handdator

Visa fullständig version : Ny medlem och eventuellt MCS-köp



CooperStefan
2004-06-30, 15:19
Hej,

Har surfat den här sidan ett tag nu utan att regga mig men nu var det dags tyckte jag!

Har en längre tid varit grymt sugen på en MCS och har letat här efter info, främst om generella fel och vilken utrustning man bör välja vid ett köp. Kör en BMW 320i idag men skulle vilja ha något mer sportigt och underhållande.

Det jag kommit fram till är att Minin verkar vara ganska förskonad från generella fel (?) och att man bör välja bägge paketen vid ett köp. Hade tänkt att speca "min" MCS så här: (Kom gärna med synpunkter!)

* Curry-pkt
* Chili-pkt
* Metallic
* Siktpaket (vill ha regnsensor)
* Lasthållare med monteringsats (läst att det är dyrt att fixa i efterhand)
* Cockpit chrono Package (verkar bra med oljetemp- och batterimätare)

Nu blev det ett långt första inlägg. Kom som sagt gärna med synpunkter, tips och ideer!

/Stefan

BADaniel
2004-06-30, 17:07
Välkommen hit Stefen.

Låter som en vetig spec men du glömde alla Works grejer man kan beställa till...
Och from 05 kommer det ännu mer roliga extra saker om man vill åka fort, diffbroms tex :D

Hur lång leveranstid är det nu?

Mdnrun
2004-06-30, 21:28
Välkommen Stefan!
Du gör ett bra val,jag köpte min MCS för 3 månader sen,den kom för drygt 3 veckor sen och jag är mycket mer nöjd än vad jag hade väntat mig,kan säga så här,har redan kört nästan 500 mil och känner mig säker i bilen nu!
Bilen knäcker många bilar mannen,jag gillar att trampa på gasen som sagt och är väldigt nöjd med bilen,väghållning,acceleration......komfort...allt va du vill får du av en MCS, sen om det blir 2 packet eller 3 eller ingen, det är upp till dig....
Välkommen

CooperStefan
2004-07-01, 07:56
Hej igen,

05-produktionen börjar i september och jag verkar kunna få bilen i oktober om jag bestämmer mig hyfsat snart.

Det jag är mest orolig för är att jag ska tycka att komforten är för dålig, framförallt ljudnivå. Vad är era erfarenheter? Jag ska använda bilen till och från jobbet, ca 7 mil om dagen. Det är ju svårt att avgöra komforten under en kort provkörning och jag har inte hittat någon handlare som är beredd att låna ut en bil under en lite längre tid.

Självklart vore det kul med lite Works-prylar men jag börjar nog med en standard så får vi se sen. Det finns ju alltid Kelleners också! :)

Vad har ni för färger på era MCS? Jag har hela tiden varit inne på DS/W men på sistone har fundera allt mer på Black/Black...

/Stefan

monks
2004-07-01, 08:34
Hej igen,
05-produktionen börjar i september och jag verkar kunna få bilen i oktober om jag bestämmer mig hyfsat snart.

Det var snabbt, jag fick vänta nästan 11 veckor på min MCS.



Det jag är mest orolig för är att jag ska tycka att komforten är för dålig, framförallt ljudnivå. Vad är era erfarenheter? Jag ska använda bilen till och från jobbet, ca 7 mil om dagen. Det är ju svårt att avgöra komforten under en kort provkörning och jag har inte hittat någon handlare som är beredd att låna ut en bil under en lite längre tid.

Räkna med att den inte är lika tyst om en stor BMW tex. Sen handlar det lite om vilka däck du har på. Jag tyckte inte att den lät så mycket. Körde fram och tillbaka till Lund (ca 15 mil) utan att ens tänka på ljudnivån.
Tycker det är dåligt av handlarna som inte kan låna ut en bil över en helg. Det är ju ingen billig bil direkt så en ordentlig provtur innan borde de kunna bjuda på. Mitt tips är att leta upp andra handlare, tänk på att du ska ha med dem att göra EFTER köpet också. Det kan kanske vara värt att köra en 5-10 mil.




Självklart vore det kul med lite Works-prylar men jag börjar nog med en standard så får vi se sen. Det finns ju alltid Kelleners också! :)

Vad har ni för färger på era MCS? Jag har hela tiden varit inne på DS/W men på sistone har fundera allt mer på Black/Black...

/Stefan
DS är så vanligt tycker jag. Satsa på CR/W eller B/B :wink:

CooperStefan
2004-07-01, 08:59
Monks,

Jag har inte diskuterat leveanstiden så ingående än, bara i förbifarten men det var iaf vad säljaren sa.

Har främst pratat med Solna om en längre provkörning och trots att jag genom företaget där jag jobbar har en bra relation med dem vill MINI-säljaren där inte låna ut en bil över en helg. Dåligt tycker jag.

