handdator

Visa fullständig version : Fyrhjulsdrift till Mini Cooper S?



ersk
2007-08-16, 17:35
Efter tre års brukande av fyrhjulsdrivna bilar så är jag efter två veckor redan trött på det framhjulsdrivna dravlet när det börjar svänga. :(

Det är ju bara rakt fram i kurvorna hela tiden, speciellt om det är blött, funderar på hur det ska gå när man ska ta ut den på bana? Är med andra ord inte helt nöjd med väghållningen på MCS:n än så länge.

Visst det går ju skaffa bättre fjädring och r-däck men det kommer aldrig bli i närheten av 4WD.

Så jag frågar är det någon som har hört talas om någon som konverterat sin FWD till 4wd eller i andra hand BWD. Tillsvidare får jag lära mig att vänsterbromsa som "GT" sa :)

Tack på förhand! :D

Hobbe
2007-08-16, 18:07
*dubbelpost*

Hobbe
2007-08-16, 18:17
Jag har svårt att förstå hur du kan komma till den slutsatsen ? :blink:
MINI:n har verkligen massor av körglädje, och ett riktigt fint chassi.
Det är inte många bilar som hänger på när det svänger, och det är många här på forumet som kan skriva under på det efter erfarenheter från slalomkörning och bankörning.
Vad det gäller väghållning ligger MINI:n nästan i samma klass som Porsche GT3 enligt flera jämförelser.

Är det fyrhjulsdriften som under flera år har fått dig att glömma konsten, och glädjen med att svänga ?
Med fyrhjulsdrift är det bara att sikta och styra.
Ingen speciell skicklighet behövs.
Dessutom från min erfarenhet så går det inte heller speciellt fort.
Tråkigt om du frågar mig.
Även tant Agda på 80 år skulle klara det :handen:

Givetvis är blöt asfalt (eller grus) varken en fördel för FWD eller RWD jämfört med 4WD, men när det är torrt så visar båda - speciellt RWD - sin rätta natur.
Det är då ordet körglädje definieras.

Vad är det för fel på fjädringen enligt dig ?
Understyrd (rakt fram i kurvan) ?
Samtliga nya FWD och RWD bilar brukar pga av säkerhetsskäl ha denna tendens, men oftast knappast något som stör.
Skulle det mot förmodan störa så är det bara att kompensera med hjälp av krängningshämmare alt. fjädrar så har du snart en bil som är riktigt överstyrd...:eek:

Hobbe
2007-08-16, 18:37
....häng på oss andra till kommande slalom- eller bankörningar så kommer du snart att upptäcka hur bra MINI:n är ;)

GT
2007-08-16, 18:38
Go and get any 4WD car with lets say 200bhp!

I will go and get my wifes mini one 90bhp !

I will put down 10,000:- that i can match whatever speed the 4WD can do in the corners and proberbly come out of it quiker!

ersk
2007-08-16, 18:40
Jag har svårt att förstå hur du kan komma till den slutsatsen ? :blink:
MINI:n har verkligen massor av körglädje, och ett riktigt fint chassi.
Det är inte många bilar som hänger på när det svänger, och det är många här på forumet som kan skriva under på det efter erfarenheter från slalomkörning och bankörning.
Vad det gäller väghållning ligger MINI:n nästan i samma klass som Porsche GT3 enligt flera jämförelser.

Är det fyrhjulsdriften som under flera år har fått dig att glömma konsten, och glädjen med att svänga ?
Med fyrhjulsdrift är det bara att sikta och styra.
Ingen speciell skicklighet behövs.
Dessutom från min erfarenhet så går det inte heller speciellt fort.
Tråkigt om du frågar mig.
Även tant Agda på 80 år skulle klara det :handen:

Givetvis är blöt asfalt (eller grus) varken en fördel för FWD eller RWD jämfört med 4WD, men när det är torrt så visar båda - speciellt RWD - sin rätta natur.
Det är då ordet körglädje definieras.

