handdator

Visa fullständig version : Bredare hjulhus?



ersk
2007-09-13, 16:37
Mina däck som följde med bilen vid köpet är slut efter den här säsongen och därför letar jag nya fälgar för att få på större däck till våren. Hade tänkt mig storlek runt åtminstone 225 vilket kräver en fälg på i varje fall 7 - 7,5", hade helst haft 8".

Får jag plats med såna fälgar i hjulhuset eller måste jag bredda skärmarna?

Jag antar att jag inte kommer att kunna tumma på insidan, så ET måttet kommer naturligtvis att anpassas så att fälgen strävar mer utåt.

Om jag nu måste bredda kanske det finns färdiga breddningssatser?

RandyPiper
2007-09-13, 16:47
Jag har 225, krävs ingen breddning.
Blir svårt att sänka bilen utan att ta i möjligen.

ersk
2007-09-13, 16:50
Vad kör du med för mått på fälgarna?

RandyPiper
2007-09-13, 17:55
Vad kör du med för mått på fälgarna?

Dålig koll på de där måttenheterna.. men på däcket står det 225, 35 nåt.... kan kolla nästa gång jag är nere i garaget.

ersk
2007-09-13, 17:59
35.. då har du förmodligen 18" fälg, men kolla gärna bredd och ET måttet vilket är viktigast. Fins inget värre än att köra med fel ET och det tar emot i innerskärmen eller i dämparna.

Ska sälja av mina orginalfälgar i varjefall..

RandyPiper
2007-09-13, 18:02
35.. då har du förmodligen 18" fälg, men kolla gärna bredd och ET måttet vilket är viktigast. Fins inget värre än att köra med fel ET och det tar emot i innerskärmen eller i dämparna.

Ska sälja av mina orginalfälgar i varjefall..

Jepp, 18 " har jag. Tänkte mer på den här måttenheten.



Hade tänkt mig storlek runt åtminstone 225 vilket kräver en fälg på i varje fall 7 - 7,5", hade helst haft 8"


Vad står det för ? ET ? Bredd ?

ersk
2007-09-13, 20:26
ET (inpressningsdjup) står för hur mycket fälgen bygger in eller utåt från centrum dvs anläggningsytan på fälgen. Ett ET på 0 betyder att centrum ligger kant i kant med den inre fälgkanten typ :) Det står på insidan av fälgen någonstan, exempelvis ET 40. Ju högre siffra destå längre in hamnar fälgen.
Därför är det viktigt att hitta rätt ET.

Med fel ET kan du säkert få ett par 4" fälgar att ta emot på insidan. Medans du med rätt ET kanske kan få in 9". Nu vet jag inte vad man max får in i minin så det var ett exempel.

Bredden på fälgarna brukar stå i tum så som höjden på dina fälgar.

Exempel: 8Jx18" ET35

MarcusH
2007-12-12, 18:33
ET (inpressningsdjup) står för hur mycket fälgen bygger in eller utåt från centrum dvs anläggningsytan på fälgen. Ett ET på 0 betyder att centrum ligger kant i kant med den inre fälgkanten typ :) Det står på insidan av fälgen någonstan, exempelvis ET 40. Ju högre siffra destå längre in hamnar fälgen.
Därför är det viktigt att hitta rätt ET.

Med fel ET kan du säkert få ett par 4" fälgar att ta emot på insidan. Medans du med rätt ET kanske kan få in 9". Nu vet jag inte vad man max får in i minin så det var ett exempel.

Bredden på fälgarna brukar stå i tum så som höjden på dina fälgar.

Exempel: 8Jx18" ET35

Har 225x40x18 på min Mini.
En diesel -03, inte så vanligt:)
Man får skära ur lite i innerskärmarna om det inte ska skrapa i.
Är ett par felfria Ace Dino, intresserad? (innerskärmar ingår)

ersk
2007-12-12, 21:08
Vill fortfarande veta ET måttet..