handdator

Visa fullständig version : Trimning av Mini Cooper S



Powerkillen
2006-12-19, 10:55
Hej

Jag har kollat runt lite bland olika trimningsföretag men ha ringen aning vilket man skall välja.

Någon som har några erfarenheter?

Exempel
Stienrqvist +47hk 11700:-
Its Fun +34hk 9900:-
TM Chiptuning +49hk 6900:-

:confused:

Martin
2006-12-19, 11:10
digi-tec har återförsäljare i sverige som jag kan rekomendera, använde dom till min gamla s. Tror det kostade 9500kr

Marcus
2006-12-19, 11:14
Den bästa programvara du kan få installerad i sverige är iaf GIAC.
Detta eftersom det inte är en chippning utan som ändrar orginalprogramet, utan program som lägger sig längre ner. Du kan hoppa mellan flera lägen (vanligt trimmat och racebensin osv). Samt att programvaran inte syns på bmws diagostik.

Tyvär också dyrast.

Om du ska trimma i sverige tycker jag du ska försöka få en tid hoss Mattias på PM. Annars är nog kelleners i tyskland ett av de bästa alternativen.

PM installerar huvudsakligen grejer från http://www.helix13.com (en av de största MINI firmorna i USA, om man jämför med Europa så har Helix13 hyffsad erfarenhet av MINI trim. Se även http://www.helix13.com/mini/shop

Men istortsätt så sätter Mattias på det du vill ha på bilen.

Hobbe
2006-12-19, 14:15
Jag skulle enbart rekommendera beprövade större företag som bevisligen kan MINI.
Digi-Tech i Sverige, Kelleners/Digi-Tech/Hartge i Tyskland, eller MINIMania/Lohen/GTT/West Tuning/BBR/Hartge i Storbritannien.
Randy Webb/Helix/Turner Motorsport i USA.

En resa från Kalmar till Kelleners i Tyskland kan definitivt rekommenderas.

Martin
2006-12-20, 07:36
Ja jag håller med hobbe. Gör en resa till tyskland. Min förra gick till digi-tec i datteln och nu planerar jag in nästa till Dinslanken. Alltid trevligt med en winersnitzel =)

ersk
2007-08-18, 17:14
För att hålla samma ämne under samma tak så fortsätter jag i den här tråden. Jag måste trimma min cooper inom en månads tid, drar alldeles för jämnt med svenssonsportbilar (exempelvis SAAB 900 turbo, SAAB 93 osv) när man kör på motorvägen.

Har läst denna tråd och två andra men jag har fortfarande svårt att vet vad man ska välja. Det verkar vara en enda stor djungel.

Att åka till Tyskland är helt uteslutet nu efter semestern, alldeles för bökigt samt att få tid, oavsett hur god korven där är.

Trimalternativen är ju väldigt olika, och priserna verkar skilja ca 5000:- mellan billigast och dyrast. Så vad är det man får för 5000:- extra utifrån det billigaste alternativet.

Att gå till en firma som kan bilarna känns ju alltid bra men det är väl ändå
40hk vi pratar om, inte 200hk så vad kan gå fel? Här vill jag ha erfarenhetsord..

Ni med erfarenheter, mal på med fakta och visdomsord, det behövs!
Alla vill förstås tala väl om sin egen modd men skriv gärna en så rättvis bedömning som möjligt.

Siktar som sagt på åtminstone 40hk så man har över 200hk sedan.

Jag har en månad på mig, Tack!

Ace
2007-08-18, 17:43
Titta in på coopersweden-medlemmen Robert H´s sida http://www.minimania.se. Bra rabatter för oss på forumet också. Där finns en hel del godsaker.

Marcus
2007-08-18, 18:03
Digi-Tec om det går att få tag på fortfarande i sverige, tillräkligt stort företag för att deras bil skulle testas mot en Kelleners trimmad i en tysk biltidning.

Dyrare GIAC + helixgrejer, men GIAC gör mkt bra produkter.
Jag skulle satsa på helix remskiva och rem.
GIAC programvara
milltek avgassystem med grenrör.

Sen skulle någon som är bra på GIAC få optimera programvaran, vet inte om det finns någon annan än PM Racing i nynäshamn som kan det. Enda återförsäljaren i sverige iaf.

Frejkan
2007-08-18, 20:47
Jag har bara positivt att säga om It's Fun. Jürgen Weise där har hållit på med chippning sedan 1987.

GT
2007-08-18, 20:57
BSR www.scram.se

RasmuS
2007-08-18, 20:59
vad kostar ett milltek avgassystem med grenrör ?

GT
2007-08-18, 21:00
www.minimania.se

This thread is about tuning a mini NOT making it sound louder!:woot:

Ashra
2007-08-19, 21:10
tmc eskiltuna hade möjlighet att isntallera mindre kompressorhjul när jag pratade med dem iaf. så ett alternativ e ju köpa rem och skiva från roberth och åka dit och få allt fixat.

Ace
2007-08-19, 21:44
vad kostar ett milltek avgassystem med grenrör ?

Nu börjar det likna nått!
kolla in http://www.moss-europe.co.uk

kakan
2007-08-19, 22:48
Hur pass mycket mer slits grejerna av att höja laddtrycket på kompressorn?
Slits kompressorn typ dubbelt så fort eller är den gjord för att palla lite mer tryck?
Slits motorn mycket mer i allmänhet?
Sen en annan fråga, ni som trimmat, hur mycket mer bensa drar den?
Förstår ju att när man drar på så drar den ju självklart mer men påverkas bensaförbrukningen nåt vid lugn körning?

RobertH
2007-08-19, 22:50
Om du kör 15% pulley så håller det garanterat. Förbrukningen brukar inte gå upp så mycket (om man inte gasar mer, men det gör man!).

Ashra
2007-08-19, 23:26
Jag har också undrat lite över 15% pulley. Jag kör rätt mycket med min bil. Så slitaget är inte så stort säger du roberth?

Johan W
2007-08-19, 23:32
Körde 13% Pulley på min med Kelleners programvara, det + avgas och öppet filter gav 218hk på rullande landsväg :)

http://video.google.com/videoplay?docid=8999744487353965817&q=cooper+s+%2B+highway&total=23&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

(Jag vet att jag länkar lite då och då men jag kan inte få nog ;) )

0-200 på c:a 20s har jag för mig (kör ej fullt i filmen)

Körde drygt 4500mil i trimmat tillstånd med bankörningar och annat utan problem innan jag tyvärr sålde bilen

RobertH
2007-08-19, 23:51
Jag har också undrat lite över 15% pulley. Jag kör rätt mycket med min bil. Så slitaget är inte så stort säger du roberth?

Nu har jag inte plockat isär någon trimmad motor och kollat osv, men enligt alla forum så är det ytterst lite problem med 15%. (även 17%, men det vågar jag inte riktigt säga är 100% riskfritt)

Works kör ju 13% (ca) och visst har den mer moddade kringkomponenter, men Paul sa något om att slitdelarna i Coopermotorn är byggda för minst 400hk om jag inte minns fel. Så ladda på, kör hårt och byt olja ofta.

Ashra
2007-08-19, 23:54
roberth har du någon 13% skiva såg bara 15% på sidan ?

Johan W
2007-08-19, 23:56
Jo det är rejäla grejer i motorn orginal, oljekylda smidda kolvar, smidd vevaxel osv.

Hobbe
2007-08-19, 23:58
Mest "bang for the buck" får man genom en tur till Kelleners i Tyskland enligt mig.
Garanti också för den delen ;)

RobertH
2007-08-20, 00:05
roberth har du någon 13% skiva såg bara 15% på sidan ?

Tror inte det i dagsläget.

Men vi kan göra ett gruppköp:

1x 15% eller 17% pulley, Helix
1x Rem till ovanstående
1x GIAC programvara
1x Verktyg för pulley, MiniMania


6490kr + frakt

Sista dag, tisdag. Jag gör en ny tråd om detta.
(Två sålda paket eller fler så kör vi)

Ashra
2007-08-20, 00:08
Planerar detta köp dock efter vintern =)

RobertH
2007-08-20, 00:09
Planerar detta köp dock efter vintern =)

Då kostar det 11.990kr.

