handdator

Visa fullständig version : Kostnad för att göra Mini Cooper S till banbil?



ersk
2007-12-12, 21:33
Försöker att göra en kalkyl av vad det kostar att göra Mini Cooper S till en banbil.
Har haft bilen i snart sex månader och börjar nu kunna dra vissa slutsatser av vad som inte håller måttet när det ska gå undan, från mina egna erfarenheter sett.

Bromsarna - Är för små och tar alldeles för dåligt där efter. Bromsträckan blir på tok för lång i höga hastigheter. Minin må vara liten i mått sett men den är inte på något sätt, tycker jag, lätt för sin storlek.

Dämpare/fjädring - Orginal är minin trots allt, som många säger, som en liten suv. Det gungar och far och bilen kränger i höga hastigheter, vilket är otäckt och knappast något man vill testa gränserna med. Detta går kanske lösa billigt med en sänkningsats från H&R etc. men frågan är om det räcker? Räcker dämparna? - Coiloverkit - har jag haft förut, men i ärlighetens namn har detta bara känts som bortkastade pengar eftersom man så sällan, om man inte är proffsförare och med tusendelsmarginaler måste vinna ett rejs, öppnar motorhuven och pillar på dämparnas hårdhet och höjd. Är man inte mekaniker är sannolikheten stor att man bara förvärrar väghållningen genom att pilla själv, hur fräckt det än må se ut när bilen nästan nuddar marken. Är säker på att det finns bra beprövade permanenta alternativ där ute.

Differentialspärr - När allt ovan är gjort, känns det som att en differentialspärr ligger närmst på listan. Bilen vill ju inte driva alls i kurvorna på låga hastigheter utan en sådan.

Trimning - Känns rätt så avlägset just nu och är inte att tänka på tills vidare, för än föregående punkter är fixade.

Det var allt tillsvidare och jag är säker på att jag retat ögonen på en och annan, men känn er fria att kommentera. Detta är mina personliga erfarnheter, och att jag inte är lika lyriskt nöjd som alla andra betyder inte att jag inte gillar minin, utan bara det att den inte är berättigad till att kallas "komplett banbil", utan nödvändiga modifikationer, enligt mitt eget tycke. :)

Tack och God Jul!

Ace
2007-12-12, 21:37
Härligt ersk! Jag kommenterar senare för nu är det läggdags! Godnatt!

Marcus
2007-12-12, 22:22
Jag skulle sätta ordningen så här.

1. Bromsar + Bättre dämpare och fjädrar alt Bilstein PSS9 + shortshift
2. Skalstolar och ut med baksätet samt lättviktsfälgar och r-däck.
3. Diffspärr och 15% skiva, grenrör och avgas med racekatt, och mappning.
4. Bättre kylning.


1. ca 35 000kr
2. ca 5000-7000kr för stolarna + ca 12 000 för fälgar + däck
3. 8000kr + ca 15 000kr för trim + 15 - 20 000kr för avgas med grenrör
4. 5000 - 10 000kr för riktig intercooler.

När du endå byter diffen så kan du lika gärna passa på att byta till lättat svänghjul och ny koppling om du vill det.

Hobbe
2007-12-12, 22:38
Vad är målsättningen med bankörningen ?

KIT gav många skrämselhicka på banan då hans Cooper gick ganska snabbt trots minimala uppdateringar.
Ska du däremot jaga livet ur alla så kör du fel bil. Köp tex en GT3 eller M3 i stället.

Hur mycket vill du spendera ?

Angående bromsar:
Börja med stålomspunna bromsslangar, bromsvätska med högre kokpunkt, och riktiga racebelägg.
Det räcker långt.
Om du senare vill köpa något BBK kit så kan jag varmt rekommendera Stoptech, men likväl behövs ovanstående prylar, och gärna även bromskylning.

Chassi:
Beror på om det överstyr eller understyr.
Kränger något gör det alltid.
PSS9 chassi har jag haft på min gamla Works. Utmärkt.
Alternativt börja med styvare fjädrar enbart.
Styvare fram: Minskar överstyrning.
Styvare bak: Minskar understyrning.
I sista hand, försök med grövre krängare fram och bak (samma sak angående överstyrning eller understyrning).

