handdator

Visa fullständig version : Svårt att få i backväxeln



addeh
2006-05-23, 11:17
Har stundtals jäkligt svårt att få i backen på min cooper -02. Kan få stå och prova 4-5 gånger innan den vill hoppa i. Har märkt att om jag först lägger i ettan och sedan backen går det oftast bättre.

Sedan en annan sak som jag tror mig läst någonstans här på forumet. Har ett ganska irriterande knakande ljud från bak i bilen, har för mig att någon skrev om att bakluckan och hatthyllan kunde orsaka missljud?

Någon som har en lösning eller några tips??

tack på förhand!

adde

flyer
2006-05-23, 19:09
Knaket i bak beror troligen på låsbygeln. Köp en ny (den är svart) på BMW för tre tior, byt å njut.
Jo det finns skrivet någonstans här på forumet.
Vxllådan har jag ingen aaaning om, låter som gamla SAAB...

Ashra
2006-05-23, 22:23
FAn har du och jag samma bil har precis samma problem =P

addeh
2006-05-25, 14:52
Ok, jo jag hade för mig att jag läst det någonstans här på forumet om bakluckefenomenet. Tack för infon!

@Ashra. Så du har också problem med backen?, är irreterande som satan rent ut sagt.

Ingen som har nån ideé?`, får väl lämna in skrället annars.

moraldrutt
2006-05-26, 14:47
jag lider av samma problem med att lägga i backen på en -03:a. hör av er om resultat.

MNS
2006-05-26, 19:13
Är ett ganska vanligt fel på framför allt tidiga mc, vet en del som har bytt lodor på garantin. Från vecka 46 2003 så fick mc g-trag låda med kraftigare syncningar på backen mot tidigare zf, dock så är den förändrad på senare mc och har inte hört om speciellt många som har problem med senare mc lr med utbytes lådor.

Ett tipps är att lägga i ettan innan alt gasa lite så går backen lätt i

Mini_man
2006-06-18, 22:01
Har haft en 04 sen tre veckor tillbax, har oxå problem med att lägga in i backen, tänkte faktiskt låta BMW kolla upp det!

Ace
2006-06-22, 18:39
Lustigt! Har precis samma problem med backen och bagageluckan. Har skruvat lite på gummikuddarna som sitter in under bagageluckan och tyckt att det blivit lite bättre. Men ofta så kommer ljudet tillbaka igen. Och sen får bagageluckan så ful passform om man skruvar för mycket. Har monterat fjäderbensstag så ett tag trodde jag att det berode på det.

Tack för tipset. Art.nr. till låset någon?

Mr Stoone
2006-08-02, 08:51
Hej!

Jag har en Cooper -03 och har oxå problem med att få i backen. Hur ställer sig BMW till problemet? Hur har det gått för er andra?

//Jesper.

Mr Stoone
2006-09-07, 14:30
Jag har varit i kontakt med min lokala återförsäljare. (Jacobssons bil i Jönköping) och de har pratat med BMW Sverige om problemet. BMW Sverige går enligt Jacobssons utsago med på att betala hälften av vad en ny växellåda kostar. (Ny låda kostar knappt 20.000 + jobb). :(

Jag ringer nog själv till BMW Sverige :mad: och försöker bråka mig till en ny låda. Jag tycker att det är under all kritik att en bil som är knappt 3 år och rullat 6000 mil skall ha dessa problem med lådan. :(

MNS: Du skrev att
Är ett ganska vanligt fel på framför allt tidiga mc, vet en del som har bytt lodor på garantin. Från vecka 46 2003 så fick mc g-trag låda med kraftigare syncningar på backen mot tidigare zf, dock så är den förändrad på senare mc och har inte hört om speciellt många som har problem med senare mc lr med utbytes lådor.

Har du/eller någon annan fått sin låda utbytt eller hört talas om någon som fått sin låda utbytt på grund av backväxeln?

Ha en riktigt bra dag! :steering:


//Mr Stoone

Fredrik
2006-09-07, 15:29
Tjoflöjt,

jag har precis samma problem med min MC-02. Trög back samt att det droppar in ungefär vid antennen vid duschning av fordon.
Det är inte så kul att spela "singin in the rain" på stereon, men det är bara lite, och det har inte vart vid körning - har någon likasinnad Cooper/CooperS-broder något förslag?

ola
2006-09-08, 23:06
tråkigt med växellådorna på mini cooper.. :-( , men det finns alltid dom som har det värre..tro mig .. jag har precis blivit av med min Audi A6 Quattro 2,5 TDI med tiptroniclåda, lådan rasade när bilen var 4 år gammal, bytet gick på nästan 120.000 kr..... --lådan 98 lakan och sen jobb för resten.... puh tur att man inte har audi längre.. hoppas mer på min nybeställda mini cooper :-)

MNS
2006-09-08, 23:43
Har du/eller någon annan fått sin låda utbytt eller hört talas om någon som fått sin låda utbytt på grund av backväxeln?

Inte jag personligen men fanns åtminstone ett par innan men dom byttes på garantin som jag skrev tidigare

Mr Stoone
2006-10-06, 14:01
Hej!

Jag tycker att vi skall gå till gemensam aktion mot BMW vad gäller våra problem med växellådorna. Det verkar som att många av oss har problem med backväxeln.

Som ni säkert redan läst på denna tråd så har jag fått 50% bevilljat av BMW. Jag tycker inte detta räcker. De som jag har haft kontakt med är:

Marketing Manager MINI

BMW Group Sverige Kundrelationer

Jag driver på, men det går relativt tungt. Vad säger ni?

Bästa hälsningar

Mr Stoone