handdator

Visa fullständig version : Taklucka



BlastBeat
2007-04-21, 15:10
Jag är grymt nöjd med min taklucka, men den har börjat kärva lite.
När jag hissar upp/bak den fullt ut och sen vill dra in den igen bråkar den. Den går en bit och sen går den tillbaka. Jag kollade om det var smörja så att det räckte och de var det utan tvekan. Det var kladdigt och härligt, men trots detta smetade jag på lite till och gjorde mitt bästa med att få ytan så jämn och bra som möjligt.
Någon som har haft samma problem?

Jag undrar också hur man vevar igen luckan manuellt? Det står i instruktionsboken att det ska finnas en vev under klockan om man bara drar loss den. Men jag har slitit så mycket jag vågat utan resultat, man vill ju inte riskera att dra sönder något av BMWs så välkända clips!

Mackan
2008-01-13, 17:20
Synd att du inte fått några kloka svar på denna fråga för min taklucka
uppförde sig så här idag. När jag skulle stänga gick den väääldigt långsamt
, när jag trycker på stängning igen vände den. Fick till slut hjälpa den lite
att stänga.
Har någon erfarenheter av detta fenomen ??

MS//

Marcus
2008-01-13, 22:43
Har inte stött på detta. Skriv gärna hur ni löser det! Kan vara bra att veta i framtiden.

Mackan
2008-01-14, 18:21
Har inte stött på detta. Skriv gärna hur ni löser det! Kan vara bra att veta i framtiden.


Problemet löst !! Ibland är det lätt ! Jag smorde skenorna till luckan , det blev
ingen skillnad , Såg då att det är i gummilisten där bakre fästet löper det går trögt. Alltså vid sidorna om bakre glastaket. Sprayade dessa lister med vinylglans. Nu går luckan så fint så.

MS//

Green Meanie
2008-03-12, 23:00
Jo, vet att den är gammal, denna tråden, men ville bara fråga om någon uppleva en sjungande taklucka se så där över 90-100 kmh?

Fredrik
2008-03-13, 06:44
Jo, vet att den är gammal, denna tråden, men ville bara fråga om någon uppleva en sjungande taklucka se så där över 90-100 kmh?

Jajemen, när nålen pekar över 80 börjar det sjunga lite grand, vet inte om det är turbulensen runt antennen som skapar ljudet - tror det fanns en tråd om detta för ett tag sedan, men har inte hittat den.
Vet inte om det går att göra något åt det, koll på garantin kanske?

Marcus
2008-03-13, 08:14
I min bil tjuter det över 100, men kom fram till att det berodde på ACn och inte takluckan.

Testa om erat också försvinner om ni sätter ACn på återcirkulerande.

Kan ju dock skilja på R53 och R56 i det här fallet.

Fredrik
2008-03-13, 08:18
Tack för tipset Marcus, ska prova och se vad som händer.

powernap
2008-03-13, 08:19
Hade taklucka på min gamla, 2002, upplevde aldrig att det ven eller tjöt från den. Inget som direkt tillförde diskussionen något, men ändå...kan kanske skilja lite i anpassning kanske?? :confused:

ang. återcirkulation så låter det som problem med över/undertryck....

Christian
2008-03-13, 15:41
Att det viner över 100 knyck kan ju bero på kompressorljudet......vvzzzzzzzzzzz!!

Fredrik
2008-03-13, 17:06
Ähum, jag och Green Meanie har ju R56 = ingen kompressor ;)

Kenneth
2008-03-27, 18:59
Jag undrar också hur man vevar igen luckan manuellt? Det står i instruktionsboken att det ska finnas en vev under klockan om man bara drar loss den. Men jag har slitit så mycket jag vågat utan resultat, man vill ju inte riskera att dra sönder något av BMWs så välkända clips!

Hadde problem med min taklucka i dag. Ville njuta av det fina vädret men när jag ville stänge lucakn igen gick det helt enkelt inte.
Körte 16 mil på motorvägen med öppen lucka :( Fick loss klockan vha en skruvmejselsom jag tryckte in på clipsen. Det gick tyvärr inte att stänge luckan med veven heller... Får pröva med silikonspray i morgon.
Tur att det inte blir snö i natt!!

Rasmus
2008-03-27, 22:48
Jo, vet att den är gammal, denna tråden, men ville bara fråga om någon uppleva en sjungande taklucka se så där över 90-100 kmh?

Jag får ett vinande/sjungande ljud från taket i hastigheter över 120 km/h. Tar jag bort antennen så försvinner det :D Trodde det kom från takluckan först men det var alltså antennen...

Hobbe
2008-03-27, 22:55
RE,

Det räcker nog att du plockar bort rävsvansen från antennen ;)

Fredrik
2008-03-28, 10:15
I min bil tjuter det över 100, men kom fram till att det berodde på ACn och inte takluckan.

Testa om erat också försvinner om ni sätter ACn på återcirkulerande.

Kan ju dock skilja på R53 och R56 i det här fallet.

Jag testade med återcirkulation, men det låter likadant som tidigare.
Ska testa med att skruva av antennen och sedan ta en sväng på motorvägen.

powernap
2008-03-28, 10:17
Jag testade med återcirkulation, men det låter likadant som tidigare.
Ska testa med att skruva av antennen och sedan ta en sväng på motorvägen.

*ja vad gör man inte för att få ut o gasa lite ;-)*

Fredrik
2008-03-28, 10:20
Precis, men idag har jag hustruns A6 Avant 2,0 T :(

Green Meanie
2008-03-28, 15:46
Jo, glömde skriva att ljudet oxå försvann efter jag skruvade bort antennen. nu är det bara vindbrus kvar från taket! Ska skaffa hajfen.

Christian
2008-03-28, 19:40
Byt antenn då.

Hajfena....

Säljer inte Biltema det?? ;)

Christian
2008-03-28, 19:43
Vem va det som testade det med att köra till Norrland utan antenn???

Rasmus
2008-03-28, 20:46
Vem va det som testade det med att köra till Norrland utan antenn???

Det var jag!
Inga problem utan antenn, full mottagning även i de djupaste skogarna i Västerbotten.

powernap
2008-03-29, 09:13
Vem va det som testade det med att köra till Norrland utan antenn???

RIXFM-motståndare??