handdator

Visa fullständig version : Intresseanmälan MINI Cup 2011



Hobbe
2011-02-09, 15:49
Jag (namn) vill köra MINI Cup 2011, och ska minsann visa alla andra hur man ska köra MINI:

1. Hobbe
2. KIT
3. BjörnP
4. Gustav 2K
5.
6.
7.
8.
9.
10.


...om jag (namn) inte vinner så ska jag i alla fall ha se till att ha haft kul tillsammans med alla andra MINI:sar.
:buttrock::steering:

Ansvarig TL: Krister Funder BMW Cup
MINI Cup-general och MINI Cup-reglementsgrupp: Måns Ulveståhl MINI Cup
Assisterande TL och MINI Cup-reglementsgrupp: Gunnar Frykfors MINI Cup
Assisterande TL och MINI Cup-reglementsgrupp: Jonas Samson MINI Cup

Gustav2000
2011-02-09, 16:00
Jag (namn) vill köra MINI Cup 2011, och ska minsann visa alla andra hur man ska köra MINI:

1. Hobbe
2. KIT
3. BjörnP
4. Gustav 2K
5.
6.
7.
8.
9.
10.


...om jag (namn) inte vinner så ska jag i alla fall ha se till att ha haft kul tillsammans med alla andra MINI:sar.
:buttrock::steering:

Ansvarig TL: Krister Funder BMW Cup
MINI Cup-general och MINI Cup-reglementsgrupp: Måns Ulveståhl MINI Cup
Assisterande TL och MINI Cup-reglementsgrupp: Gunnar Frykfors MINI Cup
Assisterande TL och MINI Cup-reglementsgrupp: Jonas Samson MINI Cup

Grymt! Jag ska visa er. / Gustav 2k

ola
2011-02-09, 19:16
Jag är med också , självklart! det var bland det roligaste jag gjort förra året, trots att vi inte fick köra så mycket per tillfälle (några av gångerna - andra gånger var det betydligt bättre) - men det förbättras förhoppningsvis till iår.

FEED ME
2011-02-09, 22:56
Jag vill vara med om jag får...

Björn P
2011-03-10, 07:42
Vad har vi för startuppställning inför MINI CUP 2011 egentligen? Ola och FEED ME (?) ska föras upp på listan i och med att de anmält intresse. Men vi saknar väl några namn som JohanW, ScitzO och dvorak.

Jonas Lindell, powernap och Kongo har ju sålt sina MINIs och är därför inte med. I vart fall inte 2011.

Får Karl-Ernst problem i och med sina dörrar? (Hoppas verkligen inte det då han är ett trevligt inslag på bandagarna). Kommer far och son Ekehage att gästspela något mer?

Känns som att det är lite tunnsått i år - men jag hoppas på att vi blir ett gäng ändå!

Ni som är på - skriv en rad i denna tråd!!

Johan W
2011-03-10, 08:06
Jag vet inte riktigt än, kommer nog inte satsa helhjärtat i år, hoppar eventuellt med i någon eller några deltävlingar, missar t.ex. premiären. Kommer troligvis inte köpa R-däck iår osv.

powernap
2011-03-10, 08:07
Känner på mig att några NYA tillkommer :-)

Scitz0
2011-03-10, 09:57
Jag vet inte riktigt än, kommer nog inte satsa helhjärtat i år, hoppar eventuellt med i någon eller några deltävlingar, missar t.ex. premiären. Kommer troligvis inte köpa R-däck iår osv.
Jag har exakt samma tankar som Johan, kommer nog till de flesta banträffar men har inte helt bestämt mig för om det kommer bli någon minicup i år.
Kommer bli semi r-däck eller sportdäck som toyo klassar det som. Börjar svida i plånboken med nya däck för ca 10kkr hela tiden när man har andra intressen som tar tid och pengar. MINICUP priset har ju ökat både vad gäller träffavgift och transponderhyra också vilket gjort att slutsumman förmodligen landar på omkring 1500kr/träff istället för 600 för bara gatbilskörning. Jag kan samtidigt förstå att det kostar mer iom att man "stjäler" bantid från resten.
Jag bollar som sagt fortfarande om det kommer bli någon mini cup i år, några banträffar med bmwsc blir det iaf. Gelleråsen är redan uteslutet, möjligtvis även Kinnekulle pga av avståndet. Premiärträffen på Mantorp kommer jag med största sannolikhet komma till.

