handdator

Visa fullständig version : Motorval



Chris
2007-08-14, 12:19
Hej!
Har ännu inte ägt någon Mini men har nu tänkt att köpa två mindre bilar istället för en Volvo XC90 då jag behöver börja använda bilen i tjänsten. Det är lockande med en så rolig bil som ändå inte drar så mycket bensin.
Jag har provkört både Cooper S och Cooper D. S är förstås roligast men D var helt OK och drar ju bara hälften så mycke bensin. Det är säker många som haft samma dilemma och tänkte därför höra om det finns några kloka råd att få. Jag brukar alltid köpa bil med hjärtat........ Men det har kostat mig väldigt mycke pengar genom åren då jag byter bil väldigt ofta.
Ny eller begagnad? S eller D? Brukar bli ca 2000 mil per år.

Tacksam för vägledning!

Hobbe
2007-08-14, 14:51
Om du köper en MINI så var beredd på att du kommer att fortsätta köra MINI resten av ditt liv ;)

En begagnad MINI med lågt milantal kan du fåt till ett riktigt hyggligt pris numera.
Varför köpa nytt om du byter så ofta ?
Det är ju du som nybilsägare som får ta den största ekonomiska smällen...

Marcus
2007-08-14, 14:57
Begagnad så får du ju direkt 15 000-20 000kr mer över till nått annat, om inte mer. Men du får ju inte välja nått :)

Jag skulle välja antingen en S med diffspärr och sportpaket, eller en diesel med bästa sätena, helläder, bästa stereon, takluckan, navi och parkeringsvarnare osv (fullsmetad komfort mao så du kan njuta av att köra lugnt).

Så mycket bensin drar inte någon av dem även om diseln självklart drar mycket mindre. Jag kör alltid aktivt, så sportigare bilar tycker jag mer om :) Men allt är ju individuellt.

bandola83
2007-08-14, 19:09
Diseln drar väldigt lite benisn...

RandyPiper
2007-08-14, 19:20
Diseln drar väldigt lite benisn...


Ja men den slukar desto mer diesel ;)

Cooper S dricker ingen diesel alls och är skojigare att köra (gissning då jag inte provkört D), så jag skulle satsa på den.

Det är värt pengarna !

Edit:

Vad går en ny Cooper D lös på egentligen ?

Farsan går numera i MINI-köptankar efter att provkört min bil, men han är en snål jävel så han funderar på en Cooper D.

Sillen
2007-08-14, 19:25
Diseln drar väldigt lite benisn...
:woot: :woot: :woot: :woot: :woot: :woot:

Chris
2007-08-14, 20:46
Tack för råden. Ja Dieseln blir ju dyr eftersom det blir att köpa en ny i så fall och utrustningen är ju extremt dyr. Och utrustning vill man ju ha. Det är ju en del av charmen med Coopern att det finns så mycket att anpassa.
Lutar nog åt att leta en bra beg Cooper S. Det var rätt så lång leveranstid på nya också. Kollade även Clubman och då skulle man räkna med leverans i början på nästa år.
Kul med ett forum med aktiva användare!

Ashra
2007-08-14, 20:52
Finns många begade cooper S med bra utrustning.