handdator

Visa fullständig version : MadeleineO: MINI Cooper S - R53



MadeleineO
2011-10-08, 21:27
Plötsligt händer det. Man kör en R53 och faller pladask. Sen köper man en. Oj vilken bil. Den är kompakt, gedigen och stenhård. MINI at it's best!

Och bilen blev genast döpt till Monsieur Sportif. (jag råkar vara lite småfrankofil och hade ett Parisbesök mitt i köpprocessen :) )

8801

I trafik första gången i Tyskland: 2006-12-29
Importerad till Sverige i oktober 2007.

Mätarställning: 5800 mil
Färg: Dark silver med svart tak & sidospeglar
Xenonljus
Dimljus
Svart helläderklädsel
Stolsvärme
Velourmattor
Elektriskt glaspanoramatak
Crome line interiör
AC
Orginal stereo
AUX-ingång
Airbag, avstängningsbar för passagerare
Multifunktionsratt


17 tums sommardäck, 16 tums vinterdäck - båda med MINI lättmetall orginalfälgar (får uppdatera lite mer kring vad det är vid senare tillfälle)

8798879988008802

MrCooper
2011-10-08, 21:30
Vi vill ha BILDER! :)

MadeleineO
2011-10-08, 21:36
Wheeey, uppskattar verkligen tillropet!!! :) Iphoto kaikade lite, men nu är det tillfixat! :)


Vi vill ha BILDER! :)

Hagatorpet
2011-10-08, 21:40
Den ser fin ut Grattis :D

Gustav2000
2011-10-08, 22:04
Vilken fin. Hur fort går den?

MadeleineO
2011-10-08, 22:09
Tack Hagatorpet och Gustav.

I ärlighetens namn vet jag inte hur fort den går. Får kolla upp det :)
Hittills vet jag bara att den axar hysteriskt bra, och det med ett stenhårt muller och det uuuuunderbara kompressorljudet! :D :D :D


Vilken fin. Hur fort går den?

dvorak
2011-10-08, 23:55
Grattis till en fin bil! Kul att du genomförde planerna

Gustav2000
2011-10-09, 00:21
Det där med kompressor är jag faktiskt lite avis på. Men det finns bara ett sätt att "kolla upp" hastigheten på och det är att riskera fängelse på de svenska motorvägarna. Jag gjorde det på de franska...

Björn P
2011-10-09, 01:14
Stort grattis kompis!

MadeleineO
2011-10-09, 07:45
Det där med kompressor är jag faktiskt lite avis på. Men det finns bara ett sätt att "kolla upp" hastigheten på och det är att riskera fängelse på de svenska motorvägarna. Jag gjorde det på de franska...Dags för en R53 Works för din del Gustav...? ;) Finns ett fantastiskt ex fö på Blocket nere i Helsingborg som dessutom är cabbat, i Sidewalkutförande och har gått 900mil typ. Runda 250 pix.
Ja, vi får se om det blir lägligt att testa maxhastigheten nån gång ^^ :)




Stort grattis kompis!

Stort tack kompis :) Visst har du sagt ett nån gång att det egentligen är en vanlig cooper, som som jag har, som är det roligaste? Var det för att vara snäll eller, hihi? :) :D




Grattis till en fin bil! Kul att du genomförde planerna

Tackar :) Det fanns liksom ingen återvändo, jag var nästan beredd att gå över lik för detta.

Fredrik
2011-10-09, 09:10
Kul. Grattis Madde 8)

Gryglas
2011-10-09, 09:27
Riktigt stort grattis till R53:an! Du kommer att vara såååå nöjd! GRATTIS!

MrPlow
2011-10-09, 09:55
Grattis! Skönt att se att någon byter till en riktig MINI!!!

Ace
2011-10-09, 10:13
Härligt! Välkommen till den riktiga sidan av MINI! :) Såg att nummerplåten fram var lite bucklig. Nya beställs på transportstyrelsen för några 100-lappar. :) Då blir du av med ful-skattemärket också.