Tyvärr så är ju DS/W vanlig men ack så snygg! :) Varit sugen på kombinationen från första gången jag såg den men B/B är ju som sagt inte helt fel heller. Speciellt inte med kryssekerfälgarna!

Får man fråga vad ni fick för rabatter på era bilar?

sommarvila
2004-07-01, 13:01
CooperStefan: Jag kör min bil 6 mil om dagen när jag pendlar till jobbet över midsommar körde jag "coast-to-coast" Göteborg - Västervik 40 mil i ett svep utan att ha några problem när det gäller ljudnivå (dessutom skönt med farthållare!). Ljudnivå var en oro även för mig när jag gick från BMW till MINI men hittils har jag inte tyckt att det var störande. Har kört 800 mil med bilen ungefär.

Det negativa hittils:

Mycket dåliga vindrutetorkare, har redan fått byta ett par hoppas dessa är bättre.
Detaljkvalitén lite plastigare än i BMW, dock gillar jag den överlag. Jag har haft lite småprolem med knarr knurr växelspaken samt bagageluckan men dessa har försvunnit av sig självt.
Framrutan är av USEL kvalité. Räkna med att byta en gång om året - minst.

I övrigt är jag kanonnöjd och inga problem över huvudtaget, komforten är över förväntan liksaså nämnda ljudnivå. Folk är mycket positiva i trafiken, likaså folk vid mackar, parkeringsplatser osv.

Finns ingen roligare, bättre och bil med bättre andrahandsvärde i denna bilklass.

ingesson
2004-07-01, 13:19
Mitt tips är först och främst att vända sig till en annan handlare än Solna. Framförallt när det gäller service. Jag köpte min bil i Solna (var då nöjd med hjälpen jag fick av Jenny), har haft kontakt med de angående förändringar och uppgraderingar av bilen, gjorde en garantilagning där och nu senast den första servicen. Allt annat än själva försäljningen har varit en ren katastrof vad gäller kundservice. Nu har de fått tillräckligt många chanser och jag kommer inte vända mig till de igen.

Vad gäller färgval så har jag en DS/W och tyckte också att den var jävligt snygg från början. Nu har jag dock tröttnat hårt, främst beroende på att den är så vanlig. Har börjat fundera på en -05:a med lite nytt gos i och i så fall kommer det tveklöst bli en B/B. Jobbig färg att hålla efter men klart snyggast just nu i mitt tycke. Sen är kvalitén på vitlackningen av taket under all kritik enligt min mening. Extremt tunt färglager som mycket enkelt får stora stenskott (jag har fler stenskott som syns på taket än i fram :shock:) dessutom verkar det inte finnas någon klarlackbeläggning (jag kan ha fel angående detta) då så kallade syraregnfläckar uppkommer mycket lätt och är mycket svåra att få bort.

Jag delar sommarvilas åsikter att torkarna och rutan är i princip värdelösa samt att inredningen känns lite plastig. Plastigheten vande jag mig vid väldigt snabbt dock och det är inget jag varken tänker eller stör mig på längre.

Jag hade en hel del småstrul med lite olika saker i början men nu verkar bilen ha ”stabiliserat” sig och fungerar mycket bra.

En annan sak jag störde mig på var att jag tyckte att den drog alldeles för mycket soppa, detta har dock också fixat till sig. Konstigt nog droppade förbrukningen efter cirka 1500 mil.

Vad gäller ljudnivån tycker jag att den kunde vara något lägre men är egentligen inte störande. Eller rättade sagt tycker jag att vägbruset kunde vara lägre däremot fick kompressor- och avgasljudet gärna vara högre :). Jag får dock skylla mig själv att jag inte bytt däck samt uppgraderat remskiva och avgassystemet.

/m.

CooperStefan
2004-07-01, 15:22
Vad kul med alla svar! Man känner sig verkligen välkommen.

Låter ju som det inte finns några allvarliga standardfel (förutom vindrutan), mest lite knarr från inredningen. Det är jag redan van vid från min BMW så det är ingen fara! :(

Det är också skönt att läsa att komforten verkar vara bättre än förväntat. Får kanske passera Solna ikväll och ta en provtur till, de har väl öppet till 8?? :D

När det gäller färgvalet så låter det ju inte speciellt bra med det vita taket, kanske bättre att välja B/B så man får metalliclack även på taket. Att det är svårt att hålla efter får man ta. Den är ju inte så stor menar jag...