Scitz0
2011-03-10, 10:03
Såg nu att Kinnekulle enbart var för gatbilskörning och falkenberg var för minicup. Har inte kört på falkenberg tidigare så hade varit kul att testa den iof.

Hobbe
2011-03-10, 12:58
Jag (namn) vill köra MINI Cup 2011, och ska minsann visa alla andra hur man ska köra MINI:

1. Hobbe
2. KIT
3. BjörnP
4. Gustav 2K
5. Rock-Ola
6.
7.
8.
9.
10.

Reserv (dvs någon enstaka):
11. Scitzo
12. JohanW

I utvisningsbåset tills justerat:
13. Hungrig (eftermarknadsturbo)
14. K-E (kolfiberdörrar splitterskydd och krockskydd?)

Pensionerade:
15. Nappen
16. JonasL

Vågar inte svara :)
17. Dvorak

Sedan kan det tilläggas att jag just nu tillsammans med SBF pillar på kommande Time Attack-reglement och ett framtida gatbilskörningsreglement.
Resultatet av detta kan givetvis påverka nuvarande MINI Cup-reglement något, speciellt med tanke på MINI:sarna i "utvisningbåset" (helkört eller inte).

Saknas det MINI:sar så trycks det in fler BMW-bilar.
Tävla kommer vi att göra oavsett.

Björn P
2011-03-10, 13:05
Snacka om att vi kan ha skjutit oss själva i foten genom att visa ut intresserade kombatanter som får köra på samma bana samma dag UTAN fartbegränsning.

Hobbe
2011-03-10, 13:12
BjörnP,

Vem är det som säger att det går?
Det har efterfrågats klara regler vad det gäller gatbilskörning och sådana är på gång.

Ska vi bara ha kul och trevligt så kan vi köra med det upplägget.
Vill vi tävla så gäller ett annat upplägg med likartade bilar under likartade former.
Dessutom är valet att anpassa en tävlingsserie efter alla, vilket blir omöjligt, eller efter flertalet, vilket är mer möjligt.

Björn P
2011-03-10, 13:23
Min inställning har alltid varit att ALLA ska med. Hästkrafter och chassievikt spelar mindre roll. Se bara på KIT som i princip lyckades ta sig upp på pallen på Gelleråsen med sin original Cooper med 120 hk (?).

Vad gäller skillnaden på 900 kr per träff är det lite väl högt tilltaget och skrämmer bevisligen eventuellt bort ett par till MINIster från att delta på samma sätt.

Det är stor skillnad på 3-4 MINIsar på startlinjen jämfört med 5-6. Vid det sistnämnda talet kan vi ha en egen klass - vid det förstnämnda inte. Personligen betalar jag inte 900 spänn extra för att köra tillsammans med BMWs i "MINI Cup". Då tappar man grejen med det hela och då räcker det med vanlig gatbilskörning för mig.

Hobbe
2011-03-10, 13:44
Angående "alla" och Hungrig och K-E:

Jo, det finns en chans att Hungrig kan vara med trots att turbon är en eftermarknadsturbo, vilket i dagsläget inte är OK enligt MINI Cup-reglementet.
Å andra sidan så visste Hungrig att detta inte var OK, men bytte likväl turbo för att han ville ha en bil som passar alla hans syften oavsett - inte MINI Cup.
Svaret ligger i framtiden och vad som kommer ut från diskussionerna som pågår.
Tycker dessutom deltagarna i MINI Cup att det ska var fritt att byta kompressor/turbo till annat än original, och att den fördel detta ger är oväsentlig, så är det bara att meddela.
Jag gör inte en tävlingsserie för mig utan för er och framtida MINI:sar.
Kom bara inte springande till mig och klaga när första MINI:n med lastbilsturbo och 350-400 hk kommer och vinner allt överlägset ;)