Ashra
2007-08-20, 00:38
Då kostar det 11.990kr.


När våren komemr igång så kommer du vilja ha det i natura så det e lungna puckar

RobertH
2007-08-20, 00:41
När våren kommer så har MiniMania gått i konkurs på grund av detta otroligt prisvärda erbjudande!

powernap
2007-08-21, 19:26
När våren kommer så har MiniMania gått i konkurs på grund av detta otroligt prisvärda erbjudande!

åh nä.....finns ju såna som jag som inte prutar nämnvärt....viktigare att grejerna funkar och leveranstider håller ;-)

tillägg till tidigare funderingar ang. modd

detta är min andra cooper s, på den första hade jag ingen direkt strategi, eftersom jag inte var här på forumet när jag började skruva (läs köpa prylar till höger o vänster o låta nån som kan nåt skruva)
tror det e viktigt att ni som inte skruvat ännu börjar i rätt ända, paketet som robban har tagit fram stämmer väl överens som ett första steg att åka ifrån nämna svenssonbilar på motorvägen enligt mig i alla fall, börja med detta och känn efter vad som kan behövas härnäst, kallare stift, bromsar, stag, chassie, andning - in o ut, kompressor osv osv osv.....

RobertH
2007-08-22, 18:02
Yes! Kan avslöja att det snart kommer att finnas ett 300hk+ kompressorkit till salu också. :D

Ashra
2007-08-22, 18:28
Om du är återförsäljare för kellners kan du trixa fram 13% skivor ??? =)
inte för det e aktuellt på ett tag för mig men iaf =P

RobertH
2007-08-22, 19:08
Visst kan jag det, men effektskillnaden är marginell. Jag tycker att Helix har det mest prisvärda alternativet med ypperlig kvalitet, så därför säljer jag främst dessa i första hand. Men vill du betala 2000kr+ för mindre effekt så visst :woot:

RandyPiper
2007-08-22, 19:14
Hur mycket tar slumpvis vald verkstad för att installera ovanstående prylar ?

Ashra
2007-08-22, 19:20
Bah man får väl kköpa 15% när det e dags då ! :-P

ersk
2007-08-22, 23:02
Yes! Kan avslöja att det snart kommer att finnas ett 300hk+ kompressorkit till salu också. :D


Pris?!!!

RobertH
2007-08-22, 23:47
Pris?!!!

If you have to ask, you can´t afford it.






(ingen aning, de har precis bänkat kitet:
I ve been busy developing the new charger for the cooper s - had it on the dyno last week, first run got nearly 270bhp ,so very pleased,there is a good 30-40 bhp to come!!!
You will be pleased to know its a Swedish charger!
regards Adam)

ersk
2007-08-23, 00:04
Råd kanske man har men kostar det för mycket så känns det förmodligen onödigt :) Men jag kan tänka mig att paul inte kommer att vara sent ute.. hehe :handen:

RobertH
2007-08-23, 00:19
Hehe, det lär bli dyrt iaf. Sen är frågan om man behöver mer än 250-260hk i en Cooper.

Mer än 200 behöver man iaf solklart! :D

powernap
2007-08-23, 08:30
Hehe, det lär bli dyrt iaf. Sen är frågan om man behöver mer än 250-260hk i en Cooper.

Mer än 200 behöver man iaf solklart! :D

om man gör en finfin kurva på ekonomi mot hkr, så runt 215-220 har man väldigt mycket skoj bakom ratten för överkomliga penningar.....

Ashra
2007-08-23, 08:32
inte om man heter roberth och har dansskorna på när man kör då räcker det med 75hästar =)

powernap
2007-08-23, 08:48
inte om man heter roberth och har dansskorna på när man kör då räcker det med 75hästar =)

pratade i allmänhet ;-)

RobertH
2007-08-23, 10:20
inte om man heter roberth och har dansskorna på när man kör då räcker det med 75hästar =)

Dansskor kräver sin man, men det vet du väl inget om :D

TOPIC :handen:

RandyPiper
2007-08-23, 13:47
Dansskor kräver sin man, men det vet du väl inget om :D

TOPIC :handen:

Men det vet du som bangar Forza för att kunna kika på
"So you think you can dance" , "Lets Dance"
och allt annat dansdravel som går på teve.

