handdator

Visa fullständig version : Nyhet för 2011: Absorberingsmatta för gatbilar i depån



Hobbe
2011-03-17, 15:08
Efterlevandet av miljökraven tajtas till under 2011 (SBF Gemensamma Regler/Miljö).

Efter samtal med SBF gällande miljökraven som ställs på SBF och gatbilar nyligen:
En tumregeln är att minsta användande av verktyg kräver absorberingsmatta, eller liknande under gatbilen i depån.
Tumregeln gäller alltså även för hjulbyte, vilket för vissa är en populär aktivitet i depån.
En presenning kan vara ett likvärdigt subsitut till absorberingsmatta.

Om någon vill/behöver köpa en absorberingsmatta så säljer BMW Cup-representanten Harald dessa på plats för 100 Kr/meter.
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/13/1/index.php

Hobbe
2011-03-17, 19:15
Avdelningen för kreativa förslag:
Byt till finskor innan banträffen.
Dela på en presenning (nos mot nos).
En liten absorberingsfilt enbart under motorn.

Dessutom nödvändigt enbart om man behöver skruva .
Själv fokuserar jag på att köra, men skulle det behövas skruvas så säljer BMWSC absorberingsmattor på plats.

MrPlow
2011-04-08, 10:04
Och om finskorna är kvar i bastun tycker jag danskor kan duga.

dvorak
2011-04-08, 22:06
SBF behöver komma tillbaka till verkligheten...

Jag hoppas ätt detta är ett aprilskämt

Hobbe
2011-04-10, 01:32
Tvärtom.
Var tror du att kraven kommer från?
Kraven ökar varje år från kommuner, grannar, och s.k. miljövänner, vilket leder till att arrangörer och banägare måste tuffa till sina krav.
Trots detta minskar antalet dagar banägarna tillåts att hyra ut av myndigheter, kommuner, och grannar.
Motorsport älskas bevisligen inte av alla i Sverige.

Dessutom skulle jag tro att flertalet är hyfsat miljömedvetna i dag, och ser det som naturligt att undvika diverse spill och läckage om möjligt . Det ger i slutändan bara fortsatta skäl för andra att begränsa möjligheten för oss att få njuta av motorsport.
Att hjälpa till genom att lägga tex en presenning under bilen om jag planerar att skruva med bilen ser jag enbart som ett enkelt och billigt bidrag för att kunna få fortsätta att göra vad jag gillar.
Ungefär som att ge tusan att pinka i sjön där jag fiskar ;)

Regeln har funnit länge för tävlingsbilar, vilket kan anses som mer naturligt, fast otaliga exempel finns också på glasskioskbilar som sprungit läck av olika orsaker efter en dag på banan.
Var parkerar du en läckande bil? I depån på "din" plats. Ytterligare en anledning till förebyggande.

Känner du inget behov att skruva med bilen, eller om läckage inte ingår i dina planer så behövs inget läggas under bilen.
Skulle olyckan trots allt vara framme så finns absorberingsmedel och kvastar på plats i närheten.
Vad sedan arrangör och banägaren tycker om ditt läckage går att gissa sig till eftersom det säkert finns anledningar till att det finns bötesklausuler i hyreskontrakten.

När du ska börja tävla med din läckande gamla högljudda engelska sportbil så kommer du snart att upptäcka hur många saker som har förändrats sedan det glada 60/70-talet då motorsport ansågs vara något annat än i dag. Gamla goda tider :D

dvorak
2011-04-11, 11:22
Jag är ingen motståndare till förbättring med miljöarbete. Men någonstans måste man dra gränsen, detta är ett tramsigt kontraproduktivt förslag. Vad exakt är problemet med att byta hjul i depån? Vilka miljöfaror bidrar det till?

Genom att tvinga på alla som vill byta däck att köpa mattor skapas extra utsläpp i form av transporter och tillverkningskostnader. Konsumptionen av mattor kommer alltså att öka till kostnad för ett obefintligt miljöproblem. Ska man vara riktigt anal (vilket SBF brukar vara), så kan man ju hävda att transport till och från på R-däck ökar bränsleförbrukningen och är skadligt för miljön.

Därför tycker jag att detta beslut är verklighetsfrämmande.

Notera att jag är för absorberingsmattor under bilar som det arbetas på med risk för oljeläckage och andra vätskor, men för hjulbyte är rent av löjligt.

Det kanske inte är enbart SBF (men SBF verkar vara fullt av "ja-sägare") som är att skylla, detta verkar vara ett ganska svenskt fenomen överlag.

Jag tycker inte riktigt att dina politiska argument om begränsning av motorsporten är särskilt konstruktiva. Det är det jag menar med ja-sägare inom SBF, man kryper till korset för alla möjliga förslag bara för att man är rädd för att ta en debatt.

Hagatorpet
2011-04-11, 11:35
Tror tyvärr att detta är ett beslut tagit långt över våra/era huvuden
och inget att göra åt mer än att man får svälja eller avstå och betala avgifter vid ett eventuellt regel(brott)
samma problem/krav inom alla motorsporter

Hobbe
2011-04-11, 14:02
Det är väl bra Dvorak att du uppskattar en absorberingsmatta eller liknande.
Om man däremot har lite sunt förnuft och inte alltid behöver ha regler för att veta vad som är rätt eller fel så förstår man syftet och vet därför om och när absorberingsmatta eller presenning behövs.
Tyvärr har inte alla sunt förnuft utan det kommer att finnas folk som tex lägger en matta under bakhjulen bara för att sedan öppna oljetappen under motorn fram av oförklarlig anledning.
Det är för detta folk som reglerna är skrivna. För folk som inte kan agera om det inte klart står beskrivet vad som är rätt eller fel, och gärna enkelt beskrivet också.
Ska det beskrivas enkelt så bli det därför något fyrkantigt och "analt" också.
Sveriges lagbok är ett gyllene exempel på hur det kan gå.

Om du sedan vill debattera större saker i världen än en absorberingsmatta så överlämnar jag det med varm hand åt dig.
Återkom gärna till mig när ni har debatterat färdigt och fixat alla problem :D

FEED ME
2011-04-11, 16:44
Jag tolkar Hobbes senaste inlägg som att detta är en lag som är till för att brytas. På samma vis som hastighetsbegränsningar. I så fall tycker jag det är OK.

I annat fall så ger jag 100% stöd åt Dvorak i sin anal(-)ys!
Visst kan det väl vara bra med lite regler ibland. Men det får inte gå till överdrift! Vilket det ofta gör hos SBF... Sunt förnuft räcker ofta långt!

Hobbe
2011-04-11, 18:15
Ba´typ bränn grannens hus nu asså! :D
Live on the wild side. Råck on Helge.

Fredrik
2011-04-11, 19:56
Ett tips: köp en billig hallmatta på IKEA. När man är klar i depån med att byta däck, skvätta lite olja här och där och justerat alla cambervinklar tar man bara hem sin lilla matta och använder i hallen - lite oljespill och bensinångor har vi väl alla lite i blodet!

Hobbe
2011-04-11, 20:18
En IKEA-matta rockar :D
Hyllan Billy som takvinge?