handdator

Visa fullständig version : ItsFun chip! - Problem med spikningar och motorlampa?



Klas Rombäck
2007-04-13, 18:44
Hej!

Jag har chippat och bytt kompressorhjul (19%) på min -05:a och jag har lite problem med att den spikar lite grann på hög växel och låga varv samt att den går orent när jag drar på, på högre varv samt att motorlampan tänds. Pratade med en kille på MiniMania och han sa att troligen så kommer problemet med lampan att kvarstå men att den går orent var han nästan säker på att det berodde på att jag inte bytt tändstift, man ska tydligen alltid byta till kallare stift. Någon som har haft dom här problemen????:confused:

// Klas

MNS
2007-04-13, 19:07
Vad har du för ecu mapp? Låter som det är mer en bara stifften som är problemet här.. ang lampan så går den att släcka

Klas Rombäck
2007-04-13, 19:12
Vad har du för ecu mapp? Låter som det är mer en bara stifften som är problemet här.. ang lampan så går den att släcka

Det är Itsfun. Vi har mappat om den en gång, men enligt killen på MiniMania så ska man alltid byta stiftena först och sedan börja på att leta problem för stiftena är ett problem enligt honom och går man in på flera Engelska hemsidor så byter dom alltid stift.

// Klas

Johan W
2007-04-13, 19:19
Worksen har kallare stift, men spikningar?
Hur mkt varvar du? Vet att dom sänkt varvstoppet på en del bilar med 19" p.g.a. risk att övervarva kompressorn.
Räcker bränslet till? Tycker spontant det känns lite som det är mappningen som spökar

MNS
2007-04-13, 19:57
Ja men byt stift och be dom mappa om den igen för mappen värkar vara åt... sant som johan säger att dom som kör med 19% sänker varvstoppet till 6500, marcus här på forumet kör 19% fast med nytt sprut och det har vad jag har förstått funkat si så där.

Så där spontant så skulle jag råda dig till att vända till någon annan firma i fall its fun inte får ordning på det

Marcus
2007-04-13, 22:41
Mitt funkar bara fint. Mitt varvstopp ligger på 6800.
Största risken med 19% verkar ju vara att remmen går av, har beställt en extra rem att ha i bilen försäkrhetsskull.

Kompressorövervarvning varnar många för, men har inte hittat nån som lyckats med det.

Byta spridare och tändstift är starkt rekommenderat om man kör på 19%.

Om du lyckas avaktivera antispinn så beror detta på att MAP sensorn får för högt volttal från trycksensorn (som bara klarar 18psi innan den får overload).
Detta skall inte påverka något (enligt helix) om man har bra mappning, men jag letar efter lösning.

Jag tänker fortsätta köra med min 19% tills nått går sönder, om nått går sönder (pratat med 4st i USA som kör sina bilar dagligen och på banträffar som inte haft några som helst problem med sina 19%).

Klas Rombäck
2007-04-13, 23:18
Mitt funkar bara fint. Mitt varvstopp ligger på 6800.
Största risken med 19% verkar ju vara att remmen går av, har beställt en extra rem att ha i bilen försäkrhetsskull.

Kompressorövervarvning varnar många för, men har inte hittat nån som lyckats med det.

Byta spridare och tändstift är starkt rekommenderat om man kör på 19%.

Om du lyckas avaktivera antispinn så beror detta på att MAP sensorn får för högt volttal från trycksensorn (som bara klarar 18psi innan den får overload).
Detta skall inte påverka något (enligt helix) om man har bra mappning, men jag letar efter lösning.

Jag tänker fortsätta köra med min 19% tills nått går sönder, om nått går sönder (pratat med 4st i USA som kör sina bilar dagligen och på banträffar som inte haft några som helst problem med sina 19%).

Hej Marcus!

Har du bytt spridare? och om det är så vad har du för sort?
Jag har problem både med avaktivering antispinn samt att den gula motorlampan tänds om jag gasar på fullt länge men det var tydligen en sak man fick leve med när man kör med 19% hjul, åker man lungt i några mil så slocknar lampan igen. Så du tycker att jag ska prova med stiftena först och sedan med ny spridare också.

// Klas

Marcus
2007-04-13, 23:38
Jag ville byta spridare och stift på en gång, tycker det känns bra att försäkra sig lite extra.

