handdator

Visa fullständig version : slapp växelspak och jobbigt hård koppling!?



ringberg
2006-05-15, 19:26
Som rubriken lyder slapp växelspak och jobbigt hård koppling är det någon annan som har det problemet och vet vad man kan göra för att ändra det?
mvh/fredrik

Johan W
2006-05-16, 13:34
S eller Cooper? Har du jämfört med andra Mini?
Är kopplingen extermt hård? Har för mej att det är väldigt "fast" koppling på S:en, kommer man från t.ex. en svampbil som volvon så känns allt ganska tungt i minin.


Sladdrig spak kan man råda bot på genom att byta bussningar och eller slänga i ett "shot shift" kit, känslan blir du hur grym som helst.

ringberg
2006-05-16, 17:31
Det är en S, har haft den i ett år den va inte lika hård innan som den har blivit nu. Man blir trött på att köra den tack vara att man irreterar sönder sig på att den e trög. När man trycker ner koppling så knakar den med!

Har du nån schysst sida där de finns bussningar eller shot shift kit? är det svårt att byta?

/mvh fredrik

MrCooper
2006-05-16, 20:39
Det finns en del ställen som säljer t ex
http://new.minimania.com/web/Item/NMD1020/AddedFrom/Search/InvDetail.cfm

och de har beskrivning på hur deras skall bytas:
http://new.minimania.com/ArticleV.cfm?DisplayID=1654


Outmotorings:
http://outmotoring.com/b_m_short_shift_kit_and_shift_knob.html

och en beskrivning på hur du byter deras:
http://outmotoring.com/how_to/bm%20shifter/bmminishortshiftkit.pdf

Hälsningar
/Noel

Freddo
2006-05-17, 07:43
S eller Cooper? Har du jämfört med andra Mini?
Är kopplingen extermt hård? Har för mej att det är väldigt "fast" koppling på S:en, kommer man från t.ex. en svampbil som volvon så känns allt ganska tungt i minin.


Sladdrig spak kan man råda bot på genom att byta bussningar och eller slänga i ett "shot shift" kit, känslan blir du hur grym som helst.

Vilken shortshift hade du? Lätt att montera?

Har beställt B&M nu jag.

Johan W
2006-05-17, 11:06
S eller Cooper? Har du jämfört med andra Mini?
Är kopplingen extermt hård? Har för mej att det är väldigt "fast" koppling på S:en, kommer man från t.ex. en svampbil som volvon så känns allt ganska tungt i minin.


Sladdrig spak kan man råda bot på genom att byta bussningar och eller slänga i ett "shot shift" kit, känslan blir du hur grym som helst.

Vilken shortshift hade du? Lätt att montera?

Har beställt B&M nu jag.

Köpte B&M men han aldrig montera den, testa en bil med en sån och det var riktigt trevligt..

Johan W
2006-05-17, 11:06
Det är en S, har haft den i ett år den va inte lika hård innan som den har blivit nu. Man blir trött på att köra den tack vara att man irreterar sönder sig på att den e trög. När man trycker ner koppling så knakar den med!

Har du nån schysst sida där de finns bussningar eller shot shift kit? är det svårt att byta?

/mvh fredrik

Hur långt har bilen gått? Köpte du den ny?

Freddo
2006-05-17, 16:55
Köpte B&M men han aldrig montera den, testa en bil med en sån och det var riktigt trevligt..

Okaj!
Jaja, ska bli grymt kul å känna skillnaden, om den bara behagade dyka upp snart..

Petter
2006-05-18, 06:49
Min koppling har också blivit trögare och det knakar och hackar när man trycker ner den. Jag tror dock inte det är kopplingen utan något i pedalen eller nära för det hörs att det är innne i bilen.
För ett par dagar sedan när jag var ute och körde så hade bilen stått ute i kraftigt regn och det var rejält fuktigt ute och inne i bilen och då var kopplingen perfekt så jag undrar om det inte var lite fukt i pedalbussningarna med :?
Jag ska försöka skruva ner lite invändigt för att se hur det ser ut...

MrCooper
2006-08-27, 20:58
Sladdrig spak kan man råda bot på genom att byta bussningar och eller slänga i ett "shot shift" kit, känslan blir du hur grym som helst.

Vad är det för bussningar man skall byta? :?
Tycker att min spak inte är riktigt lika distinkt som den var i börjarn.

MNS
2006-08-27, 22:04
vxl låds bussningen

Petter
2007-03-15, 12:06
Min koppling har också blivit trögare och det knakar och hackar när man trycker ner den. Jag tror dock inte det är kopplingen utan något i pedalen eller nära för det hörs att det är innne i bilen.
För ett par dagar sedan när jag var ute och körde så hade bilen stått ute i kraftigt regn och det var rejält fuktigt ute och inne i bilen och då var kopplingen perfekt så jag undrar om det inte var lite fukt i pedalbussningarna med :?
Jag ska försöka skruva ner lite invändigt för att se hur det ser ut...

Efter att jag gjorde min senaste service så har kopplingen varit kanon. När jag hämtade bilen så nämnde han inte att smörjt upp ngt (inga som helst fel sa han bara) så jag tog bara bilen och körde iväg och märkte direkt att pedalkänslan var kanon! Problemet var att jag inte frågat dom vad dom gjorde eftersom jag inte märkte det förrän jag åkte därifrån...men eftersom dom fixade det utan att jag sa ngt så borde det inte vara helt ovanligt "fel".