Vad är det för fel på fjädringen enligt dig ?
Understyrd (rakt fram i kurvan) ?
Samtliga nya FWD och RWD bilar brukar pga av säkerhetsskäl ha denna tendens, men oftast knappast något som stör.
Skulle det mot förmodan störa så är det bara att kompensera med hjälp av krängningshämmare alt. fjädrar så har du snart en bil som är riktigt överstyrd...:eek:

Alltid kul med snabba svar, stort plus på detta forum! :)

Hmm, alltså missförstå mig inte, jag tycker MCS:n är en rolig bil att köra och var således det enda alternativet när jag nu skulle byta bil om jag inte skulle fortsätta i ¤wd spåret. Detta tack vara hjulens placering som trots allt gör den till en liten gocart. Så all eloge till Minin så långt.

Jag håller dock inte med dig om att 4wd skulle vara mycket enklare än övrigt.
Det är samma tendens där att du drar rakt fram om du inte satsar till räckligt, men när jag försöker göra samma satsning med minin så vill den fortsätta rakt fram. Antar att det behövs en ännu häftigare sväng eller vänsterbromsning för att få nosan rätt i kurvan. Du har ju trots allt inget som hjälper till i bak.

Det som stör mig i fjädringen är att fjädringen och dämparna känns lite mjukare än vad jag vant mig vid innan. Gillar inte riktigt att bilen lutar utåt för mycket i kurvan det får mig att inte lite på bilen ordentligt. Känns som om man ska välta. Vågar inte dra en snabb sväng åt motsatt håll direkt efter än så länge.

Om ni har tips angående körteknik så är det förstås välkommet, alltid kul att åka ut o testa. :)

GT
2007-08-16, 18:47
You dont live that far from me ! Come Here NOW and i will show you a thing or two "Lilla gubban"

Hobbe
2007-08-16, 18:50
ersk,

Det vore trist om alla hade samma åsikt ;)

Att du upplever att MINI:n lutar (rollar) under en kraftig sväng kan jag förstå. Det gör alla bilar. Dock så är det betydligt mindre i MINI:n än vad du tror.
Du kan slänga ordentligt med MINI:n i svängarna utan att du riskerar att välta med bilen.
Tycker du fjädringen är för mjuk, och vill justera lite efter eget tycke och smak så finns det riktigt bra eftermarknadschassi att köpa.
Eller varför inte en GP :D
Själv hade jag ett Bilstein PSS9 chassi på min gamla Works, och den bilen kändes absolut fantastisk i svängarna.
Du kan också börja lite försiktigare genom att skruva på en grövre krängningshämmare (bak om du tycker den understyr).

Vi ska nog få dig att att jubla i din MINI, men redan nu kan jag garantera att den är snabbare i svängarna än din gamla Celica.
Även om du inte tror det.

GT
2007-08-16, 18:54
http://www.motortrend.com/av/roadtes...r_competition/

Hobbe
2007-08-16, 18:57
Jag skulle nog be GT att ta en titt på din bil först då om jag förstår rätt du köpte den begagnad.
Det finns ju alltid en risk att den gamle ägaren har skruvat på en massa dumma saker som s.k. postorderföretag har rekommenderat, vilket bara har resulterat i en bil med sämre väghållning.

ersk
2007-08-16, 19:22
Nu tog det fart ordentligt i tråden :) Det fick sån fart att t.o.m "GT" ringde upp mig. Det är då man känner att det finns sånt engagemang i ryggen bakom dessa bilar att man bara vill jubla :woot: Härligt!

Japp jag köpte den begagnad och "GT" var där från första anblicken på bilen.

GP ligger dessvärre utanför min budget, annars hade jag naturligtvis inte tvekat :)

En krängningshämmare i bak skulle ju vara positivt på två vis, dels stabilare chassi men också om jag sett rätt på GP:n att baksätet måste bort, dvs varken baksäte eller passagerare som sväger extra ;) Men negativt när man måste frakta nåt större.

Om den är snabbare i svängarna än min gamla celica lär jag aldrig få reda på då den är såld men ingen skulle bli gladare än jag, så jag hoppas på det bästa.

Har fått lite tips av "GT" nu vad jag kan göra med bilen.

Men..

Jag skulle vilja veta hur man ser i sina tyskpapper om man har sportchassi i bilen eller ej, fick berättat för mig att man ska kunna se det någonstans men inte hur.

