handdator

Visa fullständig version : Vindrutetorkare



fj0
2005-02-15, 19:49
Vilka ska man ha?

Dra och köpa från Mini eller ngt. från macken?

Mina är riktigt riktigt dåliga, BMW har nog dom bästa vindrutetorkarna någonsin. :)

Vilka kör ni med?

Johan W
2005-02-15, 21:37
Testade några från macken (bosch super twin) eller vad dom heter.. Dom sög hårdare än orginaltorkarna... Vettefan vad man ska skaffa..

MNS
2005-02-15, 22:45
Provade champion å dom var helt okej, betydligt bättre en skiten som satt på orginal

Martin
2005-02-16, 06:28
ja jag tror faktiskt jag har OKQ8 egna. funkar bra.. (dom få gånger jag har testat dom).
´
Nu när ändå ämnet är uppe... Vet någon vilket medel som bilverkstäder använder till vindrutan, för att inte torkarna ska gnissla och var typ dubbelt så effektiva ??

Jag klagade på VW när jag hade fått en ny v-ruta, dom hälde på ett medel. Blev typ en hinna, förbättrar torkarglidet avsevärt :D

W2k
2008-12-14, 15:19
Lyfter den här tråden, för jag har exakt samma problem, och vem vet, något kan ju ha hänt på torkarfronten under de senaste tre åren :)

Har haft min bil i snart ett år och tycker vindrutetorkarna är riktigt pissiga. Ska jag gå till BMW och köpa nya blad eller finns det bättre på eftermarknaden? Är lite sugen på den "platta" varianten av torkarblad som bl a Volvo använder, finns sådana till MINI?

Rasmus
2008-12-14, 15:55
Lyfter den här tråden, för jag har exakt samma problem, och vem vet, något kan ju ha hänt på torkarfronten under de senaste tre åren :)

Har haft min bil i snart ett år och tycker vindrutetorkarna är riktigt pissiga. Ska jag gå till BMW och köpa nya blad eller finns det bättre på eftermarknaden? Är lite sugen på den "platta" varianten av torkarblad som bl a Volvo använder, finns sådana till MINI?

Du kan köpa sådana torkarblad på exempelvis Mekonomen. Fästet för torkarbladen brukar vara standardiserade så du behöver absolut inte köpa originalblad till din MINI.

Jag köpte "ramfria" torkarblad till vår lilla Smart Car hos Mekonomen och dom är helt galet bra!

Ace
2008-12-14, 17:35
Köpte på BMW. Mycket billigare än på tappen. Köpte fram och bak och det kostade c:a 340:- med NMCS-rabatt på 10%

Nick_H
2008-12-14, 17:39
Köpte nyligen Trico Neoform som ska vara bra "moderna" torkarblad, finns på många mackar. Gummit är dock så styvt att den inte riktigt klarar Cooperns välvda ruta. Så missar 3-4cm i överkant på förarsidan, mycket irriterande! Dessutom så lyfter förarsidans blad i lite högre farter, så spoilern som finns på vissa blad är nog inte helt fel.

Var hittar man Champion numera? har varit nöjd med dom på andra bilar, men Statoil har ju slutat med deras torkarblad.

/N

Bronto
2008-12-14, 19:25
Behöver också byte mina. Något som stör mig är hur all spolarvätska rinner längsmed sidorn av framrutorna när man tvättar rutan på motorväg. Någon annan som är bitter över detta? Måste vara att aerodynamiken runt karmarna fått lida för designen av bilen...

powernap
2008-12-14, 20:52
det är kanske inte någon hemlighet att minins kaross inte är en aerodynamisk fullträff....

och jag håller med, det rinner trist på sidorutorna......

jag köpte dom dyraste biltema hade, dvs den sämsta kvaliten en mack skulle sälja...dessa tycker jag funkar kanon, dock inte över 170 km/h.....men regnar det kanske man inte ska köra så fort....

dom lyckades skrapa bort tillfredsställande på gelleråsen (vi som var där vet att det inte var helt torrt där) i slutet av rakan, 165 km/h kanske....

Christian
2008-12-15, 12:14
En annan fråga till er...

Här till vänster ser ni vilken bil jag kör..


Gnisslar det när vi använder det bakre torkarbladet ??

powernap
2008-12-15, 13:01
har du en mini christian??? :woot:

JohanH
2008-12-15, 13:41
Mina torkare tog slut på Gelleråsen - har inte orkat köpa nya än. Det straffar sig i novemberregnet...

Kerstin
2008-12-15, 14:08
Min bil gnisslar inte varken fram eller bak när jag torkar...
Fast det är orginaldelar!!;)

Rasmus
2008-12-15, 15:13
Mina torkare tog slut på Gelleråsen - har inte orkat köpa nya än. Det straffar sig i novemberregnet...

