handdator

Visa fullständig version : Besiktningsproblem



BlastBeat
2007-03-19, 18:47
Var och besiktade bilen idag och utan att säga för mycket kan jag väl säga att besiktningsmännen hade tummen ganska centralt placerad i handen.
Fick nedslag på högra framlyktan, den var uppenbarligen felinställd. Så det blir ombesiktning på det! :-x
Dessutom hade killen som skulle köra bilen lite småproblem med automataren. Den som kört lite automatlådor vet att bilen lätt bli sur om man gasar när man startar och därför ger man fan i det. Men icke denna man, det första han gjorde var att försöka starta med gas och bilen bara hostar. Svetten börjar krypa fram i pannan; "Snälla, låt inte bilen krångla just nu..krångla när du vill men inte nu!" Efter några försök får han igång den iaf och besiktningen kan börja. När det hela sedan är slut är det dags att köra ut bilen igen. Han lärde sig uppenbarligen inte av sina misstag utan ställde sig på gasen igen och motorn går inte igång, men alla lampor (inklusive lyktorna) lyser. "Batterifel!" skriker de båda samtidigt och springer iväg för att hämta startbatteri och börjar koppla och dona. Hade de båda herrarna analyserat felet lite närmare och kanske frågade om detta brukade hända kunde de besparat sig lite arbete, men icke. Motorn gick iaf igång och efter en liten provtur blev bilen återlämnad till ägaren som vi detta laget var en aning sur...
Men man ska väl inte gråta över spilld mjölk. Riktigt segt med ombesiktning bara!

Nu vill jag höra era besiktningshistorier! Några höjdpunkter ni vill dela med er av?
Var det Johan W som fick återvända 3 ggr till besiktningen för att bilen var för låg för att komma upp på rampen? Den historian vill vi höra igen! :)

MNS
2007-03-19, 18:59
Nä han kom upp efter att dom la lite brädor osv under men det var väl att första gången han var där så fanns inte rapporten inne att han skulle bes bilen pga av en grinig mc polis ...

men bilar med insprutning å speciellt dagens aut, gissar att du har cvt lådan, du kan ju gasa hur mkt som helst medans du vrider på tändningen, elektronisk gas så den öppnar inte spjället förens motorn är igång...till skillnad om det hade varit vajer styrt.

men tråkigt med bes, hoppas du träffar på bättre personal på om bes

BlastBeat
2007-03-19, 19:05
men bilar med insprutning å speciellt dagens aut, gissar att du har cvt lådan, du kan ju gasa hur mkt som helst medans du vrider på tändningen, elektronisk gas så den öppnar inte spjället förens motorn är igång...till skillnad om det hade varit vajer styrt.

men tråkigt med bes, hoppas du träffar på bättre personal på om bes

Automatarna jag har kört har iaf blivit ganska sura. Men jag tror att min mini är extrem. Den får lite skumma elfel om man får för sig att gasa när man vrider om. När han vred om den på besiktningen fick den spratt och tände och släckte ljuset i takt med att han satt och vred som bara den. Detta är iaf bara ett fel jag råkat ut för när jag har lyckats gasa samtidigt som jag vrider om tändningen. Men vad vet jag...

Edit: Vill inte tappa ämnet och anledningen till att jag startade tråden. Ingen som har något roligt/tråkigt att dela med sig av?

MNS
2007-03-19, 19:35
Okej, min blev då inte det och ja jag hade cvt.

Nått kul var väl när jag bes m3:an...19" sportsystem,kolfiber plenum osv... killen frågade direkt om vi kunde ta en längre tur, direkt när vi åkte utanför hallan så ringer han till sin kompis å skriker att han kör en m3:a... eller när man var där med traktorn å gubben hade halva släkten som stog å väntade på att bli klar med min bil sen skulle dom till landet tydligen.... tog väl 5 min så var det klart

Ashra
2007-03-19, 20:18
Drar mig väldigt mycket för att besikta i nynäs. Arbets kamraten besiktade sin lincon navigator import. När han kommer dit så säger kontrollmannen inte en jävla import! Besiktningen börjar med att han får underkänt föör att det inte e halvljus automatik. bilen är sådan att när man startar den så låser sig dörrarna. han går runt till passagerar sidan och försöker öppna dörren. säger att dörren e fast klämd tar spjänn mot fotstödet och RYCKER upp dörren. så låset går sönder. Nedslag passagerar dörren fungerar inte. En annan kontrollant säger att spinderdamaskerna börjar bli dåliga men itne så dåliga för nedslag. besiktnings protokollet skrivs ut. Kontrollman nummer 1 skriver till nedslag spindeldamask förhand.

ola
2007-03-19, 21:01
vilka as!!! tacka vet jag de som besiktigade min alfa gtv nere i karlskrona för 18-20 år sen, när jag kom till besiktningen där så avbröt jag tydligen beskontrollanten i lunchen , han kom ut med munnen full av mat och sparkade till vänster framdäck, och säger " Och bilen går bra?" -jotack svarade jag och fick en blank utskrift på protokollet......

RobertH
2007-03-19, 21:25
Jag höll på att få nedslag på trasig parkeringsljuslampa för andra året i rad (första året jag ägde bilen och hade missat det själv) och därmed ombesiktning. Bes.mannen var schysst och gav mig 10 min på mig att åka och köpa en lampa. Sagt och gjort, full gas till Statoil och en lampa inköptes och byttes, men fungerade inte ändå. Jag mätte upp pluskabeln och konstaterade att det inte fanns ett liv i den. Jaha tänkte jag, tittade in i kabelhärvan och fick en brilliant idé.

Hade lite sladd i bakluckan från en stereoinstallation jag hade gjort samma vecka, så jag drog helt enkelt en sladd från parkeringsljuset på andra sidan och skarvade på kabeln så att lampan funkade. Bes. mannen kom ut precis när jag var klar, log lite när han såg min koppling och sa åt mig att göra det lite snyggare när jag kom hem. Rent protokoll blev det iaf.

Marcus
2007-03-19, 23:22
Otur ni har haft!

När jag åkte med helt fel ljusbild på en bixenon strålkastare så fick jag bara tillsägelse om att fixa det.
När jag var inne med bil med eftermonterad kompressor (och ett stort slutsteg i bakluckan) så fick jag först kommentaren "mycket musik här" om slutsteget, och sedan "mycket musik här fram också ser jag" om kompressorn.
Inga nedslag.
Trasiga parkeringsljus och blinkers har jag bara blivit tillsagd att byta, aldrig fått ombes...

GT
2007-03-20, 06:11
In my country you pay a guy in the pub, ten miniuts later your holding it in your hand ( the paperwork )

fj0
2007-03-20, 09:32
Inga anmärkningar. :hihi:

RobertH
2007-03-20, 09:34
Inga anmärkningar. :hihi:

Dom var väl bara tacksamma för att du plogade infarten :D

Hobbe
2007-03-20, 11:48
När jag reggade om min gamla MINI efter Workskonverteringen så visste ingen vad som behövdes göras på SBP i Sollentuna.

En snabbtitt på all dokumentation (tyska :) ), och en snabbflukt under huven bara för att det skulle se ut som om besiktningmannen visste vad han gjorde, och sedan var det klart.

alxndr
2007-03-20, 17:01
Har inga äventyr att dela med mig av, brukar inte ha mina bilar så länge så jag hinner sälja dem innan det är dags för besiktning. Var på besiktningen för första gången för 2 veckor sen utan något problem vilket resulterade i att jag bokade tid till ohh tona rutorna runt om idag :)