handdator

Visa fullständig version : Trängselskatten



R.O.S
2007-07-05, 09:41
Hej!

Tänkte skapa en tråd gällande trängselskatten som kommer införas i Augusti. Är det någon som vet var man kan köpa dom där skyltarna som man kan fälla ner för att förhindra att skylten blir "smutsig"?

mrmarsupilami
2007-07-05, 09:49
De skyltarna är ju så dyra, bättre med denna lösningen:
Mitt försök att lura biltullarna - zatzy.com (http://www.zatzy.com/showthread.php?t=263850)

Marcus
2007-07-05, 11:33
Jag tycker om trängselskatten, blir färre bilar på vägarna så man får chansen att ta fler kurvor :)

Hobbe
2007-07-05, 11:51
Ge tusan i att bo/jobba i innnerstaden så löser sig allt ;)

powernap
2007-07-05, 11:57
*trivs allt bättre i "mitt" halmstad*

JohanH
2007-07-05, 12:29
Jag tycker om trängselskatten, blir färre bilar på vägarna så man får chansen att ta fler kurvor :)

Nu är jag allvarlig - trängselskatten är väl ett utmärkt instrument för att hålla de som 1) inte behöver eller 2) av något annat skäl verkligen vill köra bil borta från vägarna. Mer plats för oss.

Jag kör Vespa till och från jobbet, bilen är i huvudsak eller semester- och helgnöje, och innerstan är helt igenkorkad från 10 - 18 varje vardag. Något måste göras - för fler vägar är svårt att bygga i Stockholms innerstad.

/Johan

JohanH
2007-07-05, 12:30
Nu är jag allvarlig - trängselskatten är väl ett utmärkt instrument för att hålla de som 1) inte behöver eller 2) av något annat skäl verkligen vill köra bil borta från vägarna. Mer plats för oss.

Jag kör Vespa till och från jobbet, bilen är i huvudsak eller semester- och helgnöje, och innerstan är helt igenkorkad från 10 - 18 varje vardag. Något måste göras - för fler vägar är svårt att bygga i Stockholms innerstad.

/Johan

Såg det nu - första inlägget med stjärnan :-)

Christian
2007-07-05, 13:24
Länge leve oss som inte bor i storstad!! !!! !! !

powernap
2007-07-05, 13:26
Länge leve oss som inte bor i storstad!! !!! !! !

HURRA HURRA HURRA HURRA.............o vilka vägar vi har runt knuten sen då, sväng sväng o sen sväng sväng.....öppna böljande landskap backar o krön o inte en länsman sålångt ögat når..........

KIT
2007-07-05, 17:20
Är helt för trängselskatten så att man kan gaaaaza i stan igen. Bort med all skrot på vägarna och de som inte hör hemma där, när vi andra försöker jobba... men en liten ir skylt kanske inte skulle skada !?

TheEngineer
2007-07-06, 19:24
Är det någon som vet var man kan köpa dom där skyltarna som man kan fälla ner för att förhindra att skylten blir "smutsig"?

Jepp! Jag har hittat den här sidan:

http://foxplate.com/

Det ska komma en ny version (2.0) av skylten i augusti och den kommer att vara ca 11 mm tjock istället för 22 mm. Då passar den ju mycket bättre under nummerplåtsbelysningen bak t.ex.

RandyPiper
2007-07-06, 20:23
Gör gärna en uppföljning sedan i den här tråden så man vet vilka alternativ som funkar :p

Tänkte försöka smita undan det här till varje pris jag med, men ni får vara försökskaniner.

GT
2007-07-26, 20:29
move to GBG

Hobbe
2007-07-26, 21:20
...only a question of time GT ;)

GT
2007-07-26, 21:22
...only a question of time GT ;)

:handen: :handen: :handen:

RandyPiper
2007-08-09, 18:50
*BUMP*

Någon som testat något motmedel mot den här tjuvskatten än ?
Har börjat dra iväg lite pengar på det här eländet nu.

Någon som är med på att försöka få tag i lite anti-IR film som beskrivs i inlägg # 2 i den här tråden ?

TheEngineer
2007-08-09, 22:08
*BUMP*

Någon som testat något motmedel mot den här tjuvskatten än ?
Har börjat dra iväg lite pengar på det här eländet nu.

Någon som är med på att försöka få tag i lite anti-IR film som beskrivs i inlägg # 2 i den här tråden ?

www.foxplate.com

:)

ola
2007-08-28, 12:25
jag har monterat Foxplate på min MINI! funkar alldeles utmärkt :-) :-)

RandyPiper
2007-08-28, 15:22
jag har monterat Foxplate på min MINI! funkar alldeles utmärkt :-) :-)

Var det svårt att montera dit ?
Hur mycket kostar foxplate ?

TheEngineer
2007-08-29, 00:23
jag har monterat Foxplate på min MINI! funkar alldeles utmärkt :-) :-)

Jaha?? Är det version 1.0 du har monterat - jag väntar på den tunnare v 2.0 som ska komma i oktober.