Vad det gäller K-E så är det lätt att åtgärda genom att K-E hänger på originaldörrarna.
Vikten är sekundär i fråga. Det är säkerheten som det faller på. Splitterskydd i förardörr av kolfiber är nödvändig för all racing oavsett MINI Cup eller STCC.
Dessutom vet jag inte om krockskyddet i kolfiberdörrarna är manipulerat/bortplockat. Det är OK att göra om något annat har ersatt detta krocksskydd, tex en helbur, men K.E har ingen helbur.

Björn P
2011-03-10, 13:50
Det var inte meningen att du skulle hamna i försvarsställning eller gå in i sak och argumentera. Jag ville bara rikta lite konstruktiv kritik till reglementsgruppen (Hobbe, powernap och KIT) innan allt är hugget i sten.

Eftersom vi nu verkar ha ödet i våra egna händer - varför inte reglera så att ALLA (så långt det är möjligt) kan få vara med?

Hobbe
2011-03-10, 14:06
BjörnP,

Jag gillar att argumentera så fortsätt du ;)
Inget är ännu hugget i sten, vilket jag hoppas har framgått ovan.

Björn P
2011-03-10, 14:21
He, he. Bring it on. :D

Bra att vi fortfarande kan påverka. Samtliga intressenter (oavsett tillfällig placering i utvisningsbåset eller ej) uppmanas att ge sig till tals i denna tråd och jag hoppas att ni i reglementsgruppen till slut kommer fram till en pragmatisk lösning på det hela. Sa jag att ALLA ska med? ;)

powernap
2011-03-10, 15:45
"Alla" får inte plats, men jag förstår hur du menar björne....

Ace
2011-03-10, 18:38
Känns som folk från Allsvenskan pratar med folk i "Korpen". En i laget vill satsa stenhårt och dom andra vill köra MINI-Cup mest för att det är en kul grej. Blir det för seriöst tappar man fort intresset. Hade en liten tanke på att köra i år men prishöjning och allt för uppstyrda regler gör att jag direkt tappat intresset.

Hobbe
2011-03-10, 19:20
Vad är det som är för uppstyrt?
Kom gärna med ett exempel.

Gällande kostnaden så är det bara att konstatera att bilkörning är dyrt.
Även om allt är till självkostnadspris, och folk som gör allt arbete för deltagarna gör det gratis.
Tyvärr. Inte mycket att göra åt även om man föredrar bilkörning framför knyppling :eek::D

Visst kör vi för att det är kul främst, men så fort det blir tävling så växer hornen, och förr eller senare börjar folk att tycka si eller så om varandras bilar.
Är alla överens om att vi hellre har kul tillsammans än att titta för noga på skillnaderna mellan bilarna så är det helt OK.
Då behöver vi inte heller vara petiga när reglementet skrivs.

EDIT:
Förutom vad det gäller säkerheten för deltagaren.
Där tullas det inte på nivån.

dvorak
2011-03-10, 22:19
Hehehe, här vart det livat.

Jag kommer att vara med på de banor jag tycker är kul att köra iår.

Jag tycker inte att kostnaden är farlig i det stora hela, men jag lägger hellre lite till för att köra openpit hos någon annan arrangör. Det är lite väl mycket väntan innan lunch på BMWSCs träffar.

Men Måns, jag hoppas att du tar detta på rätt sätt då vi har disskuterat detta tidigare: Jag tycker att du går hårt på andra deltagare när de modifierar. Lite sila mygg och svälja kameler, och jag måste erkänna att det tar bort en del av mitt sug faktiskt. Hade inte KIT beställt ny turbo i höstas också?

Hobbe
2011-03-10, 23:01
Jag försöker ta allt på rätt sätt.

Vem går jag hårt åt? Reglementet skrevs innan vi började köra 2010 nämligen.

Hungrig (eftermarknadsturbo)?
Efter diskussion här och nu så verkar flertalet inte tycka att det är en "big deal".
Om så är fallet så kan vi släppa på reglementet och tillåta detta.

K-E?
K-E gillar många även jag, men hans dörrar gillas inte efter påpekande av tävlingstekniker och TR.
MINI Cup måste också såsom tävling anpassas efter detta.
Rätt eller fel vet jag inte förrän vi vet mer om dörrarna.

Någon annan känner jag inte till.

Om KIT planerar att montera eftermarknadsturbo vet jag inte, men om vi nu tillåter Hungrig så tillåter vi även KIT.

Sedan verkar det som att det finns något slags oförståelse för att det är en tävlingsserie vi kör även om i en väldigt enkel form.
I varje tävlingsserie sätts ett ramverk för att deltagarna bilar ska vara hyfsat jämbördiga, och tävlingsregler med tillhörande tekniska regler som gäller för all tävlingsverksamhet i Sverige.
Om tävlingsregler och tekniska regler uppfattas som negativt så kan vi också plocka bort dessa, och nöja oss med att dra ut till någon konbana på något flygfält då och då bara för att ha kul, men då har vi ingen tävlingsserie.
En tävlingsserie utvecklad av oss, vilken officiellt numera är en tävlingsserie i Sverige, och visar det sig, fler vill börja köra runt om i Sverige.

Jag har inte varit med om att utveckla något för mig utan för oss.
Det är upp till er.

Hobbe
2011-03-10, 23:15
...och för att svara på ditt påstående om lång väntan.
Det är möjligt att det var så under 2010.
Inför 2011 så har i alla fall jag påverkat så att gatbilskörningen ska ske mer samlat under längre sammanhängande perioder i stället för "då och då" som det möjligen uppfattades under 2010.
Dessutom ligger MINI Cup-tävlingen precis före BMW Cup-tävlingen under 2011 för att inte ge MINI Cup-gänget onödigt med stryk från övriga gatbilsförare om att det tar onödigt mycket bantid från gatbilkörningen.
Något som MINI Cup led av under 2010 när vi låg efter BMW Cup, och emellanåt fick vänta på bärgningar och saneringar.

Så om någon har fler saker som ni anser behöver förbättra så är det bara till att säga till så ska jag se vad som går att göra.

Kom bara i håg att allt inte är en självklarhet.
Vi har bara haft turen att tillhöra rätt klubb.

EDIT: Allt skrivet utan att försöka uppfatta något på fel sätt ;)

Gustav2000
2011-03-11, 00:04
Det är bra att vi har den här diskussionen. Jag struntar i om någon har 300hk i sin Mini när vi tävlar. Jag tycker det skulle vara en utmaning ändå. Sålänge vi kan sitta och ha roligt vid fikat efteråt ser jag inga problem med det. Blir det ett problem så löser vi det då. Jag tycker att detta ska vara en tävling för Mini clubb swe nedlemar med Mini. Jag förstår att regler hör till bilsport så ser det ju ut. Men vi är glada amatörer. Men vist, när slutar en Mini att vara en Mini?

Björn P
2011-03-11, 07:48
Bra där! Jag tolkar det som att vi inom MINI Cup är överens om följande:

- turbomodifiering eller kompressormodifiering kommer att vara ok så länge som det är en turbomotor respektive kompressormotor från början (och att det är samma motorblock som original).

- den grundläggande säkerheten måste vara uppfylld för de bilar som ställer sig på startlinjen.

Björn P
2011-03-11, 08:00
Vad gäller kostnadsaspekten: Om någon tvekar på grund av ökad startavgift - skit i MINI Cup men var med på gatbilskörningen!

Gatbilskörningen har tidigare kostat 600 kr och kostar nu 700 kr. Den kostnadsökningen borde inte avskräcka någon. Tänk så många däcksparkar, gliringar och dåliga skämt som ingår i de pengarna!

ALLA ska med! ;)

KIT
2011-03-11, 08:16
Vad gäller kostnadsaspekten: Om någon tvekar på grund av ökad startavgift - skit i MINI Cup men var med på gatbilskörningen!