Jag har Helix High Flow 380cc injectors. Som du ser verkar det vara vanliga Bosch, så det borde gå att köpa direkt i sverige istället för att beställa från usa.



We are proud to introduce the first injectors with OEM nozzles that have correct spray patterns for the MINI's head. These injectors are manufactured by Bosch and flow 380cc/min., and have 15% dual cone spray pattern. Why a twin cone pattern? because the engineers at MINI designed the OEM injectors to flow directly at the intake valves, not at the central bridge. If you look down the MINI intake port through the injector nozzle hole (or intake port if the manifold is off the head, a central bridge is clearly visible. This is where the main intake port becomes split to direct air (and fuel) towards the intake valves. The correct injector type for this inlet configuration is one where the injector nozzle sprays a precisely split amount of fuel directly into each port and onto the back of each intake valve. An injector that sprays a single narrow fuel cone will wet the metal walls and causes fuel to dribble into the combustion chamber. Tuning/holding precise air/fuel ratios is thusly complicated.


Motorlampan tänds förresten av samma skäl som att antispinnen stängs av (och du måste starta om bilen för att den ska gå på igen, antar jag?).
Tänds den även när du inte varvar ur?

Klas Rombäck
2007-04-14, 00:05
Jag ville byta spridare och stift på en gång, tycker det känns bra att försäkra sig lite extra.

Jag har Helix High Flow 380cc injectors. Som du ser verkar det vara vanliga Bosch, så det borde gå att köpa direkt i sverige istället för att beställa från usa.



Motorlampan tänds förresten av samma skäl som att antispinnen stängs av (och du måste starta om bilen för att den ska gå på igen, antar jag?).
Tänds den även när du inte varvar ur?



Den tänds när jag gasar på ordentligt, behöver inte vara full varv men rätt så högt varv. Har du haft några problem med spikningar? Vad jag kan förstå av MiniManias hemsida så borde inte jag behöva byta spridare, men som du säger det kan ju vara en säkerhets åtgärd, men jag prova med nya stift först. Antipinnen blir ok när jag startar om bilen men motorvarnings lampan slocknar inte av det, den slocknar när man kört lungt i några mil.

// Klas

Marcus
2007-04-14, 00:14
Antispinnen är som sagt för att du lyckas få mer än 18psi's laddtryck.
Motorlampan tänds inte pga detta dock. Så några knasiga värden måste du ha nånstans.

Frejkan här på forumet har 19% och Its Fun chip om jag inte har fel, han kanske skriver nått snart :)

Nismo32gtr
2007-04-16, 07:55
Hej!

Du har inte kollat med bredbandslambda vad blandningen är under de varvtal du beskriver. Spikningar beror oftast på mager blandning / agressiv tändning. Är de dessutom så kraftiga att de hörs så är de direkt skadliga för motorn, mina gamla kolvar på var inte vackra efter spikningar. Större spridare skulle nog göra susen eller en ställbar bränsleregulator så du kan öka trycket lite på de spridare du redan har.

Är det någon som vet vad original soppapump på coopern klarar samr om den sitter i tanken eller utanpå?

Mvh Andreas

Marcus
2007-04-21, 12:39
Fler svar sökes :)

Klas Rombäck
2007-04-21, 14:44
Troligen så ska bilen upp till Stockholm den helgen för ommappning men jag måste få mina nya tändstift först, har beställt från MiniMania och hoppas att dom hinner komma till dess, får se om jag hinner komma och kolla endå, är nyfiken på att se hur era bilar ser ut och fungerar. Vad använder ni andra för chip? verkar ju bara vara jag som har problem med spikningar?

// Klas

Klas Rombäck
2007-04-21, 14:59
Hallo

Du har ett svar som du själv inte svarat på i slutet av förra tråden

http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=3663

Frejkan här på forumet har ItsFun chip. Har du testat email eller PM till honom?

Hursomhelst, frejkan skall komma till konbanan den 28e, häng på du med så kan vi snacka trim där. Du behöver bara ha med en hjälm om du ska köra

Låser tråden.
Hoppas frejkan svarar, han är nog den enda här som har ItsFun förutom du tyvär.
__________________
Mini Cooper S - 19% Skiva - GIAC programvara - Helix ColdAirIntake - Supersprint grenrör - PM avgas med racekatt - Bilstein PSS9 - OZ Ultraleggera

Jag har provat att nå Fejkan utan att lyckas så jag hoppas han ser det här.


