handdator

Visa fullständig version : varvtider på Svistabanan Linköping



lantz
2011-04-30, 13:20
Svista banan i linköping blir väl min hemma bana framöver och det skulle vara kul att veta om någon av er klockat er på varvet, måste ju ha något att jaga i sommar;).
Vad är en bra tid för en mini runt svista:confused:
Har koll på vad en massa andra bilar kör på men inga tider för oss som kör racerbil......
Fick klartecken i Fredags för en registreringsbesiktning men inte förrän sista Maj, skit också. Har precis lagt en beställning hos Ola för att få lite fason på bilen men inget är väl som väntans tider:mad:

powernap
2011-04-30, 18:55
ingen tar väl tider runt banan?? ;-)

lantz
2011-05-01, 09:08
självklart inte......................tänkte bara om någon hade en "känsla" för vad en ok tid kan vara:drive:

dvorak
2011-05-01, 12:14
ingen tar väl tider runt banan?? ;-)

De flesta banträffarna får man ta tider på, det är med vissa arrangörer som det inte är tillåtet.

Alltså är det fritt fram att diskutera varvtider så länge man inte diskuterar just de träffarna.

Själv accepterar jag arrangörens val med tidtagning och rättar mig därefter, men vill man bli en bättre förare så är loggning och tidtagning otroligt värdefullt. Så diskutera på säger jag.

Här är lite tips:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7948

lantz
2011-05-01, 13:50
Tack för tipset Dvorak! Visste inte att jag trampade i klaveret med min fråga om varvtider:o Tog själv min licens på Svista så jag vet att det inte är tillåtet att klocka sina tider men som sagt, man kan ju ändå ha ett "hum" om man gjort ett bra varv eller inte, eller:confused:

Hobbe
2011-05-01, 17:09
Anledningen till att tidtagning, loggning m.m. under s.k. gatbilskörning hos vissa arrangörer inte är tillåtet är för att allt då räknas som tävling enligt trafiklagstiftning och försäkringsbolag.
Under tävling har bilen normalt inget försäkringsskydd.
Även förare och tredje part har inget, eller enbart ett begränsat försäkringskydd, såvida ingen förarlicens och motortävlingsförsäkring finns.

Det en fördel att man vet vad som gäller innan man börjar montera äggklockor i bilen, och pratar om tider på banan ;)
Sedan är valet upp till var och en.

Själv har jag inte tagit tid på Sviestad, men vi kan ju alltid lägga en MINI Cup-tävling där om intresse finns :)
Banan är inte direkt dyr att hyra.

lantz
2011-05-01, 19:18
Alltid svar på tal, du var ordningsman i skolan va;)
visst vore det kul med en träff på Svista men du kan väl ge mig några år att träna först så att jag kan försvara östergötland heder med lite stolthet även efter tävlingen.

dvorak
2011-05-01, 20:58
Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på Måns föreläsning om försäkringsskydd osv osv osv. Det var inte riktigt vad tråden handlar om, men det är relaterat på de träffar som bilförsäkringen gäller på, tex BMWSC och Porsche-klubben med andra. Så det är lite offtopic här.

Allt jag säger är att det inte är några problem att diskutera varvtider och spårval sålänge du inte hänvisar till att du körde på en viss tid just den träffen. Ifall du nu loggar spårval och tider när du kör med arrangörer som tillåter det så är det helt ok. Inget fel med det, och det är ett utmärkt sätt att bli ett bättre förare genom jämförelse med andra förare.

ALla borde ha en driftbox eller något annat liknande verktyg, t.ex trackmaster eller racechrono.

Hobbe
2011-05-01, 21:43
Föreläsning?
Bäst att jag lämnar tråden... :D

lantz
2011-05-02, 12:51
fegis :cool:.............. Tror inte vi kommer längre på denna tråd i alla fall så väl mött i mantorp så kan vi fortsätta där:drive: