handdator

Visa fullständig version : Knorrande gummiljud



TheEngineer
2007-01-09, 23:09
Hej allihopa!

Jag tänkte be alla som har en MCS att testa följande vid tillfälle eftersom detta är något som jag funderat mycket på när det gäller min bil på sistone:


Ge nära fullt rattutslag åt höger eller vänster
Krypkör i mindre än 10 km/h
Ett malande "gummiljud" hörs från framvagnen när drivningen kopplas in

Ljudet hörs:

bara när man krypkör med nära fullt rattutslag, inte vid krypkörning rakt fram.
aldrig när man har rullar (koppling ur) med nära fullt rattutslag oavsett hastighet
både vid krypkörning med nära fullt rattutslag åt höger eller vänster


Stämmer det här på din bil? Svara gärna på gallupen!

Jag har sökt en del på mini2.com och hittat en tråd som beskriver det här som ett ljud som kommer från LSDn (LSD = Limited Slip Differential, typ diffbroms).

http://www.mini2.com/forum/mini-cooper-s/90792-mini-cooper-s-limited-slip-diff-4.html?#post1821636

Är det någon som har känner till något om fenomenet och om det är ett problem? Är det ett fel att det knorrar eller bara ett tecken på att den jobbar som den ska.

Jag ska lämna in bilen för en check-up på torsdag eftersom BMW inte kunde svara på vad det var när jag var där och lät dem provköra. Efter att ha läst tråden på mini2.com så känner jag mig lugnad och hyfsat säker på att det inte är något fel mer ett tecken på att LSD jobbar. Vill dock få ett officiellt besked från BMW. Enligt mini2.com så kan ljudet fås bort genom att byta olja i växellådan.

Är man tveksam på om man har en LSD så kan det här vara ett sätt att testa det kanske... ;)

/Magnus

Hobbe
2007-01-10, 00:35
Jag har LSD, men någon krypkörning brukar jag inte ägna mig åt :)


Kan problemet begränsas till en tidigare årsmodell ?
Jag ska testa under veckan.

TheEngineer
2007-01-10, 08:35
Min är byggd september 2005. Enligt mini2.com verkade ganska många ha problem med årsmodeller 2003-2005. Om ljudet nu är ett problem...

RobertH
2007-01-10, 08:45
Jag reagerade på ljudet på min 06:a, men avfärdade det direkt med tanken "det måste vara diffen som låter". Ska bli intressant att höra vad du får för besked av BMW.

Marcus
2007-01-10, 14:20
På tal om LSD, vad sitter det för sådan i MCSen?

TheEngineer
2007-01-10, 16:28
På tal om LSD, vad sitter det för sådan i MCSen?

Detta är förmodligen inte orginalet (OEM) men kanske hyfsat samma...

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=56.309.190

TheEngineer
2007-01-11, 19:05
Idag fick jag tillbaka bilen och BMW (Borgs Bil) tyckte inte att det var något fel :happy: - ljudet kommer från diffbromsen och indikerar bara att den belastas. Med andra ord fick jag det svar som jag förväntade mig. Jag hade velat snacka lite med mekanikern som undersökte bilen men han hade gått för dagen eftersom han skulle hämta barn på dagis. Jag var nämligen nyfiken på om BMW har någon notering om det här i sina knowledge-databas. Det kommer jag att få reda på i morgon.

Vore intressant om fler testade och la en röst! :cop:

/Magnus

RobertH
2007-01-11, 19:29
Så det var din bil jag såg utanför Borgs idag =)

Bra info, då verkar det som att vi fått det bekräftat då!

TheEngineer
2007-01-11, 19:41
Så det var din bil jag såg utanför Borgs idag =)


Jepp! Jag hade abstinens hela dagen när jag var utan bil... ;)

minipower
2007-01-11, 20:14
Om det låter som om någon står och sågar i en spånskiva en bit bort, så har vi samma ljud. Men det låter mer som om servon går i botten.

TheEngineer
2007-01-11, 20:24
Om det låter som om någon står och sågar i en spånskiva en bit bort, så har vi samma ljud. Men det låter mer som om servon går i botten.

Hmmm, det ska vara som ett friktionsljud, lite dovt och morrande. Jäklar vad svårt det är att beskriva ett ljud med ord! :blink:

För att höra ljudet behöver man inte låta ratten nå ändläget - och det hörs BARA när man kopplar in drivningen.

Vet inte om du blev klokare av den här beskrivningen men servoljudet har högre frekvens, mer surrande och hörs dessutom oavsett om man kopplar in drivningen eller ej.

powernap
2007-01-12, 07:51
*spela in ljudet med mobilen o ladda upp filen*