Troligen så ska bilen upp till Stockholm den helgen för ommappning men jag måste få mina nya tändstift först, har beställt från MiniMania och hoppas att dom hinner komma till dess, får se om jag hinner komma och kolla endå, är nyfiken på att se hur era bilar ser ut och fungerar. Vad använder ni andra för chip? verkar ju bara vara jag som har problem med spikningar?

// Klas

Marcus
2007-04-21, 20:08
:)

Jag har GIAC programvara som är inställd utifrån min bil (blir ju lite annorlunda med grenrör + avgas med racekatt osv)...

Programvaran är riktigt bra tycker jag. GIAC har ju visat sig överlägsna på audi, iaf om man tittar på vad GIAC bilar presterar jämfört med MTM och Hohenester Sport.

Frejkan
2007-04-21, 22:10
Jo, jag har It's Fun! Det har inte varit några problem. Ta i trä!

Klas Rombäck
2007-05-08, 13:50
Ja då har jag varit upp till Itsfun igen och dom höll på i flera timmar, körde bredbandslamda, tändning mm mm. Det var säkert 2-3st datorer i bilen + några andra burkar, man kom fram till att min motor fick för mycket bensin, ca 0,73 på lamdan och det bör tydligen ligga på ca 0,8 på en turbo bil och 0,93 på en sugmotor och omkring 13 grader förtändning så enligt dom så förstår dom inte varför man ska behöve byta spridare (har beställt nya som ligger på tullen på Arlanda :confused: ) men tro inte att bilen går bra för det, den går renare nu men den kompenserar hela tiden när jag trycker full gas, som när antispinnen går in på 1/2 hal väg, väntar på svar igen från Itsfun vad man ska göra, känns som att jag ger upp snart och kontaktar någon annan firma som kanske lyckas bättre, börjar på att bli rätt så trött på det här :mad:

// Klas

Marcus
2007-05-08, 15:11
Du kan beställa GIAC chip till din bil, dem gör för 19%.

Kostar 9000kr ink moms, sen tillkommer arbete för chippningen samt byte av spridare. (Vilka beställde du?)

Mattias på PM Racing kan definitivt göra det, han har dock extremt mycket att göra, men ring och kolla om han har tid. 08-52016666

Klas Rombäck
2007-05-08, 15:48
Hej Marcus!

Jag beställde JCW spridare som jag monterar själv när det är dags, känns surt att behöva lägga ut 10.000-15.000:- till för att kanske få bilen att gå bra, man vet ju inte vad det är för fel? det kanske inte hjälper med nytt chip.
Känns som att min beställning på Alta ver:2.0 intercoolern får vänta ett tag tills att bilen går ok.

// Klas



Du kan beställa GIAC chip till din bil, dem gör för 19%.

Kostar 9000kr ink moms, sen tillkommer arbete för chippningen samt byte av spridare. (Vilka beställde du?)

Mattias på PM Racing kan definitivt göra det, han har dock extremt mycket att göra, men ring och kolla om han har tid. 08-52016666

Klas Rombäck
2007-08-07, 15:46
Ja då har jag varit upp till Itsfun igen och dom höll på i flera timmar, körde bredbandslamda, tändning mm mm. Det var säkert 2-3st datorer i bilen + några andra burkar, man kom fram till att min motor fick för mycket bensin, ca 0,73 på lamdan och det bör tydligen ligga på ca 0,8 på en turbo bil och 0,93 på en sugmotor och omkring 13 grader förtändning så enligt dom så förstår dom inte varför man ska behöve byta spridare (har beställt nya som ligger på tullen på Arlanda :confused: ) men tro inte att bilen går bra för det, den går renare nu men den kompenserar hela tiden när jag trycker full gas, som när antispinnen går in på 1/2 hal väg, väntar på svar igen från Itsfun vad man ska göra, känns som att jag ger upp snart och kontaktar någon annan firma som kanske lyckas bättre, börjar på att bli rätt så trött på det här :mad:

// Klas


Ja då ska man upp till Itsfun igen (5-6:e gången) Alta ver:2.0 intercoolern sitter på plats och verkar fungera bra, känns tydligt att den kyler luften bra.

