handdator

Visa fullständig version : Fake trim!!!!!



GT
2007-11-28, 21:34
OK time to put things in perspective.

If you have 180bhp in your car from the factory .....you proberbly have 175bhp max.

If you change the air filter and exaust , you do NOT get more power , tourqe or newton meters.

The thing that happens is that your engine can now breath better and therefor give the bhp it should have done from the beggining.

Hobbe
2007-11-28, 22:01
Who woke you up ? :o

GT
2007-11-28, 22:03
Who woke you up ? :o


The sounds of air filter 5% power increase from original bhp:confused: thats what.

Hobbe
2007-11-28, 22:07
A claim made by anyone here, or was it just another of your bad dreams ? :blink:

KIT
2007-11-28, 23:00
Some breathingequipment is sent to you today ;-)

Rausner
2007-11-28, 23:06
However I've heard that "tuner decals" add anywhere from 10 to 40bhp depending on size and brand :o

Ashra
2007-11-29, 04:48
go back to sleep =P randys air filter gives him plus 30MP mp = manly points

powernap
2007-11-29, 07:03
my exhaust + filter gives me +45bhp = Bad Habit Points a.k.a. redlimit
:handen:

Christian
2007-11-29, 19:05
Varför bhp ?? och inte shk ???

Ace
2007-11-29, 19:23
Om man köper ett par jeans från Ullared så ger det inte samma känsla som om man köper ett par Armani, Nudie eller Evisu. Samma sak med ett MINI-original-papp-luftfilter mot ett Alta Air Intake System Version 2.0 !
Det är känslan i själen.......sen om det går så mycket snabbare är skit samma!

GT
2007-11-29, 19:26
Om man köper ett par jeans från Ullared så ger det inte samma känsla som om man köper ett par Armani, Nudie eller Evisu. Samma sak med ett MINI-original-papp-luftfilter mot ett Alta Air Intake System Version 2.0 !
Det är känslan i själen.......sen om det går så mycket snabbare är skit samma!


In that case , you should buy JCW and not Kelleners:o

Rausner
2007-11-29, 19:31
Ska man satsa på kelleners eller ska man "snåla" och bara köpa alta-prylar. Vad hade ni gjort, prisskillnaden spelar mindre roll..

GT
2007-11-29, 19:35
Learn to drive your MINI well with the power you have first!


Then you can decide where you want the extra power !

eg: more compressor power or more touque

RobertH
2007-11-29, 20:02
Learn to drive your MINI well with the power you have first!

So why did you tune your car??

GT
2007-11-29, 20:35
So why did you tune your car??


Because i am an expert!!!!!!!!!!!

Nivå 10 alltså

RandyPiper
2007-11-29, 21:06
Ska man satsa på kelleners eller ska man "snåla" och bara köpa alta-prylar. Vad hade ni gjort, prisskillnaden spelar mindre roll..

Kelleners luftfilter är sämre än ALTA ! En pappskiva bara.
JCW luftfilter kräver omprogrammering för spjället öppnas över 4000 rpm.
Alta är öppet och viner över hela registret :handen:

Och så ger den så klart fett med MP och minst 30 HK extra !!!

Rausner
2007-11-30, 00:21
Haha det blir inte aktuellt med trim förrän till våren/sommaren ändå så.. Sen så håller jag nog mig till det kn-insatsfilter som sitter i för tillfället. Man vill ju gärna ha kvar lite bruksmässig tystnad i kupén och inte konstant kompressorvin när man försöker föra en konversation.

Bjud mig på en åktur i en MCS med Alta så kanske jag ändrar mig ;)

Luc!fear
2007-11-30, 07:40
GT...

Så det blev en "DODGE NITRO 4X4 4.0L R/T" ?
Grattis...
Rolig att köra? eller du kanske inte får för henna...hon skulle väl ha den till barnvagnen? :twisted:
Trevlig helg miniac´s...

Mvh Dan

Marcus
2007-11-30, 12:56
Nitron kan Paul diskutera på sitt Nitro forum (för oss MINI ägare kan jag bara hänvisa till att Nitron blivit totalsågad flera recensioner, och MINI har som vi alla vet fått guldstjärnor överallt) ;)

Ang. luftfilter så är öppet filter inte alltid bäst. Felmonterat suger det in varmluft osv.
JCW är nog det bästa.
Alta och Helix är visserligen avskärmade, men för att de skall funka bäst bör man såga upp så de får luft via ventilen till ACn.

ersk
2007-11-30, 14:33
För att återgå till topic.

