handdator

Visa fullständig version : Motorrumsbrand!!



BigPhil
2007-09-13, 20:04
Hej

Min MC stod utanför huset, 10 minuter efter jag hade kommit hem så luktar det rök in i köket. Kollar ut och ser att det kommer massvis med rök från under motorhuven...:(

Springer ut och inser direkt att röken luktar elbrand. Kollar under bilen men ser inga lågor. Hinner ta fram vattenslangen, öppnar huven (rätt skakis måste jag erkänna eftersom bilen står rätt nära huset) och inser direkt att röken väller ut från långt ner bakom motorn. Sprutade vatten i 10 minuter så var branden släckt.

Googlade på "engine bay fires" och hittade en tråd på northamerican motors som detaljerar många sådanna bränder. Googla "Spontaneous Engine Bay Fires!" :blink: :blink: (Jag får inte posta länken eftersom detta är min första post)

Ringde direkt till min BMW handlare och deras svar var "puh, aldrig hört talas om det" som om det gör det omöjligt för det att hända :mad:

Som det står på Northamericanmotors ovan finns det två "vanliga" orsaker till sådanna bränder: Servostyrningen och ABS. Kolla på bilderna på utbrända MCs. I mitt fall är det servon. Jag har provat bilen och servon är paj. :(

Jag har kontaktat BMW direkt eftersom detta inte är den första gången detta har inträffat. Min stackars bil ska inspekteras av BMW handlaren i Norrköping i morgon.

Se upp, det kan hända när som helst!!

Bagarn
2007-09-13, 20:05
Lider med dig

Rasmus
2007-09-13, 20:08
Shit! Hoppas det löser sig med BMW och försäkringsbolag!

Vad är det för årsmodell på din MINI?

BigPhil
2007-09-13, 20:16
03.

Tack och lov är bilen körbar, dock utan servo :-/

Rasmus
2007-09-13, 20:18
Tack och lov är bilen körbar, dock utan servo :-/
Se det från den ljusa sidan. Du får bra armmuskler!! :D

Helan
2007-09-13, 20:42
Det suger! Hoppas det löser sig snabbt!

Helan

Ashra
2007-09-13, 22:11
Vilket sunk att detta hände=( Vilken årsmodell har du? Servo fläkten är verkligen patetiskt placerad på mini coopers. Rekommederar att du köpet ett fläktgaller av minimania.se eller gör som mig och bygger ett själv. Hoppas bmw tar på sig detta!

BigPhil
2007-09-14, 05:42
Bilen är en 03, köpte den ny hos Kneippbadens Bil i Norrköping som har också servat bilen enligt boken

Det som verkligen skrämmer mig är vad hade hänt om jag inte hade upptäckt och lyckats släcka branden! Vi bor på landet och min första reaktion när jag såg röken var "fan, HUSET!!" eftersom det är långt till det närmaste brandstation och bilen stod rätt nära huset.

Jag blev sur och ledsen när jag hittade listan på northamerican motors:
Finns även liknande fall på andra forums, t.ex i UK. Där betalade BMW hela notan.

Det ska bli intressant att höra vad BMW ha att säga om detta.

P

ersk
2007-09-14, 07:19
Här är länken!

Låter som om man borde skaffa sig en brandsläckare till bilen i allafall ;)

http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=73527&highlight=fire

BigPhil
2007-09-14, 07:22
Här är länken!

Låter som om man borde skaffa sig en brandsläckare till bilen i allafall ;)

http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=73527&highlight=fire

Jag fick inte posta den... :-D

BigPhil
2007-09-14, 09:11
Nu har jag lämnat bilen hos Kneippbadens Bil i Norrköping. Jag fick en lånebil över helgen. Det luktar bränt bil hos dem nu. :p

Jag har ännn inte fått något svar av BMW och det går inte att komma fram via telefon.

Ska nu anmäla skiten till Trygg Hansa :-(

Fredrik
2007-09-14, 09:13
Lycka till, Phil - hoppas det löser sig till det bästa!

Ashra
2007-09-14, 09:20
hoppas allt löser sig !! Och när det har löst sig så investera i fläktgaller!

powernap
2007-09-14, 11:56
gruppköp fläktgaller robertH?

Helan
2007-09-14, 12:04
jag är på!



gruppköp fläktgaller robertH?

RobertH
2007-09-14, 17:40
gruppköp fläktgaller robertH?

Har redan sålt rätt många, så jag tvivlar på att vi kommer upp i några större kvantiteter på gruppköp.

Men samla ihop några stycken så kan jag nog slipa priset lite!

BigPhil
2007-09-14, 22:16
Fick svar av BMW, det skriv att de "ser allvarligt på det hela" och kommer att kontakta mig när "ÅF" har kommit fram till orsaken till branden.

Pratade med Trygg Hansa som sade att om inte BMW tar på sig ansvaret kommer de att be sina tekniker att granska min bil för att sedan tar tvisten med BMW själva.

Låter iaf ok.

Phil

Ashra
2007-09-14, 22:48
låter lovande !

BigPhil
2007-09-24, 12:32
Har precis fått tillbaka bilen...

Inget från BMW om det kommer att kosta nåt. Kneippbadens Bil har sanerat bilen så den luktar itne bränt längre, och in i bilen luktar det nybil.

Naturligtvis är servopumpen bytt.

Vi får se vad BMW säger :rolleyes:

Phil

Ashra
2007-09-24, 12:39
Har du beställt ett fläkt galler ?

Klas Rombäck
2007-09-24, 14:48
hoppas allt löser sig !! Och när det har löst sig så investera i fläktgaller!

Vad är det som händer? blir fläkten igensatt eller kan man slå sönder fläkt vingen ? som det verkar med Phil bil så låter det ju som att det blivit kortis i servo motorn och då borde väll inte fläkten ha orsakat det eller är det fläkten som det blir kortis i ? samt att servomotorn och fläkten borde ju inte få någon spänning när bilen är avslagen eller ligger det en konstant + matning till servon som man sedan har en styr spänning till.:???:

// Klas

BigPhil
2007-09-24, 18:56
Har du beställt ett fläkt galler ?

Nej, ska sälja bilen så fort som möjligt.

P

BigPhil
2007-09-24, 19:00
Vad är det som händer?
// Klas

Ingen som vet, vad jag vet, men eftersom alla fall som jag har hittat har inträffat när bilen ståt still med nyckeln ur, så har det inget med fläkten att göra.

MINI COOPER :: North American Motoring - Spontaneous engine bay fires! (http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=73527)

Undrar vad BMW skulle ha sagt om mitt hus hade brunnit upp, eller om det hade brunnit på en färja?

P