handdator

Visa fullständig version : Ta bort ljuddämpningsmattan under motorhuven?



Frejkan
2007-04-16, 22:40
Tjingeling!

Har monterat en Forge bjässe-intercooler och då måste man ta bort mittsektionen av ljuddämpningen dvs den bit som riktar luften neråt mot standard intercoolern.
Nu undrar jag om någon här skruvat bort resten av ljuddämpningsmattan. Finns det några sladdar som sitter bäst doldo under ljuddämpningen och som kommer att falla ner om man avlägsnar ljuddämpningen?

hilsen

Fredrik

MNS
2007-04-16, 23:28
enda mig veterligen som sitter där under är välspolarvätske slangarna, sen borde väl ström kablarna till lycktorna gå där?

Marcus
2007-04-17, 13:03
Hur fungerar det med isolering mot intercoolern så luften går från scoopet ner i den istället för runt överallt?

Och sitter inte mattan tryckt mot luftfilterlådan om du har bytt till öppet? Isåf borde lådan slutas på nått sätt oxå?

powernap
2007-04-17, 15:45
är det denna du monterat?



FMMININT - Mini Cooper S Upgraded Air To Air Intercooler

Christian
2007-04-17, 16:42
Tjingeling!

Har monterat en Forge bjässe-intercooler och då måste man ta bort mittsektionen av ljuddämpningen dvs den bit som riktar luften neråt mot standard intercoolern.
Nu undrar jag om någon här skruvat bort resten av ljuddämpningsmattan. Finns det några sladdar som sitter bäst doldo under ljuddämpningen och som kommer att falla ner om man avlägsnar ljuddämpningen?

hilsen

Fredrik

Ljuddämpningsmattan under huven??

Den tog jag bort ensam när jag skulle byta ut spolarvätske slangarna.

Inga problem! Det klarar du galant med rätt verktyg, minns jag inte fel så var det väl bara en stjärnskruvmejsel...?
Inget sitter fast i den.

Ska kolla sen..

Frejkan
2007-04-22, 21:29
För att besvara lite olika svar på en och samma gång.

Ja det är den Intercoolern. MEN till min förvåning så är den något uppgraderad. Det sitter en gummilist som styr luften.
Tack för ditt svar Chrille. Det var väl inte så mycket svårighetsgraden i att ta bort den som var frågan. Snarare om det leder till några praktiska problem att åka runt utan den.

Marcus
2007-04-22, 21:38
Robban och jag var tvungna att skära i min matta igår :)
Fjäderbensstaget från OMP tog i mattan på förarsidan så att huven blev skev när man stängde. Efter att ha sågat bort lite matta där det tog i så återgick huven till sin normala position när man stängde.

Vill ha mattan som tätning/avskärmning för luftfiltret, men annars skulle jag nog ta bort den.
Funderar på en Alta intercooler som sagt, får se om den får plats under med mattan kvar.

Christian
2007-04-23, 00:06
För att besvara lite olika svar på en och samma gång.

Ja det är den Intercoolern. MEN till min förvåning så är den något uppgraderad. Det sitter en gummilist som styr luften.
Tack för ditt svar Chrille. Det var väl inte så mycket svårighetsgraden i att ta bort den som var frågan. Snarare om det leder till några praktiska problem att åka runt utan den.

inga problem..har tyvärr inte kollat vilka verktyg som behövdes.

Men en annan tanke är:
Vad händer med spolarvätskeslangarna när det blir varmt som in i h*vete under huven??

Byte vart 10 mil??:blink:
Eller så får man typ montera kopparrör precis under huven, och sen ha slang vid gångjärnen..?


Jag ska nog ha min matta på.