Tack för ett härligt engagemang! :D

Hobbe
2007-08-16, 19:28
Sportchassit gör om jag minns rätt MINI:n 10 mm lägre och något styvare.
Var det skulle stå någonstans i dina Fritzpapper vet jag inte.

Lyssna nu inte för mycket på GT bara för då har du snart fler MINI:sar i ditt garage...

Ashra
2007-08-16, 19:35
Ersk kör den ljuvliga sträckan från pauls verkstad till pauls lägenhet den var riktigt skoj =P

RandyPiper
2007-08-16, 19:50
Fick för mig att alla Cooper S levererades med Sportchassi , eller sportchassi plus som det kallas på fackspråk.

Betan
2007-08-16, 23:14
Understyrning har jag med märkt ,när det är blött+avgaser från bilar tex i rondeller så harvar det lite inga konstigheter alls egentligen.
Men att få den att rolla eller understyra på torrt innebär en väldigt snäv kurva och hög hastighet :-)
Kommer själv från bakhjulsdrift och det är mest i hastigheter under 40 km/h som det rycker lite i ratten annars känns S :en kalas!

Läste i något test att fjädring m.m är satt så att bilen ska vara följsam och snabb, en stenhård fjädring behöver kanske inte vara bättre?
Hur som är fortfarande nykär efter snart 2 månader!!

Johan W
2007-08-17, 06:48
Har en anektot från en vinter för ett par år sedan när jag tog med en jobbarkompis på en liten "vinterväg" ;)
Han vägrade tro på att bilen var framhjulsdriven, allt jag gjorde var att lätta lite, lite på gasen vid ingången på kurven vilket gjorde att baken klev ut, sedan kunde jag stå på full igen.
Satt ställlbara KW v2 på den bilen, rätt inställt eftermarknadschassi kan göra under :)

powernap
2007-08-17, 09:20
håller med det mesta som skrivits här, bör väl kanske tillägga, eftersom detta är ett "färgat" gäng som skriver, så har ju vi valt coopern pga en massa olika anledningar, men oftast kommer dess unika väghållning ganska högt upp på listan.

kan det vara så att 4-wd-förare har valt just 4-wd för att man inte behärskar att åka fort med 2-wd?? på de bandagar jag har varit så har det ofta hörts såna här ord:

vad söta dom e dom där små shoppingbilarna.....sen efter några timmar på banan låter det ofta såhär: hur fan orkar du stressa mig i backspegeln varv efter varv, ok jag åker ifrån på rakan, men sen kommer du ikapp så fort det börjar svänga.....de som säger ovanstående är ofta pojkar med för mycket pengar på fickan som kör i motorstarka dyra bilar.....o så kommer vi i våra små minis.....nåt att fundera på kanske

*skjuter ut hakan o e beredd på att ta nån smäll på nämnd haka från de som inte varit på bana o kört*

rätta mig gärna om jag har fel.....

ersk
2007-08-17, 13:58
Ni får gärna fortsätta hacka på mig för att jag föredragit/föredrar fyrhjulsdrift tillsvidare men det måste väl ändå finnas en anledning till att fyrhjulsdrivna bilar ofta körs i en egen klass i rallysammanhang etc. En övervägande marojitet de senaste 20 åren i WRC rallyt har väl vunnits av just 4WD?
Men det är lugnt grabbar, hacka på! :)

Men, ni har ändå rätt, för jag är verkligen inte någon bra förare av 2WD än så länge. Jag hajar att det krävs en annan teknik och att minin ändå kan vara bra rapp i kurvorna på bana.
Så tro mig, ingen kommer att vara gladare än jag när man väl behärskar framförandet, så skriv upp mig på nästa banträff så jag också får leka och lära! :D

Johan W
2007-08-17, 14:10
håller med det mesta som skrivits här, bör väl kanske tillägga, eftersom detta är ett "färgat" gäng som skriver, så har ju vi valt coopern pga en massa olika anledningar, men oftast kommer dess unika väghållning ganska högt upp på listan.

kan det vara så att 4-wd-förare har valt just 4-wd för att man inte behärskar att åka fort med 2-wd?? på de bandagar jag har varit så har det ofta hörts såna här ord:

vad söta dom e dom där små shoppingbilarna.....sen efter några timmar på banan låter det ofta såhär: hur fan orkar du stressa mig i backspegeln varv efter varv, ok jag åker ifrån på rakan, men sen kommer du ikapp så fort det börjar svänga.....de som säger ovanstående är ofta pojkar med för mycket pengar på fickan som kör i motorstarka dyra bilar.....o så kommer vi i våra små minis.....nåt att fundera på kanske

*skjuter ut hakan o e beredd på att ta nån smäll på nämnd haka från de som inte varit på bana o kört*

rätta mig gärna om jag har fel.....