Då är det ju lugnt, decemberregnet är nämligen inte lika blött ;)

powernap
2008-12-15, 15:29
Då är det ju lugnt, decemberregnet är nämligen inte lika blött ;)

var inte här o skriv, gör ditt jobb :woot:

jingle bells....

JohanH
2008-12-15, 15:34
Då är det ju lugnt, decemberregnet är nämligen inte lika blött ;)

På Gotland är allt mindre blött :blink: ...nej jag tänkte nog att de lite kunniga skulle plocka upp den kulturella referens som jag gjorde i inlägget....

MrCooper
2010-05-03, 14:11
Väcker liv i en gammal tråd. :rolleyes:
Ingen som skaffat de "platta" torkarbladen och kan ge ett utlåtande?

Haugthon
2010-05-03, 18:43
Väcker liv i en gammal tråd. :rolleyes:
Ingen som skaffat de "platta" torkarbladen och kan ge ett utlåtande?

De så kallade Flat blades är bland det bästa som man kan ha. De mest prisvärda och enligt mig de hållbaraste är från Valeo (http://www.wiperblades.co.uk/valeo-vm4-wiper-blades/?Make=94&Model=1229&Mark=1201&Year=2007&Position=1&ID=309&Ref=prod-info). Boschs (http://www.wiperblades.co.uk/bosch-ar450s-wiper-blades/?Make=94&Model=1229&Mark=1201&Year=2007&Position=5&ID=387&Ref=prod-info) är dyrast och håller inte lika länge som Valeos. vill man sänka sig ett snäpp i pris så ska man köpa Biltemas (http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Vindruterengoring/Torkarblad1/) flat blades.
Jag gjorde mitt x-jobb runt ämnet flat blades så jag har "doktorerat" i ämmnet :D

Ante
2010-05-03, 22:53
Testade sådana "flat blades", och till Mini passar de rätt illa, rutan kröker sig så pass mycket att bladet inte ligger an ända ut, och torkytan blir således mindre.

Ot: vad pluggar man om man exjobbar på torkarblad?

MrCooper
2010-05-04, 05:58
Kör du med Valeo på din MINI?


De så kallade Flat blades är bland det bästa som man kan ha. De mest prisvärda och enligt mig de hållbaraste är från Valeo (http://www.wiperblades.co.uk/valeo-vm4-wiper-blades/?Make=94&Model=1229&Mark=1201&Year=2007&Position=1&ID=309&Ref=prod-info). Boschs (http://www.wiperblades.co.uk/bosch-ar450s-wiper-blades/?Make=94&Model=1229&Mark=1201&Year=2007&Position=5&ID=387&Ref=prod-info) är dyrast och håller inte lika länge som Valeos. vill man sänka sig ett snäpp i pris så ska man köpa Biltemas (http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Vindruterengoring/Torkarblad1/) flat blades.
Jag gjorde mitt x-jobb runt ämnet flat blades så jag har "doktorerat" i ämmnet :D

Haugthon
2010-05-04, 06:36
Kör du med Valeo på din MINI?

Jag gjode det innan, men sedan tog Clas Ohlsson bort de från sortimentet. Har inte orkat leta efter dem, så nu kör jag med biltemas.... :soffa: Men hittar jag dem så köper jag dem garanterat igen.

MaryJay
2010-05-04, 07:49
Jag köpte dom billigaste på Statoil (ca 199kr) och dom funkar hur bra som helst! :)

Fredrik
2010-05-04, 07:55
Kör med MINI originaltorkare och de funkar bra 8)

Hagatorpet
2010-05-04, 08:34
Jag tar inte ut min när det regnar :cool:

Haugthon
2010-05-04, 09:22
Sen kan man ju lägga till en ytterligare parametrar, dvs utveckling och framteg. Orginaltorkare dvs länkade mekaniska dinosaurier kontra nya slimmade flat blades. :hihi:

Gard
2010-05-05, 12:19
Jag tar inte ut min när det regnar :cool:

Hahaha, samma här. :cool:Helt rätt!

Om man nu ska tipsa om torkarblad, så skall man ta i beaktning att rutan skall i första hand vara helt ren och impregnerad..........

doby
2015-12-30, 07:08
Lyfter denna tråd igen..min nya mini -14 har helt kassa torkare trots att de inte är slitna. Passagerarsidans torkare lämnar 15 cm mitt på dvs torkar bara ute på kanterna. När det är kallt tar inte förarsidan längst ner när torkaren står rakt upp så blir grymt dålig sikt totalt sett :)