handdator

Visa fullständig version : Cooper S svårssåld?



Ducatista
2012-04-11, 18:03
Hej!

Tänkte bara kolla om det är någon som lyckas sälja sina MCSer? Har en 08 till salu som är i mycket fint skick har lagt mig strax under den billigaste 08an på blocket och hoppas på en snabb affär.... Nu har den bara legat ute några dagar men jag har inte fått så mycket som det obligatoriska smset från England om att "Jag såg din bil på blocket....etc".

Kollar på övriga i samma ålder/skick på blocket....ingen har rört sig på flera veckor.....eller månader....
Verkar vara en helt ISKALL bil att sälja i nuläget....

Dom säger ju att Mini har bra andrahandsvärde...mm....kanske....det förutsätter ju förstås att någon vill köpa....

Eller?

Hagatorpet
2012-04-11, 19:29
Hej Janne
Är du inte nöjd med färgen:?
Jag upplever det nog som att Mini har ett bra andrahandsvärde
kanske är lite tidigt på året för Mini, som jag (även om jag kör hela året) tycker är lite mer en sommarbil
Lycka till med försäljningen

MrCooper
2012-04-11, 19:53
Jag undrar om det inte bara är så att bilmarknaden rent allmänt går lite trögt just nu?

sternvike
2012-04-11, 23:25
Min 05a va extremt svårsåld, fick gå ner väldigt lågt i pris för att få den såld. Detta va i februari så det var väl lite fel tid på året, jag la ut första annonsen i oktober så 4 månader tog det. Trodde det skulle gå lite enklare än så.

Nina
2012-04-12, 10:31
Är nog bara marknaden som är lite avslagen, jag tror folk håller i sina slantar lite hårdare just nu.

Johan W
2012-04-12, 20:46
Tog ett halvår att bli av med min JCW Clubman, och då för ett pris som en motsvarande S skulle kostat typ

Ducatista
2012-04-12, 21:15
Ja visst kan väl bilmarknaden vara si o så men känslan att den kan vara rätt svårsåld bekräftas ju av ovanstående. Clubman tror jag är svårare ändå, har en kompis i bilhandeln som vittnar om det.
Man undrar ju lite stillsamt hur rycktet om det goda andrahandsvärdet uppstår....svårsåld och bra pris går ju sällan hand i hand...

Well well.....vi får se!

Ducatista
2012-04-12, 21:17
Och....Nej jag är nöjd med färgen på bilen :)

Luc!fear
2012-04-13, 07:52
Jag verkar inte bli av med min trots att jag gått ner väldigt i pris (tycker jag), blir att lämna det till bilhallen i inbyte nästa vecka = dålig affär... :-(

Hagatorpet
2012-04-13, 08:14
Det är ju alltid så att bilhandlarna måste ha lite marginaler för att kunna göra affär
därför blir ju priset från dom vid ett byte lite dåligt kan man tycka
men det borde ju inte vara något problem att sälja den privat för samma pris eller + några tusenlappar
man får ju också beräkna in vad man ger för den nya bilen
brukar kunna vara 10-20 tusen billigare vid köp utan byte

Nina
2012-04-13, 09:25
Kan också vara så att folk tänker sig MINIn vara en sommarkärra, leksak, för liten och därmed mindre lämpad som familjebil etc. Jag kör ju inte med min vintertid och det är marigt att packa in familjen i bilen (2 vuxna, 1 tonåring och 3 hundar samt 1 fågel i bur plus packning). Kan också vara så att MINI inte är på modet längre.

Flameboy
2012-04-13, 11:42
]
Kan också vara så att folk tänker sig MINIn vara en sommarkärra, leksak, för liten och därmed mindre lämpad som familjebil etc. Jag kör ju inte med min vintertid och det är marigt att packa in familjen i bilen (2 vuxna, 1 tonåring och 3 hundar samt 1 fågel i bur plus packning). Kan också vara så att MINI inte är på modet längre.

Ja, ibland undrar man om den inte är byggd som en daycruiser... :D [ATTACH]9392[/ATTACH
(Sorry för OT)

Erik Börnstedt
2012-04-13, 12:54
Finns många parametrar dock.

Det jag mest märker är:
- Man har dubblat försäljningen på nybilar i Sverige i från 2010 till 2011.
Eftersom man gjort det, så klart att "unikheten" och den höga begpriserna som varit på MINI, inte håller lika högt.

