handdator

Visa fullständig version : Lossnat tändstift



Helan
2007-07-06, 07:43
Imorse beslöt sig motorn för att skjuta ut ett tändstift. Otrevligt ljud det där! :o Verktygslös som man var, så var det vägassistans som gjälde. De dök upp var där i 10 minuter och jag var 969:- fattigare! :mad:

stiftet på plats men känner mig osäker på gängorna i toppen. Motorvarningslampan lös när jag åkte vidare till jobbet. Den har dock slocknat när jag körde till verkstan där den står nu! Jag hoppas givetvis att gängorna är ok! Håll tummarna!

meddelar så fort jag vet mer! :blink:

Helan

powernap
2007-07-06, 07:49
Jag/Vi måste skjuta ut oss!

På väg till jobbet beslutade motorn sig för att spotta ut ett tändstift! :( var orolig för gängan i toppen och är fortfarande. tändstiftet sitter där, men varningslampan för motorn lyser fortfarande. Måste lämna in bilen.

Helan

har gjort samma sak förr, med min gamla..insatsgänga är bra, höll sen i 3000 mil till o sen sålde jag, det sägs att en insatsgänga som är ordentligt gjort är starkare än originalgängan!

men ljudet när jag skjöt stiftet i motorhuven ekar fortfarande i skallen, hemskt oljud

Helan
2007-07-06, 07:53
Jag hörde det skall finnas en tråd om det här på forumet men kan itne hitta den. Kan någon snäll själ hjälpa mig hitta den. Sökte på tändstift!

Helan

Helan
2007-07-06, 08:37
var gjorde du det?

RobertH
2007-07-06, 08:49
Jag/Vi måste skjuta ut oss!

På väg till jobbet beslutade motorn sig för att spotta ut ett tändstift! :( var orolig för gängan i toppen och är fortfarande. tändstiftet sitter där, men varningslampan för motorn lyser fortfarande. Måste lämna in bilen.

Helan

Om du fått dit stiftet igen och det sitter ordentligt så kan du testa med att lossa + polen på batteriet en stund och ser om det ger sig. Vissa felkoder är mer "klistriga" än andra...

Helan
2007-07-06, 09:00
tack för rådet, men vågar jag köra med bilen utan verkstadskontroll?

RobertH
2007-07-06, 09:11
Tog du ut stiftet och kollade på det? Var det helt?

Jag kan inte se någon risk med det i såna fall så länge motorn låter bra och går bra i övrigt.

Helan
2007-07-06, 09:40
Ja stiftet var ur! jag jämförde med ett av de andra stiften. gängan såg ut att hålla samma diammeter. men gängan såg inte helt ren ut. inte sotig. såg ut att ligga skräp i gängan. kan ha varit alu, på stiftet. det var för mörkt för att se något på toppen. vad som var konstigt var att det stiftet som hoppade var inte alls "sotigt", vilket det stiftet var som jag jämförde med.

Helan

RobertH
2007-07-06, 10:00
En uppsättning nya stift kanske inte är fel ändå?

http://www.mini2.com/forum/engine-drivetrain-tuning/140089-loosening-spark-plugs.html

http://www.mini2.com/forum/engine-drivetrain-tuning/104811-spark-plug-blows-out-twice-now.html

Helan
2007-07-06, 10:03
Tack för länkarna. klart intresant!
Jag skall åka till en liten billig och bra verkstad och kolla gängorna så de är ok! jag lär nog byta stiften sen!

Helan

Helan
2007-07-06, 11:36
börjar bli helt fel i den här tråden nu forstsätter skriva i teknik forumet.

Helan

Helan
2007-07-06, 14:19
Rapport från verkstan! byte stift. Sen var gängorna kass i toppen på cylinder 3.
De jobbar på det och jag skall få besked om ca 1 timme. Undrar vad kalaset går på! :confused:

RobertH
2007-07-06, 14:26
Ouch!

Bör väl gå på motorskadegarantin om det blir dyrt?

RandyPiper
2007-07-06, 14:28
Imorse beslöt sig motorn för att skjuta ut ett tändstift. Otrevligt ljud det där! :o


Låter som ett skräckscenario det där, jag är helt kass på bilar förutom att köra då förstås :cool:

Skjuter tändstiftet ur motorn rakt upp i motorhuven eller ?
Var sitter tändstiften på minin egentligen, djupt ner i motorn eller ytligt :???:
Borde den inte hamna på den där prylen som ligger överst på motorn(intercoolern ?).


Rapport från verkstan! byte stift. Sen var gängorna kass i toppen på cylinder 3.
De jobbar på det och jag skall få besked om ca 1 timme. Undrar vad kalaset går på! :confused:

Du får åka dit och sexa dig lite så kanske du får rabatt.