Diff:
Ja tack.

Avgassystem:
Grenrör med metallisk sportkat.
Lika bra att fortsätta med ett catbacksystem också.

Fälgar:
Lätta mindre fälgar (7-8 kg/st). 16" är optimalt, men 17" är OK.
Tyvärr behövs ibland 18" för att få plats med större bromsok och skivor.

Däck:
R-däck. Ca 1500 Kr/st per fälg (17").

Skalstolar:
FIA godkända med vikt på 8-10 kg/st.

Bälte:
4 eller 6-punktsbälte (FIA).

Bur:
Helbur (FIA certifierade svetsare alternativt FIA godkänd färdig bur).
EJ ALUMINIUM.
Halvbur OK för nöjeskörning på bana.

Vikt:
Lätta, lätta, lätta.
Bort med stereo, AC, baksäte m.mn. m.m..

Motor:
Trimma OK, men inget våldsamt för "bragging rights" då motorn måste hålla för bankörning.
Gärna en större intercooler om du ökar antalet hk betydligt.

Behövs allt detta ? Nej.
Minimum är dock stålomspunna bromsslangar, bromsvätska med högre kokpunkt, och riktiga racebelägg.

Min GP används i stort sett för enbart bankörning. Likaså min gamla Z4.
Vad har jag gjort ?
Stålomspunna bromsslangar, bromsvätska, racebelägg, och bromskylning.
Styvare fjädrar fram.
Lättare racefälgar med r-däck.
Grenrör med 200 cell metallisk sportkat.
Vad är på gång ?
Milltek catbacksystem.
Ny topp, vässad kamaxel, och ECU mappning.
Större intercooler.
Skalstolar.
4/6 punktsbälte.
Halvbur.
Möjligen men enbart möjligen ett nytt chassi, tex H&R Cupkit för GP:n, men GP:ns chassi med styvare fjädrar fram duger riktigt bra än så länge.
Lätta bilen något.
That's it ! Sedan är GP:n så bra den någonsin kan bli.
Resten är upp till föraren ;)

Rausner
2007-12-12, 23:05
Alltid kul med tipstrådar likt denna. Bromsar känns som givet att uppgradera. Skivor har jag lite bättre, tar-ox slitsade. Vätska, belägg (och kanske slangar) bör man ju skaffa inför våren, kostar inte många kronor för den säkerheten!

Christian
2007-12-12, 23:12
Stålomspunna bromsslangar kommer det att bli gruppköp på tills våren.

Hobbe
2007-12-12, 23:14
Rausner,

Slitsat är bra, men varför skulle Tarox skivor vara bättre än slitsade original skivor som tex Works ?
Det finns inget som säger det.

Christian
2007-12-12, 23:16
Rausner,

Slitsat är bra, men varför skulle Tarox skivor vara bättre än slitsade original skivor som tex Works ?
Det finns inget som säger det.

Edit:

Mina Works bromsar tycker jag fungerar riktigt bra, jämfört med Cooper S original. Works'en tar bättre......ni fattar.

(kanske en aning fjädrande i bromspedalen, dock.)

Hobbe
2007-12-12, 23:23
Christian,

Vi har samma bromsar (Works).
Med stålomspunna bromsslangar, bättre bromsvätska , racebelägg, och möjligen bromskylning så har du något som duger riktigt bra.

Marcus
2007-12-12, 23:43
ersk har dock inte works bromsar.

Jag har bytt till samma belägg som du har Hobbe, samt stålomspunna slangar. Men jag tycker att bromsarna inte räcker riktigt, hade gärna uppgraderat till works iaf.

ersk
2007-12-13, 08:22
Kanonbra tips från alla!

Angående slitsade bromsar etc. Det känns som att bromsskivorna, till att börja med, är i minsta laget orginal. Dem ser inte större ut än hos en Toyota Yaris eller Ford Fiesta exempelvis. Frågan är om kostnaden för detta är försvarbart gentemot att bara byta till slitsade skivor? Är skivorna större på works? Har aldrig kört med slitsad förut men ack så mycket större skivor. Någon som har några kommentarer som gör valet enklare?