- Tror det tar tid innan privatpersoner och handlare inser 110% att priserna inte är lika höga som förut, p.g.a antalet bilar bara växer hela tiden.

Man har även sänkt t.e.x Cooper S grundpriset, paketet Chili kostar 9900:- och det gör även Wired.
Därav att en helt ny 2012 inte behöver bli så jätte mycket dyrare än en som är något beg, om vi snackar ren månadskostnad nu.

MVH Erik

Hagatorpet
2012-04-13, 13:23
om vi snackar ren månadskostnad nu.
MVH Erik
Månadskostnad? Bil köper man väl kontant? :)

ipp
2012-04-13, 13:57
Månadskostnad? Bil köper man väl kontant? :)

Man har väl en egen kapitalkostnad även om man nu köpt bilen kontant? Som jag ser på det.. ;)

Kongo
2012-04-13, 16:40
Jag verkar inte bli av med min trots att jag gått ner väldigt i pris (tycker jag), blir att lämna det till bilhallen i inbyte nästa vecka = dålig affär... :-(

Men startar man på en drömnivå så är det kanske inte så konstigt? ;)

Hagatorpet
2012-04-13, 17:17
Man har väl en egen kapitalkostnad även om man nu köpt bilen kontant? Som jag ser på det.. ;)
Menar du dom där 1,något% som man får i ränta på insatta pengar?
3-4000:- om året på 300.000:- blir i så fall en kapitalkostnad på ca330:-

ipp
2012-04-13, 17:55
Jo det är dom jag menar, men det ska nog inte var några problem att få 3,5% på 300', alternativt kasta in dom bolånet istället om man har ett sådant. Då blir 300' nästan 900 kr / mån. Skitsamma, jag brukar räkna kapitalkostnad även om man har pengarna, de kan oftast göra någon nytta nån annanstans i min värld iaf...

Hagatorpet
2012-04-13, 18:43
Jo det är dom jag menar, men det ska nog inte var några problem att få 3,5% på 300', alternativt kasta in dom bolånet istället om man har ett sådant. Då blir 300' nästan 900 kr / mån. Skitsamma, jag brukar räkna kapitalkostnad även om man har pengarna, de kan oftast göra någon nytta nån annanstans i min värld iaf...
:D skall saningen skall fram så gör jag det med
och egentlige så skall även värdeminsknigen räkns med
men vem fan skulle köpa bil då :D

Hagatorpet
2012-04-13, 18:44
Ops missade lite
Bolån vad är det:D

Luc!fear
2012-04-13, 18:59
Men startar man på en drömnivå så är det kanske inte så konstigt? ;)
Motvallskärringen har talat...
Skämt & sidor, jag kollade noga & länge (sedan sensommaren 2011) vad man lagt ut motsvarande bilar med samma ålder/mil & utrustning/works & sen lagt mig 10 000:- under.
Viss prutmån bör man ju ha också, jag har gått ner 23 000:- & har fortfarande inga napp, tycker faktiskt det är lite konstigt...
Men det är väl som Erik Börnstedt (http://www.miniclub.se/member.php?2276-Erik-B%C3%B6rnstedt) (http://www.miniclub.se/member.php?2276-Erik-B%F6rnstedt)säger att marknaden har försämrat väsentligt sista halvåret/året.
Sen har vi ju lågkonejkturen som också bitit sig fast ett tag, folk har väl en tendens att inte byta bil p.g.a. detta också.
Ny bil att hämta slutet av nästa vecka & bilaffärer blir ju sällan vinstaffärer, men kul skall det bli & det får jag väl glädja mig åt.
Sänker priset till 130000:- så får vi väl se...

rajapruk
2012-04-13, 21:18
Jag tittar ibland på MINIsar på blocket och för mig ligger nästan alla orealistiskt högt i pris.
Det är nog dags att get real, och sluta kolla på vad andra begär. Halva nypriset efter 3 år är en bra tumregel som man kan ha som utgångspunkt, om man vill få sin bil såld.