Gatbilskörningen har tidigare kostat 600 kr och kostar nu 700 kr. Den kostnadsökningen borde inte avskräcka någon. Tänk så många däcksparkar, gliringar och dåliga skämt som ingår i de pengarna!

ALLA ska med! ;)

Såsse

MINI cup kostar ingenting i jämförelse med andra klasser. Fixa sponsorer får man göra om man tycker det är dyrt

dvorak
2011-03-11, 08:40
- turbomodifiering eller kompressormodifiering kommer att vara ok så länge som det är en turbomotor respektive kompressormotor från början (och att det är samma motorblock som original).

Måns:
Här börjar det likna något! En sådan inskrivning i reglementet tar bort mina och Måns meningsskiljaktigheter!

Det var egentligen detta jag ville komma till, jag är lite för trött i huvudet för att komma på det själv bara :D
Och det är det jag tycker jag menar med reglementet, du har tolkat det (i mitt huvud :)) som att det är ok att byta halva motorn sålänge grejerna kommer ifrån Mini Motorsport ;)

Ifall det blir ett stort problem så tycker jag att vi kan göra ett enkelt handikappsystem som i Roadsport.

Och kanon att det blir ändringar gällande arrangemanget. Det är inte kritiskt för mig att det varit som det varit med planeringen. Men det finns många lukrativa träffar under året, och då kan det få en att välja något annat.

Jag förstår även att det är mycket som skall in i schemat med BMW Cup och allt (och vad hade BMWSC varit utan den roliga cupen??), så jag har en hel det överseende med schemat. Men det är kul att ni tittar på det

Hobbe
2011-03-11, 09:40
- turbomodifiering eller kompressormodifiering kommer att vara ok så länge som det är en turbomotor respektive kompressormotor från början (och att det är samma motorblock som original).

- den grundläggande säkerheten måste vara uppfylld för de bilar som ställer sig på startlinjen.

Vi verkar överens alla som har kommenterat så det kan vi köra på.

Hobbe
2011-03-11, 09:47
Och det är det jag tycker jag menar med reglementet, du har tolkat det (i mitt huvud :)) som att det är ok att byta halva motorn sålänge grejerna kommer ifrån Mini Motorsport ;)


Då har du tolkat det fel.
Begränsningen har varit motortyp/motorvolym och original turbo/kompressor - allt annat är fritt.
Inköpsställe oväsentligt.
...fast det kan ju tyckas rimligt att ge vår samarbetspartner Britalian Racing en möjlighet :)

Nu ändrar vi till motortyp/motorvolym och fri kompressor/turbo om överladdad original.
Inköpsställe fortfarande oväsentligt.
...fast det kan ju tyckas rimligt att ge vår samarbetspartner Britalian Racing en möjlighet :)

Så teoretiskt kan jag byta ut kompressorn mot turbo och få ut ca 300 hk.
Eller det kanske inte var vad BjörnP menade? :D

Sedan har BjörnP en poäng:
Man behöver inte känna sig tvingad att köra även MINI Cup.
Nöjer man sig med gabilskörningen så är det OK.
Fast vi som har testat vet att vi har roligare när man kan göra både och.

Gustav2000
2011-03-11, 12:03
Vad blir totalpriset för helgen i maj?

dvorak
2011-03-11, 12:30
Vad blir totalpriset för helgen i maj?

Menar du avgiften för träffen eller vad allt kommer att gå på (avgift, hotell, mat, slitage, däck, bromsar, besin)?

Måns:
Det är väl inte konstigt att jag tolkar det som jag gjort? Eller tycker du det? Du får se det jag skrev med glimten i ögat. Jag gillar ibland att ta ut svängarna lite för att få igenom en poäng.

Diskussionen vi har nu är bra, och jag tycker att den för fram en del som är viktigt att vi får fram. Du säger ju själv att reglementen kan tolkas på olika sätt, då kontrar jag med att de är dåligt skrivna. Men med det menar jag inte att rikterna behöver bli mer restrektiva. Det är ju egentligen en fråga om formuleringar.

