handdator

Visa fullständig version : Knarr från framvagn !!



PeeGee
2004-08-30, 14:09
MINI-vänner,

Sedan en kort tid tillbaka så har det börjat komma kraftiga knarrljud från framvagnen när man vrider på ratten. Symptomen verkar bara komma när bilen står still alternativt rullar sakta.

Någon som upplevt samma sak? Aningar om vad det rör sig om?

Ska boka tid hos BMW i veckan, men det är aldrig fel med lite mer kött på benen innan.

Mvh / Patrik

Foppa
2004-08-30, 14:18
MINI-vänner,

Sedan en kort tid tillbaka så har det börjat komma kraftiga knarrljud från framvagnen när man vrider på ratten. Symptomen verkar bara komma när bilen står still alternativt rullar sakta.

Någon som upplevt samma sak? Aningar om vad det rör sig om?

Ska boka tid hos BMW i veckan, men det är aldrig fel med lite mer kött på benen innan.

Mvh / Patrik

Tror att putte här på forumet har haft nåt liknande. ska be honom svara på det !

// Foppa

putte
2004-08-30, 14:19
Tjenare !! Hade exakt samma problem med min !! Dom fick byta hela styrväxeln ....som tur var så går de på garantn ju !!

Hoppas de löser sig för dej ! Hör av dej om du vill veta mer !!

patrik.pk.krantz@gfk.stockholm.se
eller ring /070-4726101

//Putte 8)

PeeGee
2004-08-30, 14:44
Tack för informationen !!

Putte, hur lång tid tog den operationen? Var utförde du ditt byte?
Får man lånebil under tiden?

/ Patrik

MNS
2004-08-30, 23:42
MINI-vänner,

Sedan en kort tid tillbaka så har det börjat komma kraftiga knarrljud från framvagnen när man vrider på ratten. Symptomen verkar bara komma när bilen står still alternativt rullar sakta.

Någon som upplevt samma sak? Aningar om vad det rör sig om?

Ska boka tid hos BMW i veckan, men det är aldrig fel med lite mer kött på benen innan.

Mvh / Patrik

Eftersom det sitter elektrisk servo så tjuter den alltid lite vid vridning av ratten stillastående lr i väldig lågfart.
Åk bort till bmw så får dom kolla på det försäkerhets skull men jag tor att det är minins typiska "skönhets fel"

PeeGee
2004-08-31, 07:53
MNS,

Närå det är inte det vanliga surrandet från servon, det vet man att det bara är där. Nej här snackar vi kraftigt knarrande, man kan t o m känna av det i ratten stundtals.

Tack ändå för infon !!

Mvh / Patrik

Martin
2004-08-31, 08:33
MNS,

Närå det är inte det vanliga surrandet från servon, det vet man att det bara är där. Nej här snackar vi kraftigt knarrande, man kan t o m känna av det i ratten stundtals.

Tack ändå för infon !!

Mvh / Patrik
jag har 2st knarr/klick när ratten vrids ett helvarv. Gäller både åt vänster och åt höger. Är det samma peegee som jag har, så är det ingen fara enligt bmw malmö

PeeGee
2004-08-31, 08:41
Martin,

Nä, här är det mer långdragna knarr som följer vridningen av ratten. Det låter klart otrevligt, så det är nog inget BMW skulle låta vara.

Tack för informationen !!

/ Patrik

Foppa
2004-08-31, 12:04
Låter exakt som det problemet som putte hade.

// Foppa

PeeGee
2004-09-10, 08:37
Jaha ja, på måndag bär det av mot BMW. Byte av styrväxel står på schemat. En nätt kostnad på drygt 10.000 kronor om inte garantin svalt kalaset. Bara att hålla tummarna på att knarret försvinner !!

/ PG

PeeGee
2004-09-16, 14:56
Såja då var min kära Cooper tillbaka efter många om och men. Vilken skillnad, helt knäpptyst om styrningen och en helt annan känsla. Svårt att förklara men förmodligen har problemet med styrväxel och rattstång även påverkat känslan i styrningen. Körkänslan är nu total igen. Åter igen så har man den vägkänsla i ratten som är en av BMW's storheter.

Nu ska vi bara bli av med knarret i förarstolen också, så är vi på bana igen !!

/ PG