Erik Börnstedt
2012-04-14, 09:25
Owe: Jag var lite otydlig :)

"Oftast" ligger det en finans i bakgrunden, via bilen, huset, el på annat vis.
Självklart sparar och gnetar folk ihop sina 300" också, men mer sällan.
Men det jag menar med månadskostnad är just värdetapp, ränta, ev senare service, soppa, skatt, försäkring, däck, bla bla bla :)

Köpa bil kan nästan alla göra, men äga bilen framöver är ju det som alltid kostar pengar.
Därav att många köper något ballt, men för att sedan inse "oj det var visst lite dyrt att ha igång denna bilen"
Nu pratar jag lite bilar med klös och bus, och inget annat.


/Erik

Ducatista
2012-04-15, 09:29
Jag tror Ni har fångat en hel del av sanningen ovan. Minin börjar bli vanlig o tappar sin "Café status", Mini har varit duktiga på att sänka priset på nua bilar vilket normalt sett innebär ett rejält försämrat andrahandsvärde på befintlig marknad. Och alltså stöder min egentliga tes....Mini har inte alls ett bra andrahandsvärde även om många fortsatt hävdar det!

Och jag håller absolut med om att det sätts ut fantasipriser men ligger man lägst av alla så gör man, knappast någon bra idé att ytterligare förstöra för alla som försöker hålla värdet uppe genom att dumpa priset ännu mer.

Vill någon ha en Mini så ringer man dom som är billigast och ser bäst ut....det där med att sänka priset långt under näst billigast tror jag inte ett dugg på...

Nåja, man slipper som sagt en massa dumsamtal det är ju skönt :)

MrPlow
2012-04-15, 20:37
Bilpriser.se brukar ge en bra fingervisning...

Stephand
2012-04-16, 09:58
Har märkt att Mini i S och Works utförande är lika konjunktur och årstidskänslig som som alla cabbar, båtar är.
På min bil fanns dock intresse men det var mest drömmare utan pengar, bäst var en slyngel utan pengar som försökte finansiera utan kontantinsats och CSN som inkomst:mad: och då tröttnade jag, har man inte pengarna ska man ingen bil ha.

Därför valde jag att behålla min just nu, har även en cab av annat fabrikat och har märkt att där svajar priserna kraftigt mellan årstiderna och folks lust att bränna pengar på leksaker, min är dock inte till salu!.

Mini underminerar okså begagnatmarknaden genom att göra den optiska skillnaden mellan en S och Works mindre vilket jag inte förstår varför?, känns som om dom skjuter sig i foten.

Jag tror att det bästa är att vänta lite utan att pruta med sig själv.

Sen att en del lägger sig på tok för högt i pris gör ju att dom inte blir av med bilarna, mitt pris var definitivt inte för högt så det måste vara marknaden som svalnat lite.

Som exempel på för höga priser, ligger en Clubman JCW -09 på blocket med 3200mil på mätaren utan pris i annonsen, en vän var intresserad, läs "var"!! begärt pris 265K, ägaren har bil länge.

Ducatista
2012-04-16, 16:38
Bilpriser.se brukar ge en bra fingervisning...

Japp o där ligger jag ganska exakt....

brumbrum
2012-04-16, 17:17
Jag instämmer helt i det att Mini blivit lite mera mainstream. Är just nu själv ute och letar ny Mini och upplever att utbudet inte direkt är litet.

(btw. bilpriser.se var intressant... hmm... hade inte sett den... enligt den så verkar jag ha bättre förhandlingsutrymme när jag byter upp mig än jag trodde..)

Stephand
2012-04-17, 05:52
Bilpriser är säkert bra men blir nog inte helt rättvist då det grundar sig på gjorda affärer, tror det säljs för få Mini och i synnerhet S /Works för att det ska bli riktigt, räcker med att ett fåtal affärer aviker för att priset ska ändra riktning och det är endast bilhandlare som det baseras på.

Nina
2012-04-17, 06:29
Sen verkar Bilpriser grunda sig på grundutförandet av fordonet. Att det finns extra utrustning på fordonet tas ingen hänsyn till, det står att min är utrustad med bara Chili och inget annat. Hmmm…

Nina
2012-04-17, 06:33
Kikar jag på svärmorsans MCS -05 så är den utrustad med en hel del paket: Chili, Curry, Checkmate, Parklane och saknar Peppar. Jag vet att den har Pepparpaketet. Nja, bilpriser.se verkar inte trovärdig, letar man MINI och tror den utsedda bilen har en massa paket blir man besviken när man kommer underfund med att den i verkligheten saknar en del paket.

