handdator

Visa fullständig version : Problem med Alta CAI - montering (varning för långt inlägg!)



mrmarsupilami
2007-04-19, 14:41
Måste för det första klargöra att jag är en ohändig kontorsnisse :rolleyes:

Försökte mig på att montera mitt nyinköpta Alta CAI igår. Det gick till en början smärtfritt och helt enligt instruktionerna jag hittat på nätet. Detta ända till jag skulle montera silikonröret i gasspjället(tror jag det är). Jag fäste det med den medföljande slangklämman och det verkade sitta hyfsat fast. Sen måste man böja lite på röret för att få dit det där andra hårdplast-luftröret som går in i underdelen av luftburken. Då lossnade silikonröret från gasspjället. Det ser ut som att röret får lite fel vinkel mot spjället, man kanske kan skära bort lite på ena sidan för att det ska passa bättre? Gjorde i a f denna manöver om och om igen några gånger och till slut verkade det som att det satt kvar. Jag monterade resten av pryttlarna och startade bilen. Då börjar motorlampan lysa. Misstänker att detta beror på läckage antingen vid gasspjället eller vakumslangen så jag monterar ur silikonröret och monterar dit originalröret igen för att testa om det funkar bättre. Under den här processen lossar jag på ECU-kontakterna. När jag sedan monterat dit originalröret och ska sätta tillbaka ECU-kontakterna så vägrar den stora kontakten att komma på plats. Jag drar ut "kontaktlåset" så mycket det går och trycker dit kontakten, men när jag trycker in låset så åker kontakten bara upp och lossnar från honan istället för att tryckas ner på plats. Testade om och om igen i en halvtimme innan jag gav upp. Detta var imorse så jag var tvungen att dra till jobbet.

Är det någon som haft samma problem med ECU-kontakten och vad kan det bero på? :blink:

Undrar också om de som monterat Alta CAI med silikonrör fått det att fästa i gasspjället utan problem eller om de varit tvungna att t ex skära i röret för att få rätt vinkel eller skaffa en bättre slangklämma?

Tacksam för svar!

RandyPiper
2007-04-19, 15:20
....

Tacksam för svar!


Kan inte hjälpa dig tyvärr , men ska montera mitt snart, då kanske.
Kan du länka till intruktionerna du hittat på nätet ?

ola
2007-04-19, 15:32
kolla med "kakan" han har gjort det nyligen.. och det funkar utan att jag såg nån lampa lysa när jag provkörde hans bil.. (avundsjuk på MCS som jag intalat mig själv tidigare att jag inte behövde....hmmm grymgrymt)

mrmarsupilami
2007-04-19, 15:34
Jag använde denna:
http://store.webbmotorsports.com/forum/viewtopic.php?t=3

Den är egentligen avsedd för Webb Motorsports CAI men det är samma princip. Det följer ju med en förenklad instruktion till Alta:n också, man kan kika på den för att se hur man ska göra med just deras prylar. När man väl monterat ur originalprylarna så förstår man hur prylarna sitter. Förutom det jag skrev ovan så fastnade jag lite på infästningen till vakumslangen. Jag är inte säker på vad de menade i Alta-instruktionerna men jag använde den "plastadaptern" som sitter original mellan slangen och insugsröret. Den som följde med från Alta tyckte jag var för tunn så det kände som att det inte skulle sluta tätt med den.

Skriv gärna sen hur det gick!

RandyPiper
2007-04-19, 15:49
Jag använde denna:
http://store.webbmotorsports.com/forum/viewtopic.php?t=3

Den är egentligen avsedd för Webb Motorsports CAI men det är samma princip. Det följer ju med en förenklad instruktion till Alta:n också, man kan kika på den för att se hur man ska göra med just deras prylar. När man väl monterat ur originalprylarna så förstår man hur prylarna sitter. Förutom det jag skrev ovan så fastnade jag lite på infästningen till vakumslangen. Jag är inte säker på vad de menade i Alta-instruktionerna men jag använde den "plastadaptern" som sitter original mellan slangen och insugsröret. Den som följde med från Alta tyckte jag var för tunn så det kände som att det inte skulle sluta tätt med den.

Skriv gärna sen hur det gick!

Tack för länken ! :)
Fick man inte med nån instruktion med filtret (tänkte försöka hämta mitt ikväll).

Är själv skrivbordsingenjör så jag har vidare mekvana jag heller. Men ska köpa lite verktyg och göra ett försök.

Får uppdatera sen hur det gick och om jag stötte på samma problem som dig.
Annars har väl halva forumet ALTA CAI installerat så någon annan borde kunna hjälpa dig. Har du version 1 eller 2 av filtret ?

kakan
2007-04-19, 21:02
Jag behövde inte skära i silikonslangen för att passa in den i gasspjället, var dock ett rent helvete att komma åt, fick använda en böjbar förlängning till skruvmejseln för att skruva åt slangklämman.
Har också en 05a så det borde inte vara nån skillnad.. använde dock inte den guiden du länkade till.
Hade du V2an?

Frejkan
2007-04-19, 21:36
Gummislangen som följde med ville pluppa ur för mig hela tiden så jag använde till slut originalslangen! Det var så hårt och oflexibelt gummi i Altas tyckte jag.

mrmarsupilami
2007-04-20, 07:41
Tänkte bara rapportera att problemet med kontakten har löst sig! Det var plastlåset till kontakten som hade fått sig en liten törn och därför inte fungerade som det skulle.

Kör än så länge med originalslangen, ska göra ett nytt försök med silikonslangen när jag får tid.

Vilket skönt ljud det är i Altan!! På lägre varv hör man bara ett mysigt vinande insugsljud, när man drar på ordentligt låter det som att ett jetflygplan flyttat in i motorrummet. Helt underbart!!

Måste ut och köra på lunchen och lyssna lite mer...

mrmarsupilami
2007-04-20, 07:44
kolla med "kakan" han har gjort det nyligen.. och det funkar utan att jag såg nån lampa lysa när jag provkörde hans bil.. (avundsjuk på MCS som jag intalat mig själv tidigare att jag inte behövde....hmmm grymgrymt)

Lampan lös eftersom jag hade försökt starta bilen när ECU-kontakten inte satt i ordentligt.

Jag gillar verkligen sugmotorer och skulle gärna ha en "vanlig" Cooper men det mysiga vinandet av kompressorn är nåt speciellt...


Jag behövde inte skära i silikonslangen för att passa in den i gasspjället, var dock ett rent helvete att komma åt, fick använda en böjbar förlängning till skruvmejseln för att skruva åt slangklämman.
Har också en 05a så det borde inte vara nån skillnad.. använde dock inte den guiden du länkade till.
Hade du V2an?

Det är riktigt trångt i MINI:ns motorrum. Jag skippade den vanliga skruvmejseln och använde hylsnyckel istället!

Det är v2.0 jag har, du?


Gummislangen som följde med ville pluppa ur för mig hela tiden så jag använde till slut originalslangen! Det var så hårt och oflexibelt gummi i Altas tyckte jag.

Precis vad jag upplevde! Silikonslangen är för hård och oflexibel, däremot är den rätt snygg så den ska på plats ändå i sinom tid. Är det nån som vet om det är skillnad på ljud och/eller funktion med/utan silikonslang?

kakan
2007-04-20, 09:41
Det är riktigt trångt i MINI:ns motorrum. Jag skippade den vanliga skruvmejseln och använde hylsnyckel istället!

Det är v2.0 jag har, du?



Precis vad jag upplevde! Silikonslangen är för hård och oflexibel, däremot är den rätt snygg så den ska på plats ändå i sinom tid. Är det nån som vet om det är skillnad på ljud och/eller funktion med/utan silikonslang?