Att tillägga så är jag ingen av ekonomerna på den här sidan eller någon med fem företag i luften, därför är jag lika intresserad som alla andra knegare att hitta de mest ekonomiskt försvarbara lösningarna. :)

Rausner
2007-12-13, 10:01
Rausner,

Slitsat är bra, men varför skulle Tarox skivor vara bättre än slitsade original skivor som tex Works ?
Det finns inget som säger det.Works är säkerligen lika bra om inte bättre. Bara det att dem här satt på när jag köpte bilen, lite onödigt att byta isf tycker jag, åtminstone nu i början!

Gruppköp på bromsprylar tycker jag låter strålande!

Hobbe
2007-12-13, 11:59
Rausner,

Jo, är skivorna redan monterade så är det klart att man använder dessa.

Ashra
2007-12-13, 16:00
Pean tyckte mini hade bra skivor orginal men i behov av bättre belägg

Christian
2007-12-13, 17:15
Kanonbra tips från alla!
Är skivorna större på works?

Svar: Ja.

Därför krävs det 17" på fälgarna eller större.:beerchug:

Ace
2007-12-13, 17:31
Pean tyckte mini hade bra skivor orginal men i behov av bättre belägg


Om jag minns rätt så skulle du utvärdera dina nya belägg
Du var väl den första MINIn som Pean sålde dom beläggen till? Eller har jag missuppfattat dig? Men du är mer än nöjd med dom eller?
Pris fram och bak?

Ashra
2007-12-13, 17:46
Pris kommer jag inte ihåg. Jo jag e nöjd med dem fungerar bra kalla. Och även bra varma mer bett än orginal beläggen. Inte mycket damm från dem. Gnisslar satan i början men försvinner när man kört in dem.

ersk
2007-12-13, 19:14
Svar: Ja.

Därför krävs det 17" på fälgarna eller större.:beerchug:

Alltså krävs det även större bromsok, annars finns ingen mening med större skivor.

Tyckte inte skivorna såg särskilt stora ut på worksen heller, men jag tittade visserligen aldrig så noga. Är du säker på att det krävs 17", måste i så fall vara oerhört klumpiga bromsok eller så är det för att fälgarna är så smala till alla Mini så att dem tar i "ekerböjen".

Någon som kan dimensionerna på skivorna?

Hobbe
2007-12-13, 19:22
Någon som kan dimensionerna på skivorna?

Din vän i nöden: http://www.realoem.com/bmw/select.do?vin=&kind=P&series=R53&arch=0


Bara för denna gång ;)
R53 /R53 GP/R 56: 294x22 mm framskivor

Enda skillnaden vad det gäller framskivan att Works-skivan kan beställas sllitsad och borrad.

Christian
2007-12-13, 22:41
Alltså krävs det även större bromsok, annars finns ingen mening med större skivor.

Tyckte inte skivorna såg särskilt stora ut på worksen heller, men jag tittade visserligen aldrig så noga. Är du säker på att det krävs 17", måste i så fall vara oerhört klumpiga bromsok eller så är det för att fälgarna är så smala till alla Mini så att dem tar i "ekerböjen".



Jag har provat att få på två olika 16" fälgar, och det gick helt enkelt inte. Det tog i i "ekerböjen" som du sa..

Och sen har jag för mig att Jens på BMW/solna sa att man måste ha minst 17" till Works-bromsarna. Även som vinterdäck..varav anledningen till att han nämnde det.

I övrigt kan jag inget om bromsok, skivor vs slitsade, belägg, green-stuff, red-stuff.

Det ända jag vet är att Worksbeläggen på min S dammar och skitar ner som f*n.

Och NEJ, jag bromsar inte som en kärring...=länge och lite.

Jag bromsar brutalt.

Jag ska fixa stålomspunna bromsslangar, bättre bromsvätska,(vilken vetikatten) och kanske..eventuellt andra racebelägg eftersom de jag har nu förmodligen snart e slut också...

Bromskylning...? Vet inte ens hur det ser ut på en MINI..

See ya!