Har nu bytit by-pass ventil (det var inte så lätt att göra) inget fel på den, bytit 2st olika luft givare, ingen skillnad.

Jürgen på itsfun har kollat upp med BMW och tydligen är det samma databox upp till 2004 men sedan så är det en ny 2005 som man bytte ut till 2006 för man hade problem med den gamla boxen på 2005:orna. Jag vet inte om det här stämmer men jag var in på BMW i V-ås och dom säger att det kommit flera uppdateringar till 2005:an för att den har haft problem med ryckningar, men mitt problem är ju att den tappa orken över ca 4000 rpm så vi får väll se vad som kommer att hända den här gången, man kan ju alltid hoppas. Nu kör jag med 15% hjul och även om vi provade att sätta på ett 0% hjul samt original programvaran så gick inte bilen som den skulle, jag blir inte klok på det här.:confused: :mad:

Mvh/ Klas

RobertH
2007-08-07, 15:55
Verkligen tråkigt att det inte har löst sig ännu!

Ashra
2007-08-07, 18:05
jo det e väldigt tråkigt. snart blir det väl att plocka ner motorn i molekyler?

Frejkan
2007-08-07, 20:27
Skittrist. Min -04 går som en raket. Vilken otur du haft!

Klas Rombäck
2007-08-07, 21:22
Hej Igen!

Någon annan som har en -05:a som bytt kompressor hjul och/eller chippat den? Man säger från BMWs sida att -05:an har det tydligen varit problem med när man höjt laddtrycket på dom. Måste väll vara fler än jag som bytt kompressor hjul på en -05:a ? Ska kolla upp om det går att byta databox till
-06:ans version.

// Klas

Klas Rombäck
2007-08-08, 22:27
Ursäkta om jag startar en ny tråd, men jag vet inte om det är så många som läser under min gamla tråd om Itsfun, så därför provar jag en ny.


Någon annan som har en -05:a som bytt kompressor hjul och/eller chippat den? Man säger från BMWs sida att -05:an har det tydligen varit problem med när man höjt laddtrycket på dom. Måste väll vara fler än jag som bytt kompressor hjul på en -05:a ? Ska kolla upp om det går att byta databox till
-06:ans version eller om det är samma box men bara en annan programvara.

// Klas

Hobbe
2007-08-08, 22:33
Alla Works från 2005 har ju bytt remhjulet ;)

Klas Rombäck
2007-08-09, 07:53
Alla Works från 2005 har ju bytt remhjulet ;)

Ja och dom har Works programvara också och jag frågade om en Cooper S inte Cooper S Works.

// Klas

powernap
2007-08-09, 08:25
*har bytt till -17% och uppgraderat programvaran, bl a*

vad e det för typ av fel som bmw hojtar om?

inga problem förutom bensinräkningen

Marcus
2007-08-09, 10:02
ROS på forumet har kelleners trim på sin 05a (eller 06a kanske?)

Klas Rombäck
2007-08-09, 11:56
*har bytt till -17% och uppgraderat programvaran, bl a*

vad e det för typ av fel som bmw hojtar om?

inga problem förutom bensinräkningen

Det är tydligen så att man har haft stora problem med -05:an programvara så det har kommit flera uppdateringar bara under 1:a halvåret i år men BMW har inte gått ut med något brev eller liknande utan man gör uppdateringen om det är så att man klagar vid besök hos dom.

Men sedan till mina problem som jag har på min bil så har jag svårt att tro att det har med det att göra, men vem vet för enligt BMW i V-ås så finns det en uppdatering för att den skulle rycka vid gas pådrag samt inte ge full effekt vid högre varv 4000-6900rpm och det är ju mitt problem men det är tydligen för -02--04:a bilarna. Jag ska åka och ladda i senaste uppdateringen nästa vecka och så får man se vad som händer.:confused:

// Klas

Ashra
2007-08-09, 12:09
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig nu.

GT
2007-08-09, 12:55
I have had a NEW cooper S from 2002-2003-2004-2005-2006

I have tuned everyone of them and had no problems at all.

