handdator

Visa fullständig version : Kablageproblem till stereo



stroessel
2007-08-16, 20:28
Alltid när jag ska göra nånting enkelt uppstår ALLTID problem.

Jag skruvade ur min stereo och den ser ut bilden till vänster.
Min nya ser ut som den till höger.

Vad ska jag göra? Finns det nån konvertor?
Har även köpt iPod-kitet från BMW och det känns som en omöjlig operation om det ser ut sådär! Eller :confused:

Ashra
2007-08-16, 20:30
Märket på nya stereon ?

stroessel
2007-08-16, 20:38
Det är en orginal mini cd-stereo...

Min bil är importerad från tyskland och den nya stereon har jag köpt på ebay. Kollar man på alla instruktioner för iPod-kiten som är dom gjorda för den nya stereons kontakter...

Ashra
2007-08-16, 20:41
Om det e någon stereo sony pioneer panasonic etc etc etc. Så får du med en adapter. men du behöver en adapter Bmw/mini orginal till ISO. Den kostar 200-300kr finns hos MDS och BRL tex. Var noga med att förklara för dem för de brukar ge ut fel. Men det borde gå bra. Det e samma till mini som till ferla bmw modeller Dock kommer jag inte på vilka på rak hand.

JohanH
2007-08-16, 20:43
Har du multifunktionsratten? Den är nödvändig för Ipod-kitet har jag för mig.

/Johan

stroessel
2007-08-16, 20:50
Folket på BMW sa att jag inte behövde ha multifunktionsratt utan man kan styra iPoden från stereon. Allt jag läst tyder även på detta.

Dock blir man lite osäker om det alls kommer fungera när jag måste köpa en kovertor nu. Konstigt när jag köpt en original mini-stereo...att det är olika kontakter. Kanske är olika årsmodeller?

Ska förbi kungens kurva imorgon och reka kontorsmöbler så jag tar väl en sväng förbi BRL med kameran så dom får se vad det är för något jag har.

KIT
2007-08-17, 09:59
Köpte själv en adapter där på BRL kungens kurva, till min gamla mini. De brukar ha sånt hemma....

stroessel
2007-08-20, 13:56
verkar bli problem att få in den nya stereon. dom har kablar för att konvertera från orginal (både gammal och ny) till iso-kontakt. dock är det från gamla till nya jag vill ha och det hade dom inte och påstod att det nog inte tillverkas.
ska åka in på BMW å höra om dom kan hjälpa mig.
kanske blir till att leta på skroten och sno kablage, föga troligt att man hittar någon ny skrotad mini dock.
eller tror ni att iso-kontakterna ligger lika i kontakterna som mini-kablaget? iso-kontakterna ser ut som att dom kan gå in med lite våld och modifiering :confused:

Ashra
2007-08-20, 14:20
Kan du itne gå från gamla till iso sedan iso till nya?

stroessel
2007-08-20, 14:30
dom hade tydligen bara från bmw-kontakt till iso och inte tvärtom. så dom sladdarna dom hade såg alltså ut som stereoenhetens kontakter (hanar) och inte som kablaget från bilen (hona) :(