handdator

Visa fullständig version : Enginedampers - Motordämpare nån som vet nått?



Marcus
2007-03-08, 21:11
Här står det om produkten på NorthAmerican Motoring. (http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=82129)

Motordämparen skall (enligt vad som sägs), gör att våra motorer (som flyttar sig rätt mycket) sitter fast hårdare och istället för att del av motorkraften rycker fram och tillbaka bara så flyttas denna kraft ner i marken.
Dessutom blir bilen mindre ryckig när man drar på och växlar, eller släpper gasen utan att koppla på höga varvtal.
Växlingarna skall kännas helt annorlunda, vissa skriver att det är som att installera en shortshift.

Det negativa är att vibrationer från motorn går vidare i bilen. Stör kanske inte dem med sportavgassystem som redan sitter i resonansburkar.... :)

Vad tror ni, är detta en bra grej eller nått dem bara hittat på för att tjäna pengar? :)

http://www.helix13.com/images/enginedamperv1.th.jpg



We all know that the stock engine mount on 2002-2006 MINI Coopers does not
do an adequate job of holding the engine in place during hard shifting.
Our kit reduces unecessary engine flex, resulting in smoother, faster
shifts, and gives the driver a more direct connection to the car. It makes
motoring even more enjoyable than it already is!

The kit we have developed mounts directly to the engine block and the
frame, requiring no drilling or modification of stock parts*. All
necessary hardware required for installation is included with the kit. You
will need to have some basic tools handy in order to install so please
check the instructions in the pdf file below prior to installation.


*Note: HMS 2006 Brackets are Neccessary for 2002 model year and 2002 BUILD YEAR 2003 model year cars


Installations instruktioner (http://www.helix13.com/install/EngineDamper_v3.pdf)

Jag funderar på att köpa och testa, var inte så dyrt, speciellt inte om det är så bra som dem säger.
Nån som avråder mig?

fj0
2007-03-08, 21:19
Jag kommer köpa inom en snar framtid har jag berättat för mig själv! Alla som köpt säger att det är en riktigt bra modd och jag menar, alla kan ju inte vara betalda för att säga det. ;)

Vi kan ju samköpa och spara in på frakten om du vill?

RobertH
2007-03-08, 21:47
Jag tar en också!

Marcus
2007-03-08, 22:40
Då är vi tre då :)

Martin
2007-03-09, 06:42
4a....

RobertH
2007-03-09, 07:11
Får vi ihop en till så kan jag nog snacka till oss ett bra paketpris.

Ashra
2007-03-09, 07:14
vad kostar den ca?

RobertH
2007-03-09, 07:15
Jag skulle gissa absolut max 500kr inkl frakt. Kan nog bli billigare också..

Ashra
2007-03-09, 07:21
5:a.....

mrmarsupilami
2007-03-09, 07:36
Det osar lite TV-shop över det här (för bra för att vara sant) men jag tar en ändå! :D

Ashra
2007-03-09, 07:49
bara för dig att snacka paketpris idag Roberth Ska ta lite bilder imorrn hur luftfiltret blev också och lägga upp.

RobertH
2007-03-09, 07:51
Javisst, jag kontaktar dem idag. Köper väl någon extra och har på lager också när alla som inte beställt hör hur bra det blev och blir avundsjuka. :D

RobertH
2007-03-09, 20:33
Nu har jag fixat ÅF-priser från vår svenska representant Eric på Helix i USA. (Blev lätt förvånad när han svarade på svenska att han är uppväxt 2km från mitt kontor)

Kommer med pris på gruppköp av dämparna under kvällen!

RandyPiper
2007-03-09, 20:54
Är de svåra att sätta dit. Kikade lite på instruktionerna i första posten men är tveksam på om det krävs något egenhändigt meck eller om alla "fästen" finns där från början.

Är det busenkelt att installera är jag på med.

RobertH
2007-03-09, 21:29
Monteras på befintliga fästen. Plättlätt!

RandyPiper
2007-03-09, 23:33
Räkna med mig med.

*Note: HMS 2006 Brackets are Neccessary for 2002 model year and 2002 BUILD YEAR 2003 model year cars

Vad menas med det där egentligen ?
Gäller det bara 2002 :or ?

Marcus
2007-03-10, 01:01
Bilar äldre än 2003 har inte samma fästen i motorutrymmet, antingen måste man kapa bort en plåtbit för att nå hålen som man skruvar fast dämparna i på 04>, eller så monterar man dit extrahållaren som de säljer. Kolla noggrant på bilderna om ni är osäkra på om ni behöver brackets eller inte.

