handdator

Visa fullständig version : Du måste dra två gånger!!!



Ace
2007-01-19, 23:14
Är det någon mer som börjar tröttna på att säga till nya passagerare att man måste dra två gånger i dörröppningen innan man stiger ur bilen? Blev just påmind av det när min tjej körde hem ikväll.

Hobbe
2007-01-19, 23:28
Jag glömmer själv varje gång....
På min 02:a fanns inte denna automatiska låsfunktion.

RobertH
2007-01-19, 23:29
Ja! Men det går väl att programmera bort hos BMW när man servar?

Om vi ändå räknar upp saker man stör sig på - varför gör man en indikatorlampa till farthållaren i form av 2000w bländande halogenstrålkastare rakt i ansiktet? Haha

TheEngineer
2007-01-20, 01:35
Hehe, känner igen båda grejerna! Mest irriterande är nog lampan. Jag väntar bara på den dagen då en passagerare sitter med hantaget i handen... :eek:

Freddo
2007-01-20, 02:28
Ja! Men det går väl att programmera bort hos BMW när man servar?

Om vi ändå räknar upp saker man stör sig på - varför gör man en indikatorlampa till farthållaren i form av 2000w bländande halogenstrålkastare rakt i ansiktet? Haha



Exakt, fattar inte jag heller. Tokdrygt nu på vintern när det bara är ljust typ 20min per dygn :)
En annan sak jag inte fattar är hur man kan göra mugghållare som man knappt kan ha nåt i, för mig spelar det förvisso ingen roll. Kaffemuggen får plats och det är ju det viktiga. Dock förbättrat på R56:orna.
Sen att spolarvätsketanken inte är större än en matsked stör man sig också lite på vid långresor..

RobertH
2007-01-20, 09:27
Ja spolarvätskan är ju helt otrolig.

Sen undrar man ju varför man måste hävda det Brittiska ursprunget genom att sätta huvöppnaren på fel sida.

Jocke
2007-01-20, 10:00
Är det någon mer som börjar tröttna på att säga till nya passagerare att man måste dra två gånger i dörröppningen innan man stiger ur bilen? Blev just påmind av det när min tjej körde hem ikväll.

Lite tröttsamt är det men jag låser alltid upp själv med knappen ínnan passageraren skall ut. Det är ju ingen som kommer ihåg att man måste "dubbelklicka" för att komma ut...

Johan W
2007-01-20, 10:02
Skönt på bumsen jag har där kan jag styra det själv ;) Men som sagt handlaren kan ta bort funktionen.
Kommer också ihåg när passagerare i princip försökte rycka sönder dörren när dom inte kom ut...

Ace
2007-01-20, 11:17
Jag träffade visst mitt i prick. Det fanns en del som ni ville avreagera er på....:)

RobertH
2007-01-20, 12:27
Helt otroligt, körde precis sambon till gallerian, och tror ni inte hon sitter och försöker bända upp handtaget med båda händerna trots att vi haft bilen snart en månad. Suck... blir väl till att programmera om på BMW snart då...

Freddo
2007-01-20, 13:12
Ja spolarvätskan är ju helt otrolig.

Sen undrar man ju varför man måste hävda det Brittiska ursprunget genom att sätta huvöppnaren på fel sida.

Har dom också ändrat på nya modellen. Dock är väl dubbelöpningsfunktonen kvar isstäker jag, jag har den dock inte på min. Verkar inte som jag saknar nåt :)

Johan W
2007-01-20, 13:17
Med tanke på att jag har haft objudet besök i en av mina gamla bilar (ej minin) så behåller jag gärna låsfunktionen.

Hade två lirare som hoppade in i min 240 en gång i tiden på södermalm i Stockholm, försig hoppade dom ut i nästa korsning och slängde till mig några enkronor men det var lätt obehagligt iallafall :(

Frejkan
2007-01-20, 16:44
Att bilen låser om sig automatiskt är jätteskönt. Men det finns smidigare sätt att lösa öppningen inifrån, t ex så märks inte samma problem i min pappa c-klass merca av förra generationen.
Att låset är automatiskt är ändå skönt. I min förra entusiastbil, en Porsche 944 turbo gick det att låsa manuellt inifrån. Det skapade ibland en del frågor från personer som jag verkligen hoppades litade på mig när jag låste ibland. De undrade varför jag låste och jag kände mig som nån slags kidnappare :-(

MNS
2007-01-21, 07:54
Lite ot men för några år sedan lånade jag en renault senic. den hade den smarta funktionen att den låste dörrarna i över 5km/h och man kunde inte öppna dörrarna innefrån om man satt bak där emot funkade det om man satt fram, men så fort man körde under 5 km/h eller stog stilla så var det fritt fram för vem som helst att hoppa in i bilen... lite mysko funktion å det finns ju barn spärrar på bak dörrarna på alla bilar, till å med kompisens opel i från 81!

Jag själv tyckte det var riktigt skönt att bilen låste sig själv å hade en vana att låsa upp när folk skulle ut men störs man så mkt av det så är det ju bara att åka in till närmaste mini/bmw verkstad å deaktivera funktionen

David S
2007-01-29, 19:00
Ja, de där jädra dörrarna. Jag säger det alltid innan folk hoppar ur, rent instinktivt. "Dra två gånger". Sen måste man lägga lite kraft bakom när man ska stänga dörrarna. Det verkar folk inte förstå. Annan pet peeve är ju att reglaget till volymen på stereon är så förbannat litet (gäller väl bara oss utan multifunktionsratt).

bandola83
2007-01-31, 20:04
Funktionen är ju till för att man ska slippa bli rånad när man står i bilkön i MALMÖ!!

Men här i Lund kan det kännas lite palligt att behöva låsa upp med flärpknappen innan polarna drar isönder dörren.