handdator

Visa fullständig version : Fukt under inredningsmattan



TheEngineer
2007-02-04, 01:00
Jag håller på och monterar extraljus (xenon!!!) och då behöver man komma åt BC1 (Body Control Module) som sitter bakom panelen till höger om passagerarens fötter (precis vid motorhuvsspaken) för att ansluta en manöverkabel till ett relä.

För att göra en lång historia kort så var jag i alla fall tvungen att bända bort tröskellisten och lyfta på "nålfiltsmattan" för att komma åt kablaget.

DÄR UNDER VAR DET ORDENTLIGT FUKTIGT! :mad: :eek:

Jag vet att det har diskuterats rost i trösklarna tidigare och att det kan krypa in vatten längs insidan på den tätande gummilisten som går runt hela dörrhålet. Men jag trodde aldrig att det skulle bli så fuktigt som det var i min bil! Tyvärr är det väldigt besvärligt att komma åt detta område för att avgöra om det finns vatten stående där - golvet består av ett ca 5 cm tjockt och styvt skumgummi. Det betyder att det kan vara helt torrt på ytan men att det finns fukt/vatten stående vid plåten under mattan. Omöjligt att avgöra om man inte tar bort tröskellisten och lyfter på mattan. :(

Är det någon annan som har inspekterat under inredningsmattan? :confused: Jag misstänker att det inte är så många och att det därför inte är så många som vet om att de åker omkring med en liter vatten inspärrat i mattan.

Rostskyddsgarantierna är ju ganska generösa så jag känner mig inte direkt orolig - men detta känns som en tickande bomb och något som man borde göra nåt åt innan det blir rost.

Det finns ju flera trådar som pekar på att MINI har problem med vatteninträngning.
http://www.mini2.com/forum/faults-fixes/132535-water-leak-door-seals.html?highlight=water+under+carpet

Nån som har hört nåt om några åtgärder från BMWs sida?

/Magnus

Marcus
2007-02-04, 17:09
Har du nån garanti kvar?

Har tyvär bara haft liknande problem på äldre bilar, och då kan man ju inte direkt gå och klaga hoss försäljaren.

TheEngineer
2007-02-04, 21:31
Har du nån garanti kvar?

Jepp, garantin går ut först i oktober. Jag tänkte ta upp problemet när jag ändå lämnar in bilen på service om hundra mil... Frågan är bara vad BMW kan göra.

Christian
2007-02-05, 19:54
Jag har en polare som har en SAAB 9-5, 05-a.
Och han skulle också typ montera en sladd till ett relä.

....Samma sak med fukt under mattan iallafall.

Saab återförsäljaren löste problemet genom att stänga bilen, stänga luftintagen inuti bilen, och sen ställa in en avfuktare i bilen.
Den stod där i 3 dagar.
Han tömde behållaren typ 8 gånger, varav det var ca 2-3 liter åt gången.

ps. man kan klämma elsladden till avfuktaren mellan dörren.

TheEngineer
2007-02-06, 21:26
Ok, det är ett bra tips för att få bort vattnet men frågan är vad man gör för att förhindra att det läcker in vatten igen. Det är ju svårt att se var vattnet kommer in...