The only problem i have had , was when i put "LUST GAS" on my 2002 cooper s ...........................it worked fine ......................it was just the ABS could`nt handel it:woot:

TheEngineer
2007-08-09, 22:46
Men sedan till mina problem som jag har på min bil så har jag svårt att tro att det har med det att göra, men vem vet för enligt BMW i V-ås så finns det en uppdatering för att den skulle rycka vid gas pådrag samt inte ge full effekt vid högre varv 4000-6900rpm och det är ju mitt problem men det är tydligen för -02--04:a bilarna. Jag ska åka och ladda i senaste uppdateringen nästa vecka och så får man se vad som händer.:confused:

// Klas

Jag känner igen att min bil rycker lite vid kraftigt gaspådrag vid till exempel en omkörning. Jag har tänkt på det men inte sett det som ett fel... Min MCS är byggd september -05. Jag kanske också skulle be om en uppdatering?!

/Magnus

Christian
2007-08-09, 23:08
Jag känner igen att min bil rycker lite vid kraftigt gaspådrag vid till exempel en omkörning. Jag har tänkt på det men inte sett det som ett fel... Min MCS är byggd september -05. Jag kanske också skulle be om en uppdatering?!

/Magnus



Min Works också... Men är det inte det som kallas torqe ?? :handen:

D.G
2007-08-14, 22:04
Jag har en 05:a som jag har fixat lite med.
15% Alta V2, JCW CAI, kallare stift, bypass på avgassystemet och chippning från TMC som nu finns i Västerås och Göteborg.
Jag har inte upplevt några problem förrutom att bilen gick som min gamla passat diesel efter byte av avgassystemet, hade inte gjort bilen strömlös så att ECU:n fick starta om och lära sig allt från början igen.
Bilen går bra , inga ryckningar vid gaspådrag eller så.
Det blev väl ingen aha upplevelse efter uppgraderingarna men jag gjorde inte allt på en gång.

/Danne

Klas Rombäck
2007-08-15, 16:53
Det är tydligen så att man har haft stora problem med -05:an programvara så det har kommit flera uppdateringar bara under 1:a halvåret i år men BMW har inte gått ut med något brev eller liknande utan man gör uppdateringen om det är så att man klagar vid besök hos dom.

Men sedan till mina problem som jag har på min bil så har jag svårt att tro att det har med det att göra, men vem vet för enligt BMW i V-ås så finns det en uppdatering för att den skulle rycka vid gas pådrag samt inte ge full effekt vid högre varv 4000-6900rpm och det är ju mitt problem men det är tydligen för -02--04:a bilarna. Jag ska åka och ladda i senaste uppdateringen nästa vecka och så får man se vad som händer.:confused:

// Klas


:) ;) :D :cool: :D :D :D :D :D :D

Nu fungerar bilen klockrent, vi kopplade in datorn och läste av felkoderna, fanns inga ???? ändå så gick bilen urkast, sedan uppdaterade vi bilen med dom senaste filerna och bilen blir helt vildsint, inga ryckningar mm. Kollade färddatorn och i 120km/h i 6 mil så visade den 0,74 som tidigare var 0,96 på uppvägen.
Nu är det kul att åka Cooper igen. :D

Tydligen är det samma problem med Skoda turbo -06 bilarna där man till slut fick VAG att ta hem uppdateringar från Tyskland, problemet var att dom gick bra tills man chippade dom och höjde laddtrycket över 0,9 bar, då vart dom som min bil var tidigare, orkeslös, men VAG tyckte ju att bilen gick bar som den var så dom ville inte ta hem någon ny programvara men nu har dom backat så nu finns det en ny 2007 programvara och nu går Skodorna också.
(ursäkta att jag kom från ämnet)

// Klas

Klas Rombäck
2007-08-15, 16:59
[QUOTE=Marcus;28247]


Om du lyckas avaktivera antispinn så beror detta på att MAP sensorn får för högt volttal från trycksensorn (som bara klarar 18psi innan den får overload).
Detta skall inte påverka något (enligt helix) om man har bra mappning, men jag letar efter lösning.



Hej Marcus!

Jag pratade med Jürgen på Itsfun och han kan höja den gränsen om du vill så slipper du att lampan tänds.

// Klas

Klas Rombäck
2007-08-15, 17:27
Ja då ska man upp till Itsfun igen (5-6:e gången) Alta ver:2.0 intercoolern sitter på plats och verkar fungera bra, känns tydligt att den kyler luften bra.