Helan
2007-07-06, 14:31
Stiftet satt kvar i tändhatten. tur huven är isolerad för annars hade det nog varit märke i huven.

sexa sig skall nog inte behövas. Det är duktiga sköna snubbar som man får be om att få kvitto från! :)

Här om veckan gjorde jag service på V40:n plus hjullagersbyte. 4900:- inklusive allt. och då fick jag kvitto! :D

RobertH
2007-07-06, 14:31
Randy: Du är dålig på att köra också. (forza)

Stiften sitter under "plopparna", som i verkstadsmun kallas för tändhattar. :D

http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i28/2807_7mg.jpg

RandyPiper
2007-07-06, 14:39
Randy: Du är dålig på att köra också. (forza)

Stiften sitter under "plopparna", som i verkstadsmun kallas för tändhattar. :D



Säger mannen som åkte runt Nürnburgring IRL i 70 km/h med sin nytrimmade Kelleners :woot:

Men tack för infon angående plopparna, man lär sig nåt nytt varje dag.

RobertH
2007-07-06, 14:44
Jag har kört ringen utan bromsar. Säg någon annan som vågat det??

Christian
2007-07-06, 14:52
När vi ändå är inne på tändstift.

Vilka tändstift använder:

MC ??

MCS?

MCS Works ?? (som jag har)

Och en GP ??

Är jag helt felinformerad om Worksen och GP'n använder samma..??
Och sen i sin tur MC och MCS original använder samma?

Hobbe
2007-07-06, 15:20
GP använder samma som Works.

Helan
2007-07-06, 15:36
Skall iväg och hämta bilen nu! 2000:- blev det!

Snabbt jobbat! :woot:

Helan

GT
2007-07-06, 23:31
I would`nt be bothered about the 2000:- !

More "Why has my engine spat out a spark-plug"?

Johan W
2007-07-06, 23:36
När vi ändå är inne på tändstift.

Vilka tändstift använder:

MC ??

MCS?

MCS Works ?? (som jag har)

Och en GP ??

Är jag helt felinformerad om Worksen och GP'n använder samma..??
Och sen i sin tur MC och MCS original använder samma?

Worksen har en grad kallare stift än vanliga S:en och S:en och Coopern har samma

Cooper: NGK BKR6EQUP
Cooper S: NGK BKR6EQUP
Cooper S Works/GP: NGK BKR7EQUP

Christian
2007-07-07, 10:38
Worksen har en grad kallare stift än vanliga S:en och S:en och Coopern har samma

Cooper: NGK BKR6EQUP
Cooper S: NGK BKR6EQUP
Cooper S Works/GP: NGK BKR7EQUP


Bra guide för framtiden.

GT
2007-07-08, 20:23
There is quite a lot the same actually between a JCW and a JCW GP

Christian
2007-07-08, 21:37
There is quite a lot the same actually between a JCW and a JCW GP

I'm aware of that. I just wanted somebody to verify it to everybody else who thinks the GP is the fastest MINI.:cool:

Now: Back to the subject.

GT
2007-07-09, 07:24
it is !

Christian
2007-07-09, 07:36
it is !

Just because it's lightened..


(blev det rätt? Lättare. Inte ljusare.)

Luc!fear
2008-06-11, 08:38
Worksen har en grad kallare stift än vanliga S:en och S:en och Coopern har samma:
Cooper: NGK BKR6EQUP
Cooper S: NGK BKR6EQUP
Cooper S Works/GP: NGK BKR7EQUP
Vart köper man NGK's stift billigast?
Vad är bytesintervallen enligt manualen & finns det anledning att ifrågasätta detta/ spara bränsle med tidigare byte?
Gruppköp?

Christian
2008-06-11, 16:35
http://new.minimania.com/web/item/NME3016/AddedFrom/gSearch/InvDetail.cfm

Darkfool
2008-06-11, 20:46
Vart köper man NGK's stift billigast?
Vad är bytesintervallen enligt manualen & finns det anledning att ifrågasätta detta/ spara bränsle med tidigare byte?
Gruppköp?

Hallåja! Jag har precis fått tillbaka min bil ifrån verkstaden, gjordes en oljeservis, byte av bromsvätska och tryck kolla av ACn och fix av kontakter till ACn.

Min underar är om man ska byta tändstift på en oljeservis..?:confused: Det står inget om stift på mitt kvitto....

Så jag hänger nog på ett gruppköp på tändstift.

Christian
2008-06-11, 22:13
Jag tänkte ev beställa detta:

http://new.minimania.com/web/item/NME3016/AddedFrom/gSearch/InvDetail.cfm

och:

http://new.minimania.com/web/item/NME4513/AddedFrom/gSearch/InvDetail.cfm

Men ska kolla med BMW imorgon då jag ändå ska in med bilen...