handdator

Visa fullständig version : Vad har du för favoritbil du kört, förutom Mini.



Fredrik
2007-04-25, 15:37
Jag är lite nyfiken på vad ni Minister där ute har för favvo-bilar. Jag tänker främst på sådana ni kört, men givetvis är rena drömåk välkomna. Skriv en rad om vilken modell just du vill ha och varför.

Själv är nog min absoluta drömbil en Ferrari, då jag har haft förmånen att få köra några modeller kan jag lugnt hävda att den modell jag helst vill ha utan tvekan är Ferrari 246 GT Dino.
Det finns många Ferrarimodeller som går mycket fortare, visst, men charmen är obeskrivlig. En rapp V6-motor sjunger bakom torpedväggen och när du växlar ner och stampar på kommer ett vasst bröl - underbart!

Jag hade turen att av den tidigare ägaren av den gula Dinon (som var med i Automobil för ett drygt år sedan) få köra bilen från Alvesta i småland upp till Upplands Väsby då han inte hade tid själv - man var inte sen att ställa upp, och det är nog min coolaste bilupplevelse hittills - ca 50 mil i en Ferrari 246 GT 8)

Denna Dino ägdes mycket tidigare av en viss Picko Troberg och var då svart.
L-G, boendes i Gävle, som ägde bilen då jag fick köra hade låtit lacka bilen gul.

KPKalle
2007-04-25, 16:10
If I could afford it it would be an Aston. But I've never driven any of the above. Best vehicle I've driven apart from MINI would be a motorbike ;)

Hobbe
2007-04-25, 17:50
Var är BMW alternativet ? :confused:

BMW E86M (Z4M Coupe)
BMW E46M
BMW E30M
Porsche 997 GT3
Koenigsegg
MINI Cooper S Works GP

Övriga s.k. sportbilar är bara gjorde för att stå parkerade i garaget, och kanske snubbla runt ett varv runt glasskiosken per år.

Johan W
2007-04-25, 19:23
Svårt val, bland det mest "exotiska" jag kört är det en Ferrari 328 GTS (dock bara en kortare tur), men en bil som etsat sig fast i minnet är just Z4 M Coupé... testat bilar med mer effekt men ingen annan har bjudit på en sen körupplevelse, lite back to basic om man säger så..

Mr_Varre
2007-04-25, 23:38
Min favo Tvr Sagaris. Finns inget vackrare till ett sånt pris.
men bästa bil jag har kört min mini, sen en Porsche 911 turbo
vilket jävla djur.....

Fredrik
2007-04-26, 07:36
Var är BMW alternativet ? :confused:


Min tanke var lite exklusivare bilar, en BMW (de flesta modeller iaf) eller Mercedes kan du ju gå in och få provköra, lite knepigare att testa ex. vis en Ferrari eller Lamborghini, men jag förstår vad du menar :)

R.O.S
2007-04-26, 14:03
Var är BMW alternativet ? :confused:

BMW E86M (Z4M Coupe)
BMW E46M
BMW E30M
Porsche 997 GT3
Koenigsegg
MINI Cooper S Works GP

Övriga s.k. sportbilar är bara gjorde för att stå parkerade i garaget, och kanske snubbla runt ett varv runt glasskiosken per år.

Läser jag rätt när du skriver att du kört en Koenigsegg?:D

Hobbe
2007-04-26, 14:45
Varje natt när jag sover :D

RobertH
2007-04-26, 14:56
Ja inte kör du din GP i alla fall för den har jag när jag sover :D

Hobbe
2007-04-26, 17:02
Ja, det förklarar ju varför GP:n alltid är smutsig....

Marcus
2007-04-26, 22:38
Haft RS4, RS6, C32 AMG samt 3200GT i familjen.
Maseratin var väl den som man fäste sig vid mest emotionellt. Ingen porsche, bmw eller mercedes kan nå det där som ferrari och maserati har.
Även om de är snabbare, hållbarare osv :)

Roligast att köra är min MINI som den är nu i trimmat skick iaf :) Även om den inte är superrolig att köra på motorvägen.
RS6an är grym pga sin effektivitet, man åker hur bekvämt som helst, men börjar man ta kurvor med den så märker man hur mkt kapacitet det finns där för att köra snabbt om man bara vill.

GT
2007-04-27, 06:05
I am going to hate myself for this but here goes...............

I have painted and driven most of the cars in the world.
In the fine selection there are anything between "Bmw bubble car" to a "1932 Crosby" with cars like Ferrari , Rolls Royce and lotus inbetween.

I love my GP and my 1969 cooper s BUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I drove a BMW M3 2 weeks ago for a short period and must say that it was /&)¤#"^*`^; QUICK !!!!!!!!!!

Kajsa
2007-04-27, 18:40
Förra veckan körde jag den nya Volvon, C30 alltså. Hade hört att den skulle vara så rolig och bra.

Men .....nej!!! Vilken jävla flopp! Inte roligt alls att köra och dessutom skitful både utanpå och inuti. Verkligen inte på långa vägar lika skön att köra som minin.

Jag längtade bara hem till min egen bil, och skämdes nästan litegrann, min bil var ju så ful i jämförelse hur snygg min bil brukar vara (när jag kör minin, alltså). I know, lite fåfängt. Menmen. Jag skulle ALDRIG vilja ha en så ful bil som volvo C30.

RandyPiper
2007-04-27, 18:51
Förutom MININ har jag inte kört så mycket kul.

Men bland alla rishögar jag rattat runt är ändå ww 1303 s (bubbla sport -73 45 hk) vara den roligaste.

Man kände sig aldrig riktigt säker i den och den vobblade på vägen när man kom upp i 90 km/h. Även om den var seg så var fartkänslan där och motorljud/vibrationer kändes inne i kupén. Lite sportbilskänsla nästan.

Hobbe
2007-04-27, 19:00
En VW 1303S-74 har jag pressat på motorvägen i 120+ km/h, vilket borde ha varit toppfart.

:drive:

RandyPiper
2007-04-27, 20:24
En VW 1303S-74 har jag pressat på motorvägen i 120+ km/h, vilket borde ha varit toppfart.

:drive:

Icke !

Jag fick upp min i 135 km/h (en lång nedförsbacke).
Det roliga var att jag precis då fick möte av farbror blå som sedan gjorde en u-sväng bakom och följde efter en bit, men då hade jag saktat ner.
:cool:

Kenneth
2007-06-26, 18:51
BMW M5 från '99 är den snabbaste bil jag har kört... vågade inte köpa den...

ola
2007-06-28, 11:01
en bågfilscabbad Daf66 - 73:a baklänges i typ 90, förbi FMK:s radar med display.. (hastighetsmätaren funkade ju inte) -- det var sportbilskänsla :-) en liten rörelse på ratten och hela bilskrället höll på att gå över ända :-)