handdator

Visa fullständig version : Drivrem blev uppäten....



R.O.S
2007-04-17, 15:43
Idag när jag var ute och körde påväg till jobbet genom södra länken slutade allt att fungera i bilen. Gase reagerade inte när jag tryckte ner pedalen. Slog på varningsblinkersen mitt i tunneln och körde in i vägrenen. Jag gick ur och öppnade motorhuven, samtidigt som alla andra lastbilar susade förbi i 70-90 km/h, såg till min förskräkelse att drivremen hade trasats sönder. Bestämde mig för att snabbt åka ur tunneln. Startade bilen och märkte att motortempen var otr hög, men det gick att köra. Kom ur tunneln och in på ok/Q8 vid globen. Ringde assistanskåren som snabbare än ögat kom och bärgade mig och pärlan till solna där den nu står. Någon som varit med om samma sak när de bytt pulley 15%?

Marcus
2007-04-17, 17:02
Det där ska ju vara ett vanligt fel med 19%. Är kanske inte så stor skillnad mellan 19 och 15 som folk påstår :)

Verkar iaf hända stup i kvarten, Lohen har tom en remfångare som man monterar för att skydda grejerna om remmen pajar.

Men det ska inte hända så snabbt? Nått som skavt mot remmen?

Jag har själv köpt en reservrem att ha med mig i bilen. Min årsservice kommer innehålla rembyte, den saken är klar iaf :)

MNS
2007-04-17, 17:44
Kan vara ide att skaffa en rem som är anpassad till 15% pully och en ny rem spännare

Marcus
2007-04-17, 18:08
Men Robins bil har ju varit på Kelleners, ska inte dem göra allt supernoga???

R.O.S
2007-04-17, 18:13
Det trodde jag med... har ringt dem, de skulle kolla om de har haft liknande problem med någon annan bil. Ska ringa mig snart.

Johan W
2007-04-17, 22:00
Anledningen till att motortempen stiger när remmen är av är att vattenpumpen drivs av en utgående axel på kompressorn tydligen.

Får se vad dom säger, inte heller hört om nått liknande

MrCooper
2007-04-17, 22:23
Jag passade på att byta rem när jag bytte till 15%. Har för mig att klass1 fick lite problem efter pulley byte. Kommer inte ihåg vad det var men det var inte remmen.

R.O.S
2007-04-23, 10:05
Har nu pratat med Kelleners och dem har sagt att de har haft fel på vissa pulleys och min var just en av dem som kom med "måndagsexemplars" leveransen. Dem har dock skickat en ny pulley och kommer stå för alla kostnader från bmw solna. Riktigt bra service från Kelleners måste jag säga!

Marcus
2007-04-23, 10:30
Riktigt bra att de står för kostnaderna!
Inte många trimmare i sverige som skulle göra det.

Hobbe
2007-04-23, 10:48
Flertalet trimningsföretag skulle bara plötsligt sluta att svara på telefonsamtal och emailfrågor.

Kelleners är också en auktoriserad BMW/MINI-återförsäljare, vilket innebär en hel del för kunden.

Johan W
2007-04-23, 16:25
Imponerande helt klart...

Robin? Hade du varit nere en andra gång eller är det på planeringsstadiet? :)

R.O.S
2007-04-23, 17:02
Imponerande helt klart...

Robin? Hade du varit nere en andra gång eller är det på planeringsstadiet? :)



Än så länge är det på planeringsstadiumet :D!

MNS
2007-04-23, 17:30
Robin skönt att det löste sig smidigt med kelleners, vad blir det nästa gång?