handdator

Visa fullständig version : Vindrutetorkare ur funktion! *HJÄLP*



Ace
2007-01-22, 07:17
Imorse var det minus och mina vindrutetorkare gick igång när dom var fastfrysta. Jag stängde av dom så fort jag märkte detta (2-3 sek) Ock nu fungerar dom inte. Jag har bytt en säkring vid pedalstället på 15A(blå) och en i säkringsdosan i motorrummet på 20A(gul) men det fungerar inte ändå. I motorrummet finns två svarta "prylar" som har något med torkarna att göra. (dom som sitter närmast vindrutan) Är det nån typ av relä eller? Väldigt svåra att lossa? Nu sitter jag här och låter som värsta "tummen mitt i handen"-personen men man blir bara så j_vla trött!!

Hoppas på hjälp

Edde
2007-01-22, 08:59
mina var oxå fastfrusna för ett par dagar sedan och självklart hade man inte stängt av torkarna resan innan... så när man körde igång bilen hörde man vidrutetorkarmotorn jobba ihäl sig... torkarna slutade fungera under några minuter men efter en stunds vila (körde hela tiden) så gick de igång igen! tur för mig eftersom det var slakiskgt ute på vägarna! hur är detta möjligt?!

RobertH
2007-01-22, 10:17
Här fanns lite info:

http://www.mini2.com/forum/faults-fixes/127486-windscreen-wiper-motor.html?highlight=wipers

Ace
2007-01-22, 10:18
mina var oxå fastfrusna för ett par dagar sedan och självklart hade man inte stängt av torkarna resan innan... så när man körde igång bilen hörde man vidrutetorkarmotorn jobba ihäl sig... torkarna slutade fungera under några minuter men efter en stunds vila (körde hela tiden) så gick de igång igen! tur för mig eftersom det var slakiskgt ute på vägarna! hur är detta möjligt?!

Var ute vid bilen nu och det är bara ett relä i motorrummet som klickade. Torkarmotorn är helt tyst. Funderar på att åka och köpa ett nytt relä ändå. Fick ingen tid på BMW Group Göteborg föränn om en vecka. Får hoppas att rabatten gäller som MINI Linda har lovat? :)

Ace
2007-01-22, 10:23
Här fanns lite info:

http://www.mini2.com/forum/faults-fixes/127486-windscreen-wiper-motor.html?highlight=wipers


Man tackar....

ola
2007-01-22, 14:42
tur att man har regnsensor då ! den stänger av sig själv och måste sättas på efter varje start - något som irriterade till alldeles nyss då jag nu förstår att problemen blir större än vanlig småirritation då det blir frysgrader....

Ace
2007-01-22, 15:55
Har nu varit ute och kört i c:a 30 minuter men dom startade inte iaf.(tips rån Edde) Har även skiftat på två relä men det hjälpte inte heller. Så nu blir det att åka in på många tappar och tvätta rutan tills på måndag. Eller någon som har fler tips?

Marcus
2007-01-22, 16:33
Hade det varit en amerkansk bil så skulle jag ha föreslagit att slå lite på sakerna för att det skulle funka...

Så gör jag på lastbilen, dodge durango, när framrutans motor kärvar. Plockar bort dörrsidan, trycka en skruvmejsel mot motorn och banka på med en hammare samtidigt som man trycker ner rutan. Och sen lostnar det och rutan funkar igen :P

bandola83
2007-01-22, 22:00
Jag råkade ut för samma idag. Torkarna var på när jag stängde av efter förra resan och när jag startade bilen i -4 nu så var dom såklart fastfrusna. Gick ut och tog bort is och skit. Startade först torkaren där bak och då satte dom fram igång oxå. Skönt....


Men sen när jag körde hem från jobbet så var det förbannat halt i en kurva så jag drog i en trottoarkant och sabbade plåtfälgen. Surt som fan. Ska kolla med en verkstad på fredag. Kanske har hjulinställningen fått sig en törn...Någon som vet om/hur jag märker om den är sne?

Christian
2007-01-22, 23:30
Jag råkade ut för samma idag. Torkarna var på när jag stängde av efter förra resan och när jag startade bilen i -4 nu så var dom såklart fastfrusna. Gick ut och tog bort is och skit. Startade först torkaren där bak och då satte dom fram igång oxå. Skönt....


Men sen när jag körde hem från jobbet så var det förbannat halt i en kurva så jag drog i en trottoarkant och sabbade plåtfälgen. Surt som fan. Ska kolla med en verkstad på fredag. Kanske har hjulinställningen fått sig en törn...Någon som vet om/hur jag märker om den är sne?

Kör lugnare.....

bandola83
2007-01-23, 07:32
Kör lugnare.....

Jag ska...

Ace
2007-01-23, 15:09
Plåtfälgar på vintern....Det var väl några år sedan man slutade med det va? :)

bandola83
2007-01-24, 18:33
Plåtfälgar på vintern....Det var väl några år sedan man slutade med det va? :)


Ja, nästa år blir det vinterdäck på standard 15" alu. Ska köpa OZ 17" till S-däcken.


Vad tror ni om en sänkningssats på 3-4 cm? Vilken väljer man?

Ace
2007-01-25, 00:19
Ja, nästa år blir det vinterdäck på standard 15" alu. Ska köpa OZ 17" till S-däcken.


Vad tror ni om en sänkningssats på 3-4 cm? Vilken väljer man?

OZ Superturismo eller?
Vad det gäller sänkning så tycker jag att man oftast läser att folk har Eibach Springs

Martin
2007-01-25, 09:57
Hade dom på min förra, dom fungerar bra, förutom att du kan inte sitta tre i bilen för då tar hjulet i i hjulhuset när du kör över gupp & dylikt.

Christian
2007-01-25, 20:31
Hade dom på min förra, dom fungerar bra, förutom att du kan inte sitta tre i bilen för då tar hjulet i i hjulhuset när du kör över gupp & dylikt.



Och det tycker vi ju alla sååå mycket om! :mad:

Ace
2007-02-01, 22:13
Imorse var det minus och mina vindrutetorkare gick igång när dom var fastfrysta. Jag stängde av dom så fort jag märkte detta (2-3 sek) Ock nu fungerar dom inte. Jag har bytt en säkring vid pedalstället på 15A(blå) och en i säkringsdosan i motorrummet på 20A(gul) men det fungerar inte ändå. I motorrummet finns två svarta "prylar" som har något med torkarna att göra. (dom som sitter närmast vindrutan) Är det nån typ av relä eller? Väldigt svåra att lossa? Nu sitter jag här och låter som värsta "tummen mitt i handen"-personen men man blir bara så j_vla trött!!

Hoppas på hjälp

Nu är torkarmotorn bytt. Lämnade den till en "vanlig" bilverkstad. Köpte motorn på BMW för 1030:-med 10% rabatt. (Tack Linda) Killen på verkstaden tod 2000:- för att byta den. Det tog åtskilliga timmar sa han så jag fick det nog till ett hyfsat pris. Ha sa att dom aldrig reparerat en MINI förrut så det var lite övning för dom också. BMW ville ha 7900:- för byte inklusive material!
Så nu sparade jag några 1000-lappar.