Hobbe
2011-03-11, 13:20
Dvorak,

Du får tolka som du vill, och det är inget konstigt med det.
Tolkar man saker olika så pratar man samman sig så att det blir klart vad som avses.
Att ta ut svängarna är också bra för att klargöra vad som menas.
Det är just därför det ska finnas en reglementsgrupp som kan tolka åt frågande då ett reglemente aldrig kan bli skrivit så att alla förstår allting kristallklart.
Säger någon gult så tolkar någon orange eller tvärtom.
Herregud, det finns ju tex en massa jurister - ingen nämnd ingen BjörnP - som inte gör annat än tolkar för folk vad som står skrivet svart på vitt ;)

Hobbe
2011-03-11, 13:27
Så teoretiskt kan jag byta ut kompressorn mot turbo....
Eller det kanske inte var vad BjörnP menade? :D


....?

Björn P
2011-03-11, 13:34
? Nej. Läs mitt svar en gång till så klarnar det nog.

Hobbe
2011-03-11, 13:58
? Nej. Läs mitt svar en gång till så klarnar det nog.

Jag har läst det många gånger redan, men valt att tolka det på mitt sätt för att utom tvekan veta vad som avses.
Nu har jag verifierat med både dig och Dvorak att vi menar samma sak ;)

Björn P
2011-03-11, 13:59
Ok. Bra!

Hobbe
2011-03-11, 14:09
Jag (namn) vill köra MINI Cup 2011, och ska minsann visa alla andra hur man ska köra MINI:

1. Hobbe
2. KIT
3. BjörnP
4. Gustav 2K
5. Rock-Ola
6. Hungrig ?
7. Dvorak
8.
9.
10.

Reserv (dvs någon enstaka):
11. Scitzo
12. JohanW

I utvisningsbåset tillsvidare:
13. K-E (kolfiberdörrar; splitterskydd och krockskydd?)

Pensionerade:
14. Nappen
15. JonasL

dvorak
2011-03-11, 14:31
Ska inte dansbands-ola sälja sin bil, eller det kanske är ny MINI på gång?

ola
2011-03-11, 21:59
Ska inte dansbands-ola sälja sin bil, eller det kanske är ny MINI på gång?

kan vara så.. blir nog en ny så oavsett bil är jag med ävcen om man inte kan vara med på alla race..

Gustav2000
2011-03-12, 10:36
kan vara så.. blir nog en ny så oavsett bil är jag med ävcen om man inte kan vara med på alla race..

Det är rätta takter. Alla ska vara med! Ingen står ute i kylan på NMCS!

KIT
2011-03-13, 18:23
http://184.72.239.143/mu/55e10038-0b90-3985.jpg
:-)

Hobbe
2011-03-14, 08:01
Senaste numret av Bilsport?
Du får tacka JohanW för bilden....och mig för valet av bild till artikeln ;)

Björn P
2011-03-14, 08:03
Skön bild!

Gustav2000
2011-03-14, 09:13
Har anmälan kommit upp någonstans? Jag har letat men den kanske inte kommit upp en.

Scitz0
2011-03-14, 10:05
Det tror jag inte, Hobbe brukar varna oss i god tid :D

Hobbe
2011-03-14, 10:26
"Varna" vet jag inte om det är rätt ordval :D
Det är ju inte så att alla ska ta skydd...

Nix, anmälan har inte öppnat ännu.

KIT
2011-03-14, 16:13
Bilsport Börsen var det, only for professionals ;-)
Senaste numret av Bilsport?
Du får tacka JohanW för bilden....och mig för valet av bild till artikeln ;)

Johan W
2011-03-14, 16:37
Tycket bilden verkade bekant :D Lite lustigt att artikelförfattaren anger sig själv som fotograf dock, möjligvis den andra bilden men kul iallafall

Kongo
2011-03-15, 18:30
Va i hewete får jag inte vara med som PRO-medlem :mad:

FEED ME
2011-03-18, 19:20
Oj då, här hade det hänt saker...
Kul att det börjar klarna och att restriktionerna inte blir lika hårda som från början. Själv var jag ju rädd att när Hobbe och Nappen sitter i reglementesgruppen så skulle inte turbobilar bli godkända att vara med alls... :o




- turbomodifiering eller kompressormodifiering kommer att vara ok så länge som det är en turbomotor respektive kompressormotor från början (och att det är samma motorblock som original).


