handdator

Visa fullständig version : Lite modifierat VS mkt modifierat (intryck)



Marcus
2007-04-18, 22:57
Har ju gjort rätt mycket med min bil, men det har alltid gått så långt mellan inlämning och att fått tillbaka det, så jag har aldrig riktigt tänkt på hur pass långt ifrån orginal man kommit.

Idag provkörde jag en MCS Works med Works; trim, avgas, väghållning och bromsar.
Innan jag satte mig i bilen tänkte jag att det borde väl ung kännas som min, bara mjukare fjädring, mindre motorljud och lite sämmre prestanda, inte så jätte stor skillnad egentligen.

Men skillnaden var bra mycket större än vad jag trott.
Tyckte att ratten satt slappt på Worksen jämfört med min. Min känns hård och stabil samt att den ger ett skönt motstånd. (Påverkar väghållningsmodifieringarna så mkt i känslan? Uppenbarligen.)
Worksen hade 30% diff, min har 90%, även här trodde jag inte att skillnaden skulle vara så stor, men worksen tog sig fram även om man märkte tydligt att den tappade greppet ofta. Min tappar greppet, men då får man ge full gas mitt i en snäv kurva. Annars ligger den som slickad mot marken.
Min motor varvar ner mycket snabbare efter att man släpper gasen, detta märkte jag inte heller av när jag fick tillbaka bilen efter att ha bytt till Fidanza lättviktssvänghjul.
Gasresponsen är bättre i min bil, beror detta på svänghjul eller på mappning? Både och kanske, men i worksen kändes allt lite "plastigt".
Worksen hade alltså worksbromsarna, jag vet inte vad som ingår i detta, men tror att det är störreklossar samt andra belägg. Uppenbarligen inte stålomspunna slangar. Carbotech XP8 samt Bobcat (bak) + stålomspunnet tog iaf Worksbromsar med hästlängder :)

Slutligen kändes det som att kopplingen var lättare och växellådan mindre exakt i Worksen. Vad berodde detta på?
Min koppling borde väl inte vara hårdare (har orginal), och växellådan har jag inte heller rört (växlarna känns likadana som innan diffen hursomhelst).
Så är dessa intryck nått som man bara får för sig, eller kan coilovers och krängningshämmare påverka?

Första gången jag känner mig riktigt nöjd med mina modifieringar iaf! ::woot:
Min bil känns mkt snabbare än en works. Vi provkörde en MCS 07 innan Worksen och tyckte att den hade ung samma krut som MCS Works.

Inget fel med Worksen annars, grymt skönt att åka i en bekväm MINI nån gång i bland :) Och dessutom hade den Harman Kardon, och gud vad jag saknar detta i min bil, så härligt med rent ljud :)

fj0
2007-04-18, 23:25
Jag har ju gjort allt mitt gradvis och skulle jag sätta mig i en original S så skulle jag nog känna en ganska stor skillnad. :)

Hobbe
2007-04-18, 23:52
...framför allt skulle det kännas konstigt att kliva in i stället för att kliva ned i en bil för dig Fjo ;)

Ashra
2007-04-19, 08:11
markus lite tråd kapning. Kör du med orginal stereon ?

powernap
2007-04-19, 12:12
återupptar tråden :) :

min gamla kärra anno 2002 (163hkr) hade följande xtra (ursäktar mig på förhand för dåligt minne):
avgas från kat o bakåt, öppet filter, lättat crank pulley, -15% pulley, en grad kallare stift, uppdaterad programvara, borrade o slitsade framskivor, racebelägg runt om, stålomspunnet runt om, toyo proxes 215 40 17, bsr fjädrar -35mm runt om, alta kränghämmare 22 mm (den med 3 hål i), OMP fjäderbensstag, +10mm spacers fram och +15mm spacers bak. Nya motorbussningar.

Denna setup upplevde jag vara väldigt trevlig att åka med, något stötig o hård kanske, men det är ju ingen familjebil vi pratar om heller.

Det som förvånade mig när jag körde hem i min nya, 2005 170hkr original, var att den kändes just familjebilsaktig på nåt sätt. Till saken hör att jag hade mini-abstinens i nästan 15 månader så någon direkt känslojämförelse kunde inte göras. Men vad jag kommer ihåg så skiljde det framförallt i motorkänsla och kurvkänsla.

Nu är den nya, 2005 på väg till gynekologen för operation på några områden,
-17% pulley med rem, -1grad ngk-stift, bsr fjädrar, -40mm fram och -30mm bak, KN öppet filter och Simons avgas från kat o bakåt.
Nästa omgång blir riktiga däck och stag av alla de slag för att avsluta med bromsar lagom till augustiträffen (planering är a-ö??)

fj0
2007-04-19, 22:04
...framför allt skulle det kännas konstigt att kliva in i stället för att kliva ned i en bil för dig Fjo ;)
:lol: