handdator

Visa fullständig version : Hmmm missljud



alxndr
2007-03-15, 08:43
Hej igen,

Nu har jag äntligen fått min nya servopump, går fint som smör ! Men som vanligt så kommer sällan ett problem ensamt utan nu är det en vad jag tror fläkt under bilen som har börjat låta så man blir tokig …

Jag har mina misstankar om att det är en liten fläkt till servopumpen som slås på när pumpen blir varm. Varje gång den börja snurra så låter det enligt min mening onormalt högt!? … Fick stänga av bilen när jag skulle beställa mat i drive-in´n på mcdonken =) …

Någon som har haft samma problem eller har alla detta problem = det är inget problem förutom när man ska beställa mat …
Tacksam för svar!

//Alex

Christian
2007-03-15, 09:38
Och med tanke på missljud så ska jag berätta en sak!

Skulle åka till Stockholm i söndags,

Lastade bilen och så, med kylboxen som man fått låna, (smart tänkte jag, kall dricka!)

Kopplade in den och ställde ner drickat och gick sen in för att ta en dusch.

När jag sen kom ut igen så skulle jag starta bilen.

KlickKlickKlickKlickKlickKlick är det enda som hörs, och instrumentpanelen och dess lampor spelar flipperspel med mig!!
Allt rör sig onormalt, lampor som blinkar olika snabbt, hastighetsmätare/varvräknare som får spel...
Radion som fått fnatt!
Konstiga läten från motorrummet.

Konstigt tänkte jag och började såklart att kontrollera säkringar, (där finns en del på minin)

Drar ut sladden från bagageutrymmet till kylboxen också.

Hittade inga fel.
Provar att starta ungefär 7 ggr.
Samma sak bara.

Ringer grannen och ber han att ta med startkablar.

Sen kom jag på en sak som jag hört om nya bilar, ta bort PLUS polen på batteriet och vänta 2 min.

Det gjorde jag, satte dit den igen. Och då kom grannen.
Innan han fick elchocka min bil så provade jag igen.

Den startade!!! Men knappt... Guds välsignelse tänkte jag!!

Summa av scenariet.
Starta bilen INNAN man ansluter kylboxen.

Så inte strömmen tar slut.

Fördelen med detta var att min trippmätare blev nollställd vilket var bra inför resan.

Medelhastighet: 116km/h
Den slukade i sig: 11,8 l/100km


Allt för mig den här gången.
/Over and out

Hobbe
2007-03-15, 11:10
Tack för tipset om pluspolen !

Man vet aldrig om/när det kan behövas.

Marcus
2007-03-15, 11:34
Exempelvis när man kopplat ur batteriet och stängt bakluckan (som saknar helmekanisk öppning). :)

Christian
2007-03-15, 14:51
Exempelvis när man kopplat ur batteriet och stängt bakluckan (som saknar helmekanisk öppning). :)


DET är ju en bra idé på semestern att pröva!

R.O.S
2007-03-15, 22:30
Hej igen,

Nu har jag äntligen fått min nya servopump, går fint som smör ! Men som vanligt så kommer sällan ett problem ensamt utan nu är det en vad jag tror fläkt under bilen som har börjat låta så man blir tokig …

Jag har mina misstankar om att det är en liten fläkt till servopumpen som slås på när pumpen blir varm. Varje gång den börja snurra så låter det enligt min mening onormalt högt!? … Fick stänga av bilen när jag skulle beställa mat i drive-in´n på mcdonken =) …

Någon som har haft samma problem eller har alla detta problem = det är inget problem förutom när man ska beställa mat …
Tacksam för svar!

//Alex


Jag hade samma problem som du har... åkte till verkstaden och de sa att de skulle bytta fläkten till servon, är tydligen ett rätt vanligt fel se dem... Lycka till!