RandyPiper
2007-08-29, 00:53
Jaha?? Är det version 1.0 du har monterat - jag väntar på den tunnare v 2.0 som ska komma i oktober.


Säg till om du ska beställa (från utlandet ??) så kan vi dela på frakten.

ola
2007-08-29, 09:05
Jaha?? Är det version 1.0 du har monterat - jag väntar på den tunnare v 2.0 som ska komma i oktober.

ja det är 1.0 jag har - ska byta till 2.0 när den väl kommer - den funkar upp till 200 kmh till skillnad för 100 på 1.0 , men jag vet att deras leveranslöften inte är riktigt att lita på - har väntat typ ett halvår själv efter utlovad leverans förut, men när jag väl fick den så e jag jättenöjd - det går dessutom att använda den till att skicka budskap till andra bilister i trafiken :-)

ola
2007-08-29, 09:06
Säg till om du ska beställa (från utlandet ??) så kan vi dela på frakten.

det är en svensk produkt, själv köpte jag min från en baklucka i Hammarbyhöjden av tillverkaren själv...

KIT
2007-08-29, 13:01
Kan man få adressen till den där bakluckan? Portkod?

RandyPiper
2007-08-29, 14:59
det är en svensk produkt, själv köpte jag min från en baklucka i Hammarbyhöjden av tillverkaren själv...

Perfekt !

Men hur svår är den att montera för en kille som har tummen långt uppe i anus. Krävs det mekarvana och verktyg ?

ola
2007-08-30, 10:18
Perfekt !

Men hur svår är den att montera för en kille som har tummen långt uppe i anus. Krävs det mekarvana och verktyg ?

min tumme sitter nånstans vid armbågen ungefär, :p jag höll på nån timme eller två.. nä det var inte svårt.

Det följer med en bra instruktion på svenska, men ungefär så här;

man ersätter de gamla skylthållarna med de nya, det måste borras lite hål i den nya hållaren för att passa. Bakskylten måste flyttas nedåt ca 1-2 cm för att man ska få in fingrarna och kunna öppna bakluckan. kablarna från skylten bak drog jag genom skyltbelysningen (kanske inte optimalt - men det funkar), fram går det genom undergrillen och sen på utsidan av motorrummet och sen in vid förardörren.
sen satte jag själva styrenhetslådan under förarstolen och strömmen går med en vanlig ciggkontakt som jag satte i en gren under panelen till höger om ratten.
ett tips kan också vara att skifta kontakterna i styrenheten - fram mot bak -(du förstår när du ser instruktionen) för att på så sätt styra att bara bakskylten åker ner när man vill "sända" budskap (min polare är singel och har sitt telefonnummer där ... :-) ), som det står i instruktionen så är det för att kunna fälla ner framskylten bara , (vad det nu skulle vara nödvändigt för).

Sen har man själva knappsatsen på en liten panel med två lysdioder som jag inte hittat något bra ställe för ännu (har den i mugghållaren nu..)

Jag är asanöjd med det hela - för man vill ju vara ren och fin när man ska fotograferas!

ola
2007-08-30, 10:19
Kan man få adressen till den där bakluckan? Portkod?
tror inte det var hans fasta adress... hans telenummer är 0762-285031

RobertH
2007-08-30, 11:31
tror inte det var hans fasta adress... hans telenummer är 0762-285031

Hette han Fredrik?

:mad: don´t get me started :mad:

ola
2007-08-30, 16:28
Hette han Fredrik?

:mad: don´t get me started :mad:

jag kommer inte ihåg, men det är möjligt.. de söker säkert återförsäljare ;-)

Masse
2007-08-31, 11:59
Jag har också Foxplate version 1 på min skåpbil och det funkar klockrent ! Tar lite tid att montera men det är det värt.

TheEngineer
2007-08-31, 18:22
Jag har också Foxplate version 1 på min skåpbil och det funkar klockrent ! Tar lite tid att montera men det är det värt.

Jag måste fråga er hur ni beter er när ni fäller ner skylten... :) Känns det inte lite pinsamt att göra det "inför alla" t.ex. om man ska passera ut genom Nortull??? :oops:

ola
2007-09-01, 13:24
Jag måste fråga er hur ni beter er när ni fäller ner skylten... :) Känns det inte lite pinsamt att göra det "inför alla" t.ex. om man ska passera ut genom Nortull??? :oops:

tvärtom:cool: ... det enda jobbiga är om det ligger nån jag inte vill ge mitt "budskap" till.. men det kan jag nog överleva så länge det inte är en HA eller nåt..

TheEngineer
2007-09-23, 20:31
Kolla in filmerna av den uppdaterade skylthållaren. Verkar mycket lovande tycker jag. Dessutom är priset överkomligt med 1500 kr per par!

http://www.foxplate.com/videos.php