handdator

Visa fullständig version : EDIT: Kelleners...eller ESS...eller ?



Hobbe
2004-07-13, 17:20
Vi hade ett längre samtal om Z4:n :wink:
När jag ändå hade honom i luren så passade jag på att berätta om nöjda svenska MINI-ägare. Skickar därför vidare ett tack och hälsning från Herr Kelleners.

"Herr Kelleners" var tydligen det kompletta namnet enligt sekreteraren . Tyskarna är noga med sina tituleringar :mrgreen:

Johan W
2004-07-13, 20:40
Var det Ralf du prata med? :)
Fick du reda på nått matnyttigt då? :D

Hobbe
2004-07-13, 21:06
Var det Ralf du prata med? :)
Fick du reda på nått matnyttigt då? :D

"Herr" var hans förnamn :mrgreen:
Det kanske var Ralf ?
Jodå.
Ett litet paket med Eisenmann 2x76 mm ljuddämpare, CAI, dubbla Schrick kamaxlar, och ECU mappning med höjning av varvstoppet.
Kapar ca 0,3-0,5 s vad det gäller 0-100 km/h, lär kapa mer på 1/4 Mile-tiden, och ger ca 25 hk extra.
Dessutom ok att sänka Z4:n en snäpp till med kortare fjädrar utan att riskera att försämra M-sportchassit.

Ett bra alternativ till ett dyrbart kompressorkit. Herr Kelleners kunde inte förstå varför ett TuV-godkänt kompressorkit inte kan skruvas på i Sverige legalt. Vi diskuterade olika lösningar på det problemet.

MNS
2004-07-13, 22:27
Hobbe man kan ju ha sämre planer :lol:

Johan W
2004-07-13, 22:29
Såg en bekant Works idag när jag kollade läget hos BMW Solna, var det där du bytte in den eller har den bytt ort? :)

Hobbe
2004-07-13, 22:40
Hobbe man kan ju ha sämre planer :lol:

Tackar ! :wink:
Jag tror jag måste överge kompressoralternativet. Att skruva på och skruva av kompressor+intercooler vid besiktning, ev. service hos "unfriendly" återförsäljare, samt när bilen så småningom ska säljas (om det nu inte är en "sportig" köpare) låter mer besvärligt och dyrbart i längden.
Nej, att bara sätta kompressorn ur funktion räcker inte vid besiktning. Allt måste plockas bort. Visst kan man ha tur vid en besiktning, men ...
Jag får nöja mig med klassen "bakhjulsdrivet utan överladdning" :lol:
Kelleners-alternativet är ju lite mer "stealth" :twisted: , och så blir det lite pengar över som kan läggas i spargrisen tills Z4M kommer 8)

Det får bli ett nytt samtal med Herr Kelleners :wink:

Hobbe
2004-07-13, 22:43
Såg en bekant Works idag när jag kollade läget hos BMW Solna, var det där du bytte in den eller har den bytt ort? :)

"Worksen" står nu lagligt hos BMW i Solna :cry:

MNS
2004-07-14, 20:20
Hobbe om instalationen blir bra, alltså att den ser orinal ut så har du inga somhelst problem med besiktningen eftersom don inte ser att det är gjort något, remen kan va smart å ta bort men jag vet många som har kört rakigenom utan am med ess kompressor.

Jag personligen skulle nog ha byggt vidare på en sugmotor

Hobbe
2004-07-14, 21:27
Hobbe om instalationen blir bra, alltså att den ser orinal ut så har du inga somhelst problem med besiktningen eftersom don inte ser att det är gjort något, remen kan va smart å ta bort men jag vet många som har kört rakigenom utan am med ess kompressor.

Jag personligen skulle nog ha byggt vidare på en sugmotor

Hmmm, det är svårt att bestämma sig :oops:
Jag får se vad ESS och Kelleners kommer med för svar på mina sista frågor.
Det skulle i och för sig vara kul att rubba Ingessons världsordning en smula :twisted:

ingesson
2004-07-15, 09:52
Hobbe: på gott och ont är jag väldigt envis så du får nog ta i från tårna om du ska lyckas rubba min världsordning (och hur du än försöker så kommer du max ner till knäna så länge du har kvar Z4:an ;)).

/m.

Hobbe
2004-07-16, 14:56
Fick mina priser från Kelleners:

Bilstein PSS9: €1750 inkl. VAT

Schrick kamaxlar, Eisenmann 2X76mm ljuddämpare, ECU remap.
Ca 25 hk extra: € 2500 inkl. VAT

Stålomspunna bromslangar (fram och bak): €275 inkl. VAT

Strutbar: €280 inkl. VAT

Sänkningssats (ca 20mm): €250 inkl. VAT

Det bllr ändå en slant över jämfört med kompressor+intercooler från ESS :roll:


Let´s rock 'n roll !! :twisted:

Johan W
2004-07-18, 16:52
Bra priser på PSS9, du var väl det monterat för det priset också antar jag?
Hmm helt ok priser på allt, tror inte du blir missnöjd med dom, pratat med en hel del BMW-ägare som varit nere med M5:or och annat och dom hade bara gott och säga :)

När bokas det tid? :)

Hobbe
2004-07-18, 20:11
Priserna är exklusive montering.
Uppsala kommer att montera allt runt 16 augusti om pengar och prylar kommer i tid.
ECU:n skickas till Kelleners. Fri lånebil under tiden.
På det viset slipper jag också att köra med spik i däcket till Tyskland, och leta efter sovplats i 200+ km/h :wink::twisted:

Hobbe
2004-07-19, 00:24
Nu precis fick jag svar från ESS angående prestanda på deras egen Z4 som har används som testbil:

0-100 km/h: 4,7 s.
0-402 m: 12,8 s.
355 hk/425 Nm

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Vem kan säga nej tack till sådana siffror ?
Det verkar som om jag måste senarelägga Kelleners-planen... :oops:

Beslutsångest å det grövsta. Jag tar gärna synpunkter från panelen.

MNS
2004-07-20, 00:46
Det finns en nackdel med ess och det är att det tillkommer ju i alla fall en massa kostnader som tex system mm och sen så faller väll pss9 och en massa bort.
Jag hadde kört Kelleners, pss9 och ESS steg 1

Hobbe
2004-07-21, 00:42
MNS,

Jag kommer att köra Kellners-stuket som steg1 för jag vill också köra på bana :wink: :lol: , och ESS får omöjligt bli ett steg2 lite senare (2005 ?).
Det var bara ett ESS-prestandan var så grym att jag tappade mitt eget resonemang... :oops: