handdator

Visa fullständig version : Köpråd Cooper



dieselj
2013-06-28, 19:38
Hej alla miniproffs där ute. Jag är på jakt efter en Mini Cooper jag också då det verkar vara den finaste lilla bil man kan ha. Nu ska jag sluta sukta och slå till tänkte jag.

Jag behöver en billig bil vad gäller drift och tänkte faktiskt köra på en 1.6. Budgeten är för tillfället runt 60-70k och jag har hittat 3st som jag tror är intressanta. Alla annonser jag mailar på är osålda oavsett hur länge de har legat, så det verkar lite svårsålt idag. I vilket fall som helst. Här är de jag har hittat hittils:

MINI Cooper 1.6 -05 ca. 9500 mil. (Märke i lacken efter motkörning på ena sidan enligt säljare)
http://www.blocket.se/ostergotland/MINI_Cooper_1_6_47585276.htm?ca=17&w=3


MINI Cooper 1.6 Automat med panoramatak -06 . 12964 mil. Trasig navdisplay / Går ej att justera ryggstödet. Såg att en Display kostar 300-400 dollar på ebay och den såg inte ut att vara så svår att byta.
http://www.blocket.se/uppsala/MINI_Cooper_1_6_Automat_med_panoramatak_47103903.h tm?ca=17&w=3

Mini Cooper 1.6 -04 4000 mil. Bra skick.
http://www.blocket.se/blekinge/Mini_Cooper_116hk_4000mil_47575313.htm?ca=17&w=3&last=1

Sådär. Där är mina prospekt för tillfället. Hur viktigt är årsmodellen kontra miltal. Ska jag köpa en 04 på 4000mil eller en 06 på 13000 mil? Vad säger ni som har lite erfarenheter?

Vad tycker ni även att jag ska kika efter när jag själv åker och tittar? Jag har sett flera poster liknande denna, men jag vill ha lite feedback på just mina objekt så det är tacksamt om ni är hjälpsamma och så! :D

Annars kanske någon annan har något till salu som kan passa mig? Sjukt tacksam för all hjälp, feedback etc eftersom jag blir smått galen och är dum och tror att alla som vill sälja bil vill lura mig och att jag kommer få skit och att bilen kommer att skära ihop direkt!!

Luc!fear
2013-06-28, 19:51
Satsa på en S direkt.
Tror att 7-8st av 10 väljer att byte till en S inom något år.
Sen beror det på hur man skall använda den, dagligen, par gånger i veckan, sommarbil o.s.v. det avgör också ens val.
Vad har man för bil innan & skall man behålla den så MINIn blir en andrabil?
Bensin eller en Diesel, den lilla dieslen är jättesnål men tråkig.
Många upplever den vanliga bensinaren som du tittat på som en rolig bil men skulle vlija ha lite mer motorkraft.
Vidare så brukar S modellerna vara bättre utrustade, ja och dyrare förståss...
Så visst krävs eftertanke.
Rekomenderar att du testar några stycken olika innan du bestämmer dig för vad det är du söker
Lycka till & välkommen hit.

dieselj
2013-06-28, 19:57
Tack så mycket! :D Jag tror inte det blir en S för mig. Förstår vad som är roligt med den och kommer precis innan från en Saab 9-5 Aero så lite tryck har det funnits. En S skulle säkert vara roligt, men det blir genast en större kostnad. Både i inköp och drift, och nu har jag kollat Dieselbilar som drar 0.35-0.40, men sträcker mig till en bensin-mini. För övrigt kör jag mest firmabilen som är en dieselskåpbil och inte så het så en bensinare funkar nog bra. Fast å andra sidan. hittar någon en fin 05 Cooper S som har gått 5-6k mil för 50-60k så ska jag absolut kolla närmare på det! ;)

Nej, men jag tror att en 'vanlig' 1.6 kommer funka bra som det känns nu då kostnaden är det relevanta. Jag måste hålla driftskostnaden nere. Jag kör 4 mil per dag, med vissa resor till närliggande stad för att hämta mina barn. Jag har dem vissa helger och då blir det en resa på 15 mil tur och retur. Så jag tänkte mig en mysig bil som ändå går ganska snålt.

Det jag prioriterar är en bil i fint skick. Sprickor här och där och där alla plastdetaljer utanpå bilen har blivit sådär läskigt solblekta, repiga och äckliga är något som får mig att rysa. Förstår att det handlar om en äldre bil, men vissa tar ju hand om sina saker, och likväl jag.