MadeleineO
2011-10-09, 11:55
Kul. Grattis Madde 8)

Tack Fredrik :) :)


Riktigt stort grattis till R53:an! Du kommer att vara såååå nöjd! GRATTIS!

TacK!!! Jag är inte bara nöjd. Jag är förälskad!


Grattis! Skönt att se att någon byter till en riktig MINI!!!

Tack! Ja, det här är ÄR MINI!!!


Härligt! Välkommen till den riktiga sidan av MINI! :) Såg att nummerplåten fram var lite bucklig. Ny beställs på transportstyrelsen för någon 100-lapp. :)

Tack Robert :) Glad to join the club. Bra tips, det blir stiligare med nya fina plåtar!

Minid
2011-10-09, 13:28
Ja grattis!!! Gött att du får bränna lite med sommardäck! :)
Fasar att jag måste krypköra hem från mini nu när frosten redan är här ! :eek:


Grattis!

Nina
2011-10-09, 13:51
Ooooh så fiiin! =)

Luc!fear
2011-10-09, 16:29
Grattis & välkommen till "kompressorklubben"...

Karina
2011-10-09, 18:11
Grattis Madde! Några planer på å strajpa den? Kram

MrCooper
2011-10-09, 18:51
Ser fin ut, lite nostaligi. Har haft en R53 dark silver, fast med vitt tak.

MadeleineO
2011-10-09, 19:20
Ja grattis!!! Gött att du får bränna lite med sommardäck! :)
Fasar att jag måste krypköra hem från mini nu när frosten redan är här ! :eek:


Grattis!

Tackar! Ja, det är samma grej som när jag köpte min första MINI förra året, att man köper den precis inför den tristaste säsongen. Passade på att köra med lite öppen taklucka idag när det var soligt. Bäst att passa på :)



Ooooh så fiiin! =)

Eller huuur? :) Tack :)


Grattis & välkommen till "kompressorklubben"...

Thank you :) Jag är en mycket glad nybliven medlem!


Grattis Madde! Några planer på å strajpa den? Kram

Tack rara Karina :) Inga stripes i sikte. Jag gillar lite simple&clean :) Enda exteriöra uppgraderingen i sikte är att jag ska flytta över mina schackrutiga små "lock" till ventilen på däcken från Silverpilen :)


Ser fin ut, lite nostaligi. Har haft en R53 dark silver, fast med vitt tak.

Dark silver är riktigt fin. Kunde inte fått bättre :)

ipp
2011-10-11, 14:53
Detta hade jag missat! Grattis riktigt fin!

Hans-G
2011-10-11, 19:22
Jag gillar lite simple&clean :) Enda exteriöra uppgraderingen i sikte är att jag ska flytta över mina schackrutiga små "lock" till ventilen på däcken från Silverpilen :)
Schackrutiga ventilhattar är lagom "wild and crazy", tycker också jag, även om det inte sitter några såna på min mycket modest pyntade bil. :)

Ett lite sent men stort GRATTIS till nyförvärvet! Ska bli trevligt att titta närmare på den när vi ses om typ tio dar. (Det lutar ju åt söndag som läget är i pollen just nu, och det gynnar väl dig, om jag minns rätt.)

MadeleineO
2011-10-11, 21:11
Detta hade jag missat! Grattis riktigt fin!

Tack du :)




Schackrutiga ventilhattar är lagom "wild and crazy", tycker också jag, även om det inte sitter några såna på min mycket modest pyntade bil. :)

Ett lite sent men stort GRATTIS till nyförvärvet! Ska bli trevligt att titta närmare på den när vi ses om typ tio dar. (Det lutar ju åt söndag som läget är i pollen just nu, och det gynnar väl dig, om jag minns rätt.)

Tack!!! Vi är nog på samma minimalistiska nivå vad gäller pynt Hans-G :)
Söndag låter perfekt, även om det nog går att få till lördagen med! Ser fram emot det.