Ashra
2007-03-10, 11:32
hmm får kolla upp det imorrn. Min e ju en 2003

RandyPiper
2007-03-10, 16:58
hmm får kolla upp det imorrn. Min e ju en 2003

Samma här, måste printa ut bilden så jag kan jämföra innan jag bestämmer mig.

Ashra
2007-03-11, 15:32
Hmm tror fan de ska passa på min bil. Den ser inte ut somd en gör på bild ett men som alla andra bilder när han Meckar så e den exakt som min.

RobertH
2007-03-12, 14:58
GRUPPKÖP FRÅN HELIX MINISPORTS

Dessa priser är inkl. frakt till Sverige. Eftersom det blev något billigare med företagsrabatt så det blir kvitto med garanti på detta också. Om någon sätter sig och jämför priser från Helix hemsida så räkna in frakt, moms och tullavgifter innan ni trycker på "=".

Hittade några produkter till som kan vara intressanta pga. de låga priserna.

CG Lock. 500kr (ord pris i Sverige 690kr)
Perfekt för de som ska köra konbana 28/4. Jag tänker inte låna ut min :D

http://www.helix13.com/images/cglock2.th.jpg


Golvfästen till racebälten. 1900kr
Vet att två här kan vara intresserade iaf. (Hobbe, Fj0?)

http://www.helix13.com/images/e30_floor.th.jpg


Engine damper. 585kr
Glöm inte att ange färg - blå, röd, silver. OBS för årsmodell 02 behövs ett tillbehör för montering. Pris: 200kr

http://www.helix13.com/images/enginedamperv1.th.jpg


Vi vill väl ha hem våra grejor snabbt så jag "stänger butiken" i morgon kväll, 13 mars kl.21.00 ungefär. Passa på att fynda :nana:

För att beställa:
PM TILL MIG MED NAMN, ADRESS, TELENR och ev. FÄRG på engine damper. Skriv även om ni vill ha det skickat, hämta här i Spånga etc.

Ashra
2007-03-13, 07:16
beställ nu gubbar !

RobertH
2007-03-13, 22:19
Beställt! Återkommer om leveranstid.

Ashra
2007-03-14, 06:47
hur många blev det tillslut?

RobertH
2007-03-14, 07:27
6st Engine dampers (inkl. min)
1st CG lock (inkl. min)

RobertH
2007-03-16, 15:15
Uppdatering, mail från Helix:

Rob:

We do not have enough dampers to fill your order. We have more on order, and expect to get them next week. We will call the supplier today to try to
expedite our shipment. Typically we have plenty, but the supply line is
sporatic. We have all of the other stuff ready to ship. I suppose we
should ship it all at once, unless you want it in two packages.

Regards,

Eric@Helix

Alltså, verkar som att de skickas nästa vecka och sedan tar det nog ytterligare en vecka innan de kommer.

Ashra
2007-03-16, 21:06
Bah segisar. Ville ju ha min till nästa helg juh !

GT
2007-03-17, 11:41
I use 3 different motor stabilizers on my race car , they are a must.........

But i dont think you will get the same feeling as a short shift .

RobertH
2007-03-24, 11:01
Ny uppdatering, suck...:

Unfortunately we are at the mercy of our supplier for the dampers and we do not have them yet. Would you like us to send you the balance of the order now and the dampers when they are available?

Alex
Helix Minisports

RobertH
2007-05-05, 17:29
Funderade lite. Det finns en modell till av dampers:

http://www.txwerks.com/servlet/Detail?no=20

Frågan är om det blir ännu bättre med en sån + den gamla monterad?

Klas Rombäck
2007-05-05, 20:36
Är det för sent att haka på ? skulle vilja ha en blå dämpare som du gärna kan samskicka med mina tändkablar om det går.

// Klas




Funderade lite. Det finns en modell till av dampers:

http://www.txwerks.com/servlet/Detail?no=20

Frågan är om det blir ännu bättre med en sån + den gamla monterad?

Är det för sent att haka på ? skulle vilja ha en blå dämpare som du gärna kan samskicka med mina tändkablar om det går.

// Klas

RobertH
2007-05-05, 21:02
Är det den första eller andra varianten du vill ha?

Den första leveransen är slutsåld eftersom det var ett gruppköp från USA. Men jag kan ta hem ett gäng till om intresse finns!

