handdator

Visa fullständig version : Tänd Airbag-lampa! PaniK?



Ace
2007-05-07, 17:42
Lampan för Airbag tändes igår. I Instuktionsboken står det att man skall kontakta sin MINI-verkstad för inspektion. Är det någon panik med det eller kan man vänta tills nästa service? Någon som vet vad det kostar att göra en sådan airbag-inspektion?

GT
2007-05-07, 17:46
dont wait ....i had this problem with my old mini go to BMW tomorow.

Fredrik
2007-05-07, 19:18
Ace, jag hade samma problem med min Cooper, lämnade in den på BMW i Solna och fick höra att det var någon kabel som hade legat i kläm. Detta var någon form av garantiåtagande men garantitiden gällde i tre år, dock var det inte bytt på min bil.
Jag fick betala ca 450:- för del av arbetstiden, men resten stod BMW för (hade blivit runt 1500-2000kr annars totalt med jobb och delar).
Förmodligen är det detta den larmar om (du har väl en -02 som jag?), men kolla med BMW för säkerhets skull.

fj0
2007-05-07, 19:24
Min lyser konstant, eek! ;)

Som jag förstått det så fungerar ingen airbag alls när lampan är tänd då hela systemet stängs av.

GT
2007-05-07, 19:51
Som jag förstått det så fungerar ingen airbag alls när lampan är tänd då hela systemet stängs av.[/QUOTE]

Not true ..........its actually very dangerous.

it is showing a problem with the system .......not an imobelisation.

fj0
2007-05-07, 20:46
Som jag förstått det så fungerar ingen airbag alls när lampan är tänd då hela systemet stängs av.

Not true ..........its actually very dangerous.

it is showing a problem with the system .......not an imobelisation.
Yes exactly, it shows that something is wrong and from what I've read and heard from a mechanic friend is that when the system gets an error and the light turns on, it shuts down the airbag system so no error happends(?)

GT
2007-05-07, 20:59
Air-bag kabels are made of "Ambel frequence whire drones"

if there is a damaged whire it is very dangerous..........if it is a program fault then it is ok because the system is in shutdown mode...........dont take the risk..........................................shoo t your mecanic mario !

fj0
2007-05-08, 09:16
Air-bag kabels are made of "Ambel frequence whire drones"

if there is a damaged whire it is very dangerous..........if it is a program fault then it is ok because the system is in shutdown mode...........dont take the risk..........................................shoo t your mecanic mario !
My airbag light is on because I replaced my seats and the system cant find my seat airbags, tried with a resistor but didnt go so well. Have to get the light reset and try another resistor.

Recaro wanted 500kr/seat for their resistor solution, pfft! ;)

jenzino
2007-05-28, 18:15
Ace, hur slutade historien? Har det fixat sig? (åkte på samma problem i fredags)

GT
2007-05-29, 12:03
Ace, hur slutade historien? Har det fixat sig? (åkte på samma problem i fredags)

246:woot:

Ace
2007-05-30, 16:58
Ace, hur slutade historien? Har det fixat sig? (åkte på samma problem i fredags)


Åker fortfarande runt med tänd lampa! Jag kanske skall lyssna på "GT". Vill ju inte ha varken ratten eller bagen i ansiktet! Tar nog en sväng förbi BMW och beställer en tid.

jenzino
2007-06-01, 06:14
det här va intressant, undrar om det gäller i Sverige oxå.

http://motoringfile.com/2006/03/26/mini-extends-warranty-for-airbag-issues/

fireon
2009-12-16, 17:48
Min airbaglampa tändes nu.. har läst att det är ett vanligt fel som ofta uppstår till följd av att man har rört stolen för hastigt eller långt. Lampan tändes dessutom efter att jag hade slitit i stolarna när jag satte i gummimattorna i bilen. Så det måste vara det som är problemet. Är det någon som vet om det räcker att släcka lampan?

Funderar på att åka till Hedin Bil där jag jobba och låta dem koppla upp sin dator till bilen och nollställa systemet. Då får jag ju även reda på om det är stolen som felet ligger vid. har ingen lust att åka till BMW för att någon nisse ska trycka på en knapp och sedan låta mig betala 500 spänn för jobbet......

Haugthon
2009-12-16, 19:42
Min airbaglampa tändes nu.. har läst att det är ett vanligt fel som ofta uppstår till följd av att man har rört stolen för hastigt eller långt. Lampan tändes dessutom efter att jag hade slitit i stolarna när jag satte i gummimattorna i bilen. Så det måste vara det som är problemet. Är det någon som vet om det räcker att släcka lampan?

Funderar på att åka till Hedin Bil där jag jobba och låta dem koppla upp sin dator till bilen och nollställa systemet. Då får jag ju även reda på om det är stolen som felet ligger vid. har ingen lust att åka till BMW för att någon nisse ska trycka på en knapp och sedan låta mig betala 500 spänn för jobbet......

Gör så, 500 spänn räcker inte... :o

Anne
2009-12-19, 20:25
Hej!
Om du kollar under passagerarstolen så finns där en anslutningskontakt. Den gled isär en gång när jag styrde värmeelementet under stolen.
Lycka till
Anne

fireon
2009-12-20, 18:43
tack för tipsen!

är det någon som vet vilken kontakt som går till airbagen? jag har för mig att det finns gul, blå, kanske en grön och så en sladd lite längre bak som har en brun sladd men en mindre kontakt än de andra som sitter längst fram under stolen?