Modifierad topp och lite utbytta inre delar är väl heller inget problem, antar jag...? ;)

Hobbe
2011-03-18, 19:44
Vad som finns i motorn har aldrig varit begränsat, men vad som tejpas på utvändigt har varit frågan.
Det finns en gräns vad det gäller vilken effekt du kan få ur motorn med obegränsad motorvolym.
Den gränsen passeras däremot lätt med en stor turbo och ett uppskruvat laddtryck.
En Tritec-motor kan möjligen få ur sig 250 hk på veven med original kompressor.
Med turbo blir det en bra bit över 300 hk. Det finns ju några som hävdar att 400 hk är fullt möjligt även om jag tror att det mera handlar om amerikanska glädjehästar än något annat.
Nu tror jag inte att Prince-motorn med turbo är lika "tålig" även om jag är säker på att du gör ditt bästa för att bevisa motsatsen ;)

Diskussionen som förts har mera följt temat att få ha kul än att hitta någon begränsning.
Därför släpps begränsningen "original kompressor/original turbo" då möjligen någon är intresserar att pilla med detta.

Dessutom sitter KIT i reglementsgruppen så helt ensam med turbo är du inte.
Där råder snarare jämnt skägg (1 st kompressor, 1 st turbo, och 1 st billös).

Hobbe
2011-03-18, 20:18
Lite kuriosa om varför jag tror 400 hk ur en Tritec-motor är orimligt.

När John Cooper Works utvecklade 200/210 hk-kitet till MCS R53 för BMW/MINI:s räkning så fanns det även något annat på utvecklingsstadiet, nämligen en 265 hk version som JCW skulle tycka vara rolig att ha i R53:an.
265 hk versionen var dock "en helt annan motor", jag gör en kvalificerad gissning på en 1.8 L eller 2.0 L variant som Chrysler hade till andra bilar inom Chrysler familjen (jo det var Chrysler som utvecklade Tritec-motorn som BMW/MINI köpte).
Den tänkta prislappen för denna motorversion låg på 100,000 Kr...

Nu var tydligen inte prislappen det största problemet utan värmeutvecklingen. Motorn klarade inte av att "brukas" säkert.
Så 265 hk versionen skrotades.
Den fanns dock tillgänglig på bild på JCW:s hemsida under ett kort ögonblick, vilket jag uppmärksammade och genast börajde ställa frågor om.
Nu i efterhand har jag frågat om det inte skulle gå att bygga en sådan 265 hk version om någon ville betala för det, men alla sådana tankar avråddes snällt men bestämt av numera fd JCW.
Jag har också frågat om det möjligen skulle gå att borra upp motorvolymen från nuvarande 1,6 L, men även där avråddes tanken snällt men bestämt.
Det fanns nämligen inte mycket gods kvar att avlägsna om någon säkerhetsmarginal att tala om önskades.
Baserat på detta så har jag därför svårt att tro på original 1.6 L motorer med så mycket effekt som vissa på diverse forum hävdar att de får ut ur sin Tritec-motor utan att förvänta mig att en större "härdsmälta" väntar bakom hörnet.

Slut på kuriosa.

Eftersom jag inte har en Prince-motor själv så vore det kul om nuvarande R55/56-ägare kunde delge oss alla motsvarande kuriosa för det kan tyckas borde intressera några.

Ace
2011-03-18, 23:25
Det var kul läsning Hobbe. Har också funderat på dom där Chrysler-motorerna i annan storlek. Man tycker att någon stolle borde tryckt ner en sådan under en MINI-huv!