On topic:

Vore kul med mer info om vad man behöver göra för att få Coopern 300 hp +.
Måste vara rejäla ingrepp i motorn.

powernap
2007-08-23, 14:08
lite pust o pys så e man där.....

om ni brukar dansa mycket nära och ofta så kan ni väl hålla det för er själva :handen:

ersk
2007-08-23, 16:18
Läste en artikel på Teknikens värld där dem intervjuar Mike Cooper som svarar på frågor om sitt eget JCW-kit och vad han tycker om andra eftermarknadskit.

http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/mini/cooper_s/index.xml

Ett urdrag:
Det finns flera andra firmor som vässar Cooper S. I huvudsak drevar man bara om kompressorn för att få högre laddtryck.

Hur länge det håller vet ingen och bilens garanti försvinner fortare än vad bilen gör från noll till hundra. Alltså cirka 6,7 sekunder.

Mike Cooper menar att med enbart höjning av kompressortrycket blir värmeutvecklingen förödande. Man måste ha ett portat topplock som klarar det snabbare flödet.

Någon som märkt av det här?

Klas Rombäck
2007-08-23, 17:26
Läste en artikel på Teknikens värld där dem intervjuar Mike Cooper som svarar på frågor om sitt eget JCW-kit och vad han tycker om andra eftermarknadskit.

http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/mini/cooper_s/index.xml

Ett urdrag:
Det finns flera andra firmor som vässar Cooper S. I huvudsak drevar man bara om kompressorn för att få högre laddtryck.

Hur länge det håller vet ingen och bilens garanti försvinner fortare än vad bilen gör från noll till hundra. Alltså cirka 6,7 sekunder.

Mike Cooper menar att med enbart höjning av kompressortrycket blir värmeutvecklingen förödande. Man måste ha ett portat topplock som klarar det snabbare flödet.

Någon som märkt av det här?


Vad ska han säga, han är väll säljare och måste backa upp varför deras kitt är bättre än alla andras samt varför det kostar mer än något annat kitt och det där med värmen borde väll en större laddluftkylare klara av rätt så bra och vad jag vet så borde en vatten laddluftkylare eller en front monterad vara det bästa och det sitter väll inte på deras kitt?

// Klas

Ace
2007-08-23, 18:08
Det är märkligt att inte Works-modellerna har vattenkyld intercooler om det nu spelar så stor roll med värmen?

ersk
2007-08-23, 18:53
Jo nog hajar jag att han vill tala gott om sitt eget kit och gärna smutsa ner de andra som kostar 1/5 del av vad deras eget JCW kit kostar.

Jag tar det som att ingen här kan bekräfta hans argument eller att dem haft problem med det han beskriver?

Isåfall blir det trim på momangen.

RobertH
2007-08-23, 21:35
Visst ligger det säkert lite i vad han säger. Självklart är en uppgraderad kompressor och en portad topp bättre - men 43,500kr bättre?

Ashra
2007-08-23, 21:49
SÅ pass många som kör med andra paket Och har inte läst någe klagomål på detta än.

Ace
2007-08-24, 09:19
Så här delar http://www.west-tuning.com in sina trimsteg för MCS.
Kan vara bra att veta när folk nämner "steg" hit och dit.