Johan99
2004-07-01, 19:16
Black är inte metallic ens på taket :wink:

Mdnrun
2004-07-01, 23:32
Jag har haf tmin MCS i bara 3 veckor men har kört en hel del!
Angående ljudnivå,körde upp till mora över midsommarhelgen och gasade på lite grann,störde mig inget,jag tycker att det är rätt så tyst i bilen, lite ljud från kompressorn hör man väl när man gasar men det ljudet gillar jag,komforten är tillräcklig om bara 2 personer färdas i bilen,gott med plats anser jag!
Angående soppan undrar jag också om den inte drar lite för mycket 1 liter / 1,1 liter men kasnke blir stabil sen, spelar inte mycket roll.
Framrutan har jag ännu inte upplevt ngt tråkigt
Min är svart och lite pretensiös men,tvätta den kan man väl göra så den glänser!
Inredningen är fin och plast får man se i dem flesta bilar nuförtiden!
Du får väl provköra den ett par gånger till innan du bestämmer dig Stefan, jag provkörde den minst 5 ggr innan jag bestämmde mig,köpte min i Vällingby och fick 25.000 rabatt typ, den gick på 240.000 och för att det tog ungefär 2 månader fick jag bilen för 215.000 sjyyst Micke hette han i Vällingby,kanske du borde gå prata med han med, jag gillar han, mycket snäll och trevlig!

CooperStefan
2004-07-02, 08:19
Johan99,

Jag trodde att man kunde välja på vit, svart och bilens färg som takfärg. Väljer man svart metallic på bilen och bilens färg som takfärg så borde ju taket målas i svart metallic tycker man. Har jag missförstått någonting?

Mdnrun,

Det låter som att det kan vara värt att prata med Micke på Borgs Bil, du fick ju runt 10% rabatt. Låter bra med komforten!

Det verkar som att däcken som sitter som orginal, alltså run-flat-däcken, inte är de bästa komfortmässigt, går det att välja vanliga däck vid leverans?

/Stefan

sommarvila
2004-07-02, 08:44
Johan99,


Det verkar som att däcken som sitter som orginal, alltså run-flat-däcken, inte är de bästa komfortmässigt, går det att välja vanliga däck vid leverans?

/Stefan

Det går inte välja vanliga däck vid leverans och BMW rekommenderar inte heller att man byter till vanliga däck när det är dags att byta däck. Tyvärr.

Johan99
2004-07-02, 09:10
Stefan: Black är inte metallic lack. Då heter den Cosmosblack har jag för mig. Och den har iaf innan bara funnits till Coppern och inte till Cooper S:en.

Själv tycker jag det är snyggast med samma färg på tak och bil. Min Cooper va CB/CB och min S va DS/DS. Hade jag beställt en ny idag vettefan om jag inte hade tagit BRG/BRG, crom speglar och det beiga skinnet 8)

CooperStefan
2004-07-02, 09:28
Johan99,

Aha, jag har utgått ifrån att färgen på de svarta MCS jag har sett har varit metallic. Det finns alltså ingen svart metallic till MCS..?

Nu framstår ju DS som ett hett alternativ igen, jag vill ju ha en metallicfärg. Någon som vet om det kommer några nya färger i samband med faceliften? Gärna en länk... :)

monks
2004-07-02, 10:24
Någon som vet om det kommer några nya färger i samband med faceliften? Gärna en länk... :)

Det ska finnas på MINI2.com. leta lite i deras nyhetsarkiv för där finns det garanterat.

monks
2004-07-02, 10:33
Hittade några iaf.

Kamelont färger. Bilen kommer i svart och sen lackar handlaren om bilen.
http://www.mini2.com/news/news243.html

Astro Black
http://www.mini2.com/news/news242.html

Black-Eye Purple (Purple Haze)
http://www.mini2.com/news/news241.html

Mdnrun
2004-07-02, 10:42
Grabbar jag kan inte mycket om färg på bilar men min är svart (hela bilen) och den glänser fin,jag valde svart för att det inte fanns många svarta MCS!
Prata med samtliga återförsäljare STEFAN,jag gillade inte tjejen i Solna,fick ingen bra kontakt från början,sen kan du tjata på Räntan, jag fin 3,95 % trots att erbjudandet inte gällde längre, så det är bara att förhandla med dem, det är dina pengar i slutändan :)

CooperStefan
2004-07-02, 10:48
Monks,

Tack för länkarna! Astro Black kanske kan vara något.

Mdnrun,

Du verkar ha fått en riktigt bra deal på din. Du råkar inte ha en mailadress/telefonnummer till din säljare. PM:a om du vill.

Håkan
2004-07-02, 20:42
välkommen stefan.

bra val,multifunkionsratt fattas skönt med farthållare i bland & reglerar stereon från ratten. många har taklucka. min e IB/B.

fick 100 kr rabbat trots ett års väntan slutade på 247 t + works i efter hand mm. :(

EB/? eller BRG/? skulle va roligt att se mera av, lycka till :P

CooperStefan
2004-07-05, 10:53
Håkan,

Tack för tipset. Kom på att man måste beställa multiratten separat i helgen när jag lusläste prislistan! :)