Exakt sådär lät det när vi körde på Kinnekulle med Imprezaklubben (iaf innan) efter lät det inte alls på samma sätt. Dock var det inga större problem att hänga på på rakorna då heller ;)

Marcus
2007-08-17, 15:01
Sätt på Quafie diff!!!

Jag tror jag vet precis vad du stör dig mest på, gick själv från RS4 till min MCS, så visst saknar jag både quattro och hästkrafter. (MINIn skulle vara min ta mig från a - b bil, sen upptäckte jag coopersweden och så gick det som det gick).

Framförallt så kan man inte gasa ur en kurva alls med en 02-04 MCS, ratten blir som smör och det understyr bara. Konsten blir istället att komma in med så hög fart som möjligt och bara underhållsgasa så mkt det går utan att tappa greppet. För mig tog det måånga kurvor innan jag vande mig bort med quattro körningen (in i kurvan, och gasen i botten typ) :)

Men, Paul sa att GPn med sin hellåsande diff var som en helt annan bil än en MCS 05 med 30%ig diff, och jämfört med den helt odiffade 02-04ans så skulle det inte gå att jämföra.
Förlitade mig på detta och lite andra åsikter från dem som monterat Quaife på sina bilar.

Diffen kostar 9000kr cirka om du köper i sverige, montering kostar 10 000kr prick på BMW, Paul kanske kan hjälpa dig hitta någon som gör det billigare.
Med diffen så känns ratten solid när man gasar, mer som med quattro, dessutom kan man stå på bra mycket hårdare i kurvor även om det självklart inte går att jämföra med 4wd. Släpper det på båda framdäcken så understyr man ju likväl.

Däremot kan du säkert gasa dubbelt så mycket som du gör nu, för när du kommer in i en kurva och gasar ur så slutar den inte driva på däcket som har grepp, som din gör nu. :)

Ashra
2007-08-17, 15:07
Sluta göra mig sugen på diff =)

ersk
2007-08-17, 15:18
Sätt på Quafie diff!!!

Jag tror jag vet precis vad du stör dig mest på, gick själv från RS4 till min MCS, så visst saknar jag både quattro och hästkrafter. (MINIn skulle vara min ta mig från a - b bil, sen upptäckte jag coopersweden och så gick det som det gick).

Framförallt så kan man inte gasa ur en kurva alls med en 02-04 MCS, ratten blir som smör och det understyr bara. Konsten blir istället att komma in med så hög fart som möjligt och bara underhållsgasa så mkt det går utan att tappa greppet. För mig tog det måånga kurvor innan jag vande mig bort med quattro körningen (in i kurvan, och gasen i botten typ) :)

Men, Paul sa att GPn med sin hellåsande diff var som en helt annan bil än en MCS 05 med 30%ig diff, och jämfört med den helt odiffade 02-04ans så skulle det inte gå att jämföra.
Förlitade mig på detta och lite andra åsikter från dem som monterat Quaife på sina bilar.

Diffen kostar 9000kr cirka om du köper i sverige, montering kostar 10 000kr prick på BMW, Paul kanske kan hjälpa dig hitta någon som gör det billigare.
Med diffen så känns ratten solid när man gasar, mer som med quattro, dessutom kan man stå på bra mycket hårdare i kurvor även om det självklart inte går att jämföra med 4wd. Släpper det på båda framdäcken så understyr man ju likväl.

Däremot kan du säkert gasa dubbelt så mycket som du gör nu, för när du kommer in i en kurva och gasar ur så slutar den inte driva på däcket som har grepp, som din gör nu. :)

Bästa svaret hittills och nog blir man sugen :) Bra argument och jag fick precis en liten förståelse för vad i den tekniska biten som känns fel.
Får leta lite på internet efter en sådan diff.

10 000 på BWM är väl ungefär 10 timmars jobb skulle jag tro så det går nog mer än halvera kostnaden på det arbetet om det nu inte krävs en massa "BMW-specialverktyg".

Mycket nu, måste ju skaffa bättre däck till våren medandra fälgar då orginalfälgarna tordes vara för smala. :blink:

Marcus
2007-08-17, 15:20
GPn har låser till 100%, Quaife till 90% (i princip så flyttar den kraften dit den behövs så länge båda däcken är på marken lite, kör man på curbs så tappar den), orginal är 30% men bara det är mycket bättre än <04 0%.

Kan dock tillägga att jag dem flesta här håller rätt jämt tempo på vanlig landsväg när vi kör tillsammans, diff eller ej, det måste gå undan rätt bra när det är längre svepande kurvor för att man skall märka av diffen.

På småkurvor, konbana och riktig bana däremot så tycker man direkt att det var värt pengarna :)

Marcus
2007-08-17, 15:21
www.quaife.co.uk, det går att beställa direkt därifrån.
Känner du någon i england som dem kan skicka till så sparar du pengar, tror Paul sa att man kan komma ner till 7000kr på det sättet.

Det bästa är att du slår PaintWorX en signal och diskuterar :)

Rasmus
2007-08-17, 15:33
"Släppa gasen i kurvorna"?!?!?! :D :handen:

ersk
2007-08-17, 21:37
Har mycket att bestämma mig för, men är det en diffspärr vi pratar om nu, för diff finns det väl ändå redan om bilens däck utan grepp slutar att snurra. Utan diff hade ju bilens båda hjul snurrat samtidigt?

Ska försöka komma ner på måndagsträffen, tyvär fyller brorsan år då så det kan bli lite tajt.

Marcus
2007-08-17, 22:19
Förkortningar förkortningar ;)

Johan W
2007-08-18, 10:37
Tror det var Getrag eller några som pillade ihop en 4WD prototyp på Mini.
Tror det var nån visko-variant liknande Porsche Turbo har jag för mig. Alltså bakhjulsdriven tills den tappade greppet vilket gjorde att den hjälpte till med framhjulen också.

Det är ju en galen dröm annars, 280-300hk Mini med 4WD (gärna med både kompressor och turbo) hehe

GT
2007-08-18, 13:57
Tror det var Getrag eller några som pillade ihop en 4WD prototyp på Mini.
Tror det var nån visko-variant liknande Porsche Turbo har jag för mig. Alltså bakhjulsdriven tills den tappade greppet vilket gjorde att den hjälpte till med framhjulen också.

Det är ju en galen dröm annars, 280-300hk Mini med 4WD (gärna med både kompressor och turbo) hehe

I will start work right away Johan !!!:woot:

ersk
2007-08-20, 05:40
Vid 23 tiden igår kväll och för 30 min sedan hade jag väldigt kul på ICAs parkering där jag försökte lära mig runda lyktstoplar genom vänsterbromsa och slänga med bakvagnen, ohoj vad roligt jag hade! :D

Okej att en o annan pensionär som var ute och gick på morognkvisten blängde argt men det var det värt! :woot:

I övrigt var det roligt att känna hur säker bilen kändes i hastigheter runt 200, men blev lite besviken på att det i princip stannade där mätaren.
Går den inte längre eller är det någon spärr för jag var ju inte uppe i nåra 6500rpm (obs detta var inte på icaparkeringen)

GT
2007-08-20, 06:36
It should do 215km

Marcus
2007-08-20, 11:32
Träna sladdar runt lycktstolpar? :D Själv föredrar jag små plastkoner, men alla har ju olika smak.

Får se om tiden räcker till för en konbana till där man kan leka lite säkrare :)

Ashra
2007-08-20, 11:39
Lite kaxigt att ta lyckstolpar jag håller mig nog också till konerna =P

GT
2007-08-20, 11:54
I use cars on the E6 as my cones:handen: thats "kaxigt"

Christian
2007-08-23, 23:54
I use our Scania truck as a cone... på jobbet.:handen: