handdator

Visa fullständig version : Knackande ljud



Miss Cooper
2007-01-24, 16:55
Hej på er!

Nu har jag haft min bil i 3 veckor, en 02:a och är ju så glad i min bil.
Är här inne varje dag och ni killar som kan allt:) har ni någon aning om vad detta är?
När jag svänger vänster, exempelvis i en rondell knackar det i typ styrstången. Har frågat killen jag köpte bilen av om han kollat det någon gång men han har nog blivit van för han sa att det låter så bara. Ska det verkligen det?

Till sist; vad goa ni är alla Miniägare!
Ser fram emot sommarträffen. Är en fena på att organisera och kan jag hjälpa till med något - säg bara till!

Tina - alias Miss Cooper

KPKalle
2007-01-24, 17:14
No problem with this myself but a little search on MINI2 came up with knocking search (http://www.mini2.com/forum/search.php?searchid=2985878). Seems a few people have had that problem.

I hope that helps, Tina :)

dasf
2007-01-24, 20:16
Hej. Är det möjligtvis det här problemet http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=3134 som du har?

Miss Cooper
2007-01-25, 11:11
Tack för den länken.
Intressant, det verkar ju inte vara helt ovanligt.

Ha det!:)
Miss Copper

Christian
2007-01-25, 19:37
Nää nu blommar laxen!!!

Är ledig hela denna veckan så det har blivit några mil med coopern, och igår och idag så märkte jag igen !! att det lilla gnidande ljudet eller knakande,, som förmodligen kommer ifrån rattstången har börjat igen. Denna gången är det ju också minusgrader som sist.

""Skruvade av plastbaljan under ratten. Sitter med två torx och sen är det bara snäppfäste längre ner på styrstången. Lyfte och pallade upp framvagnen så att hjulen hängde fritt. Vred ratten fram och tillbaka för att hitta varifrån ljudet kom och det verkade komma från övre plastlagret men hörde inget från nedre knuten. Lossade de fyra bultarna (två torx och två sexkant) som håller lättmetallsramen som i sin tur håller övre plastlagret. Justerade ramen så att lagret inte belastades och drog fast skruvarna. Knakandet minskade helt klart men helt tyst var det inte. Sprayade WD40 på lagret, nedre knuten och in vid rattinfästningen. Nu blev det helt tyst. Sänkte ned bilen och testkörde. Fortfarande tyst. Jobbet tog ca 30 min.
Nu får vi se hur länge det håller.""


Jag ska testa detta imorgon på jobbet eftersom jag ändå är ledig,,(om det inte dyker upp något.)

Miss Cooper
2007-01-25, 21:26
Nu har jag fått lära mig att det heter rattstång, tack Chrille.
Tja, styrstång är kanske mer åt cykelhållet:(

Vad jag iallafall förstått är att detta möjligtvis varit en garantilösning.
För sent för mig. Attans att den förre ägaren tyckte att knackande ljud ingick i köpet.

Miss Cooper

Christian
2007-01-25, 21:31
Nu har jag fått lära mig att det heter rattstång, tack Chrille.
Tja, styrstång är kanske mer åt cykelhållet:(

Vad jag iallafall förstått är att detta möjligtvis varit en garantilösning.
För sent för mig. Attans att den förre ägaren tyckte att knackande ljud ingick i köpet.

Miss Cooper


Du ska inte in på besiktning eller någon verkstad för annat??

De kan ju kanske kolla under bilen ifall de ser något extern problem.