Jepp har v2.. vet inte om det är så mycket skillnad med silikonslangen.. men den är snygg! :D
Mmm håller med om ljudet, gjorde faktiskt rätt mycket.. tyckte att det blev aningens mer *harkel*harkel* *spott*spott* vid gassläpp på 1an och 2an .. men det kanske är inbillning :)

RandyPiper
2007-04-20, 11:46
Skönt att höra att det ordnade sig mrmarsipulani :)

Har mitt filter hemma nu, men jag ska iväg till åre i helgen så jag hinner inte sätta dit det förrän tidigast på måndag.

Blir riktigt sugen när man hör era beskrivningar av ljudet. Men väntar man på något gott är det bara skönt eller vad man brukar säga.;)

RandyPiper
2007-04-25, 03:33
Gick ner i garaget ikväll för att skruva dit engine dampern, men det slutade med att luftfiltret kom på plats. :)

Träffade på en snubbe i garaget som hjälpte mig att installera annars hade det aldrig gått :???: Liksom en del av er andra så så sket vi i silikonslangen och körde på originalet.

Vi bökade med det i ett par timmar, och när det väl var på plats lös motorlampan :(
Hur som helst startade vi upp den och körde en sväng och den gick finfint och lät ännu bättre.

Efter ett tag drog jag iväg på en liten tur till med lampan lysande för att hämta pengar. Stannade vid bankomaten och slog av motorn. När jag startade bilen igen slocknade lampan :???: :???:

Efter att ha kollat i instruktionsboken så vet jag att motorlampan indikerar "försämrade avgasvärden".

Men hur kan det komma sig att den bara släcktes simsalabim. Någon som har varit med om något liknande eller har någon teori om vad det kan ha varit ?

Känns bra att ha den på plats iaf inför bankörningen :D

Engine dampern gick däremot åt helvete, men det kapitlet kan jag ta i en annan tråd.

mrmarsupilami
2007-04-25, 08:03
Men hur kan det komma sig att den bara släcktes simsalabim. Någon som har varit med om något liknande eller har någon teori om vad det kan ha varit ?

Min lampa var ju också tänd ett tag men slocknade efter att jag fått allt på plats och nollställt datorn. Det märkliga är att det inte finns några sensorer kring luftfiltret och slangarna där. Förstår därför inte hur lampan kan lysa p g a att man meckat med luftfiltret. Jag trodde min lampa lös för att min ECU-kontakt inte satt fast ordentligt en gång när jag startade bilen.

Antagligen har det loggats ett fel i datorn. När bilen inte känner av att det är fel längre så slocknar lampan. Om du är nyfiken på vad felet var så kan du ju köra till BMW så kopplar de upp sig. Har du tur så gör de det gratis.


Engine dampern gick däremot åt helvete, men det kapitlet kan jag ta i en annan tråd.

Oj, det lät ju inte bra. Jag hade problem med att div brickor och distanser ville ramla ner och gömma sig i motorn hela tiden. Fick gräva djupt ner i motorn eller under bilen för att få upp dem igen... Till slut köpte jag en sån där teleskopmagnet som dessutom visade sig vara till hjälp vid monteringen. Viktigt är att behålla tålamodet och tänka igenom allt INNAN man gör det. Det är trångt att meka MINI :D

RobertH
2007-04-25, 08:04
Andreas:

Kom över till mig nån kväll så sätter vi på din engine damper!

Christian
2007-04-25, 16:22
Oj, det lät ju inte bra. Jag hade problem med att div brickor och distanser ville ramla ner och gömma sig i motorn hela tiden. Fick gräva djupt ner i motorn eller under bilen för att få upp dem igen... Till slut köpte jag en sån där teleskopmagnet som dessutom visade sig vara till hjälp vid monteringen. Viktigt är att behålla tålamodet och tänka igenom allt INNAN man gör det. Det är trångt att meka MINI :D



Inga problem. 15 min tar det. Tålamod är däremot det viktigaste.
(Som jag skrev i en annan tråd.)