New MINI Club Sweden  

Gå tillbaka   New MINI Club Sweden > New Mini Club - Öppet Forum > Allmänt

Allmänt Här diskuterar vi allt som har med MINI att göra!

Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2009-03-12, 22:10   #1
RobertH
Kassör/posör/dekalmontör

RobertHs avatar

Reg.datum: aug 2006
Förnamn: Robert
Län: Stockholm
RobertH is a glorious beacon of lightRobertH is a glorious beacon of lightRobertH is a glorious beacon of lightRobertH is a glorious beacon of lightRobertH is a glorious beacon of light
Garanti BMW ang. kamkedjerassel

På senaste mötet med BMW tog styrelsen upp problemet med kamkedjerassel på R56/R57 och frågade hur BMW ställer sig i frågan.

Vi fick senare svaret att de inte visste så mycket eller hade några planer på åtgärd. Om vi ville gå vidare med detta så skulle vi skicka över mer information och en sammanställning över några drabbade ägare.

I nästa post lägger jag ut ett brev som Robert&Emily hjälpt till att formulera, och som vidare ska kommuniceras till BMW.

Nu söker vi alla som har problem med knackande och rasslande motorer, oftast vid kallstart. Skicka PM till mig med namn, adress, telefonnummer och regnr så kommer du med på listan som kommer att lämnas in tillsammans med brevet.

För att se länkar och bilder i signaturen måste du ha skrivit minst 10 inlägg (0 skrivna).
»

För att se länkar och bilder i signaturen måste du ha skrivit minst 10 inlägg (0 skrivna).
»
KLUBBENS KONTON: PG: 46 53 21-8 BG: 277-5815

Behöver du ny klubbdekal? Skicka PM till mig!

Bli medlem i gruppen
du också!
RobertH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 22:12   #2
RobertH
Kassör/posör/dekalmontör

RobertHs avatar

RobertH is a glorious beacon of lightRobertH is a glorious beacon of lightRobertH is a glorious beacon of lightRobertH is a glorious beacon of lightRobertH is a glorious beacon of light
Kamkedjerassel vid kallstart – MINI R56/R57

Denna skrivelse är en sammanställning av den information som finns tillgänglig om det uppmärksammade problemet med kamkedjerassel vid kallstart på MINI R56 av årsmodell 2007-2009 och R57 av årsmodell 2008-2009.

Bakgrund och problembeskrivning

MINI av modell R56/57 är utrustade med hydraulisk kamkedjesträckare. Vid användning av hydraulisk kedjesträckare kan vid kallstart ett missljud uppstå under ett par sekunder. Detta missljud beror på att den hydrauliska kamkedjesträckaren inte uppnått fullt operationellt oljetryck varför kamkedjan får ett för stort spel och slår mot godset. Detta är karaktäristiskt för tekniken. Många ägare av MINI av aktuella modeller och årsmodeller upplever dock att missljuden från kamkedja/sträckare är betydligt mer långvariga och kraftiga än vad som är vanligt vid användandet av tekniken. Många rapporterar att missljudet pågår under upp till en minut och i en del fall ännu längre. Vidare rapporteras att missljudet blir värre och mer långvarigt med tiden. Många beskriver ljudet som liknande det en gammal dieselmotor ger ifrån sig (se bifogade filmer).

Detta missljud är inte av samma typ som det tickande ljud motorn ger ifrån sig vid arbetstemperatur. Det är heller inte detsamma som det ljud som i vissa fall uppstår i vakuumpumpen.

BMW/MINI UK

I samband med att problemen började uppmärksammas registrerades de i PuMA av BMW/MINI i UK. Till en början ansåg BMW/MINI UK att missljudet vid kallstart var karaktäristiskt och endast ett estetiskt fel. Man har nu dock ändrat uppfattning i frågan sedan motorer börjat få allvarliga skador till följd av brott på kamkedjor eller på grund av att kamkedjan hoppat av dreven. Idag byter alltså BMW/MINI UK i stor omfattning ut kamkedjesträckare. Detta då man insett att felaktigt designade sträckare orsakar kraftiga missljud vid kallstart. Det finns officiellt två varianter på lösning. En för bilar producerade innan 2007-05-01 och en för bilar producerade efter detta datum.

