handdator

Visa fullständig version : någon som vet effekten på cooperns Förstärkare? (stereon)



RasmuS
2007-04-14, 19:08
hej undrar om någon vet effekten på cooperns stereo?
typ : 4*50W

så man vet om det e värt o klämma in sin stereo som ligger i garderoben =)

//rasmus

Hans-G
2007-04-14, 20:25
Radio Boost, det "Vanliga" tilläggssystemet, har såvitt jag vet 4 x 20 W, medan Harman-Kardon-systemet (som jag själv har och är nöjd med) ligger på 4 x 80 W. Det klena system som sitter i utan tillval har jag ingen aning om vad det ligger på.

Sen har man ju också en Digital Power Soundmodule, som jag aldrig har sett - eller hört - i någon MINI. Den har ett kraftpaket på 660 W enligt tillbehörskatalogen.

Och så är det som vanligt så att någon kanske vet bättre och att det skett förändringar mellan årsmodellerna, så vi får väl be experterna träda fram. ;)

I R56:an verkar det som om man satsat på en digital förstärkare på 230 W totalt som standard, åtminstone enligt uppgifterna på MINI:s hemsida.

Edit: Hittade lite fler broschyrer i gömmorna. I en engelsk om Cabben står att Radio Boost har 4 x 15 W och den vanliga - den enklaste - ljudanläggningen 4 x 5 W. Om det nu är 4 x 15 på Boosten eller 4 x 20, som det står i den senaste svenska tillbehörskatalog som jag har vete fåglarna.

Du lär väl i alla fall komma en bra bit över det med en inplockad "oäkta" bilstereo. På nån tråd har någon beskrivit att det var rätt struligt att byta ut originaldelen mot en annan - kanske du kan hitta det inlägget om du letar ett tag.

Marcus
2007-04-14, 21:19
Frågan är hur mkt högtalarna pallar.
Är det samma högtalare i vanlig och boost, fast olika förstärkning?

Tycker boost duger hyffsat, finljud är det ingen ide för mig att ha iaf, inte när bilen brummar så mkt :)

Ashra
2007-04-14, 22:05
Jag Har radio boost i min. jag bytte ut min orginal cd mot En sony och det blev GRYM skillnad i orginal burkarna med annan vettig stereo

Rekommenderar även Pioneer subwoofern som jag har ger bra tryck och tar inte ens up halva mini bakluckan

Ace
2007-04-14, 23:25
BMW är ju kända för att ha skräpgrejer i sina bilar och MINI-stereon är väl inget undantag.
Hur vet man att man har Radio-Boost?
Har inte HK iaf. Det står väl isf på högtalarna?
Ingår Radio-Boost i Chilli?

RasmuS
2007-04-15, 00:16
Radio Boost, det "Vanliga" tilläggssystemet, har såvitt jag vet 4 x 20 W, medan Harman-Kardon-systemet (som jag själv har och är nöjd med) ligger på 4 x 80 W. Det klena system som sitter i utan tillval har jag ingen aning om vad det ligger på.

Sen har man ju också en Digital Power Soundmodule, som jag aldrig har sett - eller hört - i någon MINI. Den har ett kraftpaket på 660 W enligt tillbehörskatalogen.

Och så är det som vanligt så att någon kanske vet bättre och att det skett förändringar mellan årsmodellerna, så vi får väl be experterna träda fram. ;)

I R56:an verkar det som om man satsat på en digital förstärkare på 230 W totalt som standard, åtminstone enligt uppgifterna på MINI:s hemsida.

Edit: Hittade lite fler broschyrer i gömmorna. I en engelsk om Cabben står att Radio Boost har 4 x 15 W och den vanliga - den enklaste - ljudanläggningen 4 x 5 W. Om det nu är 4 x 15 på Boosten eller 4 x 20, som det står i den senaste svenska tillbehörskatalog som jag har vete fåglarna.

Du lär väl i alla fall komma en bra bit över det med en inplockad "oäkta" bilstereo. På nån tråd har någon beskrivit att det var rätt struligt att byta ut originaldelen mot en annan - kanske du kan hitta det inlägget om du letar ett tag.


oki tack så mycket för hjälpen. Det blir nog o byta ut den då =) om jag kan klura ut hur jag ska göra :D hehe

Hans-G
2007-04-15, 00:44
BMW är ju kända för att ha skräpgrejer i sina bilar och MINI-stereon är väl inget undantag.
Hur vet man att man har Radio-Boost?
Har inte HK iaf. Det står väl isf på högtalarna?
Ingår Radio-Boost i Chilli?

Inte i Chili men i Curry.
Och skräp när det gäller ljudgrejerna är väl hårda ord, men prisvärt är det inte...

RasmuS
2007-04-15, 01:45
någon som vet hur man plockar ut stereon då? :D:confused:

Ashra
2007-04-15, 08:55
tror det finns en tråd som tar upp hur man plockar ut stereon. tänk på att du måste köpa en adapter då bmw använder sig av någon skum koppling. Finns att köpa på www.mds.se Samt oftast en adapter för radio antennen.

Edde
2007-04-15, 09:52
en fråga från en som är värdelös på stereo bara... om man tittar noga (i direkt solljus) kan man se att det står H/K på displayen även fast man inte har H/K är det bara högtalarna som skiljer då eller ...från radioboooststereon? eller måste/kan man aktivera nått i radioboost för att få fram H/K utan H/K högtalarna?

RasmuS
2007-04-15, 10:24
tror det finns en tråd som tar upp hur man plockar ut stereon. tänk på att du måste köpa en adapter då bmw använder sig av någon skum koppling. Finns att köpa på www.mds.se Samt oftast en adapter för radio antennen.


oki, tack för hjälpen, värst vad allt ska vara krångligt då :D

Ashra
2007-04-15, 10:25
en plan kan vara att när du kollar på en ny stereo köp en med inbyggd låg/hög pass filter =)

MNS
2007-04-15, 11:12
en fråga från en som är värdelös på stereo bara... om man tittar noga (i direkt solljus) kan man se att det står H/K på displayen även fast man inte har H/K är det bara högtalarna som skiljer då eller ...från radioboooststereon? eller måste/kan man aktivera nått i radioboost för att få fram H/K utan H/K högtalarna?


Nej allt skiljer i mellan hk å boost, möjligt att huvudenheten är den samma men hk har ju ljud prosecorn men olika spel prog mm + andra högtalare

RasmuS
2007-04-16, 19:30
har fått ut stereon nu, ska bara köpa kablar som passar så att jag får igång den =)

R.O.S
2007-04-16, 22:30
Jag Har radio boost i min. jag bytte ut min orginal cd mot En sony och det blev GRYM skillnad i orginal burkarna med annan vettig stereo

Rekommenderar även Pioneer subwoofern som jag har ger bra tryck och tar inte ens up halva mini bakluckan

Kul att höra att du har en extra sub. Är mkt intresserad av att köpa en, vilken har du och har du några bilder på hur det hela ser ut? Skulle gärna höra hur härligheten låter.

Ashra
2007-04-16, 22:39
http://www.pioneer.se/se/products/25/130/201/TS-WX206A/index.html

Denna sub e det som jag har i bilen. kan ta ett kort med kameran så du ser hur står i bilen. Ska du med till uppsala då kan du få provlyssna där isf.

MNS
2007-04-16, 23:31
Ett bra framsystem och en 10" sluten sub med ett 4 kanals steg är det enda som låter vettigt... iof har jag inte ägt en bil utan att bygga ljud för 20-35k lr jo mini hade endast boost ( han sälja innan)