Hobbe
2007-12-13, 23:00
Christian,

Kontakta PEAN så hjälper han dig.
ATE Blue bromsvätska med Carbotech racebelägg är vad jag använder.
Bromskylning har jag fixat på GP:n. Det kan du också göra, men då behöver du plocka bort dina "blingiga" dimljus... :eek: ;)

Christian
2007-12-13, 23:13
Christian,

Kontakta PEAN så hjälper han dig.
ATE Blue bromsvätska med Carbotech racebelägg är vad jag använder.
Bromskylning har jag fixat på GP:n. Det kan du också göra, men då behöver du plocka bort dina "blingiga" dimljus... :eek: ;)

Det är ju dom som gör bilen!! :bowdown:
(blir det bromskylning så pass mycket om man tar bort det..? hmm..)


Ja, det blir nog så att jag kontaktar PEAN... Men till...efter nyår/vår åtminstånde.

Tills dess har du fixat lite bling bling rabatt hos PEAN pga gruppköp av broms-artiklar.

Eller hur??! ;)

ersk
2007-12-14, 07:55
Det är ju dom som gör bilen!! :bowdown:
(blir det bromskylning så pass mycket om man tar bort det..? hmm..)


Ja, det blir nog så att jag kontaktar PEAN... Men till...efter nyår/vår åtminstånde.

Tills dess har du fixat lite bling bling rabatt hos PEAN pga gruppköp av broms-artiklar.

Eller hur??! ;)

I rally och förmodligen också i vanlig banrejsing brukar man leda luften från dimljuspositionen som Hobbe sa. Oftast via någon form av ledning i gummiform etc. så att kylningen blir än mer effektiv. Även bakbromsarna kyls på dessa vis, fast då via sidokjolarna. Har för mig att man ser detta på exempelvis challangebilarnas aerokit.

RobertH
2007-12-14, 13:22
Det är ju dom som gör bilen!! :bowdown:
(blir det bromskylning så pass mycket om man tar bort det..? hmm..)


Ja, det blir nog så att jag kontaktar PEAN... Men till...efter nyår/vår åtminstånde.

Tills dess har du fixat lite bling bling rabatt hos PEAN pga gruppköp av broms-artiklar.

Eller hur??! ;)

Helt rätt. Våga säga NEJ TILL ANTI-BLING! :wild:

Rausner
2007-12-14, 15:01
En gatbil ska (i mina ögon) inte behöva ta bort badboyblingbling som de obligatoriska dimljusena som uppenbarligen inte går att stänga av på bmw-bilar (iaf inte på e36or) ^^

RobertH
2007-12-14, 15:33
Det är inte dimljus som lyser automatiskt, det är positionsljus, vilket jag noga fick förklara och demonstrera för polismannen igår som var sugen på att bötfälla mig för överflödig julbelysning.

Marcus
2007-12-14, 16:03
Erik menar nog dimljusen som alltid är tända på alla M3or överallt :)

Rausner
2007-12-14, 19:16
Erik menar nog dimljusen som alltid är tända på alla M3or överallt :)Hehe jepp precis som Marcus säger så menar jag så på rent skämt, men det verkar ändå ligga viss sanningshalt i att avstängbara dimljus var tillval på bmw-bilar ^^

Christian
2007-12-14, 21:15
Hehe jepp precis som Marcus säger så menar jag så på rent skämt, men det verkar ändå ligga viss sanningshalt i att avstängbara dimljus var tillval på bmw-bilar ^^

Jag som trodde att dimljuset var kopplat till tändningen och mao alltid påslagen....:evil:

Rausner
2007-12-15, 02:12
Jag som trodde att dimljuset var kopplat till tändningen och mao alltid påslagen....:evil:Inte på Mini, där räcker det iaf med positionsljusen och halvljus tycker jag, 2x3 rader med ljus fram känns lite overkill!

Christian
2007-12-15, 20:21
Inte på Mini, där räcker det iaf med positionsljusen och halvljus tycker jag, 2x3 rader med ljus fram känns lite overkill!

På alla BMW.

På MINI'n vet jag hur allt.. fungerar.

Mackan
2007-12-16, 17:49
Hej!
Hur skulle ni chassimässigt speca en MCS som används till 50% vardags körning inkluderat en del dålig väg ( lantis ) och 50 % sportig inspirerande körning inkluderat ett antal banträffar?

Marcus//

Hobbe
2007-12-16, 17:57
Marcus,

Som den är original ;)
Möjligen något hårdare fjädrar, och en grövre krängare bak om MINI:n upplevs som understyrd, men enbart om tid spenderas mer på bana än gata.
Coilovers tex Bilstein PSS9 eller KW om det finns pengar i spargrisen, och större delen av tiden spenderas på bana.
Fjädringen blir dock ännu hårdare än normalt, vilket kanske inte uppskattas om man vill glida runt, och glassa på dåliga svenska vägar ?

Mackan
2007-12-16, 18:05
Tips på lämpliga ngt hårdare fjädrar?
Funkar original stötdämpare som har några år och mil bakom sig hyfsat tror du?

Hobbe
2007-12-16, 19:36
Det finns hur mycket som helst, men tex H&R, Eibach, eller KW sportfjädrar.
Angående dämparna så duger dessa då det sitter bra dämpare på MINI:n.
Slutkörda är en annan femma som du själv får testa om så är fallet.

Ace
2007-12-16, 20:47
Jag nöjer mig med H&R sportfjädrar till våren. Känns som en regäl överkurs med nya stötdämpare. Någon som kör med H&R?

Christian
2007-12-16, 20:50
Jag nöjer mig med H&R sportfjädrar till våren. Känns som en regäl överkurrs med nya stötdämpare. Någon som kör med H&R?

Då blir vi två som beställer det... Eller vi låter Pålle beställa med sin företagsrabatt!!!:beerchug:

Rausner
2007-12-16, 21:27
Då blir vi två som beställer det... Eller vi låter Pålle beställa med sin företagsrabatt!!!:beerchug:Kanske tre beroende på fälgar på min :)

ersk
2007-12-17, 08:34
Jag ska också ha, skulle igentligen hafft redan i höst men det var något som krånglade hos Polacken , Pålacken, På lacken. (Gud vad vitsigt!)

Orginaldämpare? Ska det vara riktigt så ska hjulen skjuta ut så här när man hoppar!

http://amberie.files.wordpress.com/2007/06/mikko-acr07-jump.jpg

Hobbe
2007-12-17, 09:17
ersk,

Det funkar ju om syftet är rally, men nu kanske inte många här planerar att köra rally med sin MINI.... ;)
Flertalet här skulle dö av chock om den kom damm på kromet :D

ersk
2007-12-17, 18:08
Kromet sa du ja... *suck* överklassbil :p

Rally å rally, det ska se ut sådär när man kör över fartguppet i stan! :D

Mackan
2007-12-17, 18:48
Marcus,

Som den är original ;)
Möjligen något hårdare fjädrar, och en grövre krängare bak om MINI:n upplevs som understyrd, men enbart om tid spenderas mer på bana än gata.
Coilovers tex Bilstein PSS9 eller KW om det finns pengar i spargrisen, och större delen av tiden spenderas på bana.
Fjädringen blir dock ännu hårdare än normalt, vilket kanske inte uppskattas om man vill glida runt, och glassa på dåliga svenska vägar ?

Kanske lite tuffare chassi men hålla sig till 16" hjul för någorlunda
bibehållen komfort vore optimalt??
Förutsatt att man inte är det minsta fåfäng och faller för det fördelaktigare utseendet med 17" och uppåt;)

MS//

powernap
2009-03-03, 06:54
hittade en länk till bromskylningskit......

http://new.minimania.com/web/Item/NMB4000/InvDetail.cfm

*information är viktig*

Christian
2009-03-03, 09:27
Den länken har jag visat Hobbe innan.... ;)

Nordquist
2009-03-03, 16:39
hittade en länk till bromskylningskit......

http://new.minimania.com/web/Item/NMB4000/InvDetail.cfm

*information är viktig*

Denna typ är ju en riktigt bra...här kyler det ju väl. Men priset är ju saftigt :(

powernap
2009-03-03, 18:45
Denna typ är ju en riktigt bra...här kyler det ju väl. Men priset är ju saftigt :(

som bekant får man vad man betalar för :(