Mekaniska kedjesträckare

Det finns till dags dato tre varianter på modifierade kedjesträckare. Dessa är enligt uppgift mekaniska istället för hydrauliska. De modifierade kedjesträckarna har p/n: 11317565868 (introducerad i april 200, 11317582036 (introducerad i november 200 och nu senast 11317598956. Den senaste versionen verkar råda bot på problemet med missljud vid kallstart och har börjat installeras i England.

**
OBS UPPDATERAD INFO:
Nu har den ersatts av en ny kedjespännare med p/n 11317601809!
**

Information om det här felet finns i PuMA (10686850-12) och postades i senaste version 2009-02-29.

Vi är intresserade av att veta hur BMW Sverige har hanterat det här felet och hur man kommer att hantera det i framtiden.

»

»

Bli medlem i gruppen
du också!

Senast redigerad av RobertH den 2009-04-02 klockan 12:53.
Gammal 2009-03-12, 22:15   #3
Rasmus
Betalande Medlem

Rasmuss avatar

Reg.datum: mar 2007
Förnamn: Rasmus
Län: Gotland
Rasmus is a jewel in the roughRasmus is a jewel in the roughRasmus is a jewel in the rough
PM skickas nu.
Jag har kameran redo i bilen hela tiden, för att kunna filma/dokumentera ljudet vid kallstart och visa när jag lämnar in den på service.

• Bli medlem i gruppen
du också!

MINI Cooper S -07
Volvo XC 70 -04
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 22:17   #4
RobertH
Kassör/posör/dekalmontör

RobertHs avatar

Vi har tre filmer med ljud som kommer att lämnas in ihop med brevet.

»

»

Bli medlem i gruppen
du också!
Gammal 2009-03-12, 22:20   #5
Bronto
Guest

Min gör ofta det om den stått ute under en kall natt. Var hos BMW nyligen för en annan sak och då tog jag upp ljudet med en tekniker. Han sa rent och slätt att det är så dessa motorerna låter och att det inte var någon fara alls. Jag tycker inte det är jättekul att åka runt och låta som en diesel i några min, men kan detta alltså vara dåligt för motorn eller slita på något?
  Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 23:21   #6
Hobbe
MINI Cup#99

Hobbes avatar

Reg.datum: jun 2004
Förnamn: Måns
Hobbe is a jewel in the roughHobbe is a jewel in the roughHobbe is a jewel in the roughHobbe is a jewel in the rough
Jag tycker brevet är både sakligt och exemplariskt.
Att BMW/MINI Sverige dessutom är intresserade utav en diskussion visar på att det påstådda felet inte ignoreras.
Kudos till BMW/MINI Sverige och NMCS.
Det blir säkert bra det här.

Själv kör jag vidare med min Tritec där enbart kompressorn viner...normalt dessutom
MCS Works GP #0120 MINI Cup #99

Hobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 23:49   #7
Scitz0
Teknikansvarig

Scitz0s avatar

Reg.datum: sep 2007
Förnamn: Ola
Län: Skåne
Scitz0 has a spectacular aura aboutScitz0 has a spectacular aura aboutScitz0 has a spectacular aura about
Jag är väldigt intresserad av de filmer/ljudfiler som finns tillgängliga för att jämföra med min egen bil. Någon som peka till var jag kan hitta dessa eller skicka till mig via mail? Om de är större kan jag ordna andra uppladdningsmöjligheter också.

Scizze i
och på
Scitz0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 08:38   #8
dvorak
Betalande Medlem

dvoraks avatar

Reg.datum: sep 2008
Förnamn: Peter
Län: Västra Götaland
dvorak has a spectacular aura aboutdvorak has a spectacular aura about
Ska det inte gälla mini R55/56?

Clubman är väl R55?

Min bil har varit bättre på sista tiden, men rätt som det är så dyker det upp igen.
dvorak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 09:00   #9
Fredrik
Ordförande

Fredriks avatar

Reg.datum: sep 2006
Förnamn: Fredrik
Fredrik is just really niceFredrik is just really niceFredrik is just really niceFredrik is just really nice
Förtydligande - modellvarianters nummer:

R55 - MINI Clubman, samtliga versioner.
R56 - MINI Hatchback, samtliga versioner.
R57 - MINI Cabrio, nya modellen, samtliga versioner (premiärvisas 28-29/3).

Med samtliga versioner avses modellserierna One, Cooper, Cooper D, Cooper S samt JCW.

MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad "Paint Worx style".

F.D. MINI Cooper 2002, Chili Red/White.

