handdator

Visa fullständig version : bakluckan i baklås



Frejkan
2007-05-20, 18:04
Tjingeling!

Efter en ordentlig tvätt (fukt någonstans?) så har bakluckan hamnat i baklås. Jag får upp den med hjälp av nödprylen som finns under baksätet. Jag har sprejat låset med silikonsprej och ett litet tag såg det ut som om den funkade igen. Men så gick den i baklås igen. Resten av låsen funkar. Har försökt kolla i instruktionsboken om det skulle vara någon separat säkring för just bakluckan, men jag hittar ingen sån info. Någon som har erfarenhet av detta?

Marcus
2007-05-20, 18:09
Knappen är ju tyvär helt elektrisk istället för mekanisk, så du kanske fått nån kortslutning nånstans i låsknappen.

Behöver mao inte vara nått fel på det mekaniska i låsmekanismen. Testa att blåsa med hårtork ett tag runt knappen kanske? (Jag är inte kunnig inom området!)

Frejkan
2007-05-20, 18:31
Knappen är ju tyvär helt elektrisk istället för mekanisk, så du kanske fått nån kortslutning nånstans i låsknappen.

Behöver mao inte vara nått fel på det mekaniska i låsmekanismen. Testa att blåsa med hårtork ett tag runt knappen kanske? (Jag är inte kunnig inom området!)

Nej, det mekaniska verkar funka. Som sagt det går att använda nödöglan som är placerad under baksätet. Men det händer liksom inget alls när jag trycker på knappen. Bilen får stå och torka så får vi väl se om ingen har någon bättre idé.

RasmuS
2007-05-20, 19:08
hej!
jag har ett liknande problem som bara kommer efter att jag tvättat den, 2 av 3 gånger som jag tvättat den så ceparsig bakluckan. Det som händer med den är att varje gång jag stänger av motorn eller bara vrider nyckeln till vänster så öppnar sig bakluckan =( men detta brukar försvinna efter typ 1 timma :D //rasmus

Hobbe
2007-05-20, 19:12
En MINI har alltid överraskningar på lur.
Det är ju det som gör den personlig.

Frejkan
2007-05-20, 19:49
Å så gnäller hundkoja-talibanerna om att det här skulle vara en tysk bil. Jag är inte helt säker men jag tror att sidorutorna åkte ner utan att jag tryckt ner dem också. Börjar likna vilda äventyr med Lucas, mannen som uppfann mörkret och vidareutvecklade kortslutningen! ;-)

Marcus
2007-05-20, 20:45
heheh :)
Låter som du inte är polare med elektronik :D

Jag fick ju min första erfarenhet av den elektriska bakuckeknappen när jag koppla ur batteriet och stängde bakluckan... Var jätte lätt att öppna när man inte kom åt ögglan bak. :)

Frejkan
2007-05-21, 19:41
heheh :)
Låter som du inte är polare med elektronik :D

Jag fick ju min första erfarenhet av den elektriska bakuckeknappen när jag koppla ur batteriet och stängde bakluckan... Var jätte lätt att öppna när man inte kom åt ögglan bak. :)

Jo, dödspolare. Under de 24 år jag haft Hundkoja så har den brunnit två gånger, fått för sig att börja tuta när jag gasar och fått plötsliga stopp som bara försvinner om man tutar.

Fredrik
2007-05-22, 06:50
Jo, dödspolare. Under de 24 år jag haft Hundkoja så har den brunnit två gånger, fått för sig att börja tuta när jag gasar och fått plötsliga stopp som bara försvinner om man tutar.

:lol: