vilken jag tydligen inte får länka eftersom jag inte får skriva länkar i forumet förrän jag skrivit tre inlägg.. suck