Stage 1
First we carry out diagnostic check and power test. We then supply and fit reduced size super charge pully made from aircraft aluminium with correct size multi rib belt, remap the ECU and raise the rev limiter to 7250 rpm.
Original BHP: 164 | Modified BHP: 205/210

Stage 2
As per stage 1 but now fitted with Milltek exhaust system.
Original BHP: 164 | Modified BHP: 210/215

Stage 3
As per stage 1 and 2 but now with Milltek manifold.
Original BHP: 164 | Modified BHP: 215/220

Stage 4
As per 1, 2 and 3 but now fitted with West Tuning cam and throttle body. This gives big power and perfect idle as well as strong mid range torque.
Original BHP: 164 | Modified BHP: 242/245

Stage 5
As per 1, 2, 3 and 4 but now fitted with big valve cylinder head. This is the ultimate in fast road Mini convertions.
Original BHP: 164 | Modified BHP: 258/260

Hobbe
2007-08-24, 09:46
Det är lätt för alla nya MINI-ägare att tro att det bara är att lita på postorderföretag, och skruva på vad dessa s.k. experter säljer.
Läsvärt.
MINI COOPER :: North American Motoring - How I removed lots of mods and made lots more power… (Warning - long & detailed post) (http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=108749)

Kenneth
2007-08-24, 13:50
Kollade på ett gammelt avsnit av Top Gear. Richard Hammond testar en JCW, en digi-tec, en Hartge och en BBR

YouTube - Broadcast Yourself. (http://www.youtube.com/watch?v=HaYcBtMgZ4I)

BBR:
BBR chip -> steg5 (http://www.morego.co.uk/bbr-gti/mini.php#software)
Läs oxå The Brodie Report! Väldig interessant läsning

Marcus
2007-08-27, 10:48
Det är lätt för alla nya MINI-ägare att tro att det bara är att lita på postorderföretag, och skruva på vad dessa s.k. experter säljer.
Läsvärt.
http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=108749

Tur att man i princip hade samma saker förutom att jag saknar topp och kam då :p

GIAC skulle kunna vara en svag länk jämfört med en custom mapp, men den skall till skillnad från vanliga chipp inte påverkas av ECUn om jag förstått Matte rätt. Och det var väl problemet med Unichip.

J©KE
2007-08-30, 22:34
Tur att man i princip hade samma saker förutom att jag saknar topp och kam då :p

GIAC skulle kunna vara en svag länk jämfört med en custom mapp, men den skall till skillnad från vanliga chipp inte påverkas av ECUn om jag förstått Matte rätt. Och det var väl problemet med Unichip.

Hej!
Vet du om det finns någon i sverige som har UniChip på sin S ? Och isf är den mappaf på rullande?

J©KE

ersk
2007-08-31, 07:47
Jag har nu valt bort trimmet helt för tillfället, dels pga av vissa incidenter men också av andra anledningar.

För nu när jag kört med minin ett tag så inser jag att det trots allt är på kurviga vägar (på torr asfalt) som det är extra kul att köra minin. Då har jag ändå inget behov av mer hästar.

För att trimma minin till 0-100km/h på 6.1 sek (som min föregårnde bil) så kommer det kosta enligt källor här på forumet ca 50 000:- . Så varför ens lägga 10 000:- för att komma halvvägs, den är ändå tillräckligt snabb för att inte vara tråkig.

Med andra ord, den trimmade sänkta 740:n nere vid gatuköket kommer fortfarande att köra förbi mig på raksträckan ner till mcdonnalds. Men min bil är både snyggare, glassigare och när rondellen kommer ett tiotal meter längre fram så sitter han i vägräcket tillsammans med rondellhunden i framsätet. Medans jag tog kurvan galant som hefner tar sina flickors kurvor likadant. :cool:

Ace
2007-08-31, 08:20
Snackar vi stolpe och gris väldigt nära bil eller? Förresten jobbar inte du idag? lägga inlägg 07:47.....Själv undrar jag vad jag gör uppe så här tidigt när jag är ledig :(

ersk
2007-08-31, 17:01
Snackar vi stolpe och gris väldigt nära bil eller? Förresten jobbar inte du idag? lägga inlägg 07:47.....Själv undrar jag vad jag gör uppe så här tidigt när jag är ledig :(

Nej men haverikomissionen, du vet vad jag pratar om ;)

Alltså vi har dator på jobbet och på den sitter jag på myspace , facebook och coopersweden hela dagen, chefen märker ingenting.

Eller så jobbar jag ständig natt, slutar sju och slösurfar lite innan jag lägger mig ;)