handdator

Visa fullständig version : Mini Cooper S Works!



Jocce
2004-07-30, 20:41
Mini Cooper S Works?
Satt o snackade med en polare, om Mini Cooper S Works, tydligen fin bil. 200 hk 0-100 på ca 7 sek.
Hans farsa hade precis köpt en. Riktigt rolig att köra tydligen.

Så jag vart lite sugen på att byta min bil jag har nu mot just en sådan.

Är det någon som har mer info, prestanda m.m.

De kostar som jag förstått ca 300.000:- nya. Dock hade jag tänkt mig en beggad! Finns tydligen bara ca 10st i Sverige, stämmer det?

Är den värd de extra pengarna mot en Cooper S?

Nackdelen är juh att opm jag byter bort BMW:n så tappar jag juh en hel del saker, såsom Gott om plats för passagerare + baggage, otrolig komfort, framförallt vid långkörning, ordentligt utrustad, V8:a!

Dock har min bil gått ca 13500 mil, vilket förvisso inte är långt, men man vill juh gärna ha en nyare bil, utan tvekan!

Med Cooper S Works får jag juh en busigare bil, som dessutom är ny, och troligen billigare i delar om nått går sönder(???), om den är billigare i försäkring, vet jag inte, men troligen!
Defenetivt bensinsnålare! Sen får jag juh dessutom en unikare bil! Gillar det här med att det bara finns ett begränsat antal!

Skall försöka tigga till mig en provkörning nån dag, men problemet är att polarn pluggar i Linköping, vilket är en bit härifrån...

Så, fram med fakta, och era åsikter nura!


/Jocce

Johan W
2004-07-30, 21:20
Vad har du för utrustning i BMWn som du inte kan ha i MINIn? :D
Det jag kommer på är elektriskt ställbara stolar, annars vet jag inte :)

Prestanda på Worksen enligt fabrik är väl
0-100 på 6,7s
0-160 c:a 16s
80-120 på fyrans växel 5,6s

Kan köra ifrån det mesta när det svänger lite :)

Om det finns 10st Works i Sverige vet jag faktiskt inte, 3 av dom finns/har funnits här (1 såld)

Om det är värt pengarna jämfört med S:en råder det delade meningar om, visst du får en bil i nummrerad upplaga som går bättre än vanliga S:en, bättre andrahandsvärde är också ett plus. Prestandamässigt är det inte värt pengarna tycker jag iaf...

Jocce
2004-07-30, 21:56
Vad har du för utrustning i BMWn som du inte kan ha i MINIn? :D
Det jag kommer på är elektriskt ställbara stolar, annars vet jag inte :)

Prestanda på Worksen enligt fabrik är väl
0-100 på 6,7s
0-160 c:a 16s
80-120 på fyrans växel 5,6s

Kan köra ifrån det mesta när det svänger lite :)

Om det finns 10st Works i Sverige vet jag faktiskt inte, 3 av dom finns/har funnits här (1 såld)

Om det är värt pengarna jämfört med S:en råder det delade meningar om, visst du får en bil i nummrerad upplaga som går bättre än vanliga S:en, bättre andrahandsvärde är också ett plus. Prestandamässigt är det inte värt pengarna tycker jag iaf...

Jo, ang. utrustningen så är det juh så att BMW:n är nästintill fullutrustad, och jag gissar att jag får lägga ganska ordentliga summor emellan om jag skall ha en Works som är lika mycket utrustad!

Är det nånting gjort med chassi/fjädring på Worksen, jämfört med S?


/Jocce

Johan W
2004-07-30, 23:15
Vad har du för utrustning i BMWn som du inte kan ha i MINIn? :D
Det jag kommer på är elektriskt ställbara stolar, annars vet jag inte :)

Prestanda på Worksen enligt fabrik är väl
0-100 på 6,7s
0-160 c:a 16s
80-120 på fyrans växel 5,6s

Kan köra ifrån det mesta när det svänger lite :)

Om det finns 10st Works i Sverige vet jag faktiskt inte, 3 av dom finns/har funnits här (1 såld)

Om det är värt pengarna jämfört med S:en råder det delade meningar om, visst du får en bil i nummrerad upplaga som går bättre än vanliga S:en, bättre andrahandsvärde är också ett plus. Prestandamässigt är det inte värt pengarna tycker jag iaf...

Jo, ang. utrustningen så är det juh så att BMW:n är nästintill fullutrustad, och jag gissar att jag får lägga ganska ordentliga summor emellan om jag skall ha en Works som är lika mycket utrustad!

Är det nånting gjort med chassi/fjädring på Worksen, jämfört med S?


/Jocce

Chassit som heter SS+ finns som tillval på vanliga coopern (116hk) är standard i S:en och Worksen. Enda skillnaden på en Works och en vanlig S är en portad topp, modifierad kompressor (mindre remskiva), luftfilter, programvara samt ett avgasystem från katalysatorn och bakåt (tror jag fick med allt). Dom grejerna monteras hos den lokala handlaren.

MNS
2004-07-30, 23:41
Lite kallare tändstift har den också...

Vi är ett gäng fd bmw ägare som nu mera åker mini och jag själv gick från en m3:a till en MC (Mini Cooper) med automat och det ända som jag gillade bättre med m3:an var att man kunde caba ner på sommaren och det satt en riktigt motor i den men minin är minst lika kul...bara på ett annat sätt

//Martin

Foppa
2004-07-31, 11:37
Men byter man från en M3 CAB till en MC (Mini Cooper) och saknar att köra nedcabbat, så finns ju alltid tillvalet Soltak??!!

En annan fördel med "tillval" John Cooper Works kittet är att ALLA garantier från BMW gäller till skillnad från att modifiera själv.

// Foppa

MNS
2004-08-01, 00:46
Men byter man från en M3 CAB till en MC (Mini Cooper) och saknar att köra nedcabbat, så finns ju alltid tillvalet Soltak??!!

En annan fördel med "tillval" John Cooper Works kittet är att ALLA garantier från BMW gäller till skillnad från att modifiera själv.

// Foppa

Solluckan tycker jag e jätte bra på våren när solen tittar fram men jag skulle aldrig dagtid få förmig att använda luckan istället för ner cabbat lr ac... det blir liksom bara lite lättblåsigt å varmt som fan när man står stilla å värmen försvinner aldrig... har du åkt cab så vet du vad jag menar

Foppa
2004-08-02, 07:09
Jo jag vet precis vad du menar, men som det ser ut är det enda alternativet om man inte inhandlar CAB:en.

// Foppa