handdator

Visa fullständig version : Shell V-power



RandyPiper
2007-04-04, 16:12
Blev fundersam när jag skulle tanka häromdagen då jag endast såg något kallat V-Power på shell eftersom jag inte hade nån aning om vad det var så tog jag det säkra före det osäkra och åkte till Statoil och tankade blyfri 98.

Kom och tänka på det nu och googlade upp vad V-Power var för nåt.

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=se-sv&FC2=/se-sv/html/iwgen/produkterandtjanster/produkter/branslen/zzz_lhn.html&FC3=/se-sv/tailored/shell_for_motorists/fuels/vpower_p/vpower_p_about_ga_1602.html

En jävla massa skryt om att bränsklet är utvecklat i samarbete med Ferrari osv. Som de själva skriver på ovanstående site.

"Tester visar att Shell V-Power kan ge en klar förbättring av accelerationen jämfört med vanlig bensin"

Nog för att det står att det är 99 oktan på den, men det ger väl inte så mycket extra effekt ?

Någon som provat att köra på detta bränsle ? Kan det verkligen ge några extra kusar ?

Martin
2007-04-04, 16:28
Blev fundersam när jag skulle tanka häromdagen då jag endast såg något kallat V-Power på shell eftersom jag inte hade nån aning om vad det var så tog jag det säkra före det osäkra och åkte till Statoil och tankade blyfri 98.

Kom och tänka på det nu och googlade upp vad V-Power var för nåt.

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=se-sv&FC2=/se-sv/html/iwgen/produkterandtjanster/produkter/branslen/zzz_lhn.html&FC3=/se-sv/tailored/shell_for_motorists/fuels/vpower_p/vpower_p_about_ga_1602.html

En jävla massa skryt om att bränsklet är utvecklat i samarbete med Ferrari osv. Som de själva skriver på ovanstående site.

"Tester visar att Shell V-Power kan ge en klar förbättring av accelerationen jämfört med vanlig bensin"

Nog för att det står att det är 99 oktan på den, men det ger väl inte så mycket extra effekt ?

Någon som provat att köra på detta bränsle ? Kan det verkligen ge några extra kusar ?


Jag kör på det dagligen, funkar hur bra som helst. Har ifs inte testat 95 eller 98 blyfri.

Christian
2007-04-04, 17:13
"Undersökningar visar att beläggningar i insugningssystemet kan försämra bilens prestanda inklusive acceleration och körbarhet"

Jaaa,, detta stämmer alldeles utmärkt.

Detta gäller äldre bilar.
Ej nya.

"Du som har en ny eller gammal bil och tankar Blyfri 95 eller 98
idag, kan ha fördel av byta till Shell V-Power."

Kan= möjligtvis!=Eventuellt!

En annan sak är om man kör på 95 eller 98 oktanig.
Vem kör på vad?

RandyPiper
2007-04-04, 17:20
"Undersökningar visar att beläggningar i insugningssystemet kan försämra bilens prestanda inklusive acceleration och körbarhet"

Jaaa,, detta stämmer alldeles utmärkt.

Detta gäller äldre bilar.
Ej nya.

"Du som har en ny eller gammal bil och tankar Blyfri 95 eller 98
idag, kan ha fördel av byta till Shell V-Power."

Kan= möjligtvis!=Eventuellt!

En annan sak är om man kör på 95 eller 98 oktanig.
Vem kör på vad?

Trodde det var meningen att i alla fall S modellen skulle gå på blyfri 98.
Jag tankar det iaf, men nästa gång ska jag testa V-Power.

Christian
2007-04-04, 17:22
Trodde det var meningen att i alla fall S modellen skulle gå på blyfri 98.
Jag tankar det iaf, men nästa gång ska jag testa V-Power.


Själv kör jag faktiskt med 95.. Men det beror på att jag tankar det gratis på jobbet. (lite invecklat..)

Marcus
2007-04-04, 20:35
Jag har Shellkort därför blir det V-power, tror att 98 går lika bra. Men har man trimmat är extra oktan inte fel. Minskar ju risken ytterliggare.

95 går att köra en S på, garanterat. Bilen kanske blir lite piggare på 98, och kör man på höga varv hela tiden så är det ju som i trimmat fallet bättre med lite extra marginal.

Så, för otrimmat funkar 95, men v-power och 98 är bättre.
För trimmat så får man inte ha mindre än 98.

BlastBeat
2007-04-05, 09:10
När ska fj0 kika in här med sin avatar? :)

fj0
2007-04-05, 15:15
När ska fj0 kika in här med sin avatar? :)
..... ;)

works gp
2007-04-18, 18:19
jag provade v-power i min bmw m5 99a som jag hade förut och det blev grym skillnad den gick som ett spjut !! tanka och njut !!!

FD bmw m5 99
FD cooper s 05
NU works gp 06

Hobbe
2007-04-18, 18:36
Något bättre effekt blir det, och något är viktigt när man kör racing.
99 oktan är det bästa vi kan få i Sverige så självklart köper man det.

Jag har kört på enbart V-Power sedan 2005 (tror jag det var).
Både Z4:n och GP:n är värda enbart det bästa.

RandyPiper
2007-04-18, 19:26
Har även jag börjat tanka V-Power av ren omsorg för motorn, har inte märkt någon större effektskillnad.

Hobbe
2007-04-18, 20:49
Har även jag börjat tanka V-Power av ren omsorg för motorn, har inte märkt någon större effektskillnad.

Det märker du först om du slutar med att småputtra, och börjar köra ordentligt i stället :handen:

Ingen "stor" effektökning som någon kommer att märka med "butt feeling", men varför tanka bensin med sämre kvalité än 99 oktan ?
MINI:n är värd mer än 95 oktan.
Ingen dricker väl lättöl när det finns starköl ?

Christian
2007-04-18, 20:55
Det märker du först om du slutar med att småputtra, och börjar köra ordentligt i stället :handen:

Ingen "stor" effektökning som någon kommer att märka med "butt feeling", men varför tanka bensin med sämre kvalité än 99 oktan ?
MINI:n är värd mer än 95 oktan.
Ingen dricker väl lättöl när det finns starköl ?

Dricker den mer eller mindre med 99 okt??

Det jag vet är att den är dyrare...

Hobbe
2007-04-18, 20:59
Starköl är alltid dyrare än lättöl.
Dessutom tenderar högerfoten precis som bilägaren att bli mer glad när det bjuds på starköl.

RandyPiper
2007-04-18, 21:01
Starköl är alltid dyrare än lättöl.
Dessutom tenderar högerfoten precis som bilägaren att bli mer glad när det bjuds på starköl.

Det går även fortare att dricka starköl än lättöl.

Christian
2007-04-18, 21:02
Starköl är alltid dyrare än lättöl.
Dessutom tenderar högerfoten precis som bilägaren att bli mer glad när det bjuds på starköl.

Då måste jag ju stänga av DSC när jag kör.....

Annars hinner den ju inte med.
Det blir så konstiga ryck i bilen när man kör iväg från hemmet. (motoreffekten sänks:mad:)
Så 95 räcker men just nu har jag 96 och 95 i bilen.
Så är det att jobba bredvid en Mack !!