handdator

Visa fullständig version : Vinterdäck



fj0
2004-11-15, 23:42
Ja det har snackats innan men jag vill veta lite mera specifikt, sitter 16" fälgar på min bil:

http://www.123flashgames.com/mini/mini2.jpg

Vad ska man ha för däck på dom nu i vinter, Dubbdäck? Friktionsdäck? vilket märke? ge flera olika förslag, uppskattas verkligen, tack.

Bor i Stockholm om det inte var så klart. :)

MNS
2004-11-16, 04:21
Största frågan är väll om du vill ha dubb eller inte... dubb är ju bättre i sthlms området igentligen... men det e ku en smak sak. Jag körde Dunlop friktion å det funkade bra. Kolla på däckstesterna å välj men gislaved nordfros är alltid ett klockt val

fj0
2004-11-16, 13:39
Jag är helt ny, aldrig kört i vinter, (18år), så vad är bra priser? vart ska man köpa ifrån? montera? vad skiljer friktion och dubb så mycket? vilken typ av dunlop friktion?

Många frågor va? ;)

MNS
2004-11-16, 17:46
Jag är helt ny, aldrig kört i vinter, (18år), så vad är bra priser? vart ska man köpa ifrån? montera? vad skiljer friktion och dubb så mycket? vilken typ av dunlop friktion?

Många frågor va? ;)

Är det din första vinter så ska du värkligen köra dubb.
Hör med BADaniel, han e ju däck nisse på heltid eller så kollar du på gummihuset lr däckonline...dom har bra priser

CooperStefan
2004-11-22, 17:32
Jag valde dubbat när jag köpte vinterdäck för ett par veckor sedan, främst på grund av att det är många branta backar där jag bor. Mini rekommenderar 195/55 16 till MCS, en ganska ovanlig dimension visade det sig när jag letade däck. Mitt val blev Nokia Hakka 4 som är ett däck som fått bra kritik och jag är nöjd med dem så här långt.

Tyvärr så är däcken dyra på grund av den ovanliga dimensionen, jag tror att listpriset är kring 2500 kr styck utan fälg. Såklart betalar man aldrig listpris men ändå...

monks
2004-11-22, 21:41
15 tummare går också bra. fick med 15" till min första mini. behöll dem till S:en. bilfirman klagade dock och sa att garantin skulle ryka om jag satte på dem för att det står 16" i regbeviset. ett samtal till bmw sverige löste det dock.

fj0
2004-11-22, 22:34
Blev något dubbat Kumho däck, ska se vilket nästa gång jag går ut till bilen.

Som sagt är dimensionen udda så det blev 205/55/16 på min.

MNS
2004-11-23, 01:39
1675 st på gummihuset
1075 st för 15"

Johan w kör ju med 15 också.

Jag å johan tog upp bland annat vad din handlare sa om garantin och det andra och dom blev lite förvånade över att din handlare sa så och garantin gäller fortfarande... och det är upp till sbp att bestäma om det är lagligt eller ej

Chulle
2008-11-22, 08:10
Funkar verkligen 15" till MCS R56? Förenade bil sa att det skulle vara minst 16" pga bromsskivorna. Jag är igång med att sälja mina 15 tums 4 bult Gislaved Nordfrost 5 på blocket. Kanske ska behålla dem i alla fall?

Nordquist
2008-11-22, 08:40
Funkar verkligen 15" till MCS R56? Förenade bil sa att det skulle vara minst 16" pga bromsskivorna. Jag är igång med att sälja mina 15 tums 4 bult Gislaved Nordfrost 5 på blocket. Kanske ska behålla dem i alla fall?
När ja hade satt dit R56-bromsar på min R53 testade jag att sätta dit 15" fälgar och de gick på, fast det rullade inte fritt för det tog emot lite på oket. Skulle behövt fräsa ner dom invändigt någon mm. Så det kan nog skilja lite från fälg till fälg om det passar på R56-bromsar.