handdator

Visa fullständig version : Knarrande panoramatak?



kakan
2007-12-16, 22:06
Någon annan med panoramatak som har detta problem?
Är första gången jag använder bilen på vintern (köpte den i april),
och nu när det har börjat bli kallt ute så knarrar panoramataket/takluckan utav bara helvete, t om med stereon på så hör man knarret när man kör på ojämn mark och över gupp osv. Garantin går ut nu i december så man kanske borde skynda sig till BMW och klaga? :p

Rasmus
2007-12-16, 22:18
Det är samma sak på min R56!

Märks speciellt eftersom jag bor i Visby och kör mycket på kullerstenarna här. Skitirriterande!
Det är från den högra sidan av taket det låter hos mig, pressar jag handen uppåt mot taket på den sidan så slutar det låta.

Marcus
2007-12-16, 23:00
Nått som måste smörjas och oljas. Finns nån guide till det på nätet. Man behöver torka ur smuts och smörja upp för att den skall bli tyst.

Rasmus
2007-12-26, 18:27
Nått som måste smörjas och oljas. Finns nån guide till det på nätet. Man behöver torka ur smuts och smörja upp för att den skall bli tyst.

Någon som vet var den guiden finns?

Jag har kört mellan Visby-Uppsala tur och retur under julhelgen och det låter mer än någonsin förut om taket nu, speciellt när man har takräcke och takbox!

Hilfe! Sådana här typer av oljud i kupén är ju så drygt!

JockeO
2007-12-26, 19:59
Någon som vet var den guiden finns?



Kolla på NAM.
I tråden "Things You din't know about Your Mini" har jag för mig att någon tipsat om hur man rengör och smörjer på ett smart sätt m h a den vinklade saken man vevar upp panoramat manuellt.

Sök i teknikforumet här inne på en tråd jag skapat "Tips till er med elfel", så finner du rätt länk till den NAM-tråden.

Har i o f s för mig att den smörjningen gällde att få bort gnisslande vid öppning/stängning, men det är ju aldrig fel att rengöra och smörja lite...

/M v h, Jocke O

Rasmus
2007-12-26, 20:28
Kolla på NAM.
I tråden "Things You din't know about Your Mini" har jag för mig att någon tipsat om hur man rengör och smörjer på ett smart sätt m h a den vinklade saken man vevar upp panoramat manuellt.

Sök i teknikforumet här inne på en tråd jag skapat "Tips till er med elfel", så finner du rätt länk till den NAM-tråden.

Har i o f s för mig att den smörjningen gällde att få bort gnisslande vid öppning/stängning, men det är ju aldrig fel att rengöra och smörja lite...

/M v h, Jocke O
Egentligen är det inte själva takluckan som låter hos mig utan det är på passagerarsidan, ungefär vid handtaget i taket som det liksom "knarrar". :mad:

Rasmus
2008-02-07, 16:04
Sådär… nu har jag hämtat bilen från BMW Novation i Uppsala. Vilket grymt serviceminded företag det är! Kan varmt rekommendera alla MINI:ster att både köpa sina kommande bilar därifrån samt serva de som ni har idag. Vilken enorm skillnad mot andra BMW-försäljare och servicecenter (inga namn nämnda).

Hur som helst…
Ljudet från taket är borta! Det var en plastplatta som låg emot plåten i taket och skapade det irriterande knarret i taket, så fort man körde på ojämnt underlag. Novation fixade det galant!