handdator

Visa fullständig version : luftfilter och sänkning



powernap
2005-04-07, 10:48
hej alla minis

som nybliven ägare till en 2002 MCS med 5000 på mätaren och 19% ALTA pulley och Superchips och och och.....hehe.........nu blir det sänkning och luftfilter. Frågan är då, ni som e duktiga, vilket filter man ska välja.javascript:emoticon(':?:')
Question Varit runt på http://www.minisport.com/new-mini-shop/products/power-engineering/air-filters/cooper-s/green-induction-kit-cooper-s-product.html bla och hittat ett som verkar vara hyggligt, är det någon som vet nåt om: Green Induction Kit - Cooper S
Part number: NMPAILP545

samt sänkningen:
http://www.minisport.com/new-mini-shop/products/precision-handling/lowered-spring-kits/apex-spring-kit-product.html
Apex spring kit - Cooper S
Part number: NMPAPE25-1000/1
nån som åker med dessa?
javascript:emoticon(':?')
Confused
ska joxa till några bilder (om/när) jag tvättat den, före och efter
javascript:emoticon(':lol:')
Laughing
ser fram emot informativa svar

/powernap :?:

MNS
2005-04-07, 10:54
hej och välkommen.

Jag skulle råda dig till att köpa alta's filter eller alternatift bygga en avskärmningslåda, annars så suger filtret bara en massa varmluft.

Kolla på H&Rs fjädrar i stället kostar 2200 hos bilmode center.

powernap
2005-04-07, 11:03
hur har ni gjort med era luftfilter?
bilder?
avskärmningslåda?

newbie

MNS
2005-04-07, 11:14
Galleriet ligger nere just nu men jag kan be johan w lägga upp några.

Med en avskärmings låda så blir det helt luft tätt och bilen kan inte suga in varm luft utan den tar enbart in luft i från luftslangen. Sen brukar dom flesta borra upp plasten bakom biltret så att den kan suga luft uppifrån ventilations intag/utsläpp

Johan W
2005-04-07, 11:17
Har inga bilder än på min avskärmning men dom kommer så fort jag fått kameran jag beställt :)

MNS
2005-04-07, 11:18
http://www.coopersweden.se/galleri/displayimage.php?album=11&pos=8

Faan..hur 17 gör man för att få bilden att synas?

KOlla på länken så ser du avskärmningen
http://www.coopersweden.se/galleri/displayimage.php?album=11&pos=8

powernap
2005-04-07, 11:26
aha.........börjar klarna lite........fram med plexi och lister och bågfilsblad hehe :roll:

en helt annan fråga, kanske skulle startat en ny tråd eller......äh

mina vinterdäck (17 tum) går i den lilla plattan som sitter i bakhjulhusen mellan bakspoiler och skärmbreddaren, vid gupp och kurvtagning (nu ligger sommarsulorna på så problemet e löst tills vintern) hur kommer detta påverkas genom sänkningen eller kan man med varmluftspistol böja ut den fruktansvärt fula svarta apelsinskalsplasten, så grejerna får plats?? nån som gjort?? bild?? tips....

*kanske många "dumma" frågor, men som ny ägare kommer såna mest hela tiden känns det som*

MNS
2005-04-07, 11:35
Ta bort den :!: I princip alla minisar med lite sänkning å lite större fälgar tar i skärmkanterna. Du kan anntingen låta däcken slita in kanterna lite eller ta bort dom och slipa bort ett par mm.

Vad har du för färg,utr osv på din?

powernap
2005-04-07, 11:41
kan man ta bort den? lossnar inte kanterna då?

hur lägger man upp "sin" bil här då?

den e silver, även taket, dubbla luckor, 19% alta hjul, superchippad, stora klimaten, 17 tums hjul, dragkrok (nääää bara skojar, hehe) original avgas, lite extra kromgrejer fram, belysningspacket, alumattor (vad man nu ska ha det till) cd-växlare som gör bagaget ännu mindre men ska man lasta ska man å andra sidan inte köra cooper, halvskinn (original), funderar på takräcke, men vill inte borra hålen (surfbrädan ska ju transporteras ibland) trodde det var original med alupedaler, men tydligen inte, men såna är det oxo........... :-)

MNS
2005-04-07, 12:09
Den där lilla utstickande saken som sitter vid skärmkanten bak på stötfångaren kan du slipa in eller helst ta bort, aero bakspoilern har inte den.

Har du kvar varvstoppet vid 7000? vågat med 19% hjul

powernap
2005-04-07, 12:11
då åker den bort............tackar.....

vet inte varvstoppet...........vågat?? *psst jag kör bara*

MNS
2005-04-07, 12:17
Ja dom flesta som kör med 19% har flyttat varvstoppet till 6500, kompressorn kan varva över...

Ta bort den och köp ställbara fjäderben i stället, då kan du SÄNKA den så det är värt namnet :wink:

powernap
2005-04-07, 12:32
35 mm blir det.......

ska kolla upp det här med varvstoppet..........tackar

MNS
2005-04-07, 13:22
Kan se lite roligt ut om den sänker för mycket bak om fjädrarna sänker lika mycket runt om.

Kolla på mini2. där står det ganska mycket om olika storlekar på kompressor skivan

powernap
2005-04-07, 16:22
6500 är det................

ska den inte sänkas lika mycket överallt? då är ju säkert fjädrarna anpassade till detta, eller?

Martin
2005-04-07, 17:27
Om jag får lägga mig i så råder jag dig att inte köpa sänk fj. Köp ställbara coilovers direkt. Se på mig , jag gjorde misstaget ifs så kostar ställbara mer men det är det värt. Pressar jag minin i en kurva så tar det i det i i skärmarna (då är det jag ca 73kg och tjejen 55kg).
Nä köp ställbara direkt !! :cop:

powernap
2005-04-07, 17:53
pengar pengar pengar...............hehe..........jo jag skulle oxo köpt coils, men plånboken satte stopp :mad: kanske får bli såna till vintern för då kan man ju "hissa" upp den något så man slipper skicka faktura för snöröjning till kommunen :lol:

MNS
2005-04-07, 23:09
pengar pengar pengar...............hehe..........jo jag skulle oxo köpt coils, men plånboken satte stopp :mad: kanske får bli såna till vintern för då kan man ju "hissa" upp den något så man slipper skicka faktura för snöröjning till kommunen :lol:

Sänker du bilen med fjädrar runt 20mm så funkar det att man sänker lika mkt fram/bak men mät och se hur pass mkt 40mm är runt om. Kommer att se konstigt ut.

Det finns i princip inga ställbara fjäderben som du har kvar orginal höjden på, dom flesta sänker 20-30mm