MadeleineO
2011-10-16, 13:06
Garagedag. Mr S får rumpan undersökt i jakten på det lite klirrande ljudet från avgasrörshållet när man kör på låga växlar långsamt. Ytterst oklar härkomst på det ljudet.

MadeleineO
2011-10-16, 13:25
Efter sju svåra års kämpande för att få av vänstra kromade höljet ger skruven äntligen med sig. Och ut far en stor oljig sten som legat mellan och låtit. Skumt hur den hamnat där från början.

Gustav2000
2011-10-19, 13:12
Får lite vibbar av pärlplockning. Du kanske kan göra ett halsband av den?

MadeleineO
2011-10-21, 10:18
Bra idé där :) Att göra smycken av oljiga avfällningar från min nya bils avgassystem, det är riktig kärlek det!


Får lite vibbar av pärlplockning. Du kanske kan göra ett halsband av den?

Fredrik
2011-10-23, 06:48
Ska bli skoj att se din nya pärla på NMCS autumn Run idag, Madde 8)

MadeleineO
2011-10-23, 19:39
Det var ju verkligen en helfin invigningsrun för pärlan! Gjorde sig mer än väl på de södertörnska småvägarna :)


Ska bli skoj att se din nya pärla på NMCS autumn Run idag, Madde 8)

MadeleineO
2011-10-26, 22:19
Att spegla sig i, nyrekondad och fin!!!

8914

Däckglansen...

8916

Fixat av Automemo i Solna som är en av våra sponsorer:

http://www.miniclub.se/showthread.php?5203-Stockholm-AUTOmemo-AB-Bilrekond

Björn P
2011-10-27, 07:53
Monsieur Sportif blev ju finfin! Fortfarande samma kanonresultat och kanondeal hos Automemo?

Dragon
2011-10-27, 09:36
Grattis till R53'an förresten om jag inte sagt det tidigare, grymt fin är han ;)

MadeleineO
2011-10-27, 10:59
Monsieur Sportif blev ju finfin! Fortfarande samma kanonresultat och kanondeal hos Automemo?

Ja, riktigt fin, de har gjort ett riktigt bra jobb och är ju väldigt trevliga med. Och yes, det går på 1750 pix fortfarande. Rekommenderas varmt!


Grattis till R53'an förresten om jag inte sagt det tidigare, grymt fin är han ;)

O, men tackar tackar :)

jronnblom
2011-10-27, 14:10
Garagedag. Mr S får rumpan undersökt i jakten på det lite klirrande ljudet från avgasrörshållet när man kör på låga växlar långsamt. Ytterst oklar härkomst på det ljudet.

http://www.miniclub.se/attachment.php?attachmentid=8837&d=1318763048

http://www.miniclub.se/attachment.php?attachmentid=8836&d=1318763024



Inga pallbockar? :o

-J

MadeleineO
2011-10-27, 14:21
Inga pallbockar? :o

-J

Jag lämnar alltid med varm hand över allt som rör min bil, som inte kan fixas med en putsduk, till min far. T ex att lyfta upp den.
Gissar att du menar att det ser ut som att han gör ett lite risky lyft...? Han behövde inte vara under den i alla fall :)

MadeleineO
2011-11-16, 10:29
Typ en vecka efter rekonden backar en hantverkarbil in i bilen och repar den. Verkligen hurra!
Omlack av motorhuv och stötdämpare. Enda fördel är att lite fula stenskott samtidigt blir fixade.
Och killarna på Autocity är ju så rara: ta med vinterdäcken så byter vi dem åt dig med. Det är service det.