Gustav2000
2011-03-22, 16:20
Fick ett utskick från BMW SC:
"Nytt för 2011 är att även en BMW-klass kommer att startas upp i MINI Cup. Alla gatbilsförare i klubben ska få samma möjlighet att ha lite mer kul."
Jag tolkar detta som att BMW bilar kommer att tävla i MINI Cup. För mig låter det konstigt.

Hobbe
2011-03-22, 22:19
Inte konstigt.
Klubben är till för BMW och MINI.
Två klasser i MINI Cup from 2011: klass MINI och klass BMW.

Frågan har också rest huruvida vi bäst ska kunna få in MINI i BMW Cup i framtiden.

Gustav2000
2011-03-23, 15:42
Inte konstigt.
Klubben är till för BMW och MINI.
Två klasser i MINI Cup from 2011: klass MINI och klass BMW.

Frågan har också rest huruvida vi bäst ska kunna få in MINI i BMW Cup i framtiden.

Det verkar som att kuppen skall byta namn då? Vad är det för vits att en kupp heter MINI Cup om det är två olika bilmärken som ställer upp? Det känns lite som att MINI Cup tolkas som "den lilla kuppen". Och varför skulle någon vilja köra i BMW cup med en Mini? Då är det väll bara att starta en blandklass. Låt BMW köra med BMW och MINI med MINI. Annars så har vi ju ingen renodlad MINI/BMW tävling att ställa upp i. Men vist så kan jag se en annan sida av detta. Det är ju roligt att vi har en kupp som andra vill vara med i. Då är det ju trevligt att de får vara med.

Hobbe
2011-03-23, 16:59
Janne har nu fixat till så att en MINI R56 i stället för en Seat står i garaget i Småland.
Janne är för övrigt känd för att plocka isär och sätta ihop en M3-motor emellanåt bara för att det är kul, och att kunna köra en BMW Z3 snabbt på svenska och utländska banor.


Jag (namn) vill köra MINI Cup 2011, och ska minsann visa alla andra hur man ska köra MINI:

1. Hobbe
2. KIT
3. BjörnP
4. Gustav 2K
5. Rock-Ola
6. Dvorak
7. Jan Ekehage
8. Hungrig?
9.
10.

Reserv (dvs någon enstaka):
11. Scitzo
12. JohanW

I utvisningsbåset tillsvidare:
13. K-E (kolfiberdörrar; splitterskydd och krockskydd?)

Pensionerade:
14. Nappen
15. JonasL

FEED ME
2011-03-25, 18:14
Jag (namn) vill köra MINI Cup 2011, och ska minsann visa alla andra hur man ska köra MINI:
8. Hungrig?


Absolut, jag är jättehungrig!
Om jag bara FÅR, så ställer jag upp så länge som det inte krockar med något annat i schemat...

För övrigt tycker jag att det är positivt om det även kommer med BMW-bilar i cuppen. Ju fler som man får köra om, desto roligare! :D
(Så länge som det finns fler omkörningsplatser...)

Hobbe
2011-03-25, 19:06
Jag (namn) vill köra MINI Cup 2011, och ska minsann visa alla andra hur man ska köra MINI:

1. Hobbe
2. KIT
3. BjörnP
4. Gustav 2K
5. Rock-Ola
6. Dvorak
7. Jan Ekehage
8. Hungrig
9.
10.

Reserv (dvs någon enstaka):
11. Scitzo
12. JohanW

I utvisningsbåset tillsvidare:
13. K-E (kolfiberdörrar; splitterskydd och krockskydd?)

Pensionerade:
14. Nappen
15. JonasL

Gustav2000
2011-03-28, 21:42
Det har dykt upp lite hinder för mig, så jag är osäker på om jag kan vara med...

Scitz0
2011-03-29, 00:28
Det har dykt upp lite hinder för mig, så jag är osäker på om jag kan vara med...
Bara mini cup eller bankörning över huvud taget?

Oavsett så är det synd att vi tappar folk men ibland går det inte ihop.