Senast redigerad av Fredrik den 2009-03-13 klockan 09:03.
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 09:19   #10
ola
Betalande Medlem

olas avatar

Län: STOCKHOLM
ola will become famous soon enough
de där filmerna - finns de nånstans så man kan jämföra med sin egen bils ljud?
Triumph Thruxton 900 SpeedTwin-2007

MINI CUP 2010 #27

ola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 09:20   #11
ola
Betalande Medlem

olas avatar

Län: STOCKHOLM
ola will become famous soon enough
Citat:
Ursprungligen postat av ola Visa inlägg
de där filmerna - finns de nånstans så man kan jämföra med sin egen bils ljud?
jag har haft dieselbil så länge innan så jag tycker att allt är tyst jämfört med en oljebrännare..
Triumph Thruxton 900 SpeedTwin-2007

MINI CUP 2010 #27

ola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 15:03   #12
RobertH
Kassör/posör/dekalmontör

RobertHs avatar

Jag har inte laddat upp filmerna än, men kan göra det snart.

Hittills är vi fyra ägare uppskrivna. Några till vore bra, jag vet att ni finns där ute!

»

»

Bli medlem i gruppen
du också!
Gammal 2009-03-13, 15:05   #13
dvorak
Betalande Medlem

dvoraks avatar

Fick du mitt PM?
Gammal 2009-03-13, 16:13   #14
RobertH
Kassör/posör/dekalmontör

RobertHs avatar

Japp, svarade nu!

»

»

Bli medlem i gruppen
du också!
Gammal 2009-03-13, 16:14   #15
RobertH
Kassör/posör/dekalmontör

RobertHs avatar

Nu är vi 5st totalt!

»

»

Bli medlem i gruppen
du också!
Gammal 2009-03-13, 17:02   #16
Rasmus
Betalande Medlem

Rasmuss avatar

Reg.datum: mar 2007
Förnamn: Rasmus
Län: Gotland
Rasmus is a jewel in the roughRasmus is a jewel in the roughRasmus is a jewel in the rough
Lägg upp filmen på youtube med engelsk rubrik/beskrivning. Det är säkert många som kommer kommentera och det kan man också ta med till BMW.

• Bli medlem i gruppen
du också!

MINI Cooper S -07
Volvo XC 70 -04
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 18:49   #17
Emely&Robert
Betalande Medlem

Emely&Roberts avatar

Reg.datum: okt 2008
Emely&Robert will become famous soon enoughEmely&Robert will become famous soon enough
Hej, ja, det stämmer att det bör stå R55/R56 istället. Vi vet ju faktiskt inte om det är samma problem med R57.

Här är ett exempel:
Emely&Robert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 19:36   #18
Fredrik
Ordförande

Fredriks avatar

Reg.datum: sep 2006
Förnamn: Fredrik
Fredrik is just really niceFredrik is just really niceFredrik is just really niceFredrik is just really nice
Hans-G kommer nog att få sin R57 i en inte alltför avlägsen framtid - kanske kunde vara intressant att invänta Hans rapport om den låter som våra eller ej, då vet vi garanterat om det gäller R55, R56 och R57?

MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad "Paint Worx style".

F.D. MINI Cooper 2002, Chili Red/White.
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 21:06   #19
dvorak
Betalande Medlem

dvoraks avatar

Tyvärr kanske det tar ett tag innan rasslet börjar. Det är ju lite svårt att säga med tanke på ifall det nu är temperaturen som styr.

Min började ju med detta nu i vintras, hade aldrig hört det trots att jag haft bilen sedan i början på april förra året.
Gammal 2009-03-13, 21:11   #20
Emely&Robert
Betalande Medlem

Emely&Roberts avatar

Reg.datum: okt 2008
Emely&Robert will become famous soon enoughEmely&Robert will become famous soon enough
Så som texten är skriven passar det ganska bra med verkligheten om man byter ut R57 mot R55. Vi får helt enkelt se hur det blir med R57 men det är samma motor vad jag vet.
Emely&Robert är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur länge har jag garanti på min bil? bandola83 Allmänt 6 2008-02-25 21:11
Garanti voidad om man monterar t ex Alta CAI? kakan Allmänt 8 2007-04-13 21:35
Förlängd Garanti? fj0 Allmänt 0 2005-08-14 19:15
Garanti ingesson Allmänt 0 2005-04-25 10:41
Reperasjoner på garanti.... ibsen Allmänt 7 2004-10-05 20:46

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08.