Björn P
2011-11-16, 12:39
Attans sicken otur! Men du verkar ju ha både ett glatt humör och ett bra serviceställe. :)

Fredrik
2011-11-16, 13:19
Rackarns otur Madde, men det verkar ju lösa sig smidigt vilket är skönt 8)

MadeleineO
2011-11-16, 16:45
Tack för stödet här. Jo men visst. Klart jag blev sur på tjejen som backade in i mig, en kort stund. Men det är ju världsliga ting! Och det händer ju uppenbarligen saker med bilen hela tiden. Inget som sänker mitt humör mer än ytterst momentant ;) Och vad glad man blir av trevliga människor som hjälper dig lite extra utan att egentligen behöva det.

Gustav2000
2011-11-16, 18:07
Otur... Skönt att det går bra.

MadeleineO
2011-11-24, 12:07
Och nu är lill-bilen på verkstad för omlack. Sålt smöret och tappat pengarna - Mini-lös till början av nästa vecka (och jag fattar fortfarande inte hur ni som bara sommarkör era står ut i flera månader...). Åka kommunalt till jobbet :(

Sen har den småstökat lite. Ibland orkar den inte visa bensinnivån. Första gången blev jag väldigt nervös, trodde jag var slangad och försökte rulla ner till närmsta bensinpump utan att använda gaspedalen.

Och ibland kan jag inte vrida om tändningen. Verkar som nåt elburet lås går på, men jag har bara lyckats lösa det med våld. Låssprayen jag körde i hade nog föga effekt. Misstänker även att jag är lite hetsig, har bråttom och inte lyckats få i nyckeln helt hundra. Och då hamnar jag i låsläget.

Men... den ska bli jättefin lovade Autocity. Stora bucklan på huven ska bort. Vinterhjulen på. Blir ett kärt återseende.

Flameboy
2011-11-24, 13:34
Och ibland kan jag inte vrida om tändningen. Verkar som nåt elburet lås går på, men jag har bara lyckats lösa det med våld. Låssprayen jag körde i hade nog föga effekt. Misstänker även att jag är lite hetsig, har bråttom och inte lyckats få i nyckeln helt hundra. Och då hamnar jag i låsläget.

Inte för att vara dryg, men är det inte rattlåset? :-)

MadeleineO
2011-11-24, 14:24
Jo, det är det nog. MEn hur f-n får man det att släppa? Har testat att gå ut ur bilen, låsa, låsa upp, testa igen, men låset ligger kvar. Det enda som får bort det är våld med tändningsnyckeln.

Nina
2011-11-24, 14:30
Prova vrida på ratten lite, om rattlåset gått i med hjulen lite snett ställda kan det vara lite knepigt att få rattlåset att släppa. Om man alltså lägger i rattlåset på gränsen vid nästa kugge så att säga.

Flameboy
2011-11-24, 14:54
Precis. Rucka på ratten med milt våld fram och tillbaka ett par gånger och prova sen igen. Bättre än våld mot nyckeln... Tänk om den går av.

MadeleineO
2011-11-24, 15:07
Bra bra, tack för tipsen.

MadeleineO
2012-01-19, 15:50
Efter ett drygt dygns abstinens och bussåkande (usch vad trist det är, och dessutom tog jag fel buss i morse och fick byta en massa) är sportifen åter i mina händer. Lackskyddsbehandlad på supertrevliga Team Rekond på Lilla Essingen som fortsättning på omlacks/påkörningshistorien. Trevliga försäkringsbolaget LF gick med på en sån eftersom jag blev påkörd en vecka efter förra rekonden.

Tänk, varje gång jag inte fått köra bilen på +1 dygn blir jag överraskad över hur fint den låter och hur snabbt den svarar. Livet är verkligen lite roligare när man kör minin. Älskar min bil!

MrCooper
2012-01-19, 22:48
Vad fin den blev. Jag får ta mig :cool:
Nu är det bara våren som saknas, snart...

MadeleineO
2012-01-19, 22:52
Tack Noel :) Jaa, nu är det bara vår som saknas. Rädd att panoramataket växer fast annars :)


Vad fin den blev. Jag får ta mig :cool:
Nu är det bara våren som saknas, snart...