Har nu bytit by-pass ventil (det var inte så lätt att göra) inget fel på den, bytit 2st olika luft givare, ingen skillnad.

Jürgen på itsfun har kollat upp med BMW och tydligen är det samma databox upp till 2004 men sedan så är det en ny 2005 som man bytte ut till 2006 för man hade problem med den gamla boxen på 2005:orna. Jag vet inte om det här stämmer men jag var in på BMW i V-ås och dom säger att det kommit flera uppdateringar till 2005:an för att den har haft problem med ryckningar, men mitt problem är ju att den tappa orken över ca 4000 rpm så vi får väll se vad som kommer att hända den här gången, man kan ju alltid hoppas. Nu kör jag med 15% hjul och även om vi provade att sätta på ett 0% hjul samt original programvaran så gick inte bilen som den skulle, jag blir inte klok på det här.:confused: :mad:

Mvh/ Klas

:D :D :D :D :D

Det var inget fel på Itsfun chippet utan program varan från BMW, vi la in den nyaste ver. och nu går bilen som en klocka.

// Klas

Marcus
2007-08-15, 17:50
Lagt ihop trådarna!

Tack för tipset om overboosten och grattis till att du äntligen fått din bil att funka :)

Ashra
2007-08-15, 18:22
GRATTIS fan på tiden att det löste sig för dig !

Fredrik
2007-08-15, 19:25
Grattis, Klas 8)

D.G
2007-08-15, 22:49
Grattis, kul när saker löser sig.
En fråga bara, blev inte It's fun flashningen bortraderad när BMW la in sina uppdateringar ?

Klas Rombäck
2007-08-16, 08:10
Grattis, kul när saker löser sig.
En fråga bara, blev inte It's fun flashningen bortraderad när BMW la in sina uppdateringar ?

Det var Jürgen på Itsfun som gjorde uppdateringen, han har alla program mm för att göra det på BMW och Cooper (även andra märken), det som Jürgen inte vet om chippning är inte värt att veta, fick mig en visning på vad det går att få ut för värden ur bilen och det var nästan allt, helt otroligt.
Efter som vi inte fick någon felkod ur systemet så trodde vi inte att det var något fel på befintlig programvara, men nu har man lärt sig att byta programvara är det första man ska prova med.
Itsfun ställde upp helhjärtat för att försöka lösa mina problem och Jürgen tog på sig alla kostnader för div givare mm, det tycker jag är service.:D

Mvh/ Klas

Frejkan
2007-08-16, 13:55
Det var Jürgen på Itsfun som gjorde uppdateringen, han har alla program mm för att göra det på BMW och Cooper (även andra märken), det som Jürgen inte vet om chippning är inte värt att veta, fick mig en visning på vad det går att få ut för värden ur bilen och det var nästan allt, helt otroligt.
Efter som vi inte fick någon felkod ur systemet så trodde vi inte att det var något fel på befintlig programvara, men nu har man lärt sig att byta programvara är det första man ska prova med.
Itsfun ställde upp helhjärtat för att försöka lösa mina problem och Jürgen tog på sig alla kostnader för div givare mm, det tycker jag är service.:D

Mvh/ Klas

Skönt å höra att det löst sig! Jag har också bara gott att säga om Jürgen!

D.G
2007-08-16, 19:56
Utgår man alltid från originalprogramvaran när man uppgraderar ECU:n ?
I så fall om man har en dålig version från BMW som först visar sig dålig när man har bytt kompressorhjul och laddar med 15-18 psi då blir det väl inte bättre om man sedan flashar om den med tex It's fun programvara.
Eller har tex It's fun färdig programvara som kör över originalprogramvaran ?
Den bästa varianten är nog väl om man mappar istället.
Min blandade förbrukning ligger på ca 0.9L/mil , tycker den har ökat sedan uppgraderingen men det kanske mest beror på att man gasar mer :D
Skulle vara kul och träffas vid tillfälle och få åka med en uppgraderad Cooper S för att se om dom uppgraderingar man har gjort ger den effekt det ska.
Mycket jobb och lite tid över ger inte tillfällen och åka på träffar till Stockholm , Göteborg och så men jag kommer att vara en del på jobb i Västerås under hösten så om det skulle passa någon gång så vore det kul och få åka med en tur i din cooper Klas.

/Danne