(t o m min gamla MCS -05 är utrustad med alla möjliga paket utom Peppar, den har Chili och Peppar vet jag)

Erik Börnstedt
2012-04-17, 07:36
Sen verkar Bilpriser grunda sig på grundutförandet av fordonet. Att det finns extra utrustning på fordonet tas ingen hänsyn till, det står att min är utrustad med bara Chili och inget annat. Hmmm…

Precis som Nina säger, det utgår ifrån bil + motor + mil.
Är det femtielva-tusen lösplockade tillval, så tar den inte med allt i beräkningen, vilket iof vore jätte svårt att utvärdera på t.e.x MINI, BMW, Audi, Merca etc etc etc.

Sen skall man åtanke att bilpriser tar alla bilar som finns ute på bytbil, och försöker få till något slags "snittpris", mellan dem dyraste och billigaste.

MVH Erik

Björn P
2012-04-17, 07:49
Men startar man på en drömnivå så är det kanske inte så konstigt? ;)

:potd: (post of igår egentligen - men vaf-n)

arcamone
2012-04-17, 08:22
Men visst kan man på bilpriser.se göra en avancerad sökning, fortfarande kostnadsfritt, och lägga till paket, metallic, v-däck, ändra mil etc. De brukar hålla koll på vilka paket som ingår i respektive bilmodell. Så testa igen så kanske det stämmer bättre!

/David

Luc!fear
2012-04-17, 08:55
Men visst kan man på bilpriser.se göra en avancerad sökning, fortfarande kostnadsfritt, och lägga till paket, metallic, v-däck, ändra mil etc. De brukar hålla koll på vilka paket som ingår i respektive bilmodell. Så testa igen så kanske det stämmer bättre!

/David
På bilpriser.se får jag följade svar:
MINI Cooper S JC Works (210hk) -05
81 mån | 7500 mil | Värdeminskningsstartdatum 2005-07-06

Köppris 158100:- Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare
Privatpris 137600-148600:-Uppskattat pris vid köp hos privatperson

Visst jag gick ut med 160000:- & det är tydligen för högt men har sänkt till 130000:- & telefonen är fortfarande helt död.
Jag har då Chilli-paket, GPS, Glastaklucka, Xenonljus, Boost m.m. m.m. som Bilpriser.se INTE tar hänsyn till...

Jag tycker det är konstigt...

Vore det inte för att jag skall byta till en annan MINI & behöver kontantinsats eller inbytesbil så skulle jag behållit min Works, det ju dock en skitkul bil i bra skick.
Får hoppas på en Triss eller att V64 springer rätt i morgon... :p

MrPlow
2012-04-17, 09:12
Jag tycker det är konstigt...

Vore det inte för att jag skall byta till en annan MINI & behöver kontantinsats eller inbytesbil så skulle jag behållit min Works, det ju dock en skitkul bil i bra skick.
Får hoppas på en Triss eller att V64 springer rätt i morgon... :p

Vad erbjuder bilhandlaren i inbyte?

Kongo
2012-04-18, 00:00
På bilpriser.se får jag följade svar:
MINI Cooper S JC Works (210hk) -05
81 mån | 7500 mil | Värdeminskningsstartdatum 2005-07-06

Köppris 158100:- Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare
Privatpris 137600-148600:-Uppskattat pris vid köp hos privatperson

Visst jag gick ut med 160000:- & det är tydligen för högt men har sänkt till 130000:- & telefonen är fortfarande helt död.
Jag har då Chilli-paket, GPS, Glastaklucka, Xenonljus, Boost m.m. m.m. som Bilpriser.se INTE tar hänsyn till...

Jag tycker det är konstigt...

Uppskattat, precis vad de skriver...

dvorak
2012-04-18, 09:05
Jag håller med, en 2005:a börjar bli gammal. Dessutom finns det en ny modell efter det.

ifall jag får samma pris som Rasmus så hade jag varit nöjd. (vi får se nästa månad)

Hagatorpet
2012-04-18, 10:54
Jag håller med, en 2005:a börjar bli gammal. Dessutom finns det en ny modell efter det.

ifall jag får samma pris som Rasmus så hade jag varit nöjd. (vi får se nästa månad)
En :) Ny mini på ingående:?


Tänkte jag skulle ha en Miniträff på Hagatorpet i sommar och då krävs det ju en Mini om man skall vara med :D

dvorak
2012-04-18, 12:31
Då får jag nog köpa en gammelmini för den träffen :D