Jag kan inte svara för hur det är med bilarna på marknaden idag eftersom jag inte "trimmat" någon bilmodell senare än 99.

Men min fd. bil hade 242hk orginal enligt specen. Efter att jag bytt från 2" till 2.5" hela vägen med en 3" downpipe, sportkat och nytt luftfilter bänkade bilen 258hk.
(obs grejerna var ej köpta på stället som bänkade bilen och testet utfördes på samma ställe båda gångerna).

Inte så mycket skillnad kan tänkas men den stora skillnaden kom med borttagning av katt som satt precis efter turbon och det nya luftfiltret.

Den skillnaden kändes, turbon laddade fortare bilen andades bättre och kändes inte strypt på höga varv. Resten av avgassystemet märktes inte så mycket till effekt men hördes destå mer.

ola
2007-11-30, 15:03
Inte så mycket skillnad kan tänkas men den stora skillnaden kom med borttagning av katt som satt precis efter turbon och det nya luftfiltret.


satt det en katt i turbon??

ersk
2007-11-30, 17:03
katalysatorn satt efter turbon, eller efter avgashuset om du så vill och nej det satt ingen katt ur biologisk mening i turbon.

ola
2007-12-01, 11:12
katalysatorn satt efter turbon, eller efter avgashuset om du så vill och nej det satt ingen katt ur biologisk mening i turbon.

vilken tur, det blir så skrikigt ljud ur turbon då... ;-)

Mackan
2008-02-03, 21:17
Lyfter lite här..
Tvättade mitt pipercross filter idag och passade på att läsa lite om olika filter.
Trådskaparen är inte helt ute och cyklar... Lite faketrim är det nog.

Lite slutsatser man kan dra..det är att original luftburk kan hämma flödet
eftersom den är byggd för att dämpa insugningsljudet. Ett skumgummi-
filter släpper igenom mer partiklar! Ett pappfilter har marginellt sämre flöde
än skummgummifilter.
Det är storleken/arean på filtret som avgör flödet i första hand , inte om det är konformat eller är av skummgummi.

Alltså : förlorarna är de som har skummgummifilter typ KN i original luftburk,
mer skit i motorn och inget eller marginellt ökat flöde.
Vinnarna har stoort pappfilter i "öppen" väl avskärmad box med
god tillförsel av kall luft.

MS//

Ace
2008-02-04, 20:41
Haha det blir inte aktuellt med trim förrän till våren/sommaren ändå så.. Sen så håller jag nog mig till det kn-insatsfilter som sitter i för tillfället. Man vill ju gärna ha kvar lite bruksmässig tystnad i kupén och inte konstant kompressorvin när man försöker föra en konversation.

Bjud mig på en åktur i en MCS med Alta så kanske jag ändrar mig ;)

Inte Alta men i princip samma konstruktion.
Det är elgitarrer i början och inte kompressorn! hi hi hi
http://i152.photobucket.com/albums/s187/Lindgatan16/th_MVI_4018.jpg (http://s152.photobucket.com/albums/s187/Lindgatan16/?action=view&current=MVI_4018.flv)

DDMWorks Air Intake

Curtan
2008-02-14, 20:53
Fint du "bankar" i slutet där ace;)

Rausner
2008-02-15, 16:53
Tackar för filmen ace. Blir bra sugen på cai nu men nu har jag precis fått hem fälgarna och de kanske ska lackas. Sen kommer däck på ca 5.500 och eibach sänkfjädrar. SEN kommer nog filtret. Nöjd med ditt DDM Ace?

Ace
2008-02-29, 19:10
Fint du "bankar" i slutet där ace;)
"Bankar"? Är det spårvangsspåren du syftar på? Inte alla som kört över sådanna med sin MINI kanske?


Tackar för filmen ace. Blir bra sugen på cai nu men nu har jag precis fått hem fälgarna och de kanske ska lackas. Sen kommer däck på ca 5.500 och eibach sänkfjädrar. SEN kommer nog filtret. Nöjd med ditt DDM Ace?
Mycket nöjd. Kan rekomendera DDMworks. Fin finish på grejerna, bra monteringsinstruktioner och snabb leverans. 11 dagar tror jag det tog från USA.