Klas Rombäck
2007-05-05, 21:15
Vad är skillnaden? verkar enklare att montera variant 2 om det är den man ser på http://www.txwerks.com/servlet/Detail?no=20
Ursäkta att jag inte såg att det var i Mars :blink: :uglyhammer: ni gjorde beställningen, såg bara att det kommit in ett nytt svar på den tråden, men blir det flera som köper så är jag med.

// Klas


Är det den första eller andra varianten du vill ha?

Den första leveransen är slutsåld eftersom det var ett gruppköp från USA. Men jag kan ta hem ett gäng till om intresse finns!

RobertH
2007-05-05, 21:19
Den variant som vi köpte var inte så svår att montera heller, lite pillrigt bara. Tog oss dödliga en halvtimme första gången ungefär, men för Chrille som är montör tog det bara 10 min.

Jag plockar hem delar från Helix med jämna mellanrum, så jag kan lägga upp en dämpare till dig på "väntelistan".

Klas Rombäck
2007-05-05, 21:21
OK :D :)




Den variant som vi köpte var inte så svår att montera heller, lite pillrigt bara. Tog oss dödliga en halvtimme första gången ungefär, men för Chrille som är montör tog det bara 10 min.

Jag plockar hem delar från Helix med jämna mellanrum, så jag kan lägga upp en dämpare till dig på "väntelistan".

Christian
2007-05-06, 09:21
Den variant som vi köpte var inte så svår att montera heller, lite pillrigt bara. Tog oss dödliga en halvtimme första gången ungefär, men för Chrille som är montör tog det bara 10 min.

Jag plockar hem delar från Helix med jämna mellanrum, så jag kan lägga upp en dämpare till dig på "väntelistan".

Jag kan nu också komma med en uppdatering av min montering.

Den satt ju liiiiite löst efter hemkomsten,, typ som din robban.

Men efter en snabb demontering och justering av längden så är den nu rak och fin, Inga skruvar tappade. (man får väl ta en titt på den någon gång då oh då så att den inte har ..lossnat igen.)

Arbetstid: Verktyg fram/tillbaka, demontering/montering, justering, 20 min.

ps.. den aluminium skruven som finns, blev ju förstås lite.."smekt" i kanterna när jag spännde ihop den...ds

RobertH
2007-05-06, 09:57
Ah, jag har bara dragit ihop min för hand än så länge, men misstänkte att man måste ta en polygrip eller liknande och förstöra eloxeringen på aluskruven för att få det att sitta ordentligt. Men det ser man ju inte när det är monterat så det spelar ju ingen roll :D

BlastBeat
2007-05-06, 10:25
Känns inte som man fått något riktigt intryck om detta var en bra eller dålig mod?
Har ni upplevt någon riktig skillnad? Några nackdelar? (Förutom knepig montering :p) Några riktiga "bänkningar" av något slag?

RandyPiper
2007-05-08, 12:39
Ah, jag har bara dragit ihop min för hand än så länge, men misstänkte att man måste ta en polygrip eller liknande och förstöra eloxeringen på aluskruven för att få det att sitta ordentligt. Men det ser man ju inte när det är monterat så det spelar ju ingen roll :D

Min har lossnat med, spanade in den häromdagen och var tvungen att dra dit den för hand igen, men det håller nog inte. Svårt att få grepp om den och dra åt den som den sitter nu. Antar att man får göra som du säger men på min kommer det synas. Jag kanske satte dampern åt fel håll.



Känns inte som man fått något riktigt intryck om detta var en bra eller dålig mod?
Har ni upplevt någon riktig skillnad? Några nackdelar? (Förutom knepig montering :p) Några riktiga "bänkningar" av något slag?

Tycker den drar mindre åt sidan vid snabb acceleration eller om man släppper gasen.

RandyPiper
2007-05-17, 01:40
Får ursäkta att jag är igång igen och härjar om Engine Dampern :rolleyes:

Den skruvar upp sig själv på den den sidan där man inte sätter längden.
Har försökt dra åt så gott det går med en polygrip men det är jävligt svårt att komma åt. Vad tror ni om att skruva ut den lite och ladda på lite epoxylim och sedan skruva åt den för hand och låta den torka ?

RobertH
2007-05-17, 08:55
Ja, eller Locktite. Sen sitter det som berget!

Dal
2007-05-17, 18:21
Lite offtopic här nu men vet någon hur sånna